Hoitajat!! Kysymys mahdollisen työllistymisen mukanaan tuomasta "ongelmasta"...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja opiskelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

opiskelija

Vieras
Eli hoitoalahan on pitkälti vuorotyötä. Myös mieheni tekee 3-vuorotyötä.

Kysymys kuuluu: kuinka työpaikallasi suhtauduttaisiin työnhakijaan/-tekijään, joka joutuu pyytämään työvuoroja sen mukaan miten mies on töissä. Eli niin, ettei molemmat ole yhtä aikaa esim. iltavuorossa? Se on tosi kiusallista myös minulle, mutta mulle tärkeintä siitä huolimatta on lapset ja heidän hyvinvointinsa. Pienemmillä on nyt loistava hoitopaikka, jota en halua vaihtaa vuorohoitopaikaksi. Esikoinen on koululainen, joten hänkin tarvitsee vielä isää ja äitiä iltaisin...

Asia tuottaa mulle suurta päänvaivaa, välillä jopa ahdistusta :(

Mies tietää työvuoronsa vuodeksi eteenpäin, eikä voi niihin juurikaan vaikuttaa. Lähinnä ongelmaksi muodostuvat ilta- ja yövuorot. joita on molempia 4/kk. Kuukaudessa on myös noin viikon pätkä, kun omilla vuoroillani ei olisi merkitystä (voin tehdä mitä vaan).

Näin jo viime yönä painajaista asiasta... jouduin entiseen työpaikkaani (toinen ala) jossa työvuorolistanlaatija-pikkupomolla ei ollut mitään myötätuntoa muita perheellisiä kohtaa. Teki itse kaikki aamuvuorot, koska se sopi hänelle (pienen lapsen äidille). Me muut, perheellisiä mekin, jouduimme vain jotenkin sumplimaan oman elämämme työn perusteella.

Kyllä pääosin löytyy joustoa ja tosi hienosti ja asiallisesti osasit tarpeesi ilmaista. Varsinkin kun ukon vuorot on ajoissa tiedossa niin ei luulis olevan vaikea sen verran katsoa. Onneksi yleensä myös työkaverit vaihtaa vuoroa jos listassa on jotain kökköä. Hätätapauksessa myös muistaakseni sai mll hoitajan kotiin (josta ei itse tarvinnut maksaa) jos oli ihan joskus vaan tollanen vuoro. Tosta tosin on 10v aikaa kun meillä oli tilanne että olis voitu joskus tarvita ja tota ehdotettiin. Ei koskaan tarvittu kun saatiin sumplittua.

Älä murehdi!!

Minä olen sairaanhoitaja ja kyllä joskus pystyy vuoroihinsa vaikuttamaan esim. minulla silloin kun mies työmatkoilla, mutta sitä ei kyllä hyvällä katsota jos kaikki vuorot pitää laittaa miehen työvuorojen mukaan. Meille ainakin sanottu, että vuorotyö on vuorotyötä ja tasapuolisuus kuuluu asiaan eli jokaisen kuuluu tehdä yhtä paljon iltoja, aamuja ja yövuoroja. Meillä saa kyllä sovittua asioita, mutta mitään jatkuvaa sovittelua tuskin katsottaisiin hyvällä.

Suurin osa vuorotyöläisistä tekisi mieluiten säännöllistä päivätyötä, onhan noista tutkimuksiakin. Ap:llä kuitenkin siitä hyvä tilanne, että pystyy mainiosta tekemään myös muita vuoroja, siinä tilanteessa on pikkujuttu se vuorojen sumpliminen.

Uskoisin, että jokaisella työpaikalla onnistuu tuo vuorojen sumpliminen! Näin meillä ainakin ja parhaimmassa tapauksessa saat pelkkää aamuvuoroa arkisin. Kannattaa reilusti jutella.

riippuu tosi paljon työnantajasta. toiset on inhimillisiä, toiset ei. toisilla on pulaa työntekijöistä, jolloin voit melkeinpä sanella millaisia vuoroja teet ja mitä et. itse olen yh, enkä ole suostunut tekemään yövuoroja ollenkaan lastenhoito-ongelmien vuoksi. toivoin pääsääntöisesti päivävuoroja, ja kerroin syyn siihen. tosi moni työnantaja (tein keikkaa) ymmärsi tilanteeni ja jousti. nykyään olen sellaisessa hoitoalan työssä, jota tehdään vain arkisin 8-16 ja olen tyytyväinen. vuorotyöhön en lähtisi, eikä se olisi edelleenkään mahdollista koska kotona on pikkukoululaisia ja olen edelleen yh.

Sanoisin että riippuu varmasti vähän siitäkin että kuinka suuri tarve sijaiselle/kuinka monta vaihtoehtoa on. Meillä on yksi sellainen joka tekee vuorot juurikin miehen mukaan. =)

Alkuperäinen kirjoittaja opiskelija:
Eli hoitoalahan on pitkälti vuorotyötä. Myös mieheni tekee 3-vuorotyötä.

Kysymys kuuluu: kuinka työpaikallasi suhtauduttaisiin työnhakijaan/-tekijään, joka joutuu pyytämään työvuoroja sen mukaan miten mies on töissä. Eli niin, ettei molemmat ole yhtä aikaa esim. iltavuorossa? Se on tosi kiusallista myös minulle, mutta mulle tärkeintä siitä huolimatta on lapset ja heidän hyvinvointinsa. Pienemmillä on nyt loistava hoitopaikka, jota en halua vaihtaa vuorohoitopaikaksi. Esikoinen on koululainen, joten hänkin tarvitsee vielä isää ja äitiä iltaisin...

Asia tuottaa mulle suurta päänvaivaa, välillä jopa ahdistusta :(

Mies tietää työvuoronsa vuodeksi eteenpäin, eikä voi niihin juurikaan vaikuttaa. Lähinnä ongelmaksi muodostuvat ilta- ja yövuorot. joita on molempia 4/kk. Kuukaudessa on myös noin viikon pätkä, kun omilla vuoroillani ei olisi merkitystä (voin tehdä mitä vaan).

Näin jo viime yönä painajaista asiasta... jouduin entiseen työpaikkaani (toinen ala) jossa työvuorolistanlaatija-pikkupomolla ei ollut mitään myötätuntoa muita perheellisiä kohtaa. Teki itse kaikki aamuvuorot, koska se sopi hänelle (pienen lapsen äidille). Me muut, perheellisiä mekin, jouduimme vain jotenkin sumplimaan oman elämämme työn perusteella.

riippuu paljon työpaikasta ja siitä onko vakituinen vai sijainen. Itse olen vakituisena ja meidän työpaikalla tehdään itse omat työvuorolistat eli pystyn laittaa vuoroja miehen työvuorojen mukaan (mun mies kans 3 vuorotyössä). Mutta meidän työpaikassa on sitte niin että sijaiset tekee ne "jämät" eli mitä jää jäljelle ja sijaisilla ei ole paljonkaan valinnan varaa,ellei sitte vakityöntekijä(t) suostu alkaa vaihteleen työvuoroja.

Alkuperäinen kirjoittaja eihätää:
piti vielä lisätä että nimenomaan sijaisena tuo olisi ok. Vakituisena, enpä usko.

No yhdessä harjoittelupaikassani on vakkarina henkilö, joka ei voi tehdä kuin päivävuoroja miehen töiden vuoksi.

Nää sumplimiset on onnistuneet harjoittelujaksoilla ihan ok, mutta että sitten kun oikeasti lähtee töihin... *ahistaa*

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja eihätää:
piti vielä lisätä että nimenomaan sijaisena tuo olisi ok. Vakituisena, enpä usko.

No yhdessä harjoittelupaikassani on vakkarina henkilö, joka ei voi tehdä kuin päivävuoroja miehen töiden vuoksi.

Nää sumplimiset on onnistuneet harjoittelujaksoilla ihan ok, mutta että sitten kun oikeasti lähtee töihin... *ahistaa*

Tietty on ihan paikasta kiinni, jossain onnistuu, joissain ei. :) Uskon että jonkun sellaisen paikan kyllä löydät missä pystyt sopimaan vuoroja, älä nyt ahdistu liikaa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Minä olen sairaanhoitaja ja kyllä joskus pystyy vuoroihinsa vaikuttamaan esim. minulla silloin kun mies työmatkoilla, mutta sitä ei kyllä hyvällä katsota jos kaikki vuorot pitää laittaa miehen työvuorojen mukaan. Meille ainakin sanottu, että vuorotyö on vuorotyötä ja tasapuolisuus kuuluu asiaan eli jokaisen kuuluu tehdä yhtä paljon iltoja, aamuja ja yövuoroja. Meillä saa kyllä sovittua asioita, mutta mitään jatkuvaa sovittelua tuskin katsottaisiin hyvällä.

Sama Pätee meillä!

Riippuu tosi paljon myös työvuorolistan laatijasta. Mutta mieti sitä että siellä osastolla on aika monta muutakin ihmistä joilla myös on elämä ja lapset ja mies. Keikkaa toki pystyy tekemään tolla systeemilllä, ottaa vaan miehen työvuorojen mukaan keikkoja vastaan, mutta jos sulla on vakipaikka niin voi olla hankalaa tai sitte ei :)

Muistan kun yhdellä osastolla missä olin töissä osastolle tuli sijainen joka kerto heti ensitöikseen että sitte en voi olla silloin töissä kun mulla on tää juttu ja sitte harrastan myös tota ja silloin en voi olla. Kokoajan oli vaihtamassa työvuoroja ja nimenomaan vaatimassa vaihtoa ja aina oli vuorot hankalat hänen elämäänsä :/ oli muuten aika kurja työkaveri, kun meillä muillaki oli elämä ja lapsia jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:

Tämäpä onkin seikka, miksi hoitoala karkottaa osaavia ammattilaisia. Monella muussa vuorotyössä onnistuu säännöllinen vuorotyö ja listojen sopiminen itse (Ruotsissa jälkimmäinen onnistuu myös hoitoalalla). Mutta naisia vain kyykytetään eikä haluta tehdä työajoista inhimillisempiä hoitajille. Esimerkiksi säännöllinen vuorotyö on paljon parempi elimistölle kuin epäsäännöllinen (esim. viikkoa aamua, viikko iltaa, viikko yötä ).

Helpompi sun olis varmaan tehdä keikkaa, jota voisit ottaa niin kuin sopii miehen vuorojen mukaan. Tai sitten et tee vuorotyötä. En usko, että niin paljon saat joustoa, että sellaisia tilanteita ei tule, että ette olisi molemmat töissä esim. iltavuorossa. Varmasti paikkoja on, joista joustoa löytyy, mutta ei varmaan niin paljoa, että kaikki vuorot saa erikseen sovittua.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Muistan kun yhdellä osastolla missä olin töissä osastolle tuli sijainen joka kerto heti ensitöikseen että sitte en voi olla silloin töissä kun mulla on tää juttu ja sitte harrastan myös tota ja silloin en voi olla. Kokoajan oli vaihtamassa työvuoroja ja nimenomaan vaatimassa vaihtoa ja aina oli vuorot hankalat hänen elämäänsä :/ oli muuten aika kurja työkaveri, kun meillä muillaki oli elämä ja lapsia jne.

Tätä näkee aika paljon nykyään ja oma väki harvoin toivoo vuoroja.... Meillä tosin kyllä onnistuu jos ajoissa sovitaan vuoroista.Yövuorojakin porukka tekee mielellään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :

No mä tiedän siis miehen työvuorot vuodeksi eteenpäin ja ne menee suunnilleen näin:
4 iltaa-1 vp-4 aamua-1 vp-4 yötä-6 vp.

^ ja tuon 6 vp:n jälkeen alkaa koko rimpsu alusta.

Noh, katsellaan millaisia paikkoja sitten valmistumisen jälkeen löytyy... :/ Äsken vilkaisin mol:in sivuja, niin löytyi iainakin 2 paikka, jotka sopisivat (ja kyseessä ei ole Helsingin kokoinen kaupunki).

Meillä onnistuu ihan täysin työvuorojen toivominen. Tai siis toiveet myös toteutetaan. Mun työpaikassa ei oo yövuoroja ollenkaan, ja ollaan siitä onnellisessa asemassa, että meillä on kaksi hoitajaa, jotka tekee pelkästään iltaa.
Kun työnantaja joustaa, joustaa työntekijätki paljon mieluummin, eikä aina pitkin hampain.

Yhteistyössä