Hoidetaanko synnytyksen jälkeistä masennusta vain lääkkeillä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Itkuäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Itkuäiti

Vieras
Onko kenelläkään kokemusta synnytyksen jälkeisen masennuksen hoidosta? Hoidetaanko vain lääkkeillä, vai onko mahdollista saada keskusteluapua esim perheneuvolan kautta?

Tiedän kärsiväni synnytyksen jälkeisestä masennuksesta. Olen välillä hyvin alakuloinen ja yksin ollessani itken silloin tällöin. Tai oikeastaan aika usein. Tilani on kuitenkin lievä, jaksan hyvin hoitaa kodin ja tykkään touhuta vauvan (5 kk) kanssa. Olen tarkoituksella salannut oloni kaikilta. En halua aloittaa lääkitystä niin kauan kun on mahdollista olla ilman. Syynä siihen on Se että aikaisemmin toista sairautta hoidettaessa sain myös mielialalääkkeitä, eikä ne toimi. Kokeiltiin lähes 30 eri valmistetta. Pahimmillaan käytökseni muuttui niiden myötä täysin holtittomaksi ja ne vääristivät ajattelukykyäni. En halua sellaista vauvan kanssa. Tässä kuitenkin taas itkeskellessä tulee mieleen että haluaisin että olo olisi hyvä taas... :(

Tiedän että tilannetta pahentaa mieheni käytös. Riitelemme jatkuvasti, välillä tuntuu että hän oikein hakemalla hakee riitaa. Olo on lievästi sanottuna kurja, ja tuntuu ettei Se taida näissä olosuhteissa parantuakaan ilman mitään apua.

Käsittääkseni perheneuvola on juuri tuollaisia tapauksia varten. Harmi vaan, että on kuulemma monissa kunnissa pahasti ruuhkautunut. En itse edes yrittänyt hakeutua perheneuvolaan mieheni kuoltua, kun kuulin jonojen pituudesta.

Voimia sinulle ja toivottavasti löydät apua.

Yhteistyössä