Hoitovapaa käsite

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras
Olen ollut samassa työpaikassa USEITA vuosia määräaikaisessa työsuhteessa. Jäin äitiyslomalle ja viimeinen solmittu työsopimus päättyi muutaman kuukauden kuluttua. Äitiysloma loppui ja sovimme miehen kanssa, että jään hoitamaan lastamme kotiin. Voinko kutsua itseäni hoitovapaalla olevaksi vai miksi minä itseni luokittelen tässä tilanteessa? Siis olen kotiäiti, mutta ei ole vakituista paikkaa minne palata. Hyvin usein kuulen vähätteleviä kommentteja siitä, että olen vain kotona, koska ei ole työpaikkaa minne suoraan palata. Miksi ihminen, jolla on se vakituinen paikka on tässä suhteessa oikeutetumpi jäämään hoitovapaalle? Itse olin lojaali työpaikkaani kohtaan, ahkera, tein paljon ylitöitä jne... vuosia näin tein valtion töissä, mutta vakituista työpaikastani ei tehty.

Totta kai sä oot hoitovapaalla. Et tee työuraa kodin ulkopuolella, eli olet hoitovapaalla työuraltasi. Mitä se siihen liittyy, että onko työpaikka odottamassa vai ei? Työura odottaa joka tapauksessa, mutta työnantajasta ei vaan vielä ole tietoa. :)

Mun mielestä sä et voi sanoa olevasi hoitovapaalla, koska silloin tosiaankin pitäisi olla työpaikka, josta olla vapaalla. Mutta ei se sun ihmisarvoasi määritä, oletko hoitovapaalla vai kotihoidontuella :)
Joku viisastelija käski jäädä työttömäksi... mutta silloinhan täytyy olla työnhakija (työtön työnhakija on kait se virallinen nimi). Jos on lasten kanssa kotona, ei voi samanaikaisesti olla työtön työnhakija, mutta tätähän nämä tykien metsästäjät eivät ymmärrä...

Minulla ei ole vakituista työpaikkaa. Silti esikoisen äitiys/vanhenpainrahakauden päätyttyä olin mielestäni hoitovapaalla. Kun tämä uusi ä-loma päättyy, olen taas hoitovapaalla, vaikka mitään töitä näiden lasten välissä en ole tehnyt eikä sitä vaiktyötä edelleenkään tietysti ole.

Tottakai se on hoitovapaa ilma vakityötäkin, koska hoitaa lasta/lapsia kotona ja saa Kelasta kotihoidontukea.

Alkuperäinen kirjoittaja Marikki:
Totta kai sä oot hoitovapaalla. Et tee työuraa kodin ulkopuolella, eli olet hoitovapaalla työuraltasi. Mitä se siihen liittyy, että onko työpaikka odottamassa vai ei? Työura odottaa joka tapauksessa, mutta työnantajasta ei vaan vielä ole tietoa. :)

Noh kun ei se mee ihan noin. Työlainsäädännöllisesti hoitovapaa on oikeus olla pois työstä, ei mikään yleinen työuran katkeamisen nimitys...

Mun mielestä olet kotona kotiäitinä kotihoidontuella, et niinkään hoitovapaalla, jota varten pitää anoa virkavapaa-anomus työnantajalta. Tai ts. olet työtön kotiäiti.
Miksi loukkaannut noista muista käsitteistä, mutta hoitovapaalainen on ok? Kuulostaako se jotenkin vähempiarvoiselta, jos on esim.kotihoidontuella elävä?

Hoitovapaa on se, mitä työnantaja myöntää sulle. Eli jos ei ole työsuhdetta, ei voi olla hoitovapaallakaan. Mutta ap, miksi määräaikainen työsuhteesi ei enää jatku? Tasa-arvolainsäädännön mukaan äitiysloma yms ei saa asiaan vaikuttaa! Etenkin jos on tehnyt samaa (?) määräaikaista pestiä vuosia (?) tuntuu kummalta, ettei määräaikainen työsuhde jatkuisi edelleenkin. Myös määräaikaisesta työsuhteesta voi olla hoitovapaalla!

http://fi.wikipedia.org/wiki/Hoitovapaa

Tuossa vielä käsite hoitovapaa, eli siinäkin mainitaan tuon työsuhteen aikana otettu vapaa, jolloin työsuhde ei katkea...

Kotiäiti ei ole koskaan työtön. Saivarteluksi menee. Minun mielestä jokainen, joka lapsensa kotona hoitaa, on hoitovapaalla. Turha siitä on aloittaa vääntäminen. Hienoa, että näitäkin ihmisiä löytyy, jotka pienempiään ajattelevat.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kotiäiti ei ole koskaan työtön. Saivarteluksi menee. Minun mielestä jokainen, joka lapsensa kotona hoitaa, on hoitovapaalla. Turha siitä on aloittaa vääntäminen. Hienoa, että näitäkin ihmisiä löytyy, jotka pienempiään ajattelevat.

Mutta entäs jos tämä ei olekaan mielipidekysymys vaan termin määritelmä! Mistäs kummasta ne kotiäidit sitten on hoitovapaalla? Ei se kotiäidin homma mitään vapaa-aikaa taida olla?
Hoitovapaa käsite määrittää sen, että on jostakin muusta työstä vapaalla ja syynä on lasten hoitaminen kotona...

Yhteistyössä