Hoitopaikan varaus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hippoti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hippoti

Vieras
Kyselenpä täälläkin seuraavaa: Osaavatkohan kokeneemmat neuvoa lapsen hoitopaikka-asioista..?! Tässä pohdin jo pikkuhiljaa työhön menoa ensi syksyllä/talvella (lapsi nyt 1v). Voiko kunnallista/yksityistä hoitopaikkaa hakea etukäteen, vaikkei ole varma viekö lapsen hoitoon? Entä jos saa paikan vaikka elokuusta alkaen, mutta en saakaan töitä kuin vaikka vasta joulukuussa, niin voinko pitää paikkaa "varattuna" ja viedä lapsen hoitoon vasta sitten kun menen töihin?! Jos näin voi tehdä, niin kauanko paikkaa voi varata? Hoitoon en tietenkään vie ennenkuin töitä saan... Kiitos avusta!

Meillä paikkaa tulee hakea vähintään 4 kk:tta ennen kuin tarvitsee tarhapaikkaa,mieluummin aiemminkin.Tuo varaaminen ei varmaan onnistu,eli jos lapsi paikan saa ja otat sen vastaan,niin lapsen kyllä silloin tulee myös käydä hoidossa.Sitä paitsi monissa kunnissa on huutava pula tarhapaikoista.....

Vielä: Mutta näinhän se on, että jos saisin vaikka ensi kuun alusta töitä, niin kunta on velvollinen paikan lapselleni järjestämään vaikkakaan se ei välttämättä ole sitten ollenkaan sieltä mistä itse sen haluaisin...?!

Itse olen hakenut hoitopaikkaa lapsille syyskuun ekasta päivästä lähtien, reilut 5kk etukäteen. Vielä en tiedä mitä teen syksyllä, mutta hoitoon lapset menevät heti jos/kun pääsevät haluamaani päiväkotiin. Vaikken olisi töissäkään siis vielä. Mihinkään muualle en halua viedä enkä paikkaa menettää. Meitä lähellä ei ole kuin yksi päiväkoti ja sinne pitkät jonot eikä itselläni ole ajokorttia.

Alkuperäinen kirjoittaja Hippoti:
Vielä: Mutta näinhän se on, että jos saisin vaikka ensi kuun alusta töitä, niin kunta on velvollinen paikan lapselleni järjestämään vaikkakaan se ei välttämättä ole sitten ollenkaan sieltä mistä itse sen haluaisin...?!

Jos työllistyt, kunta on velvollinen järjestämään lapsellesi hoitopaikan 2 viikon kuluessa. Tuolloin ei kyllä ole varmaankaan paljon mahdollisuuksia saada toiveidensa mukaista paikkaa.

Kunta on velvollinen järjestämään lapselle hoitopaikan kahdessa viikossa, jos saat yllättäen työ-tai opiskelupaikan. Välttämättä et saa kuitenkaan sitä paikkaa mihin ensisijaisesti hait. Mä sain lapselleni hoitopaikan viikossa ja vieläpä naapurista. Joskus voi käydä näinkin hyvä tuuri.

Yhteistyössä