Hoitovapaasta ja kotihoitotuesta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mie vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mie vaan

Vieras
Selvittäkää nyt mulle, kun en ymmärrä noista Kelan jutuista mitään...

Siis, jos työnantajalle ilmoitetaan viim. 2kk ennen kuin hoitovapaa alkaa, niin pitääkö kotihoitotukea hakea myös 2kk ennen, vai mitenkä?
Mites se hoitolisä?

Riittääkö että työnantajalle soittaa ja kertoo että jää vielä kotiin? Mitäs sitten, jos haluaisikin töihin ennen hoitovapaan päättymistä?

Riippuu työnantajasta. Meillä täytyy ite tehdä hakemus hoitovapaan alkamisesta/jatkumisesta, kirjallisesti (siihen on oma lomake). Jos haluaa töihin ennen hoitovapaan päättymistä pitää ottaa esimieheen yhteys. Jos hoitovapaan ajaksi on otettu sijainen, paluu ei olekaan niin yksinkertaista. Eli riippuu tilanteesta.
Siinä siis työnantajapuoli asiasta.

Kotihoidontukea haetaan Kelasta, joten en tiedä koska pitää hakea.

Kotihoidontuen voi hakea kun tiedät että jäät kotiin, ne sitten maksaa ne takautuvasti ja hoitolisää saa jos perheen tulot ei ylitä tiettyä rajaa. 4 henkinen perhe niin tuloraja oli jotain 3500e jos sen yli tulee niin ei saa mitään.

Kotihoidontukea kannattaa tosiaan hakean Kelasta kaksi kuukautta ennen kuin sen tarve alkaa, samoin laittaa hakemus hoitolisästä (jos sellaista saat, siinä otetaan huomioon perheen yhteen lasketut tulot). Kannattaa lukea lisää www.kela.fi ja sieltä kohta lapsiperheille. Kelan sivuilla on myös kohta "lomakkeet" joista voit tulostaa kotihoidontuen ja hoitolisän hakemuskaavakkeet, täytellä ne, hankkia tarvittavat liitteet (esim. itseisi ja puolisosi palkkalaskelma josta näkyy koko vuoden kertymä ) ja palauttaa Kelaan.

Suosittelen että jonotat Kelan luukulle ja kysyt onko siinä kaikki oikein ja kaikki tarvittavat liitteet varmasti, jotta käsittely ei sen takia veny.

Jos sinulle on sanottu että kannattaa hakea 2kk ennen kuin kotihoidontukea tarvitset, niin kannattaa tosiaan jättää hakemus kotihoidontuesta ja hoitolisästä silloin, koska sen hakemuksen käsittely saattaa kestää 2 kuukautta!

Kokemukseni mukaan Kelan toiminta ei ole mitenkään kovin nopeaa. Mutta käsittelyn kulkua voit seurata Kelassa omilta sivuiltasi www.kela.fi "asioi verkossa" kohdassa ja sinne kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla sisään ja vasemmassa laidassa on muistaakseni sellainen kohta kuin "lastenhoidontuki" niin siitä näet missä vaiheessa käsittely on tai sitten kohdasta "aiemmat hakemukset".

Suosittelen soittamaan työnantajalle ja kysymään mikä on käytäntö. Riittääkö hänelle soitto vai tarvitseeko hän kirjallisena ilmoituksen. Minulla ei ole kylläkään omakohtaista kokemusta tästä ilmoittamisesta työnantajalle sillä minua ei odota mikään työpaikka tämän kotihoidontukikauden jälkeen.

Äitiysloman loppupuolella tulee kelasta kotiin kotihoidontukihakemus ja samalla lapulla voi hakea myös hoitolisää. Mun mielestäni niitä voi hakea vaikka takautuvastikin, mutta ei sitä ainakaan 2kk aikasemmin tarvi vielä hakea. Kolme henkisen perheen tuloraja on n.3400e. Oisko neljän 3800e (? ) Maksimi sitä hoitolisää on jotain 170e, mutta silloin oltava tosi pienet tulot. Jotkut kunnat maksaa myös kuntalisää.

Alkuperäinen kirjoittaja alkup.:
Mites noi verojutut sitten tässä tapauksessa? Pitääkö veroprosentille tehdä jotain, vai meneekö siitä joka tapauksessa se 20% veroa?

Menee se 20% veroa, paitsi jos haet muutosverokortin. Mutta kelan verotus on paljon rankempi, kun työtulojen joten sitä ei välttämättä kannata tiputtaa.

Menee se 20% veroa, paitsi jos haet muutosverokortin. Mutta kelan verotus on paljon rankempi, kun työtulojen joten sitä ei välttämättä kannata tiputtaa.[/quote]

Siis tarkoittaa mitä? =)

Siis automaattisesti menee se 20%. Voit kyllä hakea verotoimistosta uuden verokortin ja saada niin pienemmäksi sitä veroprossaa. Mutta vaikka tulot on onnettoman pienet niin silti ehkä kannattaa maksaa se 20% ettei tule mätkyjä.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Siis automaattisesti menee se 20%. Voit kyllä hakea verotoimistosta uuden verokortin ja saada niin pienemmäksi sitä veroprossaa. Mutta vaikka tulot on onnettoman pienet niin silti ehkä kannattaa maksaa se 20% ettei tule mätkyjä.

Mä en maksa tuloistanikaan tällähetkellä 20 %, joten ei millään voisi olla liikaa tuo määrä tuista. Näähän voi laskee siellä verottajan sivuilla. Mutta mun mielestä ne verokortit ei kelpaa kelalle, vaan ne ottaa automaattisesti sen 20 pojoo... Vai onko mun tiedot jostain esihistorialliselta ajalta??

Alkuperäinen kirjoittaja Vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:

Mä en maksa tuloistanikaan tällähetkellä 20 %, joten ei millään voisi olla liikaa tuo määrä tuista. Näähän voi laskee siellä verottajan sivuilla. Mutta mun mielestä ne verokortit ei kelpaa kelalle, vaan ne ottaa automaattisesti sen 20 pojoo... Vai onko mun tiedot jostain esihistorialliselta ajalta??

Kelan verotus on huomattavasti rankempi kuin työtulojen. Sen kanssa kannattaa olla varovainen eli lasketuttaa se. Kyllä sinne kelalle saa muutosverokortin halutessaan, mutta sen se tarvii varmaankin olla erikseen laskettu sosiaalietuuksia varten tai jotain eli ei siis se työtuloja varten oleva verokortti varmaan käy. Itse olen maksanut sen 20%.

Yhteistyössä