Hae Anna.fi-sivustolta

-Hoidoissa-

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä *~*~*, 22.09.2009.

1. Hinkuvinku Vierailija

Kiitos, että kerroit omasta tilanteestasi, koska samoilla hoidoilla mennään. Olen nyt kaksi piikkiä pistänyt ja jotenkin epätodellinen olo, kun ei tunnu miltään. Mutta kaipa sinne jotain menee kun mielestäni juuri niin teen kuin opetettiin.

Pitelen täällä kädet kyynärpäitä myöten ristissä, että teille tulisi toivottu tulos - kerrothan sitten miten kävi!

2. sinililja Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    No löytyihän se Myykin, oon usein miettinyt jo, että millainen paketti sieltä sitten ulos tuli. Jos laitatte tosiaan mulle tai Outikille yksityisviestiä, niin jatketaan juttua muualla. Siis jos haluatte tulla mukaan meidän salaperäisiin "yksityisbisneksiin".. :)

Meiltä jäi sitten tämä pistoskierto väliin, koska en päässyt koskaan puhelimella läpi varaamaan ultra-aikaa.. :( yritin VAAN neljänä peräkkäisenä päivänä.. Ensi kierto jää myös väliin matkan takia ja seuraava sitten hyvin todennäköisesti osuukin jo pääsiäiseen, että ei hyvältä näytä. Tänään soitin sairaalaan ja ilmoitin haluavani suoraan IVF-jonoon. Lääkärin pitäisi soittaa mulle takaisin, katsotaan mitä mieltä he ovat. Mä en enää jaksaisi tuota yhtä inssiä, koska se ei kuitenkaan merkittävästi paranna meidän mahdollisuuksia. Olisin valmis unohtamaan tämän koko touhun kevääksi ja kesäksi ja sitten syksyllä uudelleen tositoimiin. En millään jaksaisi nyt ensin odottaa monta kuukautta tuota inssiä ja sitten IVF:ää. Ja miehelle kuulemma käy kaikki vaihtoehdot.. helppo tapaus.

Mutta oli kiva kuulla Tiiti, että saitte kuitenkin ajan jo kesäkuulle. Onhan siihen aikaa, mutta varmaan ihan kiva tietää, että pääsee sitten heti elokuussa jatkamaan. Mua ahdistaa ihan suunnattomasti se, että jos me joudutaankin odottelemaan jonnekin marraskuulle.. Että toivottavasti päästään heti teidän peesissä mukaan matkaan :)

Outik, meillä miehen on pitänyt olla mukana kaksi kertaa, joista ensimmäinen oli juuri tuo suunnittelukerta. Sitten seuraavan kerran mukana kuulemassa "tuloksia" ja allekirjoittamassa hoitopaperit. Muuten olen ravannut siellä yksin ja mies on käynyt hoitamassa oman osuutensa.

Muillekin vilkutukset ja tsemppiä! Ja Sidalle erityisesti voimia.

Sinis, joka löysi näköjään uutta väriä elämään tältä palstalta :)

3. Hapsu Vierailija

Hinkuvinku,

kiitos tsemppauksesta! Älä välitä vaikkei Puregon mitään tuntemuksia saisikaan aikaan. Ei se minullakaan missään tuntunut ja silti tehosi niin kuin piti. =) Sulla onkin ultra huomenna, tulehan sitten kertomaan, oliko piikittely tehonnut.

Täällä hoitoasia on pyörinyt mielessä, mutta onneksi töissä on kiirettä, niin ei ehdi liikaa pohdiskella. Nyt menossa kp 25, eli muutama päivä vielä pitää ihmetellä... Kaikenlaisia oireita on ollut, mutta vaikea niistä on tietää, mikä on totta ja mikä mielikuvituksen tuotetta. Joka tapauksessa yritän pysyä positiivisella mielellä ja toivoa, ettei tällä kertaa joutuisi pettymään...

4. Hinkuvinku Vierailija

Hei!

Koetahan jaksaa odotella rauhassa, vaikka testitikku syyhyäisi sormissa. Se on totta, että kuviteltujakin tuntemuksia tulee, mutta toivotaan, että ne olisivat nyt niitä aitoja. Viime kierrossa minäkin ehdin kuvitella jo vaikka mitä, mutta niin se vaan on, ettei menkkoja pysty pois pitämään pelkällä tahdonvoimalla vaikka miten yrittäisi.

Tähän saakka pistely ja tulokset siitä menneet oikein hienosti. Kiertopäivä on nyt siis 10. Toisella puolella (olikohan se vasen, en oo varma) oli hieno n. 18-millinen melkein kypsä rakkula ja seuraavat olivat vasta n. 12-millisiä eli ei huolta niistä. Ja limakalvokin oli jo n. 8 mm (clomeilla se on ollut tässä vaiheessa ehkä 4) Eli huomattavasti aikaisemmassa ollaan kun clomeilla, koska yleensä ovulaatiotesti on näyttänyt plussa vasta kp 17. Tänään oli ovulaatiotesti nega, mutta jos se on huomenna plussa, niin sitten mennään jo samantien lauantaina inseminaatioon, mutta mikäli plussa tulee vasta sunnuntaina tai maanantaina, niin sitten inssi on maanantaina, johon alustavasti varattiin jo aika. Ja huomenna saadaan vielä touhuilla itsekin jos inssi on vasta maanantaina. Eli Pregnylin pistän huomenna illalla jos ov-testi on huomenna nega, mutta jos se on plussa, niin sitten sen saa pistää saman tien. Se kyllä jännittää - miksi sen ampullinkin pitää olla lasia!!!! Tulihan vaikeaselkoinen sepustus - olenkohan ihan perillä itsekään... ;)

Kerron vähän vielä itsestäni, koska en taustoja ole pahemmin valaissut:
    Olen jo pian 34-vuotias ja ehkäisy siis jätettiin pois heinäkuussa -06. Sitten muutama kuukausi yritettiin itekseen, mutta mieheni toivomuksesta mentiin alustaviin tutkimuksiin jo maaliskuussa -07 Helsingin Väestöliittoon. Mitään ihmeellistä ei ilmennyt, paitsi ovulaatio tulee verrattain myöhään ja ilmeisesti luteaalivaihe jää turhan lyhyeksi. Syyskuussa -07 otettiin avuksi Clomit ja niitä ehdin tosiaan syödä vain kaksi kiertoa kun jo tärppäsi ja ihana poika syntyi heinäkuussa -08. Jo joulukuussa -08 annettiin lupa toisenkin lapsen tulla, koska tiedossa oli ettei se ehkä niin helposti tulekaan. Imetyksen kyllä lopetin vasta kesäkuussa -09 eli tokihan jarruna voi olla sekin. Syyskuussa -09 marssittiin kumminkin sitten taas Väestöliittoon ja aloitettiin lokakuussa heti Clomit. Söin niitä neljä kiertoa ja sitten tosiaan siirryttiin ekaa kertaa pistoksiin, ja siinä ollaan nyt. Ja hyvältä näyttää - toistaiseksi. Uskaltaudun jo iloitsemaan pelkästä follin kasvusta, vaikka mahdollista on sitten taas tippua!

Tsemppiä teidän piinailuun - lähetän iltarukouksessa toiveen teidänkin puolestanne. Äitiyden soisin niin mielelläni kaikille sitä tosissaan haluaville, jos se minun käsissäni olisi. Vaikka en nyt niin uskonnollinen olekaan...

5. Hapsu Vierailija

Hinkuvinku

Olipa mukava kuulla enemmän taustoistasi. Ja tosi hienoa, että lääkkeet tehosivat kuten pitikin ja homma etenee. =) Ymmärrän hyvin, että jo pelkkä (miten niin "pelkkä", ei ole itsestään selvää sekään) follien kasvaminen tuo hyvän fiiliksen. Luulen, että itse olisin iloinen jo ovisplussasta testitikussa, kun en sellaistakaan ole koskaan saanut... ;)

Tällä suunnalla on ollut nyt vähän hiljaisempaa, kun menkat tosiaan alkoivat muutaman päivän etuajassa viime perjantaina ja viikonloppu meni pudotuksesta toipuessa. Tämä kierto on välikierto (pistoshoito on kuulemma sen verran rankka, että välikierto on tarpeen) ja luvassa on sen verran muuta terveydenhoitopainotteista ohjelmaa, että yrittäminen jää nyt varmasti melko vähiin. Maaliskuun puolivälistä sitten uusi pistoshoitokierto ja toivottavasti myös inssi.

Koska olen kova suunnittelemaan tulevaa, olen jo alkanut miettiä, pitäisikö tuon seuraavan pistoshoidon jälkeen - siis jos ei saada tulosta aikaan - siirtyä yksityiselle ja ivf-hoitoihin. Julkisen puolen ivf-jonossa meidän ei ole mahdollista ryhtyä odottelemaan ja olisi tosi hienoa saada asioita eteenpäin jo ennen kesälomia. Vaan jospa seuraavasta pistoshoidosta tulisikin jo tulosta. Aina on toivoa. =)

Tsemppiä piinapäiviin ja tulehan taas kertomaan fiiliksistä!

Hapsu

6. -tiiti- Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Heippa kaikille hoitoilijoille!

Mites Siniksen kävi? Pääsittekö suoraan hoitojonoon kohti IVF-hoitoja? Toivottavasti, koska silloin tekin pääsisitte suoraan tositoimiin jo syksyllä.

Mites Hinkuvinkun tilanne on? Saitko Pregnylit pistettyä ja ampullit rikottua :)

Huomasinkin Hapsu sun kysymyksen yksityiselle siirtymisestä. Asutteko pääkaupunkiseudulla? Täällä on tosiaan tuo harmittava 6 kk jono, jossa itsekin nyt odottelen. Meillä olisi myös säästöjä, mutta ajateltiin nyt ensin jonotella julkiselle ja jos siellä tuntuu tosi tuskaiselta niin laitetaan meidän omakotitaloon varatut rahat sitten tähän. Toisaalta jos joskus mentäisiin adoptioon niin siihenkin pitäisi olla säästössä rahaa.

Uusimmassa Annassa oli muuten juttua taiveaho+Kaikkonen pariskunnasta ja siitä että he ovat edenneet siihen pisteeseen että pääsevät odottelemaan lapsipäätöstä Afrikasta. Aivan ihana uutinen!

Täällä odotellaan ovista loppuviikolle. Kävin siellä akupunktiossa ja oli ihan hyvä kokemus. Hoito kesti yli kaksi tuntia, joten sai ainakin rahoille vastinetta. Ensin oli akupunktio ja rentoutuminen neulojen kanssa. Sen jälkeen hierontaa erilaisin tyylein, kuivakuppausta ;) ja lopuksi sain jonkun juoman nautittavaksi. Tämän jälkeen oli vielä kasvojen, pään, käsien ja selän hieronta. Oli aivan taivaallinen käsittely ja niska-hartakipu jäi sinne. Sain mukaan jotain Kiinalaisia lääkkeitä joita pitää syödä aamuin-illoin ja uusi aika on 3 viikon päästä.

Ainut miinuspuoli oli yksityisyys. Hoitohuoneessa oli kaksi ihmistä, toinen minun lisäkseni ihan metrin päässä verhon takana. Kuulin hänen hengityksensäkin. Ja lääkärin kanssa piti jutella siinä samassa tilassa aika yksityisistä asioista. Alkuun vähän jännitin, mutta sitten ajattelin että mitä hittoa, kuulkoon jos on kiinnostunut.

Lääkäri kartoitti ruokavalion ja en saanut mitään muutokskehotuksia, ainoastaan ne lääkkeet joita pitäisi ottaa 2 x päivässä. Maku on kuulemma paha ja pelottaa miten saan ne otettua. Lääke on golfpallon kokoinen ja sen puolikas pitäisi saada otettua. Kääk. Mutta kokeillaan nyt tätäkin.

Mutta sellaista tänne. Mä alan olla täynnä tätä lumen satamista, julkinen liikenne ei kulje ja kaikki on muka niin hankalaa kun sataa lunta. Tulis jo kevät!

-Tiiti-

7. Hinkuvinku Vierailija

Voihan tylsyys, ettei Hapsulla tämä kierto tuottanut tulosta. Ei liene siis pelkästä toivomisesta kiinni taaskaan...

Hinkuvinkulla oli inssi ma 15.2. ja kaikki siinä meni ihan kohdalleen - simpat priimoja ja se isoin munarakkula oli juuri irronnut. Ja nyt on sitten menossa pp 10 ja kp 23. Mitään erityisempiä tuntemuksia ei ole ja vaikka olisikin, niin Luget, joita olen käyttänyt nyt 8 pvää voivat myös kaikenlaisia tuntemuksia aiheuttaa. Lääkäri sanoi, että ensi viikon alkupuolella voisi testi jaksaa näyttää plussaa jos nappiin on osunut - yritän jaksaa odotella sinne saakka! Jos toivottua tulosta ei nyt synny niin samalla jatketaan ja meille kyllä sanottiin, että uusi pistoshoito voidaan tehdä heti seuraavaan kiertoon. Itselle tämä hoito oli mukavampi ja helpompi kuin clomit, jotka sai aikaan kaikenlaisia epämukavia tuntemuksia, tiedä sitten mitä kroppa siitä tykkää!

Hapsu, jos aiotte siirtyä yksityiselle ja pääkaupunkiseudulla edelleen vaikutat, niin voin lämpimästi suositella Väestöliittoa ja siellä vielä "omaa" lääkäriänikin (JaMo - katso koko nimi Väestöliiton sivuilta). Hän on yksi ihanimmista lääkäreistä, joiden kanssa olen tekemisissä ollut, ihmisläheinen, ymmärtäväinen, huumorintajuinen ja kertoo koko ajan perusteellisesti mitä on tekemässä ja mitä esim. ultrassa näkyy. Myös SiEv on mukava, mutta tämä ensin mainittu kuitenkin ihan paras. Vaikka, toki jokaisella on omat mieltymyksensä myös lääkäreiden suhteen! :)

Aurinkoisia kevätpäiviä kaikille ja kerron sitten ensi viikolla jos jotain kerrottavaa on...

8. -tiiti- Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Tsemppiä Hinkuvinkulle viimeisiin piinapäiviin.

Jännää miten erilailla julkinen ja yksityinen puoli hoitaa meitä lapsettomia. Julkisella puolellahan on sääntö ettei kahta pistoskiertoa voi tehdä peräkkäin vaan välissä pitää pitää kuukauden tauko. Perustelevat sitä sillä että lääkkeen vaikutus voisi suurentua ja voisi olla riski siihen että kypsyy liikaa munarakkuloita. Olen ajatellut, että sääntö on vain siksi, että säästävät resursseja.

Ja julkisella ei käytetä lugeja inssien jälkeen ellei niille ole painavaa syytä. Oliko sinulla epäilyä keltarauhasen huonoudesta, vai käytetäänkö lugeja automaattisesti?

Kivaa kuitenkin kun joillakin hoidotkin rullaa ilman alyttömää jonotusta ja aikojen ruinaamista. Jos olisin tiennyt julkisen puolen kankeuden olisin varmasti hoitanut inssit yksityisellä ja jonotellut sitten IVF-hoitoihin julkiselle. Oltaisiin jo varmaan kohta hoidoissa, koska inssit aloitettiin viime syksynä. Mutta jälkiviisaus ei hyödytä ketään, näillä mennään.

Oletteko seurailleen olympialaisia? Tänään olisi jääkiekkoa tiedossa. Mukavaa viikonloppua kaikille hoitoilijoille toivottelee Tiiti

9. Sorelliini Vierailija

Kirjoitanpa minäkin tään ketjuun, kun lapsettomuushoitoasiat pyörivät päässä ja alkavat olemaan tosi ajankohtaisiakin.

Eli meillä lapsettomuustutkimusten aloittaminen on ensi viikolla Naistenklinikalla. Pääsimme tutkimuksiin todella nopeasti, jo muutaman viikon jälkeen lähetteen kirjoittamisesta, mikä yllätti positiivisesti.

Jotenkin nyt on vaan kovin epätietoinen olo, olisin toivonut ajanvarauskirjeen mukana esim. jotan selvitystä, mitä ensi käynnillä tapahtuu, mistä lapsettomuuden syitä lähdetään selvittelemään ja mitä meillä on tiedossa ensi viikolla. Mutta mitään informaatiota kirjeen mukana ei tullut, muuta kuin että aika tämä, tulkaa tänne, varautukaa tutkimuksiin.

Voisiko joku kiltti sen verran tätä mystisyyden verhoa raottaa, että mitä teillä on ensikäynti pitänyt sisällään. Tehtiinkö silloin jo tutkimuksia, otettiinko näytteitä? Jos otettiin niin mitä?

Olemme alustavasti miettineet niin, että selvitetään ensin onko meissä vikaa ja jos vielä luomuyrittäminen kannattaa, jatkamme sitä rataa ainakin aluksi. Eli vielä ei olisi varsinaisten hoitojen aloittaminen ehkä ajankohtaista, mikäli nyt tutkimuksissa ei selviä jotain sellaista, joka tekisi luomuraskauden oikeastaan mahdottomuudeksi.

Kiva jos joku ehtisi vastailemaan ja kertomaan kokemuksiaan omien hoitojensa alkutaipaleelta.

10. -tiiti- Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Hei Sorelliini ja tervetuloa kirjoittelemaan.

Onko teille tehty mitään tutukimuksia ennen lähetettä vai aloitetaanko tutkimukset nyt vasta? Ilmeisesti näin olin ymmärtävinäni.

Meillä tutkimukset aloitettiin YTHS:llä, mutta uskon että nkl:lla toimitaan samalla tavoin. Ensin kartoitetaan perustietoja jotka voivat vaikuttaa raskaaksi tulemiseen: paino, pituus, tupakointi, alkonkäyttö, lääkkeet, miehen sairaudet (onko sikotautia / kiveksissä suonikohjuja, leikkauksia sukuelinten alueelle) ja sinun sairaudet sekä lääkitykset. Kysellään sun kierrosta: milloin kuukautiset alkoi, ovatko säännölliset, onko kipuja, minkä pituinen kierto ja montako vuotopäivää. Kysellään paljonko yhdyntöjä ja mille päiville nämä yleensä ajoittuvat. Kysellään onko ongelmia yhdynnöissä. Kiertopäiväkirjat kannattaa siis varata mukaan ja miehen kysellä tautihistoariaansa, jos ei itse satu tietämään.

Ultralla katsotaan munasarjojen tilanne ja kohtu tunnustellaan. Miehelle ei tehty fyysisiä tutkimuksia, mutta olen kuullut että jotkut lääkärit voivat tehdä kivesten tunnustelun.

Sitten katsotaan verikokeita kierron alkupuolella, muistaakseni kp3-5 ja kierron loppupuolella. Näillä katsotaan mm. tapahtuuko ovulaatio, miten oma keltarauhanen toimii. Lisäksi katsotaan kilpirauhasarvot. Molemmilta otetaan hiv ja hepatiitti b kokeet.

Munanjohdinten aukiolotutkimus tehdään kierron alkupäivinä, kun vuoto on loppunut, mutta ei olle vielä ovulaatiossa. Tämä siksi ettei verta joudu huuhtelun mukana munajohtimiin ja ettei huuhdota matkalla olevaa munasolua pois.

Miehen pitää toimittaa siemennestenäyte, sitä ennen ei saisi 3-5 päivään olla siemensyöksyjä. Siemenneste viedään nkl:n hormonipolille. Näytteen voi antaa siellä tai kotona, purkit saatte ohjeineen mukaan polilta.

Samalla kysellään miten haluaisitte jatkoja ellei mitään määräävää niiden suhteen tutkimuksissa ole löytynyt. Jos haluatte alkaa hoitoihin niin kirjoitatte suostumuslomakkeet.

Osa näistä siis tehdään ensimmäisellä kerralla ja osa toimenpiteistä ohjelmoidaan seuraaville kierroille. Tsemppiä käyntiin. Onko teillä miten pitkä yritys takana? Selittämättömissä tapauksissa kannustavat yrittämään kotona jopa kaksikin vuotta, mutta halutessaan toki hoidot voidaan aloittaa kun yritystä on vuosi takana.

Toivottavasti auttoi hieman ja selvensi asioita.

-Tiiti-

11. lullaby. Vierailija

Sorelliinille; Mulla lähinnä keskusteltiin esitietolomakkeen pohjalta ja ultralla tutkittiin kohtu ja munasarjat (kuukautiset ei haitannu). Saman kierron aikana tehtiin kaikki perustutkimukset, johdinten aukiolo (tehdään kuukautisten jälkeen mutta ennen ovulaatiota) ja progesteroni-mittaus välillä kp20-24. Miehen kehoitettiin käydä spermatutkimuksessa. Täällä joutu julkisellakin kustantaan itse miehen ekan tutkimuksen, ja sen ois voinu tehdä jo valmiiks, polin aikaa odotellessa.
    Jo aiemmin oli myös terveyskeskuksen kautta lähetekäynnillä laitettu prolaktiini- ja kilpirauhasarvojen tutkimukseen. Keliakiakin tutkittiin omasta pyynnöstäni.
    Kaikkia vikoja ei aina löydy noissa tutkimuksissa, esim. multakin paljastui endometrioosi vasta paljon myöhemmin, se näkyy ultrassa vaan jos pesäkkeitä kasvaa munasarjoissa. Jos ois ollu tieto tästä jo aiemmin, niin varmaan olisin kiirehtiny nopeemmin hoitojakin. Nyt se on menny jo melko pahaks eikä ivf-hoidotkaan ole tuoneet tulosta.

12. Sorelliini Vierailija

Suurkiitos lullaby. ja -tiiti- vastauksistanne. Näistä oli paljon apua, sillä kun koitin netistä tietoja etsiä, löytyi paljon kokemuksia varsinaisista eri hoidoista ja muista, jotka vilisivät outoja kirjainyhdistelmiä ja muita, mutta ihan tuosta alkutaipaleesta ei paljoakaan löynyt tietoa.

Meille ei aiemmin ole tehty mitään tutkimuksia ja lähete kirjoitettiin samantien kun gynellä kävin ja otin vauvahaaveilut puheeksi. Yrittämistä on takana reilut 1,5 vuotta. Meillä vaan yrittämistä haittaa mieheni reissutyö, jonka takia yhdyntöihin on mahdollisuuus oikeastaan vaan viikonloppusin, joten kerrat per viikko ei kovin korkeiksi nouse, vähän noloa tunnustaa. Olenkin miettinyt, että meillä lapsettomuus voi hyvinkin johtua ihan vaan siitä, että yritystä on sen verran vähän ja moukan tuurilla voi tärppipäiviin osumisen näin onnistua välttämäänkin.

Siksi haluaisimme alkuun selvittää, onko meissä vikaa ja sen jälkeen miettiä mitä tehdään.

Mutta ensi viikolla sitten olen tämän suhteen omia kokemuksia rikkaampi. Jotenkin on alkanut jännittää tajuttomasti. Aiemmin meillä on lapsesta puhuttu vain niin, että saa tulla jos on tullakseen, mutta jotenkin nyt ajatusmaailma on vähän muuttunut ja vauva tuntuu entistä tärkeämmältä. Jotenkin minulla on alitajuinen pelko siitä, että meidän tilanteemme on vaan jäädä lapsettomaksi. Tyhmäähän niin on ajatella etukäteen, mutta tunne on vahva vaikka toiveet tietenkin päinvastaisia.

13. Hinkuvinku Vierailija

Niinhän se on, että rahalla saa ja hevosella pääsee. Eli pätee kai tähän ykstyiseen hoitoon ja julkisen puolen hoitoon. Itse en aikoinaan edes ottanut julkisesta hoidosta selvää; jotenkin ajattelin, että kun asutaan pienehköllä paikkakunnalla lähellä Helsinkiä niin ei edes saataisi kuin alkututkimukset kuitenkaan sitä kautta - ja toisaalta nyt kun olen näitä juttuja lukenut, niin mun hermot ei kyllä kestäiskään usean kuukauden jonottelua. Tämä on jo kyllin rankkaa näinkin. Hatunnosto niille, jotka jaksaa!

Yksityisellä meidän pistos/inssikierto tuli maksamaan viitisensataa euroa. Onhan se kallista, mutta onneksi laskut tulee pienemmissä erissä, niin sitä ei niin huomaa. Ja onhan se sitten sen väärtikin jos plussa joskus tulee!!

Ei ole ainakaan ollut mitään puhetta, että keltarauhanen olisi erityisen huono vaan ilmeisesti lugeja käytetään suht automaattisesti tukemaan kohdun limakalvon vastaanottavuutta. Tosi ikävä niitä on käyttää ja jotenkin kammottava olo niistä on tullut. Tai sitten se on flunssa joka jyllää samaan aikaan. :) Ja silloin kun sovittiin inssistä ja ajoituksesta, niin lääkäri kysyi, että halutaanko panostaa tähän kiertoon 110 prossaa vai vaan 98 ja minä tietty valitsin ensimmäisen. Mieskin sitten joutui taipumaan ja kävi spermalabrassa mukisematta ruokatunnilla eikä aamulla, koska mun lääkärillä oli aikaa vasta iltapäivällä ottaa mut. En halunnut toista lääkäriä, vaikka sekin olisi ollut mahdollista.

Koko ajan on taas tunne, että menkat alkaa ja ramppaan vessassa. Hirveästi hinguttaisi tehdä testi jo huomenna, mutta ehkä odotan kiltisti maanantaihin tai tiistaihin - sitten on kaksi viikkoa kulunut!!

Hyvä kun Sorelliiini sai vastauksia - itse en tarkkaan edes muista mitä ekalla kerralla tapahtui!! Tsemppiä myös sinne. Kirjoituksestasi jäi vaivaamaan se, että oletko tehnyt lh-testejä tai tunnistatko muuten ovulaation eli onko se joskus osunut viikonloppuun tai siihen aikaan muuten, kun olette "samalla paikkakunnalla".

14. outik Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Jospa minäkin nyt kirjoittelisin pitkästä aikaa, kun meilläkin alkaa nyt vähitellen tapahtua. Käytiin tänään siellä ensimmäisellä lääkärikäynnillä. Oikeastaan miehen olo siellä oli ihan turhaa, vaikka saihan se toki lähetteen spermatutkimukseen. Mulla on edessä verikoe ensi viikolla, keltarauhashormonista kai, kun kierron loppupuolta mennään (ehdin jo unohtaa puolet mitä lääkäri puhui...). Ja sitten seuraavassa kierrossa on sitä follikkeliseurantaa ultralla ja en muista tehdäänkö sitten vielä lisää verikokeita. Lääkäri taisi olla vähän kokematon, vaikkakin tosi mukava, mutta ehkä kokeneemman selittämänä mullekin olis tarttunut asiat paremmin mieleen.

Mulle ei tarvi onneks tehdä mitään aukiolotutkimusta, koska tuon ainoan jäljellä olevan johtimen aukiolo tutkittiin jo siinä leikkauksessa (jossa siis toinen munanjohdin poistettiin) ja hyvin sen pitäisi toimia. Nyt vihdoin sain sitten ihan lääkäriltä varmistuksen siihen, mitä netistä olen lukenut, että yhdelläkin johtimella on melkein yhtä hyvät mahdollisuudet onnistua, koska se voi poimia munasolun molemmilta puolilta. Toki siltä "väärältä" puolelta ei ihan yhtä hyvällä todennäköisyydellä, mutta mahdollista se on kuitenkin.

Mielenkiintoista tässä päivässä oli kuitenkin se, että lääkärit (joo, toinenkin tuli etsimään) eivät löytäneet ultralla multa sitä "johtimetonta" munasarjaa. Kuulemma se voi päästä vaeltelemaan vähän siellä nyt ilman johdinta ja tässä kierron vaiheessa se voi muutenkin olla hankala löytää. Jos olisi alkukierto ja siellä olisi follikkeli, se näkyisi kyllä. Kävi jo mielessä ettei se kuitenkin ole leikkauksessa poistettu, mutta olisi kyllä sitten leikkauskertomus pahasti pielessä ja mielestäni kyllä leikannut lääkäri kävi leikkauksen jälkeen kertomassa että se on vielä paikallaan. Joten en nyt ala epäilemään mitään sellaista...

Sorelliini on siellä nyt siis samassa tilanteessa kuin minä. Toivottavasti kirjoittelet tänne jatkossakin (mäkin yritän olla aktiivisempi), olis ihan kiva kun olis toinen joka käy samoja asioita läpi samaan aikaan.

15. Hapsu Vierailija

Olipa mukava parin viikon tauon jälkeen päästä lukemaan, miten keskustelu on edennyt. =) Tervetuloa minunkin puolesta uusille jutustelijoille! Hetken luulin, että tämä ketju tyrehtyy heti kun Hinkuvinkun kanssa aktivoiduttiin, mutta tosi kiva huomata, ettei niin käynytkään.

Kiitos tiiti ja Hinkuvinku kommenteistanne yksityiselle siirtymiseen liittyen. Mun erillinen keskustelunavaus ei kerännyt hirveästi kommentteja... ;) Asutaan tosiaan melkein pääkaupunkiseudulla, eli käytännössä Helsingin julkiset ja yksityiset on meidän vaihtoehdot. Enpä ollut yhtään yllättynyt, kun kerroitte, että yksityisellä pistoshoitoja tehdään ilman välikiertoja. Toki julkisella vedotaan asiakkaan terveyteen ja mahdollisiin riskeihin, mutta resursseistahan tässä taitaa olla kyse. Itselleni tämä yksi välikierto sopi muista terveysasioista johtuen paremmin kuin hyvin, mutta jatkossa täytyy tehdä itse tarkemmat suunnitelmat ja miettiä tosissaan, josko olisikin fiksua siirtyä yksityiselle vielä yhteen tai kahteen pistoshoitoon ennen mahdollista jatkoa (ivf)...

Välikierrosta huolimatta meillä on oma yritys jatkunut ja tällä hetkellä olen vähän ihmeissäni. Oviksen mahdollisesta ajankohdasta mulla ei ole tietoa, mutta oletan (koska lääkäri sanoi, että edellisen kierron lääkkeet tod.näk. vaikuttaa myös tässä kierrossa), että se osui jonnekin kp 12-14 paikkeille. No, kp 16-18 mulla sitten oli jonkinlaista välivuotoa. Ei mitään kunnollista, mutta pientä. Ja nyt tietysti pohdin, onko mahdollista, että kyseessä oli kiinnittymisvuoto. Yleensä välivuotoja ei ole, kerran Clomien aikana taisi tiputella yhden päivän, mutta ei sen kauempaa. Että kaipa sitä tälläkin voi päätään vaivata. Ensi viikon loppuun mennessä pitäisi menkat alkaa... Enpä olisi uskonut, että "välikierron" aikanakin voi näin jännittää...

Tsemppiä kaikille hoitoihin ja toki kaikkeen muuhunkin! =)

Hapsu

16. Hinkuvinku Vierailija

Hei kaikille!

Maanantaina 1.3. meidän inssistä tuli kaksi viikkoa täyteen (pp14/ kp 27) ja eikun heti testiä tekemään. Mulla oli netistä ostettu liuskatesti ja tositositosi haalea viiva siihen ilmestyi. Edelliseen iltaan olin lopettanut luget, joten ei vielä hypitty ilosta vaan odottelin pari päivää ja tänään keskiviikkona tehtiin uusi testi (Apteekin rt), johon sitten kyllä ihan selkeä viiva ilmestyi. Niin uusi juttu tämä vielä on (vasta muutaman tunnin vanha) etten oikein käsitä koko asiaa ja yritän nyt ollakin mahdollisimman cool vielä muutaman viikon. Perjantaina soitan Väestöliittoon ja varaan ajan varhaisultraan joka tehtäneen kai n. viikolla 7. Hirveästi en osaa pelätä keskenmenoa, koska esikoinenkin pysyi kyydissä loppuun saakka ja ainakin meidän lääkäri sanoi, ettei inssi lisää keskenmenon tai kohdun ulkoisen raskauden riskiä. Hiukan on tullut sellaista ruskehtavaa vuotoa, en tiedä onko se sitten valkovuotoa, koska ei ollenkaan vereltä näytä, mutta se toivottavasti on ihan harmitonta.

Kerron vähän meidän inssin ajoituksesta, koska ainakin Iida sitä taannoin kyseli. Eli minä piikittelin Puregonia kierron päivät 5-10 ja meillä oli 12.2. (kp 10) ultra, jossa löydettiin yksi n. 18 millinen rakkula ja toinen vasta n. 12 mm. Pregnylin pistin seuraavana iltana eli kp. 11 ja seuraavana päivänä lh-testi näytti plussaa. Inssi oli kp. 13 klo 13.30 ja mies oli yhdentoista maissa käynyt tekemässä oman osuutensa. Mulle ruiskutettiin ensin siittiöt ja vasta sen jälkeen lääkäri ultrasi ja näki siellä yhden litistyneen rakkulan eli luultavasti sen edellisessä ultrassa olleen isomman, joka oli kuulemma irronnut vähän aikaa sitten. Lisäksi siellä oli n. 15-16 mm, joka oli vielä ehjä eikä lääkäri osannut sanoa, onko se lähdössäkään. Ja ai niin lauantaina eli kp 11 oltiin yhdynnässä eli tokikaan sitä ei voi sanoa, kummalla tavalla siittiö on oikeaan paikkaan löytänyt (jos nyt on). Ainakin netissä löytyy monenlaista tietoa siitä kuinka kauan nuo pestyt siittiöt elävät enkä sitä myöskään huomannut lääkäriltäni kysyä, mutta ainakin hän sanoi, että ajoitus hänen mielestään vaikuttaa juuri optimaaliselta.

Ja vielä piti lisätä edelliseen viestiini, jossa juttelin ykstyisen ja kunnallisen hoidoista että kävin mielenkiinnosta katsomassa kuntamme nettisivuja ja siellä kohtaa lapsettomuushoidot ja kun linkkiä klikkaa, niin se ohjautuu suoraan Väestöliiton sivuille eli ilmeisesti se tarkoittaa, ettei kuntamme ohjaa muualle kuin yksityiselle ollenkaan (ainakaan ellei itse ymmärrä kysyä)!

Toivon oikein sydämestäni, että mahdollisimman moni teistä plussaisi mahdollisimman pian ja Hapsullekin kovasti tsemppiä tähän "välikiertoon" - toivottavasti onnistaa.

En tiedä millainen merkitys raskautumisessa on henkisellä puolella, mutta luulen, että ainakin itse relasin vähän tässä viimeisen kuukauden aikana sitä kun kuulin, että kaverini, jotka olivat olleet hoidoissa kauan, saivat tulokseksi plussan pakastealkion siirrossa. Pahin syyllisyys siitä, että raskautuisin jo toisen kerran ennen häntä, jäi pois. Vieläkin on kyllä syyllinen olo, koska lapsettomuus koskettaa niin monia ja näitä palstoja on tullut seurailtua niin ahkerasti, vaikka harvemmin olen "suutani avannutkaan"!

Tsemppiä kaikille!!

17. iida Vierailija

Oikein isot onnittelut Hinkuvinkulle plussauutisten johdosta!
    Kiitos, kun vielä jaksat tsempata meitä muita täällä ja kerroit inssin ajoituksesta! Itsellä kävi nyt niin, että menin inssiin sitten ovisplussaa seuraavana päivänä ja ovis oli jo tapahtunut. Lääkäri ei nähnyt mistä munarakkula olisi puhjennut, miksiköhän ei??? Tärppiä ei tullut tästäkään kierrosta ja mullakin sitten vuorossa tauko.

18. Hapsu Vierailija

Valtaisat onnittelut Hinkuvinkulle myös täältä! Hienoa kuulla, että onnistuitte kohtalaisen kevyillä hoidoilla, jospa meillä muillakin on vielä toivoa... =)

19. Sorelliini Vierailija

Onnea Hinkuvinkulle plussauksesta!

outik: kiva että täällä on muitakin samassa tilanteessa, koitan kirjoitella tänne aina silloin tällöin ja olisi todella kiva kuulla sinun ja muidenkin alkuvaiheessa olevien kokemuksia.

Meilläkin on nyt ensikäynti takana päin. Meidänkin lääkäri oli nuori ja aika kokemattoman oloinen, tosi vähän selitti asioita mutta on meillä nyt joka tapauksessa aika selkeä kuva miten tästä homma lähtee etenemään. Tuolla käynnillä ekana keskusteltiin perusasiat läpi, sitten mulle tehtiin gynekologinen tutkimus ja otettiin klamydia (?) näyte. Mies sai lähetteen spermatutkimukseen ja kävi myös tuolla samalla käynnillä labrassa verikokeissa, ainakin HIV tutkimus otettiiin, muuta en muista.

Minulle annettiin lähete verikokeisiin ja sitten pitää varata aika myös follikkeliultraan. Näiden jälkeen on vuorossa se johdinten aukiolotutkimus. Eli aika monta käyntiä on tuossa lähitulevaisuudessa tulossa. En oikein tiedä miten nämä töissä selittäisin, sillä meilläkin on systeemi se, ettei näitä käyntejä saisi työajalla tehdä. Toisaalta en haluaisi vauvasuunnitelmista vielä töissä mainita kenellekään.

Mutta meillä nyt menee aika pitkään ennenkuin homma jatkuu. Mulla menkat loppui just ja verikokeisiin voi mennä kierron 3-5 pv ja follikkeliultraan kierron 11-13 pv. Lisäksi kun mun kierto on välillä tajuttoman pitkä, voipi odotteleluun mun säkällä mennä pitkäänkin. Harmi, kun tuo lääkäriaika olisi ollut pari päivää aiemmin olisi saatu heti tästä kierrosta homma etenemään. Mutta toisaalta, miksipä sitä nyt olisi turhan kärsimätön kun ollaan 1,5 vuotta muutenkin odoteltu...

20. Hinkuvinku Vierailija

Olisiko se sitten niin, että minulla irronnut munarakkula näytti lituskaiselta jos sen lähdöstä oli kulunut vasta vähän aikaa. Kai se katoaa sitten jonnekin kun aikaa kuluu; vaikka ei kai se nyt sinullakaan voinut olla järjettömän kauan aikaa sitten lähtenyt jos kerran ovisplussa oli edellisenä päivänä. Nää taitaa loppuviimeksi kuitenkin vaatia aina myös tupla-annoksen onnea - sen lisäksi, että ajoitus osuu suht nappiin.

Kiitos kaikille onnitteluista. Varasin ultra-ajan Väestöliittoon 22.3. eli sittenhän sen vasta oikeastaan näkee, onko kaikki niinkuin pitää!

21. Boogie74 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Terppa terppa arvon Ladyt,

Eipä ole tullut kirjoiteltua kuulumisia yli kolmeen kuukauteen. lähinnä Clomifen palstalla olen kirjoitellut, vaikka en ns.kohderyhmään osukkaan.

Sorelliinin tilanne vaan osuin niin samaan kuin oma tilanteeni, eli päätin tulla tännekin kertomaan.Oltiin viikko sitten julkisella puolella lapsettomuushoidon ensikäynnillä 1,5 yrkän jälkeen. No meillä kun on suurimmaksi osaksi jo sekundäärisen lapsettomuuden takia tutkimukset ehditty teettättämäänyksityisellä puolella, niin käynnillä käytiin vaan läpi mitä tutkimuksia vielä puuttuu jos puuttuu.
    Joitain verikokeita puuttuikin, juuri nuo samat kuin Sorelliinilla.

Tehtiin lisäksi ultra, ja siltä näytti että limakalvo on paksu eli menkat olisivat tulossa. Nyt olen odotellut että menkat alkaisivat että pääsisin varaamaan uutta ultra ja labra aikaa. Sain tikkuunii tänään positiivisen raskaustesti tuloksen, menkat ovat viikon myöhässä. Oliko lekuri vasta-alkaja kun ei nähnyt mitään mainitsemisen arvoista, vai onko raskaustestini tulos sekundaa? Luulisi että lääkäri olisi nähnyt jtk mainitsemisen arvoista jos tosiaan olin raskaana jo viikko sitten. Eli päädyn kannattamaan kakkosvaihtoehto, testin tulos sekundaa...

t. Boogie74
    pikkukakkosta toivotaan kohta kaksivuotiaalle, 19yrityskerta, selittämätön sekundäärinen oireettomalla kilpirauhasen vajaatoiminnalla, km:t 9/2006 & 1/2007. PK-seutu, avioliitto. Kevät / Kesä 2010 eka inssu suunniteltuna

22. Hapsu Vierailija

Hapsu tuskailee...

Nyt on ihan pakko vähän avautua omasta tilanteesta, toivottavasti täältä löytyy tukea... Tänään on kp35 eikä kuukautisista ole tietoakaan. Kierto on hoitojen aikana vaihdellut välillä 26-30, mutta näin pitkää kiertoa ei ole ollut sitten maaliskuun -09, jolloin en vielä ollut aloittanut edes Teroluteja kierron tasaamiseksi.

Tämä kierto on siis "välikierto" ekan pistoshoidon (Puregon + Pregnyl) jälkeen. Kp16-18 oli todella niukkaa rusehtavaa vuotoa, jota ei mielestäni voi pitää kuukautisvuotona. Toissapäivänä eli kp33 tein negatiivisen raskaustestin ja putosin todella korkealta. Tämä kierto on ollut monessa mielessä poikkeava (vähemmän työstressiä, paljon muutakin ajateltavaa kuin lapsiasia, ei yhtä paljon yritystä kuin aiemmissa kierroissa,...) ja nyt mietin, mikä olisi voinut venäyttää kiertoa.

Klinikalla sanottiin, että Puregon yleensä säilyy ja vaikuttaa elimistössä myös seuraavassa kierrossa, joten odotin, että ovulaatio tapahtuu suunnilleen samaan aikaan kuin Pregnyl piikitettiin viime kierrossa ja kierron pituus pysyisi normaalina, vaikken tällä hetkellä mitään hormoneja käytäkään. Nyt olen sitten ihan ihmeissäni, mistä on kyse. Omat fiilikset vaihtelee pitkin päivää, välillä olen sitä mieltä, että voisin olla raskaana (vaikkei testissä näykään), välillä olen varma, että kierto on vaan ihan sekaisin. Onneksi kotona ei ole tällä hetkellä yhtään raskaustestiä, niin ei ole pakottavaa tarvetta testata koko ajan. ;)

Niin, ja oireita on ollut vaikka minkälaisia. Normaalien menkkoja edeltävien oireiden lisäksi olin huonovointinen ja turvoksissa n. kp26-33. Testin tekemisen jälkeen olo alkoi helpottaa, tiedä sitten mitkä oireista oli todellisia, mitkä kuviteltuja...

Sellaista tänne, kohtalaisen sekava tilanne. Kertokaahan muutkin kuulumisia, ettei ketju vallan kuihdu pois. =)

Hapsu

23. lullaby. Vierailija

Hapsulle tulin kommentoimaan, että sama tilanne täälläkin, epäonnistuneen ivf-hoitokierron jälkeen menkat kadonneet johonkin. Nyt menossa jo kp53/n.27 :( Negan testasin joskus kun ne oli viikon myöhässä ja viikko sitten otettu veritesti varmisti asian. Tänään olen menossa lääkäriin ja aletaan tutkia mitä tässä nyt on vikana. Aiemmin ei koskaan oo tullu tämmöstä venymistä, pisin kierto (ekan ivf:n jälkeen) oli 32.. Mulla ei oikeestaan muuta omituista oo viime viikkoina ollut kuin runsasta v-vuotoa, ja vieläpä sellaista venyvää kuten yleensä vain ovulaatioaikaan. Menkkajomotuksiakin oli niihin aikoihin kun ois pitäny alkaa, mitään ei vaan näkyny.

24. Hinkuvinku Vierailija

Meidän alkanut raskaus osoittautui tällä viikolla tuulimunaraskaudeksi. Miten sitä viidessä viikossa ehtiikin ajatella niin pitkälle - ihan synnytykseen ja vauvajuttuihin asti, joten tipuin aika korkealta, vaikka viikkoja vasta 7 olikin.

Onni onnettomuudessa oli se, että vuoto alkoi itsekseen (tai tilanne todettiin kyllä maanantaina ultrassa) eilen ja kun iltapäivällä kävin ultrassa, niin lähes kaikki "se, mitä se sitten ikinä onkaan" oli jo poistunut kohdusta. Eli lääkkeitä tai kaavintaa ei onneksi tarvita ollenkaan. Jotenkin kun parin päivän rankat itkut oli itketty, niin tuli heti hirveä tsemppi ja usko taas päälle. Ensi kierrossa saadaan yrittää luomuna (josko vaikka joku ihme tapahtuisi) ja toukokuun kierrossa sitten taas tämä "hyväksi havaittu resepti" käyttöön - ja toivottavasti roppakaupalla parempaa onnea!!

Mites Hapsu. Mun piti kommentoida aiemmin, mutta sitten tulikin tätä muuta ajateltavaa.
    Piti laittaa viestiä, että toisilla ihmisillähän raskaushormoni nousee tosi hitaasti. Omassa tuttavapiirissäkin sellaisia on, mutta onko sulla jo asiasta parempaa tietoa? Toivon todella, että teillä onnistaisi. Meillä onneksi tuo yksi ihanuus on, ja ehkä juuri senkin takia tuntuu, että aika helpolla varmasti tuosta keskenmenosta olen alkanut toipua. Surua on vielä siitä, että niin moni tuttu on nyt raskaana ja itsestäni ei tänä vuonna enää äitiä tulekaan!

Mutta auringonpaistetta teille kaikille!

25. Hapsu Vierailija

Voi Hinkuvinku, olen ihan hirveän pahoillani teidän puolesta! En osaa edes kuvitella, miten kamalalta susta tuntuu... Tosi hienoa kuitenkin kuulla, että pystyt ajattelemaan asioita jo nyt eteenpäin, ja tsemppiäkin tuntuu löytyvän. Kuulostaa hyvältä, että pääsette jatkamaan yrityksiä saman tien, sekin varmaan osaltaan auttaa selviytymään tapahtuneesta. Voimia!

Meillä tilanne on tällä hetkellä sellainen, että kuukautiset alkoivat kp37, eli reilu viikko sitten. Mitään valtaisaa vuotoa tuosta ei missään vaiheessa kehkeytynyt, sellaista pientä ruskeaa vaan. Kuukautisina noita kuitenkin pidän, tänäänkin tiputtelee vielä, siis jo yhdeksättä päivää...

Viime maanantaina soittelin NKL:lle, kun oli sovittu, että tässä kierrossa saan puhelinreseptillä Puregonit ja Pregnylit apteekkiin, ja eka lääkärikäynti on vasta se kp10 ultra. Sieltä sitten hoitaja ystävällisesti kertoi, ettei heillä on yhtään vapaata ultra-aikaa kahden seuraavan viikon aikana, eikä hoitoa näin ollen voida tässä kierrossa tehdä. Olin ihan ihmeissäni ja yritin kysyä, eikö reseptiä voisi kirjoittaa, jos menisin vaikka yksityiselle ultraan. Ei kuulemma voi. Meillähän ei ennenkään ole menneet asiat NKL:n kanssa ihan putkeen, ja tämä oli kyllä viimeinen niitti. Taas tuli turha välikierto heidän resurssiongelmiensa vuoksi. Tuon puhelun jälkeen itkin aikani katkerasti ja soitin sitten Väestöliittoon. Meillä on ensikäynti siellä heti pääsiäisen jälkeen, ja toivottavasti seuraavaan kiertoon (milloin se ikinä alkaakaan) päästään taas tekemään pistoshoito.

Nyt kun pyysin NKL:lta meidän hoitopaperit Väestöliittoa varten, huomasin, että omissa tiedoissani lukee, että mulla on "oikea ovario jonkin verran PCO-tyyppinen". Tämä oli mulle yllätys, enkä tiedä, miten vakavasta asiasta on kyse, mutta mistään tuollaisesta ei ole vastaanotolla ollut kertaakaan puhetta. No, ehkä tähänkin saadaan Väestöliitossa lisävalaisua.

Sellainen tilanne täällä. Tässäkin kierrossa yritetään toki parhaamme mukaan (mitä nyt epämääräisen kierron ja aina negatiivisten ovistestien kanssa voi yrittää mitään ajoittaa ;), mutta muuten katseet on suunnattu vakaasti siihen Väestöliiton ensikäyntiin...

Hyvää pääsiäisviikon alkua kaikille toivottaen,
    Hapsu

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus