Hoitovapaasta ja töihin palaamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Häjyynen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Häjyynen

Jäsen
08.10.2006
611
0
16
Eli miten paljon ennemmin pitäis ilmoitella työpaikalleen, että olis palailemassa töihin... Jos siis on ilmottanu sinne aiemmin että on hoitovapaalla siihen saakka kunnes kuopus täyttää 3v, mutta oliskin kuitenkin palaamassa jo aiemmin... Onko siihen jokin tietty aika??

Periaatteessahan et voi keskeyttää hoitovapaata. Mutta jos työnantaja hyväksyy, niin sitten voit sopia asiasta työnantajan kanssa. Hoitovapaalle jäämisestähän pitää ilmoittaa 2kk ennen.

Alkuperäinen kirjoittaja Santtu:
Riippu paikasta, mutta yleisesti hoitovapaata ei voi keskeyttää ilman painavaa syytä.

Kyllä voi keskeyttää. Mutta se joissain tapauksissa saattaa tarkottaa sitä, että kun menee töihin niin lomapäivät rupee juoksemaan vasta kun hoitovapaa päättyy, mutta yleensä näin ei ole, jos työelämään palaa.
Ja eiköhän töihin paluu oo aika painava syy keskeyttää.

ap:lle, riippuu varmasti työpaikasta, soittele ja kysy. Varmaan ainakin se 4kk:tta, että saat hoitopaikan lapselle/lapsille.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Riippu paikasta, mutta yleisesti hoitovapaata ei voi keskeyttää ilman painavaa syytä.

Kyllä voi keskeyttää. Mutta se joissain tapauksissa saattaa tarkottaa sitä, että kun menee töihin niin lomapäivät rupee juoksemaan vasta kun hoitovapaa päättyy, mutta yleensä näin ei ole, jos työelämään palaa.

ap:lle, riippuu varmasti työpaikasta, soittele ja kysy. Varmaan ainakin se 4kk:tta, että saat hoitopaikan lapselle/lapsille.

Niin ja minä olen itse keskeyttänyt hoitovapaan puoli vuotta suunniteltua aiemmin.

Meill ätöissä riittää kun ilmoitta 4kk aikaisemmin koska on palaamassa töihin. Eli ei ole pakko olla ilmoittamaansa aikaa hoitovapaalla. Miten muka sitä ei voi keskeyttää? Tilanteet muuttuu ja aina alkuperäinen suunitelma ei päde. Ota yhteys työnantajaan ja kysy häneltä.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:

Näin mäkin oon sen käsittäny että hoitovapaan voi kyllä keskeyttää... Ihan kelalta ovat aikoinaan selvittäneet asiaa...

Meillä taas riitti lyhytkin ilmoitus että palaa takaisin. Ilomielin ottivat aikaisemmin takaisin ja kaikki lomat sain ihan normaalisti siitä hetkestä alkaen kun töihin palasin :) Hoitoalalla olen.

No jos vaikka sijainen on palkattu tiettyyn päivään asti, niin eihän sitä yhtäkkiä voi potkasta pellolle B) Hoitovapaatahan saa jatkaa kaksi kertaa, joten sen takia olen itse hakenut ensin siihen saakka kun nuorin on 2v. Voin sitten tarvittaessa jatkaa hoitovapaata.

Kyllä tosiaan voi hoitovapaan keskeyttää. Mutta käytännössä ainakin jos jää äitiyslomalle, niin hoitovapaa "työpaikan kirjoissa" jatkuu siihen asti kun on ilmoittanut. Myös ä-loma-ajalta kertyy lomapäiviä, niin edullisempaa silloin työpaikalla pitää työntekijää hoitovapaalla.
Riippuu tosissaan työnantajasta, soittele hänelle, kelalle ei tartte muuta kuin ilmoittaa että on palannut töihin ja kotihoidontuen voi lakkauttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Joutuuko sitten sijaiseksi otettu lähtemään, jos alkuperäinen työntekijä palaakin aikaisemmin, kuin oli aluksi ilmoittanut?Mikäli siis sijainen on palkattu.

Kuvittelisin että tuskinpa sijaista minun työpaikassa potkastaan pihalle... =)

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Joutuuko sitten sijaiseksi otettu lähtemään, jos alkuperäinen työntekijä palaakin aikaisemmin, kuin oli aluksi ilmoittanut?Mikäli siis sijainen on palkattu.

En tiedä, mutta itse olen ollut sellasella sopimuksella töissä että työpaikkani on äitiyslomansijaisuus eli jos hän olisi palannut vaikka ennemmin että mies olisi jatkanut, luulen että minä olisin lähtenyt kun sijaista ei enää kerran tarvita.

Kelan puolesta hoitovapaan voi keskeyttää, mutta välttämättä työnanatajan ei. Mun sijainen on palkattu määräaikaiseksi siihen asti, kun olen ilmoittanut hoitovapaalla olevani. Ei häntä voi potkia pois, jos haluaisinkin aiemmin töihin. Eikä työnantajan ole pakko ottaa mua aiemmin töihin, kun siellähän joku jo tekee mun hommat ja saa palkan. Mitä hommaa ne mulle keksis ja mistä rahat mun palkkaan?

Yhteistyössä