Hometaloista, miten suhtautua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Vanhoissa omakotitaloissa asuvat, tiedostatteko itse onko talonne mahdollinen hometalo?
Itse siis olen aikanaan allergisoitunut homeelle ja haistan homeen hajun. Olen ottanut linjan etten kenellekkään sano vaikka huomaisin, jos joku kysyy sit sanon rehellisesti.

Mutta nyt lyhyellä ajalla on useammalla tuttavaperhellä huomattu et talo on homeessa, ei ole minulle tullut yllärinä jos olen kylässä käynyt(yhdessä tapauksessa olen tiennyt jo muutaman vuoden).
Mutta pahalta tuntuu kun kaveri/kaverin koti tai satunnainenkin tuttu haisee niin homeelle että ei voi olla tajuamatta ja tietää sitten et pienet lapset asuu ja altistuu.
Haluaisitteko itse kuulla tuollaisessa tilanteessa home-epäilystä?

Haluaisin. No joo, olen itse myös herkistynyt homeelle joten samanlainen tilanne kuin sinulla ap. Miehen vanhemmilla on jokin "sisäilmaongelma" talossaan eivätkä itse myönnä/huomaa hirvittävää hajua mikä heistä lähtee. Meillä alkaa silmät kutittaa jo kun käyvät meillä ja pitää aina tuulettaa vierailun jälkeen. Takit veisin parvekkeelle jos kehtaisin..
Miten heille sanotaan se niin, että tajuavat? Ikää heillä on jo reippaasti eikä voimat varmaankaan riitä remontoitiin mutta kun eivät suostu sieltä poiskaan muuttamaan. Enkä mä halua lapsia sinne viedä kun pitää kaikki vaatteet sitten moneen kertaa pestä ja tuulettaa että haju lähtee. Miten tosta sanotaan niin että eivät suutu mutta että asia menisi perille?

No todellakin haluaisin kuulla. Kunhan ilmaiset sen hienotunteisesti, ilman liiallista valistamista ja pätemistä. Vaikka asunnon/talon omistaja ei ottaisikaan kuulemaansa kovin iloisesti vastaan tai tyrmäisi sen, asia voi jäädä kuitenkin mieleen kytemään.

Minä haluaisin ehdottomasti kuulla. Oma hajuaistini ei ole kovin herkkä, joten oikein mielelläni kuulen tuollaisesta muilta,jos haistavat jotain mihin oma nenäni ei kykene.

Olen huomannut jopa kaupassa ihmisissä homeen hajua. Voisin nenätuntumalla sanoa, kuka asuu hometalossa. Tiedän muutaman vanhan pariskunnan, jotka asuvat hometalossa hajun perusteella. Kumma kyllä, he ovat terveitä eli home ei ole haitannut mitään!

Haluaisin kuulla. Juuri muutimme hometalosta pois, älysimme kyllä itse muutaman kuukauden asumisen jälkeen, että jotain on talossa vialla. Onneksi olimme vain vuokralla.

Minä haistan välittömästi homeen (sädesienen) taloista ja jo pelkästään ihmisistä (esim. kaupassa kävelee ohi) ja olen sille altistunutkin aikoinaan.

Mutta en minä tuttaville kehtaa sanoa, että "ootteko muuten huomannut, että teillä haisee ihan homeelle" :/ Moni voisi loukkaantua tuosta.

Itsestäkin tuntuu jotenkin karulta mennä töksäyttämään et "teillä haisee ihan homeelle". Jostain yleisestä tilasta, koulu/kerho/työpaikka voin kyllä sanoa. Mutta kun hometutkimukset ei ole ihan halpoja (korjaamisesta puhumattakaan) ja ihmisillä on niin tunnepitoinen suhtautuminen kotiinsa niin en ole uskaltanut sanoa. Varsinkaan puolitutuille.

Haluaisin tietää. ja en kyllä ymmärrä sitä joka tuosta suuttuu.
Me itse altistuttiin kesämökillä homeelle. Sen jälkeen ollut meillä aikuisilla sekalaisia oireita. Mutta kyllä sen homeen hajun tunnistaa jo tälläkin altistus määrällä.

Anoppilassa haisee ihan hirveälle. On haissut aina. Toisaalta heillä ei kyllä mitään oireita. Mies ei ite haista mitään kait niin tottunut pienestä asti hajuun.
Anoppi antoi meille käyttämättömiä vaatteita jotka oli olleet useamman vuoden heillä kaapissa. Haisivat kamalalle. Pesin tehopesussa muutamaan kertaan ja laitoin pesuhuoneeseen kuivumaan. Satuin sitten olemaan puhelimessa pitempään ja menin pesuhuoneeseen lukkojen taakse (kuten yleensäkin) puhumaan. Kun tunnin jälkeen puhelu loppui oli mulla kurkku kipeä ja ääni pois. Vaatteet lensi vauhdilla roskiin.
Silti mies ei reagoinut mitenkään. Muuten kyllä on tosi tarkka jos jossain joku haisee yhtään tunkkaiselle.

Kirpparilla kierrän kaukaa pöydät missä vaatteet haisee. ennen huomasin monesti vasta kotona että jokin kirppari vaate haisi tunkkaiselle ja kerran pesun jälkeen vaate tuntui olevan ok. Nykyään en osta sellaisia kun sen hajun haistaa vielä kymmenen pesun jälkeenkin.

Mäkin haistan homeen ja sen miltä vaatteet haisevat kun asuu hometalossa. En vain kehtaa sanoa naapureille siitä mitään. Siellä sairastellaan koko ajan ja epäilivat itsekin jossain vaiheessa hometta. Tosin puhuivat ongelman heti pois ennen kuin ehdin edes kommentoida juuta tai jaata enkä tiedä, teettivätkö mitään tutkimuksia. Siellä on joku jatkuvasti kipeänä, on flunssaa, on korvatulehduksia, on verenvuotoa nenästä jne.

Siinä vain voi olla tosi ansassa, jos on sattunut ostamaan hometalon. Koko omaisuus kiinni jossain, millä ei välttämättä ole mitään arvoa, ellei vaurioita pystytä korjaamaan. Silti kyllä itse vastaavassa tilanteessa selvittäisin asian perinpohjaisesti ja laittaisin lasten terveyden kaiken edelle.

Meidän vaatteet haisee, mutta tarkoissa mittauksissa ei löytynyt haitallisia homeita. Syy on vanhoissa puruissa, jotka eivät tuoksu raikkaalle. "Homeen" haju ei ole aina hometta.

Eipä asia ole enää pelkästään vanhojen omakotitalojen ongelma. Me asuttiin monta vuotta remontoidussa rintamamiestaossa ilman mitään ongelmia. Ne alkoivat sitten kun muutettiin pois. Homeisia kerrostaloasuntoja näyttää vuokramarkkinat olevan pullollaan.

[QUOTE="heh";28181002]Meidän vaatteet haisee, mutta tarkoissa mittauksissa ei löytynyt haitallisia homeita. Syy on vanhoissa puruissa, jotka eivät tuoksu raikkaalle. "Homeen" haju ei ole aina hometta.[/QUOTE]

Totta on, että on erilaisia tunkkaisia hajuja. Itse erotan ainakin jonkun tietyn homeen hajun ja se on sellainen mistä äänenikin alkaa käheytyä. En varmasti haista kaikkia homeita eikä se kai ole mahdollistakaan muilla kuin koirilla, jos niilläkään :)

Tosin kaikki tunkkainen haju kotona on merkki huonosta sisäilmasta ja sillä voi olla terveysvaikutuksia. Ei sisäilman kuuluisi haista miltään, vaan ilmanvaihto pitäisi olla kunnossa.

[QUOTE="vieras";28181423]Miten olette reagoineet homeeseen? Siis oireilleet?[/QUOTE]

Jatkuvat silmätulehdukset, poskiontelotulehdukset, ihoon ilmestyi outoja punaisia länttejä, korvat kutisivat, unettomuus, lihasten nykiminen, viiltävä päänsärky, näköhäiriöt, verenvuoto nenästä. Näitä oli mulla.

Lapsella oli imusolmukkeet turvoksissa ja kröhi jatkuvasti kurkkuaan.

Miehellä kamala yskä ja silmien kirvely.

Mulla on tosi hyvä hajuaisti, miehellä taas huono. Kun etsittiin taloa vanhalta asuinalueelta, miehellä tuli kurkku kipeäksi ja silmät punaisiksi aina niissä taloissa, joissa haisi mun mielestä voimakkaimmin tunkkaiselle. Arveltiin, että jos loppuu nykyiset työt, voidaan ryhtyä homekoiriksi.

Yhteistyössä