Homma menee alamäkeä miten löytää pahis ruoka?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pampulainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pampulainen

Uusi jäsen
11.12.2009
5
0
1
En tiedä onko täällä kaikki samat ihmiset kuin allergiafoorumilla :ashamed: mutta kokeilen nyt kuitenkin, kun kaipaan niin muiden kokemuksia, lähipiirissä ei ole yhtään allergista vauvaa.

Meillä tilanne on viime viikkoina taas huonontunut ja olen aika hukassa, miten lyötää syy. :(

9-kuisellamme siis suolisto-oireinen maito- (ja soija)allergia, oireet alkoivat 4kk iässä täysimetysaikana: kamalat tuntien iltaitkut, heräily 15min välein, silent reflux, vihreä kakka jne. Maidoton, munaton, soijaton, naudaton imetysdietti auttoi asiaa hurjasti (refluksilääkityskin on), mutta kiinteiden kokeilun myötä mennään vuoristorataa. Nyt usean viikkoon ei ole ollut enää parempaa vaihetta, vauva herää puolen tunnin välein itkemään, valvoo yöllä tuntikausia niin ettei tissikään auta (kunnes tulee kakka aamuyöstä ). Iho-oireita ei ole paitsi välillä yhtäkkiä pylly ja alapää punottaa kovasti. Kakka limaista. Päivisin kuitenkin iloinen.

Tiukensin viikko sitten omaa imetysdieettiäni, nyt olen viikon syönyt vain (*ne 4 mitä vauva syö )
hirssi*, tattari, maissi, kaura
possu, kana
peruna, porkkana, maissi, bataatti*
vadelma*, mustikka, omena, päärynä, aprikoosi*, banaani
kaakaota, hunajaa, siirappia, kahvia, sokeria, suolaa, mustapippuria
maidotonta margariinia, öljyjä
(ja varmaan mukana vahingossa jotain muuta mut näitä aika runsaasti)

Mutta tilanne ihan sama kuin ennen (jolloin dieettasin vaan maito, muna, soija, nauta). :(

En tiedä mitä tehdä seuraavaksi! Miten keksin mikä vauvalle aiheuttaa nyt oireita? Viljojen poisto itseltä ei näemmä auttanut? Sopimattomia kokeiltuja riisi, kesäkurpitsa, kukkakaali. Olen ihan hukassa mistä päin alkaa purkaa tätä ennenkö pää poksahtaa läpiöiden valvomiseen... :'(

Onko mitään toiveita siirtyä korvikkeelle?

Itselläni loppuvaiheessa oli enää kymmenen ainetta, joista jollekin vauva reagoi ja ei enää ollut varaa pudottaa mitään pois. Ongelma voi olla siinä, että on a) allergisoitunut jollekin joka aikaisemmin on sopinut ja/tai b) oireilee jollekin joka aikaisemmin pienenä määränä on sopinut...

Yksi tapa olisi tehdä niin, että valitset listalta rotaatiomallin itsellesi ja kierrätät eri päivinä eri ruoka-aineita. Esim. hirssi, kaura, possu, peruna,porkkana, vadelma, omena ja seuraavana päivänä sitten eri aineet.

Voimia sinulle!

Kiitos vastauksesta!!
Joo nuo eri vaihtoehdot tässä hämmentääkin, kun tässä välissä meni jo ihan hyvin, silloin kun ei kokeiltu uusia (eli äidinmaito ja sopineet 4 kiinteää) mutta nyt ei. Viimeisestä kokeillusta jutusta tuli oireita, lopetettiin se mutta oireet ei loppuneetkaan, sitten tuli vatsatauti (ja lopetettiin sen ajaksi refluksilääkitys kun kaikki tuli ulos) ja sen jälkeen ongelma on pysynyt ja pahenee.

Eli ehkä joku vauvan omista aiemmin sopineista. Kannattaisiko siirtyä kokonaan takaisin äidinmaidolle ja aloittaa alusta? Vauva kyllä olisi ehkä liian nälkäinen, kun on tosi aktiivista sorttia.

Tai nyt kun itse syön vain muutamaa lajia niin niitä tietysti tosi paljon ja sitten joku ei sovi? Tosin huomasin juuri äsken, että nyt parin viikon ajan erityisen paljon käyttämäni leivinjauhe sisältää vauvan pahista... :ashamed: :( Noloa. En tiedä onko se näiden ongelmien syy mutta ainakin tarkoittaa et viimeisen kahden viikon tosi tiukka dieetti on toistaiseksi ollut turha...

Alkuperäinen kirjoittaja Localoba:
Onko mitään toiveita siirtyä korvikkeelle?
:'( En kestä ajatustakaan. Ja vauva varmaan sekoaisi, tissi on niin hirveän tärkeä. Mitään korviketta ei ole kokeiltukaan kyllä, rav.ter. sanoi, et suoraan Neocatea jos jotain.

Alkuperäinen kirjoittaja Localoba:
Yksi tapa olisi tehdä niin, että valitset listalta rotaatiomallin itsellesi ja kierrätät eri päivinä eri ruoka-aineita. Esim. hirssi, kaura, possu, peruna,porkkana, vadelma, omena ja seuraavana päivänä sitten eri aineet.

Tosi hyvä ohje! Tätä voisin kokeilla seuraavaksi (jos en taas mokaa!). Voinko pitää todennäkisenä, et oireet tulisi vauvalle samana yönä? Ja montaako ruoka-ainetta söisin per päivä?

Kiitos tuhannesti!

Meillä oli esikoisen kanssa myös hankalaa, aina tuntui olevan jotain ja koskaan ei tiennyt tuleeko oireet kiinteistä vai äidinmaidosta.
Ainaoa vaihtoehto saada jotain järkeä tilanteeseen, oli imettämisen lopettaminen. Ja se oli minullekin kova paikka. Tyttö oli niin tissin perään ettei tosikaan. Mutta pakon edestä lopetin imettämisen pikkuhiljaa, ensin vähensin päiväsyttöjä, sitten aamutissin, sitten iltatissin ja lopuksi yötissit. Vielä 2-3 viikkoa lopettamisen jälkeen tyttö hamusi paidankin läpi tissiä, niin kovasti olisi tehnyt mieli :p
Pulloa tyttö ei huolinut imetysaikana ollenkaan. Kun lopetin imettämisen, oli pari päivää juomatta kun ei huolinut pulloa. Sitten oli pakko antaa periksi ja niin vain se maito kelpasi pullostakin ja vieläpä Neocate, joka ei ole kovin hyvän makuinen :$

Ja ennen imetyksen lopettamista oli ruokavalio aloitettu alusta monta kertaa. ja taidettiinpa se tehdä vielä korvikkeenkin aikana. Eli kaikki pois ja yksitelleen hitaasti aloittaen kaikki vuoronperään takaisin. Sillä tavalla meillä saatiin ruokiin jokin tolkku ja tyttö hyvinvoivaksi.

Rotaatiota itselle voi kokeilla samoin kuten vauvalle annetaan uudet kiinteät eli joka ryhmästä jotain vilja, marja, vihannes, hedelmä, liha, rasva.

Meillä oireet on nopeat pääsääntöisesti, mutta esim. tuttavani poika reagoi 47tunnin viiveellä. Ruokapäiväkirja on tällöin ainoa millä voi päästä jäljille.

Suosittelen itsekin kyllä tuota korvikkeelle siirtymistä lämpimästi. Mutta jokainen tekee omalla tavallaan. Meillä itkettiin kolme päivää ja sitten tilanne helpottui ja viikon päästä imetyksen lopettamisesta poika (silloin reilu 5kk) jo hihkaisi ilosta, kun näki maitopullon (itku tuli minulle silloinkin, ilosta).

Kiitos taas tuhannesti vinkeistä!!
Ymmärrän, että tuo imetys "sotkee" kuviota siinä mielessä, että muuttujia on niin loputtomasti. Mutta en tällä hetkellä vaan pysty ajatukseen... :( Imetyksen sujuminen tämän lapsen kohdalla on ollut niin suuri onnen lähde itselle (ja lapselle). Mutta kiitos kokemusten jakamisesta!! Hyvä kuulla, miten muilla on mennyt.

Meillä oli tänään hyvä päivä! Nyt toivon ihan hirveästi, että olisi myös edes vähän parempi yö, ne kun meillä on se pääongelma. Tänään päivällä ainakin vauva oli tosi iloinen, suostui taas syömään muutakin kuin rintaa, nukkui kunnon päiväunet(!) ja meni rauhallisena nukkumaan (just äsken). Nyt sitten pähkäilen, mikä voisi olla taustalla, jos tää nyt on totta. Uutta viljojen poisjättö itseltä 10 pvää sitten, uusi refluksilääkitys ja vahingossa syömäni pahispitoisen leivinjauheen poisjättäminen toissapäivänä, ja bataatin poisjättö vauvalta eilen (ja itseltäni lisää ruokia pois eilen). En tiedä mikä on todennäköisin?

Olisiko mahdollista, että yövalvomiset johtuvatkin nyt hampaiden tulosta? Mun pojalla ei etuhampaiden tulo aiheuttanut juuri mitään, mutta kun alkoi poskihampaita "tekemään" niin yöt muuttuivat tosi itkuisiksi. Hampaita tehdessä on myös kuolaa tullut tosi paljon ja mun mielestä se on välillä pistänyt mahankin ihan sekaisin.

1) Harkitse vakavasti sitä korviketta.
2) Olethan aloittanut refluksilääkkeen uudestaan?
3) Todennäköisesti joku syömäsi tekee oiretta: kokeile viikko samaa ruokavaliota ja sitten vaihdat. Viljoista maissi kannattaa varmaan jättää pois eka, samoin kaakao ja porkkana. Rotaatiomalli siis tavallaan mutta jos kovin tiuhaan vaihtaa ruokia, ei pääse selville pahiksesta koska maidon "puhdistumiseen" saattaa mennä 2-3 päivää ja oireiden poistumiseen viikkoa (jopa kaksi). Kovin suppealle dieetille ryhtyminen on rankkaa äidin elimistölle ja saattaa aiheuttaa myös vatsanpuruja vauvalle. Otathan lisävitamiinia ja kalkkia purkista? Ja syöt tarpeeksi lihaa ja rasvaa?
4) Viljojen poisjättö tarkoittaa tarkalleen ottaen sitä että jätät myös kauran, maissin, hirssin ja tattarin pois. Meillä ei vieläkään sovi mikään näistä vaikka lapsella onkin ikää 2 v. Ja oireili viljoille rintamaidon kautta.

Jaksamista.

Tämä kuulostaa varmaan tosi "julmalle" mutta mä lopettaisin sen imetyksen ja keskittäisin kaikki tarmoni sen sopivan korvikkeen löytämiseen. Meillä mun viisain teko koko surullisen kuuluisan allergiahistoriamme aikana oli se imetyksen lopetus, vaikka MINULLE se olikin kova paikka, lapselle ei sitten niinkään.

Minä vatkasin imetysdieettiä joka suuntaan ja pidin päiväkirjaa syömisistä yms. ja oireita oli koko ajan. Lopulta oli pakko viheltää peli poikki, jotta hommaan saatiin jotain tolkkua ja kiinteitä päästiin kokeilemaan oireettomalle lapselle. Lapsi allergisoitui koko ajan jollekin mun syömälle. Mitä enemmän diettiä kiristin, sitä enemmän alkoi mennä jotain yksittäistä ruokaa ja vauva allergisoitui taas sille ja kierre oli valmis.

Meillä yöt meni ihan pätkissä ja vauva oli rinnalla koko ajan. Kun lopetin imetyksen, meillä ei tarvittu enää sitä "lohtutissiä" koska lapsen olo parani niin paljon ja yötkin alkoi mennä huomattavasti rauhallisemmin.

Kiitos kaikille neuvoista ja kommenteista!!
Tajuan tuon neuvon imetyksestä mutta haluaisin niin kovasti vielä jatkaa... Kokeilen siis nyt tuota rotaatioehdotusta! (Juu refluksilääke on takaisin ja auttaa ilmeisesti hirveästi, refluksia tuntuu olevan, muttei niin satu.) Pari kysymystä vielä:

1) Kaakaon, maissin ja porkkanan jätin jos pois. Hedelmät, vihannekset ja liha on helppo vaihtaa - mitkähän ois vähän allergisoivia, nz lammas/hirvi? vadelma/mustikka? vihannes?

2) Mutta miten viljat - hirssiä voin kai jatkaa kun se sopii vauvalle? (parhaillaan ainoana kiinteänä hirssi) Nyt on ollut itsellä lisäksi kaura, tattari, perunajauho - mitä ihmettä otan tilalle? Voinko jatkaa kauraa, kun muuten ei jää mitään maidonkorviketta? (Riisi ja soija ovat pahiksia) Entä rasvat, pitääkö nekin vaihtaa? Hunaja, siirappi, kahvi?

3) Vaihdanko kahden ruokalistan välillä itse vai joka viikko ihan uutta?

4) Rav.terapeutti kehotti harkita alkaa lisätä imetyksen ohella vauvan ruokiin Neocatea kokeilumielessä ja et olisivat ravitsevampia, onko se hyvä idea?

Meillä paljon paremmat vikat 48h :) nukahtanut päikkäreille vaunuihin ITSE, ruoka (=hirssipuuro) maistunut ok, illalla nukkunut yhden 2h(!) pätkän, joten elän toivossa! Tosin 00-06 koko ajan tissi suussa mutta ainakaan ei ole itkenyt, tuskaillut eikä ilma/kakkavaivoja vaan tissi suussa on riittänyt...

1. Meillä sopi tuo nz-lammas ja hirvi. Vadelma ja mustikka eivät käyneet ja vihanneksista sopiva oli bataatti ja muksun kukkakaalisose.

2. Tuohon ei oikein voi vastata mitään varmaa, että voiko kauraa jatkaa vaiko ei. Meillä se on ainut kotimainen vilja joka ei nykyäänkään käy. Itse yhdistän sen siihen, että söin sitä pisimpään imetysdieetillä ja sitä yritettiin saada myös lapselle sopimaan myöhemmässä vaiheessa, koska on "yleensä" noita kotimaisista siedetyin. Meillä oli myös vaikeaa noiden rasvojen kanssa aikanaan ja pitkään öljynä oli maissiöljy, kun muut ei käyneet.

3. Varmaan kannattaa kokeilla, kumpi toimii vai toimiiko kumpikaan.

4. Kannattaa sitä Neocatea varmaan alkaa testailla, josko se sopisi.

Tässä on muistettava aina se, että se mikä sopi minun lapselle, ei sovi välttämättä muille. Jos meillä ei käynyt mustikka, niin se voi sopia teille tai päinvastoin. Lapset on näissä allergia asioissakin loppupelissä niin yksilöitä ja jokainen tapaus on omanlaisensa.

Kiitos NallePuh. Joo meillä ei sovi juuri kukkakaali ja ilmeisesti nyt enää bataattikaan. Itseasiassa näyttää vähän siltä, että tähänastisista sopineista 4stä ei sovi enää mikään paitsi hirssi... (olivat tauolla kaikki paitsi hirssi vatsataudin vuoksi ja nyt näyttäisivät aiheuttavan yhtäkkiä oireita??). Toivottavasti en ole oikessa!

Onko rotaatio-imetysdieetin logiikka se, että mä syön jotain viikon ja sitten mä vaihdan ja annan vauvalle uutena kokeiluna jotain ERI kuin mitä parhaillaan itse syön? Esim. jos vauva oli edellisellä viikolla ok niin jotain mun edellisen viikon imetysdiettivalikoimasta?

Alkuperäinen kirjoittaja Pampulainen:
Onko rotaatio-imetysdieetin logiikka se, että mä syön jotain viikon ja sitten mä vaihdan ja annan vauvalle uutena kokeiluna jotain ERI kuin mitä parhaillaan itse syön? Esim. jos vauva oli edellisellä viikolla ok niin jotain mun edellisen viikon imetysdiettivalikoimasta?

Jep, ainakin tuon osalta, että jos vauva ollut oireeton, niin ko. aineista voi kokeilla hänelle. Ja jos syöt itse raakana, niin vauvalle kannattaa kuitenkin keittää (no, ei banaania, mutta muut). Tosin tuossa saattaa sitten sekoittaa se, että jos nyt tällä seuraavalla viikolla syöt jotain epäsopivaa, niin miten selvittää onko kyse sinun syömästäsi vai kiinteän kokeilusta ne oireet.

Yhteistyössä