Hoitoon viemisestä asiallista keskustelua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja örkki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ö

örkki

Vieras
Eli onnistuuko hoitopaikan saaminen esim 2 pv viikossa, päiväkoti vai perhepäivähoitaja ottaa hoitoon osa-aikaisia? Haku suoraan päiväkotiin vai yhteyttä ensin päivähoitotoimistoon?

Haluan asiallisia vastauksia kiitos!

Mulla tilanne se että harkitsen kahden vanhimman viemistä esim 2 pv viikossa hoitoon vaikka muutamaksi kuukaudeksi kunnes vauva vähän kasvaa ja alkaa elämä sujua normaalimmin. Isommat kaipaisisivat enemmän virikkeitä kun ite tällä hetkellä pystyn tarjoamaan kun vauvalla maha ym vaivaa sekä todettiin harvinainen sairaus ja sydämessä seurantaa vaativa juttu joka verottanut kovasti omia voimiani ja ekat kuukaudet on menneet melkein henkeä pidätellen kun kokoajan jotakin erinlaista ja ei normaalia (neuvola suositteli jälkitarkastuksessa hoitoonviemistä osa-aikaisena myös ja ite olin jo aiemmin miettinyt.) Miehellä vuorotyö ja monesti illat myöhään töissä. Sairauksien takia joudumme käymään kontrolleissa sairaalassa. Omaa aikaa ei ole juuri yhtään huilata tai tehä mitään ns ylimääräsiä hommia kuin perussiivous hutaisten kun taas on nurkat ympäri ämpäri. Meillä lapset ei ole mitään rauhallista sorttia vaan hyvin energisiä ja omatoimisia. Jos en jotain pääse antamaan niin monesti ehitään ottaa ite ja sitten on kaikki sekaisin.

Tiedän että lapsiperheessä on elämä on tälläistä enkä muuta odotakkaan mutta vauvan erinlainen elämänalku on tuonut lisä stressiä elämään ja kaipaankin hetkellistä apua. Joten asiallisia vastauksia haluan! Onnistuuko osa-aikainen yms... kodinhoitajia ei nykypäivänä ole saatavilla..

En jaksanut lukea koko tarinaa, koska mun mielestä jokaisella on oikeus viedä lapsensa osa-aikaiseen hoitoon niin halutessaan, oli itse kotona tai ei :)

Mutta sen tiedän, että moni pph ei mielellään osa-aikaisia lapsia ota (joku palkkausjuttu), mutta päiväkodista tällaista osa-aikaista hoitopaikkaa voi kyllä hakea, ja se pitäisi lain mukaan viimeistään 4 kk kuluessa tullakin. Soita vaikkapa sen pk:n johtajalle jonne lapset haluat, ja kysy voitko tulla täyttämään hakemuksen.

kiitos ravistettava! mäkin oon ite sitä mieltä että kukin hoitaa lapset tavallaan mutta täältä kun kysyy niin yleensä saa vastaansa tulvan "laiska äiti tms.." sen takia tuota tarinaa. :)

Mutta taidan soittaa jo huomenna. Halu on hoitaa kyllä lapseni ite mutta kyllä ne jossain vaiheessa kaipaa ikäistensä seuraa ja ohjattua tekemistä ja ryhmässä toimimista.

Varaudu siihen, et päiväkodin aloitus tähän aikaan vuodesta tuo teidän perheeseen jatkuvan tautikierteen. Meidän aiemmin kotihoidossa olleet lapset ovat sairastaneet koko syksyn vähän väliä. Ei mitään flunssaa kummallisempaa, mut olen joutunut olemaan töistä pois ja itsekin sairastellut paljon normaalia enemmän. Lisäksi nyt on vielä löytynyt täitä meidän lasten ryhmästä.

Iltaisin meidän lapset on väsyneitä ja erittäin huomionkipeitä. Kun olen itsekin puhki työpäivän jälkeen, en millään jaksaisi koko ajan olla erotuomarina tappeluiden keskellä tai jakamassa tautta huomiota. Lapset meni hoitoon, koska palasin töihin. Mut jos vaihtoehtoja olis, en todellakaan veisi lapsiani ollenkaan hoitoon, en ainakaan päiväkotiin.

:hug: :hug: hyvä että olet miettinyt asiaa jo tässä vaiheessa,itse aikoinaan vedin ihan piippuun kun halusin hoitaa lapset kotona ja kakkosen ongelmien takia olin loppu.sit yksi sossu sanoi ett jos laittaisit tuon isomman hoitoon niin vähän helpottas..olikin sit 3pv/vko 5-7h

Alkuperäinen kirjoittaja en suosittele:
Varaudu siihen, et päiväkodin aloitus tähän aikaan vuodesta tuo teidän perheeseen jatkuvan tautikierteen. Meidän aiemmin kotihoidossa olleet lapset ovat sairastaneet koko syksyn vähän väliä. Ei mitään flunssaa kummallisempaa, mut olen joutunut olemaan töistä pois ja itsekin sairastellut paljon normaalia enemmän. Lisäksi nyt on vielä löytynyt täitä meidän lasten ryhmästä.

Iltaisin meidän lapset on väsyneitä ja erittäin huomionkipeitä. Kun olen itsekin puhki työpäivän jälkeen, en millään jaksaisi koko ajan olla erotuomarina tappeluiden keskellä tai jakamassa tautta huomiota. Lapset meni hoitoon, koska palasin töihin. Mut jos vaihtoehtoja olis, en todellakaan veisi lapsiani ollenkaan hoitoon, en ainakaan päiväkotiin.

Pakko kertoa vähän positiivisempikin kokemus.

Päiväkodin aloittaminen reilu vuosi sitten ei aiheuttanut yhtään sen enempää sairastelua kuin lasten ollessa kotihoidossa: ihan yhtä lailla ne yski, niiskutti ja sairasti korviaan jo ennen päiväkotia.

Hoitopäivän jälkeen lapset on iloisia, kertovat mitä kaikkea kivaa siellä tehtiin, eivätkä tappele sen enempää tai vähempää kuin muutenkaan. Eivät ole joka päivä hoidossa, kuten eivät ap:n lapsetkaan tulisi olemaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:

Päiväkodin aloittaminen reilu vuosi sitten ei aiheuttanut yhtään sen enempää sairastelua kuin lasten ollessa kotihoidossa: ihan yhtä lailla ne yski, niiskutti ja sairasti korviaan jo ennen päiväkotia.

Hoitopäivän jälkeen lapset on iloisia, kertovat mitä kaikkea kivaa siellä tehtiin, eivätkä tappele sen enempää tai vähempää kuin muutenkaan. Eivät ole joka päivä hoidossa, kuten eivät ap:n lapsetkaan tulisi olemaan :)

No varmaan meidän lapsissa on sitten joku vika, mut selvästi yhä ikävöivät äitiä ja kotia päivisin. Ei sitä voi olla huomaamatta lasten käytöksestä. Lapset ovat myös oppineet kaikkia vähemmän kivoja juttuja kuten tönimään toisia ja huutelmaan, et toinen on tyhmä. Tottakai tälläiset oppii jossain vaiheessa kuitenkin, mut ei se kivalta tunnu kun 2-vee luettelee kuka hoitokaveri on "myhmä" ja kuka ei... Meidän lapset on olleet nyt hoidossa n pari kuukautta ja tässä ajassa mulle ei ole vielä valjennut, et mikä siinä päiväkodissa on niin ihanaa, et sinne kannattaisi viedä lapset, jos pystyy kotonakin hoitamaan. Mitään niin kovin ihmeellistä siellä ei tehdä, etteikö kotona voisi tehdä pienten kanssa samoja juttuja. Sosiaalisuutta ja askartelua voi harjoitella kerhossa ja leikkipuistossa ihan tarpeeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No varmaan meidän lapsissa on sitten joku vika, mut selvästi yhä ikävöivät äitiä ja kotia päivisin. Ei sitä voi olla huomaamatta lasten käytöksestä. Lapset ovat myös oppineet kaikkia vähemmän kivoja juttuja kuten tönimään toisia ja huutelmaan, et toinen on tyhmä. Tottakai tälläiset oppii jossain vaiheessa kuitenkin, mut ei se kivalta tunnu kun 2-vee luettelee kuka hoitokaveri on "myhmä" ja kuka ei... Meidän lapset on olleet nyt hoidossa n pari kuukautta ja tässä ajassa mulle ei ole vielä valjennut, et mikä siinä päiväkodissa on niin ihanaa, et sinne kannattaisi viedä lapset, jos pystyy kotonakin hoitamaan. Mitään niin kovin ihmeellistä siellä ei tehdä, etteikö kotona voisi tehdä pienten kanssa samoja juttuja. Sosiaalisuutta ja askartelua voi harjoitella kerhossa ja leikkipuistossa ihan tarpeeksi.

No päiväkoteja on erilaisia. Kuten on myös perhetilanteitakin...

Voi, jos leikkipuistossa on lapsia (tyhjässä puistossa ei sosiaaliseksi opi), ja jos on kerhoja joissa voi käydä kuulematta sanaakaan Jeesuksesta (minä oon sille allerginen). Meidän perheelle paras ratkaisu on ollut tuo päiväkoti (etenkin kun sitä on kuopuksellekin oikein neurologin, puheterapeutin ja elton puolelta suositeltu). Ja hitsin hyvässä pk:ssa ovatkin :)

Iloisena nuokin ryntää äitiä halaamaan kun menen heitä hakemaan (no, 5 vee joskus toteaa että häivy, leikki on kesken :snotty: ) mutta eivät itke tai ikävöi mitenkään näkyvästi, vaan tykkäävät siitä että pääsevät välillä päiväkotiinkin kavereiden kanssa leikkimään. Eihän se ole heille jokapäiväistä 7:30-16:30 touhua.

Meillä tyttö 4 v aloitti osapäivähoidossa 2 kk sitten. Mä oon ollu kotona, ens vkolla meen kurssille. Ei ole meilläkään sen enempiä sairasteltu, pk:ssa on ollu jo kunnon vatsataudit ja flunssat mutta niiltä me vältyttiin. Tyttö on ainut lapsi ja tykkää olla kovasti pk:ssa. Hetken aikaa kotiin tultaessa tyttö on vähän väsähtänyt, monesti anna hänen katsoa välipalan jälkeen hetken jotain ohjelmaa ja sitten jaksaakin taasen heilua :D

Mä muistaakseni täytin hakemuksen netissä, ei mennyt kauheen kauaa kun tytölle varmistui sitten hoitopaikka. Ja hyvä näin, sai rauhassa tutustua ja tottua päiväkotiin ennenkuin mullakin alkaa kurssit ja muut :)

Alkuperäinen kirjoittaja Sabira:

No päiväkoteja on erilaisia. Kuten on myös perhetilanteitakin...

Just. Että kaikissa muissa päiväkodeissa on tosi hienoa ja lapset saa siitä ihan tosi paljon ja kotona kasvaneet on kelvottomia? Onnea sulle, jos olet löytänyt paremman hoitopaikan kuin minä.

kiitos ihanan asiallisista vastauksista! Mä mietin että kysynkö ollenkaan..

Tiedän että sairastumisia saattais tulla... hmm.. ja täit ja muut, yöks! Mutta jos saisin hiukan aikaa hengähtää välillä, jaksaisin ite taas paljon paremmin. Onneksi muuten toivuin synnytyksestä nopeaa kun meille tuli esim kiireellinen lähete helsinkiin sairaalaan tuosta taudista kahen viikon päästä synnytyksestä yms ja en ollu ite puolikuntoinen.

Mä olin vajaan vuoden tässä välissä töissä ja meillä oli hoitaja kotona, mullakin oli väsy ym kun tuli töistä kotia ja lapset vaati huomiota enemmän, nyt osaa arvostaa kotona olemista taas kun vuosi oli välissä yhtä kellon perässä juoksemista.

Nyt antais nuo hoitopäivät aikaa hoitaa asioilla käymistä sekä vauvan kanssa sairaalassa rauhassa käymistä kun ei tarttis miettiä että kenelle kehtaa nuo kaks hurjaa viedä.

Paikkakunnalla jossa asutaan on paljon lapsiperheitä ja kokoajan rakennetaan lisää taloja ja luulen kyllä että aika täyttä on päiväkodeissa. Meijän lähellä (jonne onnistuis vaikka kävellen mennä) on ainakin kaks päiväkotia ja yks ryhmis. Perhepäivähoitajiakin luultavasti on kun selvittäis mutta eikähän ne kerro sit sieltä päivähoitotoimistosta.

Oliko D-MAMMA sulla esikoinen kauankin hoidossa? Palasko takasin kotihoitoon vai jatkoko siellä eskariin asti? meillä esikoinen menee eskariin ensi syksynä ja olis varmaan mukava jos sais hoidosta tuttuja eskariin.

Voi, jos leikkipuistossa on lapsia (tyhjässä puistossa ei sosiaaliseksi opi), ja jos on kerhoja joissa voi käydä kuulematta sanaakaan Jeesuksesta (minä oon sille allerginen). Meidän perheelle paras ratkaisu on ollut tuo päiväkoti (etenkin kun sitä on kuopuksellekin oikein neurologin, puheterapeutin ja elton puolelta suositeltu). Ja hitsin hyvässä pk:ssa ovatkin :)

Iloisena nuokin ryntää äitiä halaamaan kun menen heitä hakemaan (no, 5 vee joskus toteaa että häivy, leikki on kesken :snotty: ) mutta eivät itke tai ikävöi mitenkään näkyvästi, vaan tykkäävät siitä että pääsevät välillä päiväkotiinkin kavereiden kanssa leikkimään. Eihän se ole heille jokapäiväistä 7:30-16:30 touhua.

Meidän lähipuistossa käy mm muutama pph + kotiäitejä lapsineen. Ennen kun menin töihin, kävimme usein puistossa. Lisäksi tapasimme säännöllisesti tuttuja leikkikavereita muuallakin. Ehkä meidän lapset on niin pieniä, että eivät vielä kaipaa joka päivä kavereita ja kauheasti toimintaa. Viihtyivät oikein hyvin kotihoidossa.

Just. Että kaikissa muissa päiväkodeissa on tosi hienoa ja lapset saa siitä ihan tosi paljon ja kotona kasvaneet on kelvottomia? Onnea sulle, jos olet löytänyt paremman hoitopaikan kuin minä.

"Ihania" tällaiset jotka tunkevat rivien väliin ties mitä :o

Ikävää, jos juuri sinun lastesi päiväkoti ei ole kiva paikka, ja jos juuri sinun lapsesi eivät siellä viihdy, ja jos juuri sinun lapsesi ovat hoitopäivien jälkeen ihan mahdottomia. Mutta ymmärrät kai, että kaikilla ei ole niin?

Onko teen paikkakunnalla mahdollista päästä esim seurakunnan kerhoihin? nekin olisi yksi vaihtoehto, mielestäni tarha pari kertaa viikossa olisi hyvä vaihtoehto teidän tapauksessa, suosittelen, oma 2,5-vuotias aloitti lähitarhan ja tykkää kovasti, ei ketään töni tai muutenkaan kiroile, paljon on siellä aktiiviteettia ja tykkää mennä sinne aina.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Kyllä sä varmasti perhetyöntekijänkin kotiin saisit jos neuvolassa sanoisit?
Mutta kaikillahan on oikeus hoitoon :)

Ei täällä ainakaan saa, ellei ole lastensuojelun piirissä, ts. joku juoppo, huostaanotetut lapsensa takaisin saanut tai muuten vaan onneton.

Ei täällä ainakaan saa, ellei ole lastensuojelun piirissä, ts. joku juoppo, huostaanotetut lapsensa takaisin saanut tai muuten vaan onneton.

Kannattaahan sitä kuitenkin kysyä. Meillä käy ja ihan ollaan normaali perhe, tukiverkottomia vain.

Kannattaahan sitä kuitenkin kysyä. Meillä käy ja ihan ollaan normaali perhe, tukiverkottomia vain.

Niin, ainahan voi kysyä, mutta monessa kunnassa on supistettu menoja niin, että perhetyöntekijän saa vain lastensuojelun tarpeessa olevat perheet. Ikävää, mutta nykypäivää :/
Yh-ystäväni (ero tuli raskausaikana) ei saanut edes hoitajaa esikoiselleen synnytyksensä ajaksi, vaikka lapsen isä asuu kaukana, kuten myös kaikki sukulaiset. Ei voida auttaa, kun kyseessä on ns. normaali äiti, joka osaa ja kykenee kyllä lapsensa hoitamaan, eikä ole sosiaalitapaus |O

Jos kunnalla on jo valmiiksi pulaa päivähoitopaikoista, ei välttämättä osa-aikaista paikkaa saa lainkaan. Omasta kunnasta en tiedä kun ei ole ollut tarvetta, mutta kaverin vanhempi lapsi ei saanut osa-aikaista paikkaa kun uusi vauva syntyi, juuri tällä perusteella. Kannattaa silti kysyä paikkoja vaikka pulaa olisi, ehkä tuo sairaalaruljanssi saattaisi olla sellainen syy että joustavat jos muuten ei saisi.

Niin, ainahan voi kysyä, mutta monessa kunnassa on supistettu menoja niin, että perhetyöntekijän saa vain lastensuojelun tarpeessa olevat perheet. Ikävää, mutta nykypäivää :/
Yh-ystäväni (ero tuli raskausaikana) ei saanut edes hoitajaa esikoiselleen synnytyksensä ajaksi, vaikka lapsen isä asuu kaukana, kuten myös kaikki sukulaiset. Ei voida auttaa, kun kyseessä on ns. normaali äiti, joka osaa ja kykenee kyllä lapsensa hoitamaan, eikä ole sosiaalitapaus |O

Täällä on onneksi erikseen lastensuojelun perhetyöntekijä ja sitten "normiperheille"

Täällä on onneksi erikseen lastensuojelun perhetyöntekijä ja sitten "normiperheille"

Ja täällä saa lastensuojelun asiakkuuden jo silläkin perusteella, että perhe tarvitsee vain taloudellista, satunnaista apua, esimerkiksi hakee toimeentulotukea parina kuukautena.
SE on syvältä.

Alkuperäinen kirjoittaja Riippuu paljon kunnasta:
Jos kunnalla on jo valmiiksi pulaa päivähoitopaikoista, ei välttämättä osa-aikaista paikkaa saa lainkaan. Omasta kunnasta en tiedä kun ei ole ollut tarvetta, mutta kaverin vanhempi lapsi ei saanut osa-aikaista paikkaa kun uusi vauva syntyi, juuri tällä perusteella. Kannattaa silti kysyä paikkoja vaikka pulaa olisi, ehkä tuo sairaalaruljanssi saattaisi olla sellainen syy että joustavat jos muuten ei saisi.

Suomessahan on subjektiivinen päivähoito-oikeus, ja laki on sama, kunnasta riippumatta. Eli jos noin on menetelty niin valitusta kehiin: lain mukaan hoitopaikan täytyy löytyä 4 kk aikana, ellei hoidon tarve johdu työllistymisestä tai opintojen aloittamisesta, jolloin paikka pitää löytyä kahdessa viikossa.

Ja täällä saa lastensuojelun asiakkuuden jo silläkin perusteella, että perhe tarvitsee vain taloudellista, satunnaista apua, esimerkiksi hakee toimeentulotukea parina kuukautena.
SE on syvältä.[/quote]

Juu, tuohan on yleistä tietoa että tt-tuen saavat lapsiperheet on automaattisesti lastensuojelun asiakkaita. Kyllähän se toisaalta ymmärtääkin..

Aloituksen luettuani kuulostaa kyllä hyvältä tuo ajatus osa-aikahoidosta. On jo sekin iso helpotus kun on lapsille hoitopaikka tiedossa kuopuksen sairaalakäyntien ajaksi jne. Yksi huoli vähemmän kun ei sitäkään tarvi järjestellä.

Muutenkin silloin kun on raskasta ja useampi asia kaatuu niskaan niin ihan hyvää tekee saada hetki omaa aikaa, vaikka sen vauvan kanssa. Saa koota ajatuksia, levätä, keskittyä vauvaan ja hoitaa niitä kotitöitäkin rauhassa. Ei ole tarkoituksenmukaista että (vielä erityishuolenpitoa vaativan) vauvan äiti kuluttaa itsensä loppuun.

Sitäpaitsi on ihan eriasia pitää lasta päiväkodissa 2 lyhyempää päivää viikossa kuin täyttä aikaa. Tuolla ap:n ehdottamalla tavalla lapset saavat niitä virikkeitä ja kavereita mutta rentoa aikaa kotona tulee myös ihan riittävästi. =)

Meillä esikoinen on ollut se erityislapsi ja hän aloitti kuntouttavan päivähoidon jo alle 2v iässä samalla kun itse olin kotona vauvan kanssa, hoitopäivät olivat ensimmäisen puoli vuotta 3h mittaisia. Nykyisin molemmat ovat päiväkodissa täyspäiväpaikoilla, vaikkakin käytännössä hoitopäiviä tulee 3-4/viikko, kiitos yötyöni. Kuitenkin tuon päivähoidon mahdollisuus on helpottava, tiedän että saan aina kupukselle hoitopaikan sieltä kun esikoisella on jotain lääkäri- tai kuntoutuskäyntejä. Samoin nyt kun kuopuksella on alkanut olla omia "ongelmiaan", saan myös esikoisen tarvittaessa jätettyä päiväkotiin. =)

Yhteistyössä