Hoitoraha ja hoitolisä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärtynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ärtynyt

Vieras
Hei te, jotka olette vastikään hakeneet hoitorahaa eli olette jääneet hoitovapaalle.

Saatuanne päätöksen Kelalta, onko teillä lukenut siinä, että tuloihin lisätään 5% lomarahaosuus. Minulle ei tästä kerrottu mitään Kelalla käydessäni ja tästä 5%:sta on nyt sitten kiinni se, etten ole oikeutettu saamaan hoitolisää muka korkeiden tulojen takia. Pistää vihaksi, kun oltiin laskettu, että saadaan myös hoitolisää nippa nappa ja kun saa hoitolisää, saa myös kuntalisää.

Tuli meillekin yllätyksenä!!!! Me saadaan pikkasen sitä hoitolisää, mutta luulin et oltais saatu vähän enemmän. Blaa. Täytyy vaan sinnitellä. Mun pitäs saada palkankorotus kun palaan töihin, joten se motivoi kestämään tämän niukkuuden....

Sama juttu. Kelan ohjeissa ei puhuttu mitään siitä lomarahasta (tai anakaan mä en ole löytänyt ainuttakaan mainintaa) mutta kun valitin että tulot oli päätöksessä väärin, kertoivat että siihen on laskettu lomaraha. Annoin palautetta *mur*. Olisivat voineet mainita lomarahakäytännön jo ohjeissa selvästi. Eikä mun mies edes saa lomarahoja rahana vaan vapaana! *murmur*

Mulla alkoi hoitovapaa elokuussa, päätöksen sain toukokuussa. Ei mulla siinä mitään 5% lomarahaa lukenut... Miehen tulot oli kyllä jotenkin hassun ""isot""...

Joo,eipä näissä rahoissa pääse rypemään.Mulle oli järkytys kun kaikkien lisien jälkeen jää 300 käteen. Ei paljoa naurata kun mieskin työtön.Mä jo mielessäni kirosin että jos mä jonkun palkkaisin meille tuolla hinnalla töihin, varmaan joutuisin käräjille.

Oletteko vielä lisäksi huomioineet, miten julmetun suureksi veroprosentti muodostuu kun on hoitotuella!!!

Koska hoitotuesta ei tehdä verotuksessa ansioitulonvähennystä niin....

Itsellänikin veroprosentti nousi, hoitotuesta menee itselläni veroja yli 20%

Eli tuosta 300 eurosta menee miltei 100 euroa veroihin! Eikä täällä päin saa edes kuntalisiä :((

Käytännössä tuo meille myönnetty hoitolisä menee meneekin veroihin..

100euroa 300:sta on kyllä 30% eikä 20%.... korkea verotus taas johtuu kunnallisverosta jossa ei ole progressiota.

Kyllä joka tuessa mitä kela maksaa on aina ollut käytäntö että lomarahat lasketaan siihen mukaan, tuloahan ne ovat siinä missä palkkakin.

meillä kyllä kuntalisää saa, kun saa sitä hoitorahaa. Hoitolisä ei vaikuta, ainakaan meillä kuntalisän saantiin tai saamatta jättämiseen.
Eli jokainen joka on hoitovapaalla työstä ja hoitaa lasta kotona on oikeuttu meillä kuntalisään.

Keskustelussa onkin jo tullut ilmi mielstäni suhteettoman korkeat verot jo muutenkin pienistä summista!!! Itseni kohdalla näin: Eli nyt kun olen tänä vuonna ollut töissä ja saanut loppuvuoden äitiyspvrahaa, veroprosenttini on n 15 luokkaa.MUTTA kun ensi vuonna saan pelkästään ä-pvrahaa ja sitten loppu vuoden juuri hoitorahaa, niin veroprosentti onkin 21,5!!!! MUTTA jos olisin ensi vuonna töissä ja tienaisin vaikkapa näiden ä-pvrahojen ja hoitolisien LISÄKSI vielä esim 5500euroa, veroprosentti putoaisi n 15 luokkaan. SIIS M-I-T-Ä!?!! Eli tulot ovat 1/3 tämän vuoden tuloista, mutta vero% kasvaa...SIIS TOSI JÄRKEENKÄYVÄÄ...Hmmm...Vai onko?! Uskon, että melkein kaikkia äitiä tämä...närkästyttää!! No, eipä auta valittaa. Sentään saadaan jotain...

Juu itse tänä vuonna ihmettelin myös tuota, että tulot pienet ja veroprosentti suhteettoman suuri.
verotoimistosta selittivät asiaa sillä, että kun ei ole palkkatuloa eikä lähde vähennyksiä esim. liiton jäsenmaksua, eläkemaksuja tms. siksi prosentti iso.

Mutta taas ensi vuodelle, mulla prosentti tippui vaikka alkuvuodesta hoitovapaalla ja äippäloma alkaa 27.3

Höh, no mites tuo lukutaito. Kun vähän karrikoiden kirjoitin, että veroprosenttini on YLI 20% ja verotukseen menee tuosta 300 eurosta MILTEI 100 euroa!

Ja omien tietojeni mukaan myös työssäkäyvät makselee kunnallisveroa! Korkeampi veroprosentti johtuu juuri siitä ettei vähennyksiä lasketa samoin kuin ansiotulojen kohdalla!!

Ja harmittaa vielä kyllä sekin ettei, tässä ""köyhässä"" suomen suurimpiin lukeutuvassa kunnassa, makseta ollenkaan kuntalisää. Ehkä kunta haluaa, että lapsiperheet muuttavat naapurikuntaan.

No monen on pakkokin muuttaa, kun asumismenot ovat niin paljon halvemmat, naapurikunnissa.

Yhteistyössä