Hitaasti puhumaan oppivan lapsen päiväkotihoidosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kohta kahden äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kohta kahden äiti

Vieras
Minulla on lapsi 2 v 3 kk. Hän saa pikkusisaruksen, kun on 2 v 5 kk. Hän puhuu enimmäkseen vain yksittäisiä sanoja, ja niitäkin ääntää epäselvästi. On myös ikäisekseen aika kömpelö. Neurologi ei antanut vielä mitään "tuomiota", vaan sanoi, että 6 kk kuluttua mietitään puhe/toimintaterapian tarvetta, jos edelleen tilanne sellainen.

Olen ymmärtänyt, että monet lapset ovat tästä syystä päivähoidossa, eli heille siis suositellaan sitä? MUTTA, mites tässä tapauksessa, kun lapsi on jo OLLUT 1-vuotiaasta asti päivähoidossa, eikä siltikään sillä ainakaan ilmeisesti ole ollut mitään ihmevaikutusta? Myöskin lapsi käyttäytyy hoidossa eri tavalla kuin kotona, eli ei kuulemma uskalla kokeilla jumppajuttuja jne, ei kokeile soittimien soittamista, vaikka kotona tekee kaiken innoissaan päätä pahkaa. Sitä en tiedä, minkä verran hän hoidossa puhuu, vai puhuuko kenties kotona enemmän.

Itse haluaisin ottaa hänet kotihoitoon pikkusisaruksen syntyessä. Olen odottanut tosi kovasti, että saisin viettää aikaa hänen kanssaan tarpeeksi, koska viime vuosi on ollut kiireinen. Lapsella on myöskin tällä hetkellä todella kova kiintymysvaihe käynnissä, eli ei enää jää mielellään hoitoon, vaikka 1-2 v ikäisenä meni mahtavasti. Nyt on äiti niin tärkeä, että kotonakin pitäisi sylissä kanniskella. Tuntuisi väärältä pitää lapsi hoidossa, jos itse olen kotona, koska selvästi hän nyt tarvitsee minua aiempaa enemmän.

Mutta miten sen puheenkehityksen kanssa? Teenköhän kardinaalivirheen, jos otan lapsen kotiin, mitä mieltä ovat ne, joilla on tästä asiasta kokemuksia? Ja voiko olla mahdollista, että joku lapsi oppisikin paremmin puhumaan, jos olisi kotihoidossa?

Miten lapsi viihtyy päivähoidossa? Meidän naperolle tarha on niin tärkeä paikka olla ikäistensä kanssa, että en jättäisi kokonaan pois.

Puheenkehityksen osalta en osaa vastata, mutta en voi uskoa, että lapsi menee pilalle jos on vuoden pari kotihoidosssa :)

Jos lasta pidetään päiväkodissa esim. juuri puheenkehityksen vuoksi, niin ei se siellä ole aamusta iltaan 5pv/vko. Mielestäni voisit ihan hyvin jatkaa pojan pitämistä osa-aikaisena päiväkodissa, on kuitenkin tuttu paikka ja tutut ihmiset siellä.

En mäkään tossa tapauksessa ottaisi kokonaan pois päivähoidosta. Varmaan joku osa-aikainen ratkaisu olisi kaiken kannalta paras :) Esim. kaksi päivää viikossa 5h tms.

Minä en ottanut lastani pois päivähoidosta, kun jäin kotiin. Lapsella oli sillä välin (siis hoitoonmenon ja mun kotiinjäämisen välisenä aikana) todettu puheen kehityksen viivästymä, ja hän sai päiväkodissa kuntoutusta siihen. Eihän se pelkkä hoidossaolo välttämättä puheen kehitystä nopeuta, vaan pk:ssa tehdyt toimenpiteet.

Päiväkodin lausunnon avulla päästiin myös nopeammin tutkimuksiin.

Täysipäiväisesti en pitäisi lasta päiväkodissa.

Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Miten lapsi viihtyy päivähoidossa? Meidän naperolle tarha on niin tärkeä paikka olla ikäistensä kanssa, että en jättäisi kokonaan pois.

Puheenkehityksen osalta en osaa vastata, mutta en voi uskoa, että lapsi menee pilalle jos on vuoden pari kotihoidosssa :)

Niin siis aiemmin viihtyi mahtavasti, mutta enää ei niin hyvin. Ei jää mielellään, ja välillä tädit kertovat myös että lapsi oli huonotuulinen. Uskoisin, että hän viihtyy edelleen "ihan hyvin" verrattuna muihin lapsiin, mutta selvästi verrattuna aiempaan aikaan viihtyy huonommin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin siis aiemmin viihtyi mahtavasti, mutta enää ei niin hyvin. Ei jää mielellään, ja välillä tädit kertovat myös että lapsi oli huonotuulinen. Uskoisin, että hän viihtyy edelleen "ihan hyvin" verrattuna muihin lapsiin, mutta selvästi verrattuna aiempaan aikaan viihtyy huonommin.
Johtuisikohan siitä, ettei osaa kommunikoida kuten muut ikäisensä? :/

Meidän pojalla turhautuminen ja huonotuulisuus karsisi, kun otettiin käyttöön tukiviittomat sekä pk:ssa että kotona, ja lapsi sai itsensä ymmärretyksi myös hoitopaikassaan.

Hänellä ei siis ole todettu puheenviivästymää, vielä. Neurologi sanoi, että 6 kk odotetaan siksi, että voi tulla "spurtti".

Kahden ikävuoden kohdalla myös vaihdoimme päiväkotia, ja melko tarkkaan siitä kohdasta alkoi tämä äidissä roikkuminen. On siis mahdollista, että tämä uusi päiväkoti ei ole lapsen mielestä kiva paikka ollenkaan. Sitä en kyllä tiedä, miksi näin olisi. Mielestäni hänen olisi kuitenkin pitänyt jo sopeutua siihen, kun siellä on oltu 3 kk.

Up, jos vielä saisi mielipiteitä. Kysyn varmaankin myös lapsen omahoitajan/LTO:n mielipidettä.

Meillä ei päiväkodissa kyllä kukaan ole kommentoinut että lapsi ei olisi ikäisensä tasolla. Tämä neurologin lähete tuli aivan muun taudin yhteydessä ja yllätyksenä minulle... En siis edes tiennyt, että joku lääkäri oli kiinnittänyt tähän puheekehitysasiaan huomiota ja laittanut lähetteen. 2-v neuvolassakaan ei sanottu vielä muuta, kuin että seurataan vielä myöhemmin lisää.

Toisaalta myös täällä pk-seudulla hoitopaikat ovat todella kiven alla, tuntuisi hassulta viedä paikka joltakin? Ja tosiaan emme asu missään korvessa vaan perhekahvilaa yms. löytyy ihan 1,5 km matkan päästä ja taloyhtiö on täynnä lapsia. Jos hänelle määrättäisiin puhe- ja toimintaterapiaa, niin eikö se riitä sellaisenaan, onko vielä käytävä päiväkodissakin saamassa jotain erityistoimenpiteitä?

Toisaalta myös täällä pk-seudulla hoitopaikat ovat todella kiven alla, tuntuisi hassulta viedä paikka joltakin? Ja tosiaan emme asu missään korvessa vaan perhekahvilaa yms. löytyy ihan 1,5 km matkan päästä ja taloyhtiö on täynnä lapsia. Jos hänelle määrättäisiin puhe- ja toimintaterapiaa, niin eikö se riitä sellaisenaan, onko vielä käytävä päiväkodissakin saamassa jotain erityistoimenpiteitä?

En tiedä mitä teilläpäin päiväkodit tekevät puheenkehityksen ongelmia omaavan lapsen kanssa. Mutta meillä lapsille on ollut hyötyä mm viittovasta ympäristöstä (itselle tuli viittomat ihan uutena juttuna lasten myötä ). hoitajat osasivat viittoa jo valmiiksi ja "terveet" lapset tietty oppivat uuden kivan leikin nopeasti ja nämäerityiset sitten pääsivät mukavasti mukaan. meidän kerhoissa ja avoimissa päiväkodeissa ei tuota mahdollisuutta ole ollut.

Samoin hoitaja pitää päivittäin lapsille oman kahden keskeisen treenituokion johon saa logopedilta ohjeita ja seurantaa. Pääsevät päiväkodista musiikki ja viittoma-ryhmään. Ja muutenkin lapsi joutuu omillaan luomaan tuota kieltä kun ei ole äitiä mukana tulkkaamassa.

Muuten itse olen pitänyt hyvänä myös sitä että lapsia ja näiden kehitystä tarkkailee useampi silmäpari, sellaisia vielä joilla on enemmän kokemusta näistä ongelmia kuin itselläni. Helpottaa kuntoussuunnitelmien tekoa ja lapsen kehityksen arviointia.

Hänellä ei siis ole todettu puheenviivästymää, vielä. Neurologi sanoi, että 6 kk odotetaan siksi, että voi tulla "spurtti".

Kahden ikävuoden kohdalla myös vaihdoimme päiväkotia, ja melko tarkkaan siitä kohdasta alkoi tämä äidissä roikkuminen. On siis mahdollista, että tämä uusi päiväkoti ei ole lapsen mielestä kiva paikka ollenkaan. Sitä en kyllä tiedä, miksi näin olisi. Mielestäni hänen olisi kuitenkin pitänyt jo sopeutua siihen, kun siellä on oltu 3 kk.

Tämä voi olla syy aika moneen asiaan, eli läheisyysvaiheeseen ja tuohon kielteisyyteen kokeilla uutta jne. Oliko teillä joku erityinen syy vaihtaa päiväkotia? Voiko vanhaan vielä palata?

Meidän esikoinen meni päivkotiin ollessaan 2v. Silloin hän ei puhunut sanaakaan, mutta sitten reilu kolmen vanhana,kun jäin kotiin saikulle ja äitiysvapaalle otin edelleen vähäpuheisen lapsen pois päiväkodista.
En koskaan edes ajatellut muita vaihtoehtoja, ja nyt esikoisen ollessa 6-vuotias, puhuu hän kahta kieltä niin täydellisesti kun ton ikäinen vaan voi.

En siis pitäisi päiväkodissa puheen takia.

Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:

Tämä voi olla syy aika moneen asiaan, eli läheisyysvaiheeseen ja tuohon kielteisyyteen kokeilla uutta jne. Oliko teillä joku erityinen syy vaihtaa päiväkotia? Voiko vanhaan vielä palata?

Muutimme uuteen kaupunginosaan (jo tammikuussa, pelkästä muutosta tämä uusi käytös ei siis johdu, uusi päiväkoti aloitettiin elokuussa). Hakemalla varmaan saisi joskus pitkän ajan päästä vanhasta päiväkodista paikan, mutta enhän edes tiedä onko siellä enää samaa henkilökuntaa, ja matkoihin meni 50 min suuntaansa, kun tähän uuteen 5 min. Eli eipä siinä oikein järkeä olisi.

Minä ottaisin pois päivähoidosta. Jo pelkästään sikaflunssan vuoksi. Kuten joku totesikin, niin pelkkä oleskelu päiväkodissa ei edistä puheenkehitystä. Vaikka diagnoosia ei ole vielä tullut, minusta vaikutta selvältä, että lapsellasi on puheenviivästymä. Hän tarvitsee puheterapiaa. Itse aikoinaan laitoin lääkärin oheesta lapseni päivähoitoon puheenviivästymän vuoksi, mutta puhe alkoi vain taantua lisää. Päivähoidosta on hyötyä vain silloin, kun lapsella on kuntoutussuunnitelma. Puheen edistämiseen tarvitaan harjoitusta PÄIVITTÄIN. Opettelin itse ohjeita ja teimme harjoituksia kotona, yleensä samoja kuin terapeutin luona tehtiin. Raskasta se on, kaikki kuvien käyttö, imemiset, puhallukset yms. Veikkaan että lapsellasi on dyspraktisia ongelmia, jos näyttää olevan muutakin kömpelyyttä. Mikäli lapsi jää pois päivähoidosta, niin uuden paikan saaminen on hankalaa. Diagnoosin avulla ei mennä jonojen ohi, vaan päinvastoin työpaikan saaneiden lapset menevät diagnoosilapsen ohi. Riippuu siis ihan siitä, kuinka paljon jaksat itse panostaa lapsen tukemiseen. Kuntoutussuunnitelman saamiseksi tarvitaan sairaalan diagnoosi. Diagnoosin saamisesta meni meillä puoli vuotta ennen kuntoutussuunnitelman saamiseen, vaikka lapsi oli silloin jo päivähoidossa. Joka tapauksessa suosittelen pyytämään joltain terapeutilta leikkiohjeita suun alueen motoriikan harjoittamiseen. Niistä ei ole mitään haittakaan. Lue kirja Joko se puhuu. Siinä vertaillaan ns. normaalia ja viivästynyttä kehitystä ja kerrotaan vinkkejä kotiin tehostettuun harjoitteluun.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä ottaisin pois päivähoidosta. Jo pelkästään sikaflunssan vuoksi. Kuten joku totesikin, niin pelkkä oleskelu päiväkodissa ei edistä puheenkehitystä. Vaikka diagnoosia ei ole vielä tullut, minusta vaikutta selvältä, että lapsellasi on puheenviivästymä. Hän tarvitsee puheterapiaa. Itse aikoinaan laitoin lääkärin oheesta lapseni päivähoitoon puheenviivästymän vuoksi, mutta puhe alkoi vain taantua lisää. Päivähoidosta on hyötyä vain silloin, kun lapsella on kuntoutussuunnitelma. Puheen edistämiseen tarvitaan harjoitusta PÄIVITTÄIN. Opettelin itse ohjeita ja teimme harjoituksia kotona, yleensä samoja kuin terapeutin luona tehtiin. Raskasta se on, kaikki kuvien käyttö, imemiset, puhallukset yms. Veikkaan että lapsellasi on dyspraktisia ongelmia, jos näyttää olevan muutakin kömpelyyttä. Mikäli lapsi jää pois päivähoidosta, niin uuden paikan saaminen on hankalaa. Diagnoosin avulla ei mennä jonojen ohi, vaan päinvastoin työpaikan saaneiden lapset menevät diagnoosilapsen ohi. Riippuu siis ihan siitä, kuinka paljon jaksat itse panostaa lapsen tukemiseen. Kuntoutussuunnitelman saamiseksi tarvitaan sairaalan diagnoosi. Diagnoosin saamisesta meni meillä puoli vuotta ennen kuntoutussuunnitelman saamiseen, vaikka lapsi oli silloin jo päivähoidossa. Joka tapauksessa suosittelen pyytämään joltain terapeutilta leikkiohjeita suun alueen motoriikan harjoittamiseen. Niistä ei ole mitään haittakaan. Lue kirja Joko se puhuu. Siinä vertaillaan ns. normaalia ja viivästynyttä kehitystä ja kerrotaan vinkkejä kotiin tehostettuun harjoitteluun.

Kiitos vinkeistä. Voi kakka, itselle tämä koko asia tuli vähän yllätyksenä, ja en oikein vielä osaa ajatella, että oikeasti olisi jotain vikaa. :( Mutta kyllähän se alkaa jo turhauttamaan sekä minua sekä lasta, kun äiti sanoo 50 kertaa päivässä, että "kulta, äiti ei nyt ymmärrä mitä sinä sanot". :(

Onko näitä puheterapeutteja yksityisiä?

Kyllä minä uskoisin olevani valmis panostamaan paljonkin lapseni kanssa harjoitteluun, mikäli nyt vaan vauvan kanssa menisi kaikki ns. normaalisti. Enemmänkin epäilyttää, miten paljon siellä päiväkodissa muka ehdittäisiin lapseen paneutua. Lapsi on alle 3-vuotiaiden ryhmässä, ja itsekin ovat sanoneet, että enimmäkseen aika menee perustoimenpiteisiin. Saman olen itsekin huomannut, koko ajan joku hoitaja on pesemässä jonkun kakkaa tms. Joten miten ihmeessä he ehtisivät paremmin lapseeni keskittyä 11 muun lapsen ohessa, kuin minä yhtä vauvaa hoitaessa?

No selvitin nyt, että olishan meillä aika helpostikin mahdollisuus päästä yksityiseen puheterapiaan. Vakuutus ei sitä korvaa, eikä Kela, mutta olisko hyötyä jos kävis vaan muutaman käynnin, tosiaan itse saamassa niitä vinkkejä? Ja sitten varsinaisesti aloittais säännöllisen terapian vasta sitten myöhemmin jos pääsee julkiselle puolelle? Sen kirjan laitoin jo varaukseen.

Minun henkilökohtainen mielipiteeni äitinä on tosiaan kuten edellinen vastaaja ehdottikin, että kielen kehityksen ongelma on todennäköisesti motorinen. Hän osaa ihan hirveästi passiivisesti sanoja, mutta niiden lausuminen selkeästi on ihan selvästi hankalaa. Yrittää kyllä. Lauseitakin "puhuu", siis näkee että yrittää muodostaa lauseita, mutta kun ei niistä saa selvää...

Motorisesti kyllä pärjää mielestäni tosi hienosti, mutta liikkeissä on sellaista vauvamaisuutta vielä. Kävelemään oppi 1 v 4 kk, eli aika myöhään. Niin ja tavallisesta lasista oppi juomaan kesäkuussa 1 v 10 kk iässä, onkohan sekin myöhään.

Itse alan nyt kyllä kallistua siihen, että en pidä lasta hoidossa, juuri siksi, että koen että minulla itselläni on enemmän aikaa paneutua lapsen kehitykseen, ja siksi, että kotona hän ilmeisesti uskaltaa enemmän täysillä yrittää.

Silti aion kyllä vielä kysyä päiväkodin LTO:n mielipidettä.

Onko teillä siellä erityisLTO jonka kanssa voisit myös keskustella ja joka ehkä olisi jo tuttu lapsesi kanssa?

En usko, että on tuttu lapsen kanssa ainakaan. Olen ymmärtänyt, että sellainen kyllä käy tuolla päiväkodissa jonain päivänä viikossa, mutta ei ole kukaan puhunut, että hän olisi työskennellyt minun lapseni kanssa.

Yhteistyössä