Hitsi, onkohan minulla eteisistukka?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Dynamiitti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Dynamiitti

Aktiivinen jäsen
04.03.2009
3 304
2
38
Jyväskylä
Tässä vaan alkoi yhtenä iltana tulemaan haaleaa verta veskikäynnin yhteydessä kun oli hieman ponnistusta vaativa urakka. Tajuanpa pitää mahan tästälähin paremmassa kunnossa kun tuppaa kovettumaan TOSI helposti. Eipä ole aikaisemmin tässä raskaudessa mittää vuotanut, joten vähän tuo säikäytti... kun siis minulla ihan ensimmäinen raskaus aikoinaan päättyi rv 17 eteisistukan vuoksi. Alkoi yhtenä kirkkaana päivänä vaan hirveä vuoto.

Nyt siis rv 22+4 ja onneksi ei enää ole tuon veskikäynnin jälkeen ollut mitään merkkejä vuodoista. Kai tuosta olisi syytä neuvolaan mainita. En tiedä yhtään missä istukka sijaitsee kun täällä kaupungissa ei järjestetä kuin yksi ultra, varhaisraskauden ultra ja siinä ei silloin mielestäni mitään istukasta mainittu.

Eipä ole esikoista ja kuopusta odottaessa ollut mitään vuotoja niin vähän tämä pisti varpailleen. :/

Ei vielä tarkoita mitään. :) Vuotoja voi tulla muistakin syistä, vaikka ymmärrän, et tuo huolettaa, jos aiemmin on käynyt huonosti. Silti vuodot voi ja usein ovatkin ihan ok, joka kolmas nainen kuitenkin kuulemma raskautensa aikana vuotaa.

Kantsii mainita neuvolassa, mut eivätpä ne sille mitään tee. Mulla ainakin totesivat vain, et vuodot kuuluu raskauteen. Ultrassa, jos sellaiseen vielä meet, kantsii mainita, koska siellä etsivät sitten kalvoista mahdollisia heikkoja kohtia, jotka vois aiheuttaa lapsiveden tihkumista. Mut muuten ei hätää. Jotkut välillä vähän vuotelee, toiset läpi raskauden. :)

Ja ootko muuten varma, mistä se veri tuli? Limakalvoilta vai peräti jostain vielä ehkä näkymättömästä peräpukamasta?

Niin ja vielä piti sanoa, et jos oli hailakan punaista, mut sitä tosiaan oli vain ihan vähän, se on todennäköisemmin peräisin limakalvoilta. Jos kohdusta, kohdunsuulta tms. tuleva vuoto on vähäistä, se ei tule punaisena ulos asti, vaan ehtii ruskettua matkalla.

Kyllä jo alkurask. ultrassa näkyy istukan paikka, mutta saattaa tietenkin muuttua vielä kohdun kasvaessa. Eikö neuvolakortissa ole mitään mainintaa kohdassa istukan paikka? Lapsivedenmenokin on mahdollinen, jos sellaista haaleaa vuotoa oli?
Sinuna kävisin näyttäytymässä äitipolilla.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Ei vielä tarkoita mitään. :) Vuotoja voi tulla muistakin syistä, vaikka ymmärrän, et tuo huolettaa, jos aiemmin on käynyt huonosti. Silti vuodot voi ja usein ovatkin ihan ok, joka kolmas nainen kuitenkin kuulemma raskautensa aikana vuotaa.

Kantsii mainita neuvolassa, mut eivätpä ne sille mitään tee. Mulla ainakin totesivat vain, et vuodot kuuluu raskauteen. Ultrassa, jos sellaiseen vielä meet, kantsii mainita, koska siellä etsivät sitten kalvoista mahdollisia heikkoja kohtia, jotka vois aiheuttaa lapsiveden tihkumista. Mut muuten ei hätää. Jotkut välillä vähän vuotelee, toiset läpi raskauden. :)

Ja ootko muuten varma, mistä se veri tuli? Limakalvoilta vai peräti jostain vielä ehkä näkymättömästä peräpukamasta?

Kyllä se emättimestä tuli. Ensin luulin myös että joku pukama mutta eip ollu.

Eikö siis keskiraskauden ultraa ollenkaan?!
Mä menisin varuiksi tarkistamaan tilanteen ultrassa, vaikka sitten yksityisesti.
Mulla oli keskimmäisestä varhaisultrassa vielä istukka eteisistukka mutta oli keskiraskauden ultraan mennessä jo tullut ylemmäs kuten lääkäri ennustikin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä jo alkurask. ultrassa näkyy istukan paikka, mutta saattaa tietenkin muuttua vielä kohdun kasvaessa. Eikö neuvolakortissa ole mitään mainintaa kohdassa istukan paikka? Lapsivedenmenokin on mahdollinen, jos sellaista haaleaa vuotoa oli?
Sinuna kävisin näyttäytymässä äitipolilla.

Juu, istukkakohta on kortissa tyhjänä. Ei mainintaa.

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Mä menisin varuiksi tarkistamaan tilanteen ultrassa, vaikka sitten yksityisesti.
Mulla oli keskimmäisestä varhaisultrassa vielä istukka eteisistukka mutta oli keskiraskauden ultraan mennessä jo tullut ylemmäs kuten lääkäri ennustikin.

Ei ole sellaista. Jyväskylässä tarjotaan vain alkuraskauden ultraus. Vähän on miusta huono systeemi. Ensi lokakuussa kai vasta aletaan tekemään kaksi ultraa jokaiselle.

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:

Mulla kanssa keskimmäisen kanssa eteisistukka, joka vuoti runsaasti.
Kolmannen raskauden aikana sainkin sitten useamman "ultrauksen" juuri edellisen raskauden ongelmien takia.

Tilanne on ollut kuitenkin nyt pari päivää ihan normaali eikä ole ilmennyt enää mitään vuotoja. Oli tosiaan ihan haileaa vuotoa että seuraanpa vielä tilannetta ja mainitsen ainakin seuraavalla neuvolakäynnillä tuosta yhdestä vuodosta ja soitan heti jos ilmaantuu vielä lisää vuotoja. Että ei tilanne kovin akuutilta onneksi tunnu vaikuttavan tällä haavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Pure Dynamite:
Tilanne on ollut kuitenkin nyt pari päivää ihan normaali eikä ole ilmennyt enää mitään vuotoja. Oli tosiaan ihan haileaa vuotoa että seuraanpa vielä tilannetta ja mainitsen ainakin seuraavalla neuvolakäynnillä tuosta yhdestä vuodosta ja soitan heti jos ilmaantuu vielä lisää vuotoja. Että ei tilanne kovin akuutilta onneksi tunnu vaikuttavan tällä haavaa.

Ei kannata mitään paniikkia kehittää, totta =)
Mutta sen aikaisemman keskenmenon perusteella luulisi sinun pääsevän vielä ultraan?

Alkuperäinen kirjoittaja mJemmi:

Mutta sen aikaisemman keskenmenon perusteella luulisi sinun pääsevän vielä ultraan?

Kyllä se olisi kai ihan hyvä käydä ultralla varmistamassa oman mielenrauhan vuoksi. Uskoisin että extraultraan pääsisi tällaisesta syystä.

Alkuperäinen kirjoittaja mJemmi:

Kyllä se olisi kai ihan hyvä käydä ultralla varmistamassa oman mielenrauhan vuoksi. Uskoisin että extraultraan pääsisi tällaisesta syystä.

Ihan varmasti pääset! Poljet vaikka vähän jalkaa.. :D

Yhteistyössä