Hoitovapaalta osa-aikatyöhön, saako mitään esim. kelalta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kokemuksia?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kokemuksia?

Vieras
Lapsemme on 2 v, ja olen miettinyt työhön palaamista. Kiikarissa olisi sopiva osa-aikatyö, 5h/pvä. Palkka vaan siinä jäänee 1200€ brutto kuukaudessa, siitä verot pois niin aika vähän. Lisäksi laskin että meidän tuloilla menisi n. 130€ hoitomaksu. Miehen tulot nettona 1300€.

Tietenkin menetän myös kotihoidontuen ja hoitolisän 400€/kk. Lisäksi kulkemista varten tarvitaan bussikortti joka kustantaa 60€/kk.

Koitan tässä laskeskella onko mitään järkeä palata töihin, rahallisesti. Tuli mieleen että onko minun mahdollista hakea liitosta esim. jotain osittaista hoitorahaa, mitä näitä nyt on.. tai voiko liitosta saada jotain kun on noin pienet tunnit?

Kiitos! löysinkin heti googlella tiedon että voisin siis ilmeisesti saada 243 € kk tuota, toki siitä verot pois. Sillä maksaisi jo sen lapsen hoitomaksun, kiva.

Piti vaan tietää millä hakusanoilla hakea, heh

Mistä tuollaisen summan sait. Viime syksynä sitä maksettiin vielä alle 100 e/kk. Työtä pitää siis vähentää lastenhoidon takia eli sinulla pitää olla kokopäivätyö, josta vähennät työaikaa.

Mistä tuollaisen summan sait. Viime syksynä sitä maksettiin vielä alle 100 e/kk. Työtä pitää siis vähentää lastenhoidon takia eli sinulla pitää olla kokopäivätyö, josta vähennät työaikaa.

Okei. Tuolla ei sanottu mitään että pitää olla olemassa kokopäivätyö josta vähennetään :/ Sanotaan vain että asia on työnantajan ja työntekijän välinen sopimus, kela maksaa tuntien perusteella.

Ihan kelan sivuilta, tuo on korkein luokka (alle 22,5h/viikossa työtä tekevät). Käsitin että tämä on muuttunut vuoden alusta, ennen se oli joku osittain hoitoraha tms...

Miksi et rupea työttömäksi työnhakijaksi? Saisit liitosta ansiosidonnaista tai sitten ihan työttömyyskorvausta? Jos hyvä tuuri käy saisit paremman duunipaikan kuin tuo mihin olisit menossa tai sitten olet vaan kotona työttömänä jonkun aikaa vielä muksun kanssa.en tolla palkalla kyllä lähtisi töihin..

Miksi et rupea työttömäksi työnhakijaksi? Saisit liitosta ansiosidonnaista tai sitten ihan työttömyyskorvausta? Jos hyvä tuuri käy saisit paremman duunipaikan kuin tuo mihin olisit menossa tai sitten olet vaan kotona työttömänä jonkun aikaa vielä muksun kanssa.en tolla palkalla kyllä lähtisi töihin..

Saisin vaikka heti sen kokopäivätyön, osa-aikatyötä tässä katsotaan nyt pienen lapsen vuoksi. En halua 2-vuotiaalle mitään 8-9 tunnin hoitopäiviä.

Mä taas en lähtisi harrastamaan tollasta vilunkipeliä. Joko mennään töihin tai ollaan hoitovapaalla ihan rehdisti.

Okei. Tuolla ei sanottu mitään että pitää olla olemassa kokopäivätyö josta vähennetään :/ Sanotaan vain että asia on työnantajan ja työntekijän välinen sopimus, kela maksaa tuntien perusteella.

Ihan kelan sivuilta, tuo on korkein luokka (alle 22,5h/viikossa työtä tekevät). Käsitin että tämä on muuttunut vuoden alusta, ennen se oli joku osittain hoitoraha tms...

Kyllä se ihan siellä Kelan sivuilla lukee... Se tosin pitää osata etsiä Kelan tyyliin.
Tuo..... enintään 80% normaalista - lause.
Ei onnistu lihavointi

Henkilöasiakkaat - kela.fi
Joustava hoitoraha alle 3-vuotiaan vanhemmalle 1.1.2014 alkaen
Alle 3-vuotiaan lapsen isä tai äiti, jonka työaika viikoittain on keskimäärin enintään 30 tuntia, voi saada Kelasta joustavaa hoitorahaa.

Kenelle?
Joustavaa hoitorahaa voi saada

alle 3-vuotiaan lapsen isä tai äiti tai muu huoltaja (myös adoptio- ja sateenkaariperheissä)
kumpikin vanhempi yhtä aikaa, jos he ovat järjestäneet työnsä niin, että he hoitavat lasta eri aikoina (esim. toinen maanantaisin ja toinen perjantaisin).
myös vanhempi, joka ei asu lapsen kanssa samassa taloudessa.
Joustavan hoitorahan edellytys on, että vanhempi

tekee töitä viikoittain keskimäärin enintään 30 tuntia viikossa tai enintään 80 % normaalista kokopäivätyön työajasta
on töissä työ- tai virkasuhteessa
on YEL tai MYEL-vakuutuksen piiriin kuuluva yrittäjä tai maatalousyrittäjä
on apurahansaaja, jolla on MYEL-vakuutus

Minä palasin vanhempainvapaalta töihin ja tarjolla oli vain osa-aikatyötä (olin määräaikaisessa virkasuhteessa oleva opettaja). Sain sen kevään ajan soviteltua päivärahaa, eikä siinä ollut mitään vilunkipeliä. Siinä vaan pitää työkkärissä olla ilmoittautuneena työttömäksi työnhakijaksi, jotta sen päivärahan voi liitosta saada. Työkkäristä sanottiin, että ei mulle tietenkään mitään muuta työtä voida siihen lisäksi työkkäristä osoittaa (tai edellyttää, että ottaisin vastaan), koska oppitunteja oli joka päivä pitkin päivää.

Saisin vaikka heti sen kokopäivätyön, osa-aikatyötä tässä katsotaan nyt pienen lapsen vuoksi. En halua 2-vuotiaalle mitään 8-9 tunnin hoitopäiviä.

Mä taas en lähtisi harrastamaan tollasta vilunkipeliä. Joko mennään töihin tai ollaan hoitovapaalla ihan rehdisti.

Olisiko mahdollista ottaa vastaan se kokopäivätyö ja sopia kuitenkin työnantajan kanssa, että teet 80 % työaikaa? Silloin saisit sitä osittaista hoitorahaa.

Minä palasin vanhempainvapaalta töihin ja tarjolla oli vain osa-aikatyötä (olin määräaikaisessa virkasuhteessa oleva opettaja). Sain sen kevään ajan soviteltua päivärahaa, eikä siinä ollut mitään vilunkipeliä. Siinä vaan pitää työkkärissä olla ilmoittautuneena työttömäksi työnhakijaksi, jotta sen päivärahan voi liitosta saada. Työkkäristä sanottiin, että ei mulle tietenkään mitään muuta työtä voida siihen lisäksi työkkäristä osoittaa (tai edellyttää, että ottaisin vastaan), koska oppitunteja oli joka päivä pitkin päivää.

Niin. Tuo nyt on ihan eri asia kuin se että minä huvinvuoksi ilmoittauisin työkkäriin saadakseni enemmän rahaa.

Lisäksi tuossa tökkii aika pahasti lapsen hoitoasiat, jos työkkäristä tulis osoitus paikkaan ja saisin työn niin jouduttaisiin ottamaan hoitopaikaksi ehkä se mitä saadaan lyhyellä varoitusajalla. Kun taas suunnittelulla on mahdollisuus vaikuttaa lapsen hoitopaikkaan.

Ei ole kyseessä mitään vilunkinpeliä, vaikka ap menisi osa-aikatyöhön. Tästä joustavasta hoitorahasta oli teksti jo viime syksynä kelan lehdessä, mutta ei se hirveästi ole vissiin kellään silmiin osunut. Omasta tuttavapiiristäkään kukaan ei ollut asiasta tietoinen eikä ollut tullut huomanneeksi. Joustava hoitoraha koskee mun käsittääkseni nimenomaan alle kolmevuotiaiden lasten vanhempia. Kelan lehdessä mainittiin, että kelan maksama raha on 240 euroa-verot, jos vanhempi tekee enintään 22,5 tuntia viikossa töitä ja 160 euroa-verot, jos vanhempi tekee töitä sen 30 tuntia viikossa.

Joku poliitikko jossain vaiheessa mainitsikin, että tämän avulla jotkut aloittavat työt ja jotkut lyhentävät viikkoaan.

Kyllä se ihan siellä Kelan sivuilla lukee... Se tosin pitää osata etsiä Kelan tyyliin.
Ei onnistu lihavointi

Joustava hoitoraha alle 3-vuotiaan vanhemmalle 1.1.2014 alkaen
Alle 3-vuotiaan lapsen isä tai äiti, jonka työaika viikoittain on keskimäärin enintään 30 tuntia, voi saada Kelasta joustavaa hoitorahaa.

Kenelle?
Joustavaa hoitorahaa voi saada

alle 3-vuotiaan lapsen isä tai äiti tai muu huoltaja (myös adoptio- ja sateenkaariperheissä)
kumpikin vanhempi yhtä aikaa, jos he ovat järjestäneet työnsä niin, että he hoitavat lasta eri aikoina (esim. toinen maanantaisin ja toinen perjantaisin).
myös vanhempi, joka ei asu lapsen kanssa samassa taloudessa.
Joustavan hoitorahan edellytys on, että vanhempi

tekee töitä viikoittain keskimäärin enintään 30 tuntia viikossa tai enintään 80 % normaalista kokopäivätyön työajasta
on töissä työ- tai virkasuhteessa
on YEL tai MYEL-vakuutuksen piiriin kuuluva yrittäjä tai maatalousyrittäjä
on apurahansaaja, jolla on MYEL-vakuutus

Mä en nyt kyllä ymmärrä tuota lausetta niin että pitäis olla kokopäivätyöpaikka josta vähennetään tunteja. Siinähän lukee vaan että pitää olla alle 80% normaalista kokopäivätyöstä, ei että sen pitäsi olla just sun oma kokopäivätyö.

Ei tarvitse olla työpaikkaa mistä vähentää tunteja. Ei ainakaan vuosi sitten tarvinnut. Itse aloitin työt ja sovin 30h/vko työajasta ja hain ja sain Kelasta osittaista hoitorahaa.

Ei ole kyseessä mitään vilunkinpeliä, vaikka ap menisi osa-aikatyöhön. Tästä joustavasta hoitorahasta oli teksti jo viime syksynä kelan lehdessä, mutta ei se hirveästi ole vissiin kellään silmiin osunut. Omasta tuttavapiiristäkään kukaan ei ollut asiasta tietoinen eikä ollut tullut huomanneeksi. Joustava hoitoraha koskee mun käsittääkseni nimenomaan alle kolmevuotiaiden lasten vanhempia. Kelan lehdessä mainittiin, että kelan maksama raha on 240 euroa-verot, jos vanhempi tekee enintään 22,5 tuntia viikossa töitä ja 160 euroa-verot, jos vanhempi tekee töitä sen 30 tuntia viikossa.

Joku poliitikko jossain vaiheessa mainitsikin, että tämän avulla jotkut aloittavat työt ja jotkut lyhentävät viikkoaan.

Tämä uusi joustava hoitoraha taitaa siis olla juuri passeli aloittajalle.

Joku puhui siitä noin satasen summasta kuukaudesta, sen saa sitten kun lapsi on eka-tokaluokkalainen ja hakee sitä osa-aikaista. Se summahan on pieni, mutta meille ihan jees kun on monta lasta niin mielellään teen lyhennettyä työtä.
Muistaakseni oikeus tohon lyhennettyyn on kaikilla joiden lapsi on alle tokaluokkalainen, mutta siitä maksetaan vaan alle 3v ja eka-tokaluokkalaisesta.
Saa korjata, jos oon väärässä =)

Joku puhui siitä noin satasen summasta kuukaudesta, sen saa sitten kun lapsi on eka-tokaluokkalainen ja hakee sitä osa-aikaista. Se summahan on pieni, mutta meille ihan jees kun on monta lasta niin mielellään teen lyhennettyä työtä.
Muistaakseni oikeus tohon lyhennettyyn on kaikilla joiden lapsi on alle tokaluokkalainen, mutta siitä maksetaan vaan alle 3v ja eka-tokaluokkalaisesta.
Saa korjata, jos oon väärässä =)

Juuri näin munkin mielestä. Viime vuoden loppuun asti se kelan maksama summa on ollut alle 3 vuotiaankin takia lyhennettävästä työviikosta se vajaa satanen. Eli tähän asiaan on tullut tämän vuoden alusta parannusta:)

...tekee töitä viikoittain keskimäärin enintään 30 tuntia viikossa tai enintään 80 % normaalista kokopäivätyön työajasta

Siinä sanotaan myös, että enintään 30 tuntia viikossa, ja noiden välillä lukee TAI :D. Mä käsitän tuon perusteella, että jompi kumpi noista ehdoista pitää täyttyä.

Kannattaa ap soittaa kelaan ja kysyä sieltä.

Kunnallisella puolella se 30 viikkotuntia on 78% täydestä viikkotuntimäärästä, mikä mun työssä on 38,25 tuntia. Olet sä ap sen ihan oikein ymmärtänyt lukemasi perusteella sieltä kelan sivuilta.

Joo tottakai pitää vielä kelasta varmistaa. Tässä vaan viikonlopun pohdintoja...

Minustakaan tuossa ei kyllä sanota että pitää olla sopimus valmiina josta vähennetään tunnit. Jos nyt allekirjoitan työsopimuksen olen työsuhteessa, tunteja on 20/vko eli alle rajojen ja tunteja on vähän lapsen hoidon vuoksi. Eli kriteerit pitäis täyttyä...

Jos joku vielä sattumalta lukee tätä ketjua, niin tiedoksi, että tuota joustavaa hoitorahaa ei voi saada samaan aikaan kuin kotihoidon tukea. Tärkeämpänä kuitenkin, että etuutta varten kannattaa tilata vero.fi-palvelusta muutosverokortti etuutta varten, jolloin hoitorahasta menee pienempi vero kuin normi verokortin lisäprosentti. Kun tilaa verokorttia, niin siellä viimeisellä sivulla näkyy tää muutosverokortti, jonka verohallitus toimittaa automaattisesti Kelaan.

Yhteistyössä