Homepilkkuja vaunuissa, voiko käyttää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyhmä kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyhmä kysymys

Vieras
meille on vauva tulossa ja mietin että voiko sille ottaa esikoisen vaunut käyttöön vai ei. ne on sellaiset yhdistelmät että ratasosa laitetaan makuuasentoon ja sen päälle pehmeä kantokoppa. sen ratasosan selkänojassa on vähän mustia homepilkkuja koska rattaita on säilytetty kylmässä ulkovarastossa. siinä pehmeässä kantokopassa ei ole pilkkuja. mitä olette mieltä, voiko vaunuja käyttää vauvalle? homepilkuthan jää kantokopan alle, mutta vaikuttaako ne sieltä jotenkin?

no kuvittele ittes tommoseen tilanteeseen, esim. että sulla on sängyssä patjat homeessa, laitat lakanan siihe päälle, niin nukutko siinä? Ja kuvittele ittes vielä tosi herkkäihoisena..

saako poistettua millään? meillä sama juttu,huomasin kun kantokopan pois otin, ja aikasta uudet rattaat ja sisällä säilytetty,mutta siellä välissä jotenkin hautunut.nyyh

Niitä itiöitä jää sinne aina, ette saa millään pois. Sama kun jotkut kuvittelee että homeisesta ruuasta/leivästä otat sen homeisen kohdan pois, mutta kun ei se niin vaan mene.. käyttökelvoton se sillon on.

Alkuperäinen kirjoittaja MINÄ HEITTÄSIN ROSKIIN..:
no kuvittele ittes tommoseen tilanteeseen, esim. että sulla on sängyssä patjat homeessa, laitat lakanan siihe päälle, niin nukutko siinä? Ja kuvittele ittes vielä tosi herkkäihoisena..

no on siinä kantokopan pohjassa kuitenkin aika paksut pehmusteet + vanerilevy, että on se vähän eri asia kuin lakana. mietin vaan sitä että kun se ei ole mitään valkoista ja kasvavaa/kehittyvää hometta, niin onko sillä väliä. ei se esim. haise millekään.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja MINÄ HEITTÄSIN ROSKIIN..:

no on siinä kantokopan pohjassa kuitenkin aika paksut pehmusteet + vanerilevy, että on se vähän eri asia kuin lakana. mietin vaan sitä että kun se ei ole mitään valkoista ja kasvavaa/kehittyvää hometta, niin onko sillä väliä. ei se esim. haise millekään.

eiköhän joku sulle myy halvalla tai lahjoita homeettomat vaunut jos se on rahasta kiinni.

Huh. mitä draamaa! Meidän vaunun kopan pohjassa oli jokunen homepilkku, patja kuiteskin ihan virheetön. Lapsi ei kuollut, ei saanut hengitysvaikeuksia etc. Tosin ei nukkunutkaan vaunuissa kuin satunnaisesti, päikkärit aina sisällä sängyssä. Ei ne homepilkut siellä rattaan pohjassa aiheuta mitään vaaraa, nukuta hyvillä mielin ja varsinkin kun teillä on se ehta koppa! Ei ne homepilkut sieltä vaunun pohjasta koppaan tule! Ja kuinka moni ihminen tietämättään asuu ja nukkuu vuosikausia homekämpässä??

MINÄ HEITTÄSIN ROSKIIN..:

Lainaa

Niin onhan siinä mutta, kuvitteles just ittes herkkäihoseks, niinkuin pieni vauva! Kyllähän se talossakin home kasvaa jossakin lattianuumenissa siellä alla mutta aika hurjalla tavalla siltikin vaikuttaa. Ja jos ei ole kasvava hometta, niin mieti miksikäs se siitä kasvaa.. Ihan omalla vastuullas, en mä oo sua määräileen, ajattelin vaan vauvasi parasta. Kannattaa kyl ajatella joka asia niin kuin nyt täs tilanteessa että olisko itsestäs nukkuu homeessa?

no voisin itse nukkua vastaavassa sängyssä jos olis aikuisten kokoa. mietin asiaa siltä kannalta että nykyään hössötetään näistä asioista niin kovasti, mutta varmasti aika moni meistäkin on aikanaan nukkunut useilla lapsilla kierrätetyissä vaunuissa, joissa on usein muutama homepilkkukin ollut.

Sinuna yrittäisin puhdistaa ne vaunut. Se piimähän on ihan hyvä konsti homeeseen, kun siinä liottaa. Itsellä on esim rattaiden pehmusteet olleet vähän homepilkkuiset. Irrotin ne ja pesin ja kun pesun jälkeen ei näyttänyt enää mitään olevan, eikä uudestaan ilmestynyt hometta, niin olen käyttänyt.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Sinuna yrittäisin puhdistaa ne vaunut. Se piimähän on ihan hyvä konsti homeeseen, kun siinä liottaa. Itsellä on esim rattaiden pehmusteet olleet vähän homepilkkuiset. Irrotin ne ja pesin ja kun pesun jälkeen ei näyttänyt enää mitään olevan, eikä uudestaan ilmestynyt hometta, niin olen käyttänyt.

pesitkö siis piimällä vai koneessa normaalisti?

Meillä tuli ratasosaan muutamia pienen pieniä homepilkkuja juuri siihen pään kohdalle ja lisäksi kuomun siellä taitekohdassa oli yhdessä kohtaa homepilkkua.

Minä liotin vuorokauden piimässä ja rattaiden pehmusteet pesin koneessa, huuhteluaineeksi etikkaa. Kuomut pesin kunnolla sienen kanssa ja reippaasti huuhteluun etikkaa. Sitten vielä kuumaan saunaan kuivumaan.

Homepilkut lähti ja meillä ainakin niissä oli lapsi nukkunut tosi pitkään ennenkuin edes huomasin, että sinne on vahingossa sellaista tullut. Ja siis tullut ihan normikäytössä eikä niin, että oltais käyttämättöminä pidetty jossain kylmässä varastossa.

Kolmoselle ostin uudet vaunut ihan muuten vain, mutta myin kyllä eteenpäin ne edelliset eikä uusi omistaja tiedä homepilkuista mitään.

Meillä hieman sama tilanne noiden matkarattaiden kanssa. Eli on sellainen yhdistelmä (Graco), johon saa laitettua kantokopan kiinni. Ratasosassa näytti olevan mustaa homepilkkua. Yritin pestä, mutta ei lähtenyt. Kokeilempa nyt sitten tuota piimää. Tosin en usko, että lähtee.
Itse ajattelin kyllä noita homeisia rattaita käyttää, koska ovat tosiaan matkarattaat ja siihen päälle tulee se kantokoppa. KÄytetään tosi vähän ja eiköhän tuo koppa eristä sen verran.

Yhteistyössä