hmmm, vauvahaavemietiskelyä ja kysymyksiä :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja happy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

happy

Vieras
eli olemme mieheni kanssa miettineet, että jättäisimme ehkäisyn pois, ja annettaisiin vauvan tulla jos on tullakseen. Muutama asia vaan vielä mietityttää: Äitiysrahan summa? Kauanko pitää olla vakituisessa työssä että se vaikuttaa postitiivisesti tuohon rahaan, jota vauvan syntymän jälkeen saa?Onko raha sitten yhtä paljon kuin palkkakin on ollut, mites perheen muut alle kouluikäiset lapset?

kiitos :)

Raha ei ole sama, vaan tietty prosenttiosuus..En nyt vaan muista mikä..Mulla laskevat viime vuoden tulojen mukaan, oman valintani takia koska tulot ei oo muuttunu, mutta muutenhan sinne saa ite sit ilmottaa tuloja.

Kelan sivuilta voit käydä laskemassa paljon se noin suurinpiirtein olis, mut eipä niillä tuilla taida rikastumaan päästä... :p

Ekat 3kk äitiyslomalla saa palkkaa vastaavan summan. Sen maksaa työnantaja (jolle kela maksaa osan takas) tai kela ja työnantaja erotuksen. Lopun ajasta tosiaan tuo tietty osa. Tuo laskuri kelan sivuilla on kätevä. Antaa vähän suuntaa.

Alkuperäinen kirjoittaja delfis:
Ekat 3kk äitiyslomalla saa palkkaa vastaavan summan. Sen maksaa työnantaja (jolle kela maksaa osan takas) tai kela ja työnantaja erotuksen. Lopun ajasta tosiaan tuo tietty osa. Tuo laskuri kelan sivuilla on kätevä. Antaa vähän suuntaa.

Saako joka työpaikassa? Mä olen ainakin ollut käsityksessä, että kaikissa työpaikoissa/ aloilla ei makseta koko palkkaa ekoilta 3kk:lta.

Siis tämä ei ole mikään vakituinen käytäntö vaan työnantaja itse päättää toimiiko noin vai ei. Ei se siis automaattisesti maksaa palkkaa vastaavaa osuutta. Se summa on kuitenkin 70% palkasta, äippäraha siis ja työsuhteen pitää olla kestänyt vähintään 6kk juuri ennen äitiysloman alkua ja vuosiansion pitää olla yli 9000? jotta nostaa äippärahaa minimistä. Eli vaikka olisit töissä, ja vuoden ansiot jää alle tuon 9000? saat silti sen minimin, mikä on 22,04?/päivä (päiviä on kelan laskujen mukaan kuussa 25).

Alkuperäinen kirjoittaja d:

Siis tämä ei ole mikään vakituinen käytäntö vaan työnantaja itse päättää toimiiko noin vai ei. Ei se siis automaattisesti maksaa palkkaa vastaavaa osuutta. Se summa on kuitenkin 70% palkasta, äippäraha siis ja työsuhteen pitää olla kestänyt vähintään 6kk juuri ennen äitiysloman alkua ja vuosiansion pitää olla yli 9000? jotta nostaa äippärahaa minimistä. Eli vaikka olisit töissä, ja vuoden ansiot jää alle tuon 9000? saat silti sen minimin, mikä on 22,04?/päivä (päiviä on kelan laskujen mukaan kuussa 25).

Juuri näin. Anteeksi epäselvä selostukseni :)

Työnantaja ei itse päätä vaan eri alojen työehtosopimukset määrittelevät sen onko työnantajan maksettava se 3 kk palkkaa. Eli asia selviää helposti omaa TESiä vilkaisemalla. Ja tosiaan KELAn sivuilla saa laskettua äitiys- ja vanhempainvapaa rahat.

Raha määrittyy joko sun edellisen valmistuneen verotuksen mukaan tai jos äitiyslomaa edeltäneiden 6kk työtulot on 20% suuremmat kuin tuo verotuksen mukaan, niin saat rahasi sen mukaan.

Niin että jos saa hyvin rahaa kun lapsen tekee niin sitten jätätte ehkäisyn?
Aika outoa.
Tuota en ymmärrä että mites perheen muut alle kouluikäiset lapset? Eli sulla on jo lapsia? Kai sitten vähän näistä tiiät jo.
Lapset voivat olla joko kotona tai hoidossa jos hoitopaikka on.
Rahaa heistä ei saa äitiyslomalla, kotihoidontuella saat korotuksen jos alle 3 v jotain 95 e ja alle kouluikäisestä 60 e.
Pienimmästä josta siis kotihoidontuki on, saa n.300 e.
Tämä siis äitiys-ja vanhempainrahakauden jälkeen.

Äippärahaa saa n.70 % edellisen vuoden tuloista taikka viimeisen puolenvuoden tuloista jos ne korkeammat kuin tuo edellisen vuoden palkka.

Yhteistyössä