Hoitovapaa myönnetty kunnes lapsi täyttää 3 v. Voiko lapsen viedä päivähoitoon pari viikkoa ennen töiden alkua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lilli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Lilli"

Vieras
Minulle on siis myönnetty hoitovapaata syyskyyn puoliväliin, kunnes nuorin lapseni täyttää 3 vuotta. Hoitopaikkaa hain syyskuun alusta alkaen ja meille myönnettiin perhepäivähoitopaikka. Voinko viedä lapsen ns. totuttelemaan hoitopaikkaansa muutamaksi tunniksi esim. pari-kolme kertaa viikossa ja jatkaa itse hoitovapaatani suunniteltuun päivään asti. Kodinhoidontukea en tietenkään enää saisi tuolta ajalta. Mutta onko minulla kuitenkin mahdollisuus tällaiseen lapsen kannalta pehmeään laskuun vai löytyykö jokin lakipykällä joka tämän kieltää? Ajattelisin, että olisipa ihanteellista lapsen saada rauhassa parin viikon ajan totutella uuteen asiaa, kun omien töiden alettua hoitopäivät venyvät auttamatta yhdeksään tuntiin :/

Tietysti voi tehdä noin! Ilmoitus vaan KELAAN, että hoitovapaa loppuu silloin kun aloitatte "pehmeän laskun". Kotihoidontuki loppuu, mutta ei se tarkoita sitä että sinun pitäisi muuttaa töihin palaamispäivääsi. Ne on kaksi ihan eri asiaa.

...veisin lapsen sen parin totutteluviikon ajan kyllä päivittäin hoitoon, että tottuu rytmiin. Muutamaksi tunniksi kerrallaan, miten nyt hoitajankin päivärytmiin parhaiten sopii.

Kiitos tiedoista! Näin ajattelinkin, mutta nyt iski yhtäkkinen epävarmuus asian suhteen. Työnantajalle ei siis ole niin suurta merkitystä, onko lapsi täyspäiväisesti vanhemman hoidettavana vai ei? Kelaan toki ilmotan hoidon aloituksesta :) Ja kiireellähän siitä syyskuustakin tuli syyskyy :D

[QUOTE="Lilli";28588396]Kiitos tiedoista! Näin ajattelinkin, mutta nyt iski yhtäkkinen epävarmuus asian suhteen. Työnantajalle ei siis ole niin suurta merkitystä, onko lapsi täyspäiväisesti vanhemman hoidettavana vai ei? Kelaan toki ilmotan hoidon aloituksesta :) Ja kiireellähän siitä syyskuustakin tuli syyskyy :D[/QUOTE]

Työnantaja on myöntänyt sinulle hoitovapaan tiettyyn päivään asti. Sillä ei ole mitään merkitystä, saatko kotihoidontukea siltä ajalta tai harjoitteleeko lapsi hoidossa viimeisinä hoitovapaapäivinä :)

Lapselle riittää parin päivän tutustuminen.
Mene sinä äiti yhdessä samaan puistoon päivisin leikittämään omia lapsiasi. Tottuvat siinä samalla muihin lapsiin. Olet äitinä turvana vieressä.

Muihin lapsiin meillä on totuttu. Ollaan ahkerasti kerhoiltu yms. koko kotiäitinä oloaikani :) Lähinnä ajattelin tuota, että lapsi saisi pikkuhiljaa totuteltua uuden arjen alkuun, hoitorytmiin, eikä suorilta käsin tarvitsisi aloittaa yhdeksän tunnin hoitopäivillä.

Suunnittelemasi pehmeä lasku on varmasti hyvä ratkaisu! Päädyin itse samaan pari vuotta sitten ja sainkin silloin hoitajilta kiitosta ja kannustusta ratkaisuuni, heistä pehmeä lasku päiväkotimaailmaan oli paljon parempi lapsen kannalta kuin se että olisin päivän-parin totuttelupäivän jälkeen vain sysännyt lapseni sinne. Se että olimme siellä tutustumassa parin viikon aikana 2-3 päivää aamupäivisin antoi lapselle paremmin aikaa tutustua tulevaan hoitopaikkaansa. Lapsi oli tuolloin 2v.

Yhteistyössä