Hoitoalalla olevat, tekikö lääkäri kuinkakin vaarallisen toimenpiteen? Tuttava koki tällaisen ja hoitajat reagoivat siihen, mutteivat uskaltaneet…

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
...kommentoida suoraan lääkärille, vaan supattelivat keskenään että ”kuka on vastuussa?”

potilas oli tiputuksessa ja kun lääkäri tuli hänen luokseen niin hän puristi molemmilla käsillään nesteytyspussia 😳

Ei mennyt. Mutta ei se nyt ihan oikein mennyt koska hoitajat pöyristyivät. Normaalistihan sieltä tulee tippa kerrallaan mutta puristamalla syntyy melkoinen paine ja nestettä tulvahtaa varmaan kymmenkertaisesti ellei enemmän kuin oikein tehtynä.
Eipä ole vaarallista mitenkään, jos lääkärin mielestä potilas tarvitsi nesteboluksen niin noin se helpoiten käy. Ihan on oikein tehty jos tarve on ollut. Kanyyleitä on eri kokoisia ja nestettä menee eri määriä, joskus painepussilla puristetaan vielä kovempaakin nestettä suoneen. Hoitajien supattelu varmasti on liittynyt johonkin muuhun asiaan, jopa ihan eri potilaaseen 🤷🏻‍♀️

Eipä ole vaarallista mitenkään, jos lääkärin mielestä potilas tarvitsi nesteboluksen niin noin se helpoiten käy. Ihan on oikein tehty jos tarve on ollut. Kanyyleitä on eri kokoisia ja nestettä menee eri määriä, joskus painepussilla puristetaan vielä kovempaakin nestettä suoneen. Hoitajien supattelu varmasti on liittynyt johonkin muuhun asiaan, jopa ihan eri potilaaseen
Kiitos asiallisesta vastauksesta, se rauhoittaa.

Mutta potilaan mukaan toisen hoitajan spontaani kommentti toiselle ”kuka on vastuussa?” (= mahdollisista ikävistä seurauksista) liittyi juuri tuohon voimakkaaseen puristamiseen kyseisen potilaan kohdalla

Anestesialääkäri teki ihan saman mulle, olin sektiossa ja verenpaineet laskivat hälyttävästi, oli huono olo ja olin pyörtyä.. Lääkäri pisti vauhtia pussiin puristamalla ja sain nopeammin nesteet sisään.

Anestesialääkäri teki ihan saman mulle, olin sektiossa ja verenpaineet laskivat hälyttävästi, oli huono olo ja olin pyörtyä.. Lääkäri pisti vauhtia pussiin puristamalla ja sain nopeammin nesteet sisään.
Ok, ei tosiaan sitten mitään hätää.

Ehkä ennakkoluulot olivat osatekijänä tässä koska lääkäri oli englantia puhuva afrikkalaistaustainen. Toki hoitajien reagointi säpsähdytti tietysti.

ap

ehkä ne mietti että kuka on vastuussa kun pussi laitettiin liian myöhään ja potilas on jo heikossa hapessa ja kohta kiikutetaan kohti teho-osastoa? olis pitänyt toimia aiemmin eikä vasta nyt. verenpaineet esim voi olla tosi matalalla.

ehkä ne mietti että kuka on vastuussa kun pussi laitettiin liian myöhään ja potilas on jo heikossa hapessa ja kohta kiikutetaan kohti teho-osastoa? olis pitänyt toimia aiemmin eikä vasta nyt. verenpaineet esim voi olla tosi matalalla.
En osaa sanoa missä vaiheessa se tehtiin. Potilas oli ollut samassa sairaalassa puoli vuotta aiemmin vastaavanlaisen tapaturman takia, että hänestä oli kaikki olennainen perustieto jo rekisteröity.
Huonokuntoinen alkoholisoitunut ketjupolttaja siis jo vuosikymmenten ajan.

ap

En osaa sanoa missä vaiheessa se tehtiin. Potilas oli ollut samassa sairaalassa puoli vuotta aiemmin vastaavanlaisen tapaturman takia, että hänestä oli kaikki olennainen perustieto jo rekisteröity.
Huonokuntoinen alkoholisoitunut ketjupolttaja siis jo vuosikymmenten ajan.

ap
Uskoisin että liittyy johonkin muuhun asiaan ja ajoitus on sattumalta osunut puristamisen kohdalle ja tosiaan sitten ennakkoluulo lääkäriä kohtaan luonut loput mielikuvasta.

Yhteistyössä