Hae Anna.fi-sivustolta

Hiusten lähtöä

Viestiketju osiossa 'Vaihtoehtoiset hoitomuodot' , käynnistäjänä *Onneton*, 28.12.2006.

1. *Onneton* Vierailija

Olen 24-vuotias nainen ja viimeisen vuoden aikana minulta on lähtenyt runsaasti hiuksia. Esimerkiksi otsalta paistaa jo päänahka läpi. Olen koko ikäni potenut erilaisia allergisia ihottumia ja ruoka-aineallergioita tms.
    Suvussani ei ole kummallakaan puolella varsinaista kaljuuntumista, mutta allergiaa ja ihottumia kylläkin. En tiedä, mikä voisi olla syynä ongelmaani. Kävin verikokeissa ja minulta otettiin esimerkiksi hemoglobiini, mahdollinen keliakia, kilpirauhasarvot jne. Nämä olivat kuitenkin kunnossa. Jätän nyt e-pillerit pois ja menen kahden viikon päästä uudestaan verikokeisiin, joissa katsotaan hormoniarvot.

Eniten kiukuttaa se, että lääkärit ja muut eivät tunnu ottavan ongelmaa vakavasti, vaikka se kiusaa itseäni joka päivä. Olen yrittänyt lukea aiheesta, mutta vaikea itse päätellä, mikä voisi olla syynä hiusten lähtöön. Ja jos onkin jotain epäilyksiä, se vaatisi taas lisää testejä. Ruokavalioni on kuitenkin monipuolinen ja terveellinen. Kalaa en syö, mutta olen korvannut sen Omega-3 kapseleilla. Luin jostakin että myös liiallinen A-vitamiinin saanti voi aiheuttaa hiusten lähtöä esim. jos syö Omega-3:a ja monivitamiinivalmistetta yhtäaikaa. No niinpä otan niitä vuoropäivinä...

2. Onko näin? Vierailija

Sama on ollut minulla. Onkohan hiuskemikaaleissa vika? Luin jostain, että päänahka tukkeutuu näistä aineista, varsinkin hiuslakoista, niin että hiukset eivät pääse kasvamaan läpi. Samaten jotkut huonot hiustenpesuaineet vahingoittavat hiusjuuria. Tietääkö joku tästä asiasta enemmän?

3. *Onneton* Vierailija

Olen tähän asti käyttänyt vain kampaamosarjojen shampoota ja viime aikoina apteekin Seba med shampoota. Muotoilutuotteita pyrin välttämään parhaani mukaan. Arkena en käytä lakkaa, mutta vähän muotovaahtoa. No pääseehän sekin enemmän tai vähemmän päänahkaan vaikka sen latvoihin levittääkin.

Kävin myös sellaisessa mikrokameratutkimuksessa, jossa sanottiin että hiusjuuressa on kerääntynyt rasvaa, joka ei ehkä lähde shampoopesussa. Ratkaisuna olisi ollut todella kalliit hoitotuotteet. Siinä oli vähän rahastuksen makua, koska saman ne sanoivat myös viereisellä penkillä istuvalle miehelle ja arkistosta olen lukenut, että monille muillekin. Mahtaako siinä mikrokamerakuvassa edes muuta näkyä...

4. Liisilinnea Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Maitoproteiiniallergia, joka todettiin testeissä (eri asia kuin laktoosi-intoleranssi, joka minulla myös on ) aiheutti hiustenlähtöä - mikroskooppitutkimuksissa hiustupet olivat näivettyneet (hiusterapeutti tutki).
    Lääkärit tarjosivat ensin karvatupen tulehdusta/antibiootteja ja sitten mahdollisia kilpirauhasongelmia/tutkittiin - ne eivät olleet syynä.

Asia rauhoittui, kun olin muutaman kuukauden täysin maidottomalla ruokavaliolla - uutta hiusta kasvaa, mutta kaikki "maitohiukset" lähtevät pois. Eniten hiuksia lähti ohimoilta - muualta tasaisemmin.

Toinen syy voi olla talipunkkien liikakasvu - googlella löydät terapeutit, joilla on keinot inhokkien hävittämiseen.

5. pompei Vierailija

Mieheni on syönyt c-piimaa valmistetta jonkin aikaa tenniskyynärpään hoitoon. Kipu on kuulemma lakannut ( ei ennen kokeiluaan uskonut asiaan) Mutta toistamiseen korjasi saman sietämättömän kivun, johon ei edes kortisonipiikki tuonut helpotusta. Nyt on ruvennut kaljuun viuhottamaan untuvaa. Oliskohan c-piimaan ansiota.

6. Itse nähnyt Vierailija

Ystävättärelläni lähti tukuttain hiuksia, alkoi jo kalju paistaa. Taustalla oli raju sairastettu infektio yhtä rajuine lääkityksineen.
    Hänen kampaajansa suositteli Priorin merkkistä hiusjuuren täsmäravinnetta ja lisäksi vielä jotain hiuspohjaan pesun jälkeen hierottavaa hoitoainetta. Kampaajan kertoman mukaan useat olivat saaneet avun tästä melko luonnonmukaisesta tuotteesta.
    Nyt 7 kuukauden käytön jälkeen uudet hiukset ovat kauniin kiiltävät, ja mikä erikoisinta kauniin kiharaiset, kuten hiukset kuulema olivat nuorena.
    Hän oli ottanut 3 kapselia / pv. 120 kapselin pakkaus maksaa 47 € e.
    Netistä löytyy tietoa osoitteella www.priorin.fi

7. ruskeatukka Vierailija

Minullakin tukka on ollut vuosia eloton, ja katkeilee - kampaaja ihmettelee miksi tukka kasvaa vain hetken ja sitten katkeaa tai irtoaa kokonana. Takaosassa päätä paistaa ihoa alta! Minulla oli kilpirauhastulehdus, se on yksi syy, ja sitten kilpirauhanen hitaalla, mutta olen syönyt pari vuotta tyroksiinia, eli sen pitäisi auttaa.Silti tukka ei kiillä, on hauras ja mureneva. Käytän hoitoaineita, mutta ehkäpä ne tukkivat hiuspohjaa? Käytän tarvittaessa vaahtoja ja geelejä, ehkä eivät ole hyväksi? Olen värjännyt tukkaa - ehkä sekään ei sovi?Miten sen voi tietää jos
    hiusjuuressa jokin pielessä?

8. *Onneton* Vierailija

Olin jonkin aikaa ilman maitoa. Join aikaisemmin sitä runsaasti, mutta tuntuu että maidon vähentäminen kyllä vaikutti hiusten kasvuun negatiivisesti. Silloin taas ei saanut riittävästi kalsiumia. Voi olla että minulla on joku lievä maitoallergiakin, koska lapsena sairastin kaikkia mahdollisia allergioita, jotka tosin ovat osittain iän myötä hävinneet tai lieventyneet. En voi mitenkään karsia ruokavaliostani pois kaikkia allergeenejä, koska ne ovat kuitenkin osa hyvää ja monipuolista ravintoa. Esim. tomaatti, sitrushedelmät ja maitotuotteet ovat tällaisia. Jos jättäisin ne kaikki pois, tulokset eivät varmaan olisi kovin hyviä.

9. Pääpohjassa on ns. karvankohottajalihas, ja stressi yksinkin riittää saamaan aikaan hiusten putoamisen. Kun on riittävä stressi, karvankohottajalihas jää ikäänkuin kramppiin, ja se kouristelee hiusjuurta, niin että lihas irtoaa karvan juuresta. Tällöin ravintoreitti katkeaa, ja hius putoaa muutaman kuukauden kuluttua pois. Jos stressi jatkuu, eikä karvankohottajalihaksen kouristavaa jännitystilaa saada laukeamaan, uusi kasvava hius putoaa myöskin pois.

10. sahra(mi)steli Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    ja jos veri ei kulje kunnolla päänahassa vaikkapa jäykkien niskalihasten takia, lievää päänahkahierontaa? Miulla auttoi pitkä sinkki- & magnesiumkuuri hiustenlähtöön, jätin pois, ja taas on alkaneet lähteä, ohimoilta ja sitä linjaa takaraivoa kohti. Aloitin taas sinkin ja kokeilen sillä.

11. ei shampoota Vierailija

Kokeilen olla pesemättä hiuksia shampoolla, nyt 2 viikkoa mennyt hyvin. Sopeutumisen pitäisi kestää noin 6 viikkoa, sitten nähdään.

Yksi hyöty tässä pitäisi olla, ettei hiukset putoa. Tosiaankaan ei ole pesujen yhteydessä irronnut yhtään hiuksia!

Lisätietoa googleta "no poo", myös Ellien Kropan kohtentajissa.

12. vierailija Vierailija

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari