hoitajapula, onko sitä kaikkialla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hinni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Hinni

Aktiivinen jäsen
27.09.2004
2 112
0
36
Valmistun nyt syksyllä lähihoitajaksi ja koulun ohessa olen tehnyt keikkaa muutamissa paikoissa sijaisena. En varsinaisesti siis ole edes tietojani sijaispankkiin antanut vaan on aina kysytty suoraan johonkin paikkaan tuuraajaksi. Siis niihin, joissa olen ollut harjoittelussa. Täällä kaikki sopimukset (sijaistenkin) sitten kierrätetään saman työhönoton kautta. Nyt sitten onkin puhelin soinut tiuhaan tahtiin ja soittelevat milloin mistäkin. Parhaana päivänä olisi kolmessa eri paikassa ollut töitä tarjolla. Ja tänäänkin tarjottiin sijaisuutta vuoden loppuun...muuten kyllä, mutta kun vielä viimeinen harjoittelu on kesken. Ei millään jaksa ainoita vapaita raataa töissä. Nytkin on kolmas viikko putkeen, välillä töissä, harjoittelussa ja välillä koulussa. Kieltämättä alkaa jo tuntua jaloissa ja hartioissa.
Onko kaikkialla Suomessa sama tilanne, että työntekijöitä ei kerta kaikkiaan ole? Ja sit toinen kysymys, että mikä ero on palkassa kunnallisella ja yksityisellä puolella? Kunnallisen palkat tiedän, mutta onko yksityisellä paljonkin pienempi/suurempi?

Ei. Kymenlaaksosta saa ainakin etsimällä etsiä keikkatöitä. Parit harjoittelut kävin täällä päin, ja toisenkin paikan seinällä oli a4 kokoinen lista täynnä sijaisehdokkaita.. Täällä ei tunnu olevan mitään työvoimapulaa.

täällä etelä-suomessa hoitajat revitään työhön! Tilanne on ihan kauhea. Sijaisia ei saa mistään. Olen ollut yksityisellä ja kunnalla töissä ja palkassa ei juuri eroa esim. joskus yksityisellä voi olla jopa huonompi, koska ei saa esim. kaikissa paikoissa yölisiä ja iltalisiä jos on vaan päivä työ tai kaksivuorotyö

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Täällä ainakin on pulaa..epäpäteviä pakko ottaa, kun ei päteviä ole.

Täälläkin hoitoapulaisia joudutaan ottamaan pilvin pimein kun valmiita ei saa. Sitten juostaan tukka putkella lääkkeitä antamassa kun hoitoapulaisilla ei lääkelupia ole. Valmistumassa olevat hoitajat ovat hyvin kysyttyjä.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
täällä etelä-suomessa hoitajat revitään työhön! Tilanne on ihan kauhea. Sijaisia ei saa mistään. Olen ollut yksityisellä ja kunnalla töissä ja palkassa ei juuri eroa esim. joskus yksityisellä voi olla jopa huonompi, koska ei saa esim. kaikissa paikoissa yölisiä ja iltalisiä jos on vaan päivä työ tai kaksivuorotyö

Toivon vaan, että sama meininki jatkuu kun valmistun. Jotenkin ihan huvittaakin kun en edes itse ole sijaiseksi ilmoittautunut. Mutta kun puhnron ovat saaneet niin soittelevat koko ajan. Ihan hävettää kieltäytyä. Meillä ei ole mahdollista tehdä palkallisena harjoittelua, olisi kyllä tarjottu paikkoja monellekin luokkakaverille. Ainut vaihtoehto on tehdä harjoittelu erikseen ja työtunnit erikseen.

no täällä savossa ainakin tuntuu olevan kova pula. Meidän firmasta oli kahta kysytty vanhainkodille, kun olivat tienneet että nämä joskus olleet sijaisina kouluttamattomina tosin mut kuitenkin vanhustyössä, noh, eivät päässeet kun ovat kiinni meillä... kaveri kotipalvelusta kertoi että pomo kyselee kahvitunnilla että tietäiskö kukaan ketään joka olis valmistunut ja vois soittaa ja kysyä töihin..

Keski-suomessa kanssa tuntuu olevan varsinkin kotipalvelupuolella pulaa hoitajista. Olen yhteen yksityiseen kotipalveluun tehnyt keikkaa ja keväällä kyseli pomo kovin, että tiedänkö ketään lähistä joka tarttis töitä...? Öh, no kun en, niillä kaikilla on..... :D

just tänään kävin haistelemassa työmarkkinoita ja lh:n lähtöpalkka ois täällä etelä-suomessa ilman lisiä 1900e ja ihan vanhainkodissa ois tuo pesti. Monta paikkaa on auki ja siten tarve tuntuu olevan kova niin päteville kuin ei niin päteville hoitsuille.

Salon seudulla ainakin kova pula ei saa tuuraajia . just ja just saatiin kesätuuraajat ja jos joku kipeä niin ei saa tuuraajia ja sillon tehään tuplavuoroja tai vaihdetaan työvuoroja sieltä missä on enemmän hoitajia vuorossa niin sinne missä vähemmän tai puuttuu kokonaan. paska tilanne sanoisinpa.

Toisaalta ainakin täällä tilannetta vaikeuttaa se, ettei saisi ottaa sijaisia suoraan vaan sijaisrekisterin kautta. Esimerkiksi opiskelijoita vois saada viikonlopuiksi jos sais luvan suoraan ottaa. Opiskelija osaa talon tavat ja on siis aika peto tekeen töitä. Sijaispalvelussa kun roikkuu, niin niitä paikkoja saattaa olla useita kymmeniä. Joka paikassa eri tavat, uudet asiakkaat. Tee siinä sitten töitä täysteholla. Kyllä tuokin sijaispalvelu vaatii omanlaisensa persoonan. Pitää omata tietty luonne. Ihan heikot ei ehkä pärjää.

Alkuperäinen kirjoittaja Vacca Foeda:
Oulussa on myös huutava pula. Varsinkin sh:t on kiven alla mutta myös lh:t "viedään käsistä".

Niin on ja oppisopimuksella on töissä ainakin täällä tosi monta ihmistä vanhustenkodissa, itsekkin aloitan piakoin. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Ei. Kymenlaaksosta saa ainakin etsimällä etsiä keikkatöitä. Parit harjoittelut kävin täällä päin, ja toisenkin paikan seinällä oli a4 kokoinen lista täynnä sijaisehdokkaita.. Täällä ei tunnu olevan mitään työvoimapulaa.

Jaa, minulle on ainakin tarjottu keikkaa niin etten ole kaikkea voinut vastaan ottaa nimenomaan kymenlaaksossa. Esim. alue ja keskussairaalassa on ollut kovasti töitä.

Alkuperäinen kirjoittaja lähäri:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:

Jaa, minulle on ainakin tarjottu keikkaa niin etten ole kaikkea voinut vastaan ottaa nimenomaan kymenlaaksossa. Esim. alue ja keskussairaalassa on ollut kovasti töitä.

Aiemmin soittelin moniin paikkoihin ja monet sanoivat, että ilmoittaudu Rekrylle, heille tulee sijaiset sieltä kautta. No, ilmoittauduin eikä Rekryltä edes koskaan soitettu minulle. Että ei hirveää sijaispulaa tuntunut olevan.

Keikkatyöaika on näillä näkymin ohi joten ei ole enää mun päänvaivani :)

Yhteistyössä