Hoitajille kysymys! Käytetäänkö jossain ns. hiljaisia raportteja? Miten ne on toimineet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuntuu järjettömältä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuntuu järjettömältä

Vieras
Meillä siirryttiin tällaiseen käytäntöön ja hieman epäilyttää, miten homma mahtaa käytönnössä tomia. Tarkoituksena kait karsia viimeinenkin vähä kommunikaatio ja tiedonkulku hoitajien ja osastojen kesken... Tai siltä se ainakin tuntuu. Meillä on iso vanhainkoti, joka on jaettu tavallaan 5 eri "osastoon" ja joissa pyörii sekä "omat hoitajat", että kiertäviä hoitajia. Ennen on ollut talossa yhteinen rapsa kaksi kertaa päivässä, jossa on vaihdettu osastojen kuulumiset yö-, aamu- ja iltavuorolaisten osalta. Nyt porukka on siis ajettu omiin "kuppikuntiinsa", eikä potilaiden tietoja saa vaihtaa suullisesti, vaan kaikki pitää lukea kansiosta...

Herää kysymys, että ketä tallinen palvelee? Tuskin asukaskuntaa ainakaan. Itsellä ainakin sellainen olo, että loppukin yhteishenki katoaa, juoruilu, riitely jne. vaan lisääntyy. Ja ihan käytönnön kannalta, kirjaamiseen menee entistä enemmän aikaa, samoin asioiden lukemiseen ja jokin toiselle oleellinen asia voi jäädä kirjaamatta / tieto saamatta, jos toinen ei pidäkään sitä oleellisena, mutta jota toinen pitää ja jonka olisi suullisesti kenties sivumennen maininnut. Ja entäs me kiertävät hoitajat, jotka saattavat olla nyt esim. pari-kolme kuukautta jollain yhdellä osastolla tekemässä lomalaisia ja vaihtaa sitten taas toiselle osastolle ja tekee päivän siellä toisen täällä. Menee muuten aikamoisesti aikaa selata parinkin kuukauden paperit, jotta tietää missä mennään...

Mutta onko jollain kokemusta tällaisesta järjestelmästä, miten se toimii ja miten se vaikutta hoitajiin, potilaisiin jne?

Tällaiseen käytätöön ollaan valitettavasti siirrytty joissakin paikoissa, yksi syy on varmaan se, että raportti kestää liian kauan, ja siellä jutustellaan epäoleellisia asioita, ja vielä työaikana. Tämä kyllä toden totta tuo paljon ongelmia, mutta ne tullaan varmasti huomaamaan ja entiseen palataan pikemmiten.

Meillä on iltavuoroon tullessa hiljainen rapsa, eli luetaan koneelta tietoja. Lisäksi meillä on käytössä vihko, johon on kirjotettu sen päivän osalta oleellisempia tietoja. Siitä vihkosta sitten näkee sen päivän tärkeimmät yhdellä katsomisella. Koneella ne asiat on "monen klikkauksen" päässä.
Olen kyllä kokenut tuon ihan ok juttuna, tosin meillä potilasmääräkin on niin pieni, ettei siinä ajallisesti kauaa mene kun koneelta kattoo.

Ja kyllä sitä sitten on kahvitauoillakin aikaa jutella (myös) niistä potilasasioista, tieto kulkee myös siellä.

meillä on sairaalan vuodeosastolla käytössä tällainen hiljainen raportointi, joka on toiminut aivan loistavasti..
ennen aikaa raporteilla kului tuntikausia, ja vielä kauemmin odottelemiseen jos joku ehtisi raporttia pitämään.. nykyään potilaat luetaan itse koneelta, jää paljon enemmän aikaa itse työn tekemiseen ja kahvitteluun ja työkavereiden kanssa höpöttelyyn ku aiemmin.. =)

Onko niiden raporttien tarkoitus yhteishengen kohottaminen?

Itsellä ainakin sellainen olo, että loppukin yhteishenki katoaa, juoruilu, riitely jne. vaan lisääntyy.

Alkuperäinen kirjoittaja vadelmaorava:
meillä on sairaalan vuodeosastolla käytössä tällainen hiljainen raportointi, joka on toiminut aivan loistavasti..
ennen aikaa raporteilla kului tuntikausia, ja vielä kauemmin odottelemiseen jos joku ehtisi raporttia pitämään.. nykyään potilaat luetaan itse koneelta, jää paljon enemmän aikaa itse työn tekemiseen ja kahvitteluun ja työkavereiden kanssa höpöttelyyn ku aiemmin.. =)

No tuo kahvittelu ja juoraminen kuuluu varmaankin kahvitauolle, jossa taasen ei tarvitsis mun mielestä puhua työasioita. Kahvitaukohan on tarkoitettu hoitajien "lepotauoksi" ja hetkelliseen "työstä irtaantumiseen"... ;) Ja meillä aamurapsaan on varattu 15-20 min ja päivärapsaan ½ tuntia. jossa on siis vaan aamulla yökkö ja yksi hoitaja joka osastolta ja päivärapsalla yksi aamusta ja yksi illasta, eli siellä ei edes ole olleet kaikki hoitajat ja ajat on tarkat, jossa ei ole edes ehditty paljon ylimääräisiä löpertelemään, kuin ne pakolliset päivän kuulumiset potilaiden osalta.

Ehkä nuo hiljaiset rapsat sitten voi toimiakin, mutta tuntuu tällä hetkellä jotenkin niin hullulta ja hoitajien holhoamiselta, kun ei saa edes työasioista enää puhua ääneen työaikana... :o

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko niiden raporttien tarkoitus yhteishengen kohottaminen?

Itsellä ainakin sellainen olo, että loppukin yhteishenki katoaa, juoruilu, riitely jne. vaan lisääntyy.

Ja tahallaan taasen pitää käsittää väärin... Ja annas kun mä arvaan senkin, että kommentti tuli joltakin, joka ei ole edes alalla. Ei se rapsojen tarkoitus olekaan, mutta kun hoitajat ei enää kohta edes näe toisiaan, kun jumittuvat niihin kuppikuntiinsa, eivätkä tule sinne kahvihuoneeseen. Näin on jo meidän yhdelle osastolle käynyt jo ennen tätä järjestelmää, joten pahoin pelkään, että loppuporukalle käy samoin. Kiva meidän kiertävien sitten pomppia osastolta toiselle, kun aina olet ulkona kaikesta kuin lumiukko ja saat kuunnella toisten hoitajien haukkumista, kun eivät mistään mitään tiedä...

Yhteistyössä