hoitaja valehteli lapselle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jep"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jep"

Vieras
ottaisitteko puheeksi päiväkodissa: hoitaja valehteli lapselle, että mun kaapinoveen laittamassa lapussa lukee, ettei lapsi saa laittaa ulos shortseja. oikeasti siinä luki, ettei lapsen ulkovaatteita saa laittaa kuivauskaappiin...

joka tapauksessa lapsi nyt tietää hoitajan valehdelleen. tosi hyvä juttu pedagogisesti. lapun laitoin sijaista varten, ettei lapsen ulkovaatteiden kosteussuoja häviä.

Ymmärrän päiväkodin "joukkosäännöt" ym. Mutten hyväksy valehtelua ja että asia laitettiin muka mun määräämäksi.

Saman hoitajan kanssa on väännetty ennenkin samasta, Kyseessä on ylipukemiseen taipuvainen hoitaja ja kuumaverinen lapsi. Sen kummempaa perustelua miksi, ei tule.
lapsi otti ne shortsit kuitenkin, kun muillakin oli. Lapsi on eskariissa.

Asia tuli mulle täysin puskan takaa. Lapsi kysyi itse, miksi olen sellaista kirjoittanut, en heti tajunnut että kyse oli tästä. Lapsi kysyi miksi sanoi tuollaista, niin ajattelin sanoa siitä miten se asia oikeasti meni.Eli että hoitaja valehteli tai ei osaa lukea, mitä on vaikeaa uskoa.

[QUOTE="jep";24422884]ottaisitteko puheeksi päiväkodissa: hoitaja valehteli lapselle, että mun kaapinoveen laittamassa lapussa lukee, ettei lapsi saa laittaa ulos shortseja. oikeasti siinä luki, ettei lapsen ulkovaatteita saa laittaa kuivauskaappiin...

joka tapauksessa lapsi nyt tietää hoitajan valehdelleen. tosi hyvä juttu pedagogisesti. lapun laitoin sijaista varten, ettei lapsen ulkovaatteiden kosteussuoja häviä.

Ymmärrän päiväkodin "joukkosäännöt" ym. Mutten hyväksy valehtelua ja että asia laitettiin muka mun määräämäksi.

Saman hoitajan kanssa on väännetty ennenkin samasta, Kyseessä on ylipukemiseen taipuvainen hoitaja ja kuumaverinen lapsi. Sen kummempaa perustelua miksi, ei tule.
lapsi otti ne shortsit kuitenkin, kun muillakin oli. Lapsi on eskariissa.

Asia tuli mulle täysin puskan takaa. Lapsi kysyi itse, miksi olen sellaista kirjoittanut, en heti tajunnut että kyse oli tästä. Lapsi kysyi miksi sanoi tuollaista, niin ajattelin sanoa siitä miten se asia oikeasti meni.Eli että hoitaja valehteli tai ei osaa lukea, mitä on vaikeaa uskoa.[/QUOTE]

Todellakin sanoisin asiasta... ihan p.seestä tollaset työntekijät. Itse olen ollut 6v.pk.töissä ja joskus on kieltämättä kinkkisiä tilanteita, mutta omaan moraaliin tollanen ei kyllä sopisi. Ammattitaidotonta mielestäni...

Kirjoita hoitajalle uusi lappu, jossa kerrot, ettet hyväksy valehtelua. Ja että kun lapsi taas kysyy, mitä lapussa lukee, et tule hyväksymään, että lapselle keksitään siitä joku hätävale.

Tää on just niin tätä päiväkodin hommaa, kun on monta hoitajaa niin kaikilla on eri tavat ja säännöt....lapset saa hirveän ristiriitaista "varhaiskasvatusta"....

Ja sanoin lapselle, että kaikkia kaappiin laittamiani vaatteita saa käyttää, oli siihenkin koettanut vedota että en tykkäisi, jos laittaa eri vaatteet.

Lapsi on vielä aika lapsenuskoinen, luottavainen... ei osaa vielä valehdella. Mutta näinhän oppii valehtelun idean kätevästi hoitajalta.

Alkuperäinen kirjoittaja ei päikkyyn;24423165:
Tää on just niin tätä päiväkodin hommaa, kun on monta hoitajaa niin kaikilla on eri tavat ja säännöt....lapset saa hirveän ristiriitaista "varhaiskasvatusta"....

Lapsi on jo eskarissa.

No voi kamalaa! Eipä ois lapsi tiennyt hoitajan valehdelleen, jos et olis kertonut. Kyseessä on kuitenkin lapsen hyväksi tarkoitettu "valhe". Olisit myös voinut kertoa totuuden siten, ettei lapselle jää pahaa mielikuvaa hoitajasta vaikka sinulle jäisikin. Esim. tyyliin: " Ei siinä lapussa ihan niin tainnut lukea, mutta hoitaja tarkoitti, että hänen mielestään on jo liian kylmät kelit shortseille."

Mitenkä lämmin teillä päin muuten oikein oli? Meillä mittarit näytti hätinä 20 astetta, myös kun netistä katsoi. Vaikka auringossa olisi lämmin, varjossa ei ole mikään helle.

Minä oilisin kyllä sanonut lapselle, että taisi hoitaja hupsutella sinulle ja kääntänyt hassuksi jutuksi. Joo valehdella ei saisi lapsellekaan, mutta ei sekään ole oikein, että lapsi menee nyt päiväkotiin syyttämään hoitajaa valehtelusta. Ethän sinä tiedä mikä se tilanne oikeasti on ollut ja mieluummin tosiaan, että sinä selvität asian hoitajan kanssa, kuin että lapsi viestii teidän välillä.

[QUOTE="vieras";24423220]No voi kamalaa! Eipä ois lapsi tiennyt hoitajan valehdelleen, jos et olis kertonut. Kyseessä on kuitenkin lapsen hyväksi tarkoitettu "valhe". Olisit myös voinut kertoa totuuden siten, ettei lapselle jää pahaa mielikuvaa hoitajasta vaikk.a sinulle jäisikin. Esim. tyyliin: " Ei siinä lapussa ihan niin tainnut lukea, mutta hoitaja tarkoitti, että hänen mielestään on jo liian kylmät kelit shortseille."

Mitenkä lämmin teillä päin muuten oikein oli? Meillä mittarit näytti hätinä 20 astetta, myös kun netistä katsoi. Vaikka auringossa olisi lämmin, varjossa ei ole mikään helle.[/QUOTE]

shortseissakin oli kuumissaan. asutaan päiväkodin vieressä. Shortsit oli enemmän caprit.

[QUOTE="vieras";24423251]Minä oilisin kyllä sanonut lapselle, että taisi hoitaja hupsutella sinulle ja kääntänyt hassuksi jutuksi. Joo valehdella ei saisi lapsellekaan, mutta ei sekään ole oikein, että lapsi menee nyt päiväkotiin syyttämään hoitajaa valehtelusta. Ethän sinä tiedä mikä se tilanne oikeasti on ollut ja mieluummin tosiaan, että sinä selvität asian hoitajan kanssa, kuin että lapsi viestii teidän välillä.[/QUOTE]

Faktisesti valehteli. Sanoin, että selvitän asian hoitajan kanssa, lapsen ei tarvitse. tiedän mikä se tilanne oikeasti on ollut, lapseen voi luottaa.

On olemassa sekin vaihtoehto, että jollekin lapselle vanhempi oli sanonut noin, mutta hoitaja on sekoittanut vanhemmat.

Lapselle et voi hoitajan sanomista ihmetellä, tai on vaikea enää jatkaa järkevää yhteistyötä lapsesi kanssa. Hoitajatkin joutuvat muuttamaan vanhempien virheet sellaiseksi, että se ei syö lapsen luottamusta vanhempiinsa.

Alkuperäinen kirjoittaja entäs näin;24423476:
On olemassa sekin vaihtoehto, että jollekin lapselle vanhempi oli sanonut noin, mutta hoitaja on sekoittanut vanhemmat.

Lapselle et voi hoitajan sanomista ihmetellä, tai on vaikea enää jatkaa järkevää yhteistyötä lapsesi kanssa. Hoitajatkin joutuvat muuttamaan vanhempien virheet sellaiseksi, että se ei syö lapsen luottamusta vanhempiinsa.

osoitellen meidän kaappia ja lappua, meidän kaapin edessä?

Lapsi kysyi itse, miksi olen sellaista kirjoittanut, en heti tajunnut että kyse oli tästä lapusta. olin jo mennyt sanomaan että enhän mä sellaista, niin ei siinä oikein voi enää mitään muuta kuin ajatella helkkarin nopeasti ja antaa lapselle oppitunti siitä miten joskus joku voi valehdella.

[QUOTE="vieras";24423645]No voi kaamee. Varaa hätäpalaveri heti huomen aamulla, johon osallistuu vähintään kaikki hoitajat sekä johtaja.[/QUOTE]

olen oikeasti aika kiltti vanhempi, toimin pk:n ohjeiden mukaan, koetan helpottaa hommiaan mm. vaatevalinnoilla, tuon lippulaput ajoissa, maksan reissut heti, en vaadi yksilöllistä kohtelua jne.

Aion sanoa asiallisesti, etten soisi valehtelun toistuvan - missään asiassa.

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24423780:
Hoitajan pitäisi pyytää lapselta anteeksi valehtelua.

Järkyttävän moni pitää valehtelua normaalina ja sallittuna.

Ei nyt sentään, riittää kun hoitaja huomaa että nyt karahti pahasti kiville ja joutuu sepustamaan mulle jotain.

Yhteistyössä