Hoitovapaalta suoraan ä-lomalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Juudit"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Juudit"

Vieras
Olen jäänyt hoitovapaalle 9/12 ja kesällä jäänkin uudestaan ja suoraan äitiyslomalle.. Töihin pitää tiestysti ilmoittaa mutta miten menevät esim. loma-asiat? Pidin kuukauden kesäloman heti hoitovapaam alussa, mutta minulle on kertynyt ainakin viikon talvilomakin.

Kaupan alan tessin mukaan on muuten menty, sain esim. 3kk (vai 4kk) ensimmäiselle ä-lomalle jäätyäni töistä myös rahaa, mutta ilmeisesti nyt ei enää tule?

Auttakaa ja selventäkää vähän näitä kuvioita en oikein tiedä kuka meidän firmassa olisi sellainen kenelle voisi soittaa kun siellä on kuviot muuttunut...

Soita firmanne palkanlaskijalle. Hän tietää kyllä. Itsellä samanlainen tilanne ja hän sitten selvensi asioita minulle. Jotkut format eivät maksa niistä emästä kolmesta kuukaudesta palkkaa kun ei ole ollut välissä töissä ja jotkut firmat sitten maksavat. Kela tietenkin maksaa samalla tavalla kuin mitä aiemminkin jos lapset tulevat periaatteella kaksi lasta kolmessa vuodessa.

[QUOTE="Juudit";27935396]Olen jäänyt hoitovapaalle 9/12 ja kesällä jäänkin uudestaan ja suoraan äitiyslomalle.. Töihin pitää tiestysti ilmoittaa mutta miten menevät esim. loma-asiat? Pidin kuukauden kesäloman heti hoitovapaam alussa, mutta minulle on kertynyt ainakin viikon talvilomakin.

Kaupan alan tessin mukaan on muuten menty, sain esim. 3kk (vai 4kk) ensimmäiselle ä-lomalle jäätyäni töistä myös rahaa, mutta ilmeisesti nyt ei enää tule?

Auttakaa ja selventäkää vähän näitä kuvioita en oikein tiedä kuka meidän firmassa olisi sellainen kenelle voisi soittaa kun siellä on kuviot muuttunut...[/QUOTE]

Nyt ensinnäkin erittäin tärkeä seikka on pitää kiinni siitä ilmoitusasiasta ja aikatauluista.

Koska EU on antanut tähän hoitovapaan keskeyttämiseen äitiysloman vuoksi tulkintansa niin nyt sääntö on :

Hoitovapaalla olevan työntekijän uusi raskaus
Uusi raskaus oikeuttaa keskeyttämään hoitovapaan. Työntekijän on ilmoitettava työnantajalleen uudesta raskaudesta.

Työsopimuslain 13 luvun 6 §:n mukaan sopimus, jolla vähennetään työntekijälle työsopimuslain mukaan tulevia oikeuksia ja etuja on mitätön. Työnantajan palkanmaksuvelvollisuus suoraan hoitovapaalta äitiysvapaalle siirtyvälle työntekijälle riippuu kunkin alan työehtosopimuksesta. Tältä osin on aina syytä tarkastaa oman alan työehtosopimuksen sisältö ja tulkinta.

Tuo Tessin määräämä 3 kk:n palkka, sitä et saa koska kaupan TES sanoo:

Työnantajalla ei ole palkanmaksuvelvollisuutta uudelta äitiysvapaalta, jos työntekijä ei ole palannut työhön edelliseltä perhevapaalta.

Ja vaikka oikeus on keskeyttää hoitovapaa uuden äitiysloman myötä se ei anna oikeutta palata töihin ennen uutta äitiyslomaa, jota siis tuo 3 kk:n palkka edellyttää.

Yhteistyössä