HOMETALOn irtaimiston puhdistaminen? MITEN se tapahtuu? AUTTAKAA!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Menetänkö kaiken?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Menetänkö kaiken?

Vieras
Meillä hometalo, kaiken maailman homeita löytynyt, myös tämä kauhea sädesieni. MITEN tulee puhdistaa esim. legot ja lasten muoviset/kovat lelut? (emme palaa taloon ikinä, uuteen kotiin muutetaan)

Mä oikeasti olen kysellyt infoa monelta taholta, kukaan ei tiedä varmasti, kaikki on vain arveluja. Toiset jopa sanoo et kaikki pitää vaan tuikata tuleen, mitään ei saa puhtaaksi (sädesieni niin paha). Siis miten se voi pitää paikkaansa, että kaikki pitäs tuhota? Jos esim. kovat lelut(ei kangasta/paperia) ovat olleet siellä talossa, ne haisee, tottakai, mutta eihän niissä se home kasva?!? Eli mun järjellä aateltuna haju pitää saada pestyä pois, home ei sinänsä siinä lelussa elä. Olenko ihan hakoteillä?

Ilmeisesti sohvat, patjat ym. kangasjutut, paperiset/pahviset tulee hävittää, niitä ei voi pestä. Onko oikein?

Auttakaa te mua, jotka olette oikeasti tämän helvetin kokeneet ja siitä selvinneet. Miten omaisuudellenne kävi?

Eiköhän tuota pidä kysellä jostain muualta kuin täältä. Siivoustoimet ja mahdollisuudet ovat pitkälti riippuvaisia siitä millaisia ökkömökköjä teiltä on löytynyt. Ainakin meidän home-lahokartoittajalta, siis siltä joka talon vaurioita tarkasteli, olisi neuvoja saanut. Emme niitä itse tarvinneet kun emme asuneet vielä talossa. Lisäksi meidän ongelmat oli lahopuolella...

Niinpä niin...kysellä jostain muualta. Kun kukaan ei anna suoria vastauksia, ei edes sieltä ASTEelta saanut suoraa vastausta, että pitääkö kaikki tuhota vai lähteekö jotenkin pesemällä. Ja jos voi pestä, niin MILLÄ aineelle ja missä asteessa et ne pöpöt kuolee.
Sitten kunnan terveystarkastaja oli erittäin hälläväliä asenteella, että eihän se sädesieni ole edes vaarallinen, senkus peset vaan vaatteet ja tuuletat sängyt niin kaikki ok. Joo mut en ihan tuohonkaan usko.

Homeeseen ja mä testasin... Putsasin just viimeviikolla vauvanvaunun kaikki kangasosat piimälillulla. Mieluusti rasvaista piimää vauvan ammeeseen 3 litraa ja loput vettä.. sen piimän pitäis tappaa homeitiöt. Vuorokauden liottelin niitä siinä lillussa nämä kangasosat (myös kuomun) sitte kynsiharjalla vähän hinkkasin ja huuhtelin et kaikki piimät lähti ja senjälkeen piti laittaa ne ruokasooda-veteen "joksikin"aikaa että se vie ne hajutkin mennessään + sitten laitoin vielä pesukoneeseen 40 asteen pesuun ja lykkäsin "varmuuden vuoksi" tahranpoistoainettaki pesujauheen sekaan. Otin sieltä koneesta raikkaat vermeet kuivumaan ja ei näy / haise homeelta yhtään! Tämmönen hirvee rumba home vaatteeiden / muiden tekstiilien kanssa olis käytävä sunkin sitten läpi, ellet halua niitä hävittää...
Veneliikkeillä on kokemusta ja aineita kans homeista, joten sieltäkin voi kysyä tietä eteenpäin?!

Mun ystävän talossa on juuri tuota sädesientä ja niillä joku firma kävi suihkuttamassa myrkyn sohviin, sänkyihin yms. Ja lisäksi mun lapsen koulussa todettiin sädesieni. Oppilaiden piti jättää sinne viikonlopuksi jättää reput, penaalit, kynät, kumet yms. Siellä kävi myös joku firma suihkuttamassa jotain myrkkyä niihin. Sorry mutta en osaa sanoa mikä firma mutta eiköhän se jostain selviä. Tuo sädesieni on sellainen että se leviää uuteen asuntoon mikäli viette samat huonekalut, vaatteet yms uuteen asuntoon. Luulisi terveystarkastajan tietävän mikä firma tekee noita myrkytyksiä. Soita jonku muun kunnan terveystarkastajalle.

Just se sädesieni pelottaa kaikista eniten. Jos se seuraa sitten uuteen kotiin. Nyt ollaan "evakossa", ei mitään tavaraa hometalosta, muutamia vaatteita jotka pesty 60 asteessa.
Miina, miten se sädesieni voi levitä sinne uuteen asuntoon jos se ei pääse mihinkään kosteeseen kasvamaan? Elääkö se esim. leluissa ikuisesti vaikka niitä kuinka pesis ja pesis?
Kiitos teille!

Itiöt leviävät huoneilmaan huonekaluista ja sitä kautta uuten asuntoon. Homeen poistossa on kyse otsonoinnista, tuossa yksi linkki http://www.hekatek.fi/index.php?section=4. Itse kyllä tilaisin ammattifirman tekemään sen jotta ei pääse tapahtumaan samaa vahinkoa uuteen asuntoon. Saatteko vakuutuksesta mitään korvausta?

Vakuutus ei korvaa hometta. En tiedä sit saadaanko asia menemään jotenkin "vahinkona" läpi vakuutusyhtiöön, home ei ole vahinko. Oikeesti vakuutusyhtiötkin on tosi v-mäisiä.
Mä tutkin kans tuota otsonointia, se ei tapa kaikkea hometta vaan poistaa nimenomaan sen hajun. Jokin kaasutusjuttu tappaa ilmeisesti kaiken, joten täytyy selvittää josko tavarat kävis "kaasutuksessa" ennen uuteen taloon tuloa. Kyllä tää oikeesti aivan kauheeta on, en toivo kyllä homeongelmaa kenellekään.

Joo, tää mun ystäväperhe on ihan helisemässä tuon homeasian kanssa. Asuvat evakossa nyt, eli maksavat talolainaa ja vuokraa, samalla maksavat lakimiehelle palkkaa ku käräjöivät talon myyjän kanssa. Siis ihan kauheaa aikaa elävät. Ja tuo käräjöinti vie useita vuosia. Mun mies sanoi tuon otsonoinnin ja itsekin mietin että noista sivuista kyllä käsittää että se poistaa pelkän hajun, ei hometta. Jaksamista teidän perheelle!

Yhteistyössä