hormoni- vai kuparikierukka?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ehkäisyä vailla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ehkäisyä vailla

Vieras
kumpi on kaikin puolin parempi..? luin hetki sitten kummastakin ja hormonikierukka tuntui hieman paremmalta.. kuinka pitkä ehkäisy siinä on? ei kuitenkaan varmasti yhtä pitkä kuin kuparikierukassa? olkaa kilttejä ja kertokaa kaikki mitä tiedätte näistä kierukoista,mitä pitää tehdä ennen kierukan laittoa,oireet yms yms :)

olen siis synnyttänyt nainen ja tänään ajattelin varata ajan lääkäriin jos tähän kierukka-ehkäisyyn päädyn :)

ja jos tiedätte parempia ehkäisymenetelmiä niin kertokaahan ihmeessä. juuri olen lopettanut e-pillerit joten ne ei tule kysymykseen. kiitoksia!

Minulla on ollut hormonikierukka 5 vuotta, kesällä pitäis vaihtaa pois uuteen, tai sitten aloittaa pillerit. Pelkkää positiivista kerrottavaa ko härvelistä..
Menkkoja ei oo viiteen vuoteen näkynyt, kivut, jotka ennen ihan hirveitä, ovat lähes kokonaan olleet poissa.. Minulle määrättiin hormonikierukka "sairaudenhoitoon" joten kierukka jäi maksamaan noin 80eur (kivuliaisiin kuukautisiin). Hormonikierukkaa siis suosittelen.

Mulla ollut nyt hormonikierukka puolisen vuotta. Kunta maksoi meillä ekan kierukan synnytyksen jälkeen! Ja siis kaikille sen haluaville :) Viisi vuotta ehkäisee. Haittavaikutuksena paljon välivuotoa, aluksi runsasta, nyt vähentynyt reippaasti. Lääkärin mukaan vuodessa pitäisi vuodot viim loppua. Menkat jääneet pois. Jonkin verran ollut turvotusta ja painonnousua, mutta noi yksilöllisiä oireita. Mulla kun nousee paino pillereistäkin. Kupari aiheuttaa kuulemma runsaita ja kivuliaita kuukautisia, joten hormonikierukka yleisempi nykyään.

Minulla on aika normaalit ja yleensä suht vähäkipuiset kuukautiset. Särkylääkettä otan ehkä kerran vuodessa menkkoihin. Itse ajattelin kysellä enemmän tuo kupairkierukan perään kunhan tämä tekeillä oleva lapsi saadaan ulos asti. Hormonimenetelmät vaan tuntuu niin ikäviltä, vaikka minulla ei mitään järkyttäviä sivuoireita ole ollutkaan. En vaan halua niitä mielialan vaihteluita, turvotusta, lihomista, näppylöitä... Mutta itsekään en ole vielä päättänyt lopullisesti mikä ehkäisy otetaan käyttöön.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minulla on ollut hormonikierukka 5 vuotta, kesällä pitäis vaihtaa pois uuteen, tai sitten aloittaa pillerit. Pelkkää positiivista kerrottavaa ko härvelistä..
Menkkoja ei oo viiteen vuoteen näkynyt, kivut, jotka ennen ihan hirveitä, ovat lähes kokonaan olleet poissa.. Minulle määrättiin hormonikierukka "sairaudenhoitoon" joten kierukka jäi maksamaan noin 80eur (kivuliaisiin kuukautisiin). Hormonikierukkaa siis suosittelen.

kuulostaa todella hyvältä !! :) olen joskus kuullut,että kierukka ei maksa alle 25vuotiaille mitään? olenko kuullut väärää tietoa vai onko se todella niin? itse olen alle 25v ja kierukka tuntuu minusta parhaalta vaihoehdolta pitkän vaikutuksensa vuoksi ja ns. helppouden takia :P pitääkö ennen kierukan laittoa käydä sukupuolitauti-testeissä ja mitä muuta pitää tehdä ennen sitä? :)

meillä vantaalla kuparikierukan olisi saanut ilmaiseksi (ensisynnyttäjät) mutta päädyin kuullun palautteen vuoksi hormonikierukkaan ja valitin kivuliaita runsaita menkkoja niin sai kelakorvauksen kun lääkäri määräsi kierukan "sairauden hoitoon". sukupuolitautitestejä minusta ei otettu, mutta papa otettiin :)

Yhteistyössä