Hoitovapaalta äitiyspäivärahalle APUA kela jutuissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pyörällä päästä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pyörällä päästä

Vieras
Olen jäämässä uudelleen äitiyslomalle suoraan hoitovapaalta ja esikon kohdalla äitiuspäivärahan suuruus on laskettu edeltävien kuuden kuukauden palkan mukaan. Nyt kun täytin lomakkeita netissä tuli siellä lopussa huomautus että minun pitää toimittaa raskaustodistuksen lisäksi selvitys palkkatuloistani. Täytyykö minun toimittaa tämä todistus uusiksi, eikö se edellinen selvitys ole tallessa tiedoissani?

Miten täytit sen kaavakkeen? Oliko kohtaa, johon voi klikata, että maksetaan edellisen äitiysrahan mukaan? Vai onko sellaista vaihtoehtoa? Täytitkö vain, että työtulojen mukaan haluat maksettavan? Silloin ohjelma ehkä päättelee, että olet nyt ollut töissä ja haluaa nykyiset työtulot ilmoitettavan?

En tiedä, kun en ole netissä hakemusta täyttänyt... Jos ei selviä, niin soitto kelaan selvittää varmasti parhainten asian.

Joku: ei ollut kohtaa jossa olisi voinut valita edellisen äitiysrahan mukaan vaan joko 2007 verotettujen tulojen tai 6kk tulojen mukaan ja valitsin sen kuten ennenkin.
Varmasti ohjelma tästä päätteleekin että pitää toimittaa lomake mutta mietin että miten se oikeasti menee.

Kellään samassa tilanteessa olleella apuja??

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Joku: ei ollut kohtaa jossa olisi voinut valita edellisen äitiysrahan mukaan vaan joko 2007 verotettujen tulojen tai 6kk tulojen mukaan ja valitsin sen kuten ennenkin.
Varmasti ohjelma tästä päätteleekin että pitää toimittaa lomake mutta mietin että miten se oikeasti menee.

Eikö siinä nettilomakkeessa ole mitään lisätieto-kohtaa tms., mihin voisit laittaa, että haet tukea edellisen äitiyspäivärähän perusteella?

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:

kannattaa soittaa kelaan, tai ihan kävellä paikan päälle toimistoon, ja täytellä lappu, toimiston tätin opastuksella..

No se lappuhan on nyt täytetty.
Helsingissä on lopetettu noita alue-toimistoja niin lähin konttori on monen bussin takana ja suppsteiden takia ei pitäis kuin lepäillä :/

Mä sain tokasta ä.rahan ekan lapsen perusteella. Ne ekan ä.rahat olin saanut juurikin 6kk tulojen perusteella. Ei tarvinnut uudelleen tuloja selvittää. Ne näkivät ne kelasta kyllä.

Uusimmat

Yhteistyössä