Hormonikierukan plussat ja miinukset

  • Viestiketjun aloittaja Onerva76
  • Ensimmäinen viesti
ulapa
Mulla on ollut nyt reilun kuukauden tää hormonikierukka, ja oon hyvin onta kertaa harkinnut lopetavani tän kokeilun.

Heti laiton jälkeen mun alavatsa turposi todella paljon, turvotus ei ole lähtenyt vieläkään, välillä sitä tosin on enemmän, välillä vähemmän.

Ikävämpi juttu on edelleen jatkuvat säryt. Mulla on ainakin kerran viikossa semmoset kivut että meinaa taju lähteä. Alavatsaa vihloo ja vatsa kramppaa.

Ikävä homma on myös nää vuodot, tiputtelua on ollut paljon ja mulla oli myös 2 viikkoa putkeen menkat. En ole käyttänyt kuukuppia ennen kierukkaa, joten en osaa oikein verrata miten paljon vuodo määrä on muuttunut, mutta tuon kaksi viikkoa vuoto oli niin runsasta ettei se kuppi riittänyt sitä 12 tuntia mitä siinä luvataan. Riitti ehkä noin viideksi tunniksi.

Musta tuntuu myös että oon tosi ärtynyt, mutta se nyt voi johtua myös tästä lähes jatkuvasta kivusta.

Ens viikolla ajattelin soittaa lääkäriin ja neuvotella kannattaako tätä enää jatkaa.

Miten muuten toi ruskea vuoto, josta kesäkuu70 kirjoitit. Tarkoittaako se tulehdusta? Mulle lääkäri sanoi vaan että jos nousee kuume, on tulehdus. Mulla on ollut myös ruskeeta vuotoa ja oon muutenkin tarkkaillut kokoajan itseäni ja pelännyt tulehdusta, mutta oon aatellut että meen lääkäriin vasta kun kuume nousee.
 
kesäkuu70
minulla ruskehtava vuoto on limakalvojen kuivumisesta johtuvaa ja mahdollista hiivatulehdusta. Minulla oli myös viikko/pari kierukan laiton jälkeen aivan hirveä alavatsakipu. En pystynyt olemaan kyykyssä ja tuntui että jokin olisi lävistänyt alavatsan. En tiedä syytä mistä johtui. Vuotoa oli paljon ja runsastakin, joten kävin useasti lääkärillä tarkastuttamassa että kierukka on varmasti paikallaan. 8 kk:n kokemuksen perusteella minä en ole kokenut kyseistä ehkäisyä mieluisana. Ennen kierukkaa kuukautiset olivat säännölliset, mutta nyt ei tiedä koska alkavat ja epämääräisiä vuotoja koko ajan. Viimeeksi kuukautiset alkoivat runsaalla verenvuodolla ja tietenkin töissä, aivan kuin pissa olisi valunut housuihin... Koko ajan pitää olla vähintään pikkuhousunsuoja. Mutta monilla tutuilla on kyseinen ehkäisy ja ovat kokeneet sen todella hyvänä. Tiputteluvuotoa voi esiintyä ihan hyvin puolikin vuotta.
 
MMI
Alkuperäinen kirjoittaja tmf:
Mulla yks ja sama hormonikierukka ollut nyt n. 9 vuotta. Just olin gynellä ja se sanoi, että voi olla vielä vuoden verran, koska kaikki näytti hyvältä, eikä tulehduksia ole ollut.

9 vuotta?? Hormonikierukan hormoniehkäisy käsittääkseni kestää sen 5v maksimissaan jonka jälkeen se pitää vaihtaa..?
 
Tänään30
Mulle laitettiin tänään hormonikierukka. Laitto tuntui, ehkä hieman sattuikin, mutta kovin hetkellisesti. Ehkä saman verran kun ekat supistukset synnytyksessä eli ei nyt mitenkään järjettömästi. Kun hengittelin rauhallisesti sisään nenän kautta ja ulos suun kautta, niin hyvinhän se meni. Nyt vähän supistelee vielä ja otin Buranaa.
Nyt pitää vaan toivoa, että tää sopii mulle :)
 
kuinkahan tässä käy
Laitoin hormonikierukan 3kk sitten. Laittaminen sattui tosi paljon, jouduin jäädä gynekologin lavetille tunniksi makaamaan ja odottamaan että kipulääke vaikuttaa, meni tosiaan jalat alta. Synnytykset oli helpompia kuin kierukan laitto!
Mutta sen kipuilun jälkeen ei ole tuntunut mitään eikä tippaakaan ole vuotanut. Siinä mielessä kaikki on ok ja tässä voisi voisi jatkua seuraavat 5 vuotta. Mutta kierukanlaiton jälkeen seksin halu ja fyysinen mielihyvä aktissa on vähentynyt ja olen huolissani siitä. Seksi on tärkeä osa elämää ja parisuhdetta enkä ole valmis siitä luopumaan kierukan tuomien etujen vuoksi. Nyt jännityksellä odotan palaako entinen olotilan vai joudunko poistattamaan kierukan ja miten paljon se sattuu..
Miten muiden kokemukset seksihalun suhteen on, normalisoituuko se ajan myötä?
 
'''
Mulla oli hk vuoden verran noin kolme vuotta sitten. Innoissani odotin että saa tempaista siteet ja tamponit kettumäkeen ja viettää ihanaa elämää ilman menkkoja. Ja toisin kävi... ensimmäiset kolme kk meni tiputtelun/vuodon merkeissä ja siitä eteenpäin sitten olikin kahden viikon runsaat menkat ja säkällä kaksi viikkoa taukoa. Ennen kierukkaa oli neljän-viiden päivän normaalimenkat ja taukoa kolmisen viikkoa.
Vuoden sitä jaksoin ja sitten annoin periksi ja kierukka otettiin pois.
Sen jälkeen löysin vielä rinnastani patin, joka osottautui tutkimuksissa täysin vaarattomaksi. Kolme kuukautta kierukan poiston jälkeen patti oli kadonnut. Luulisin että se oli näitä hormoonikierukan aiheuttamia hyvänlaatuisia rintamuutoksia. Säikäytti kyllä niin kovasti, etten enää ikinä koske mihinkään hormoonijutskaan.
Ette uskokaan miten ihanaa taas on kun on normaalit menkat ja tietää että ne kestää vain neljä päivää=)
 
Rouva 50
Alkuperäinen kirjoittaja monikierukkaiselle:
Onko sulla todellakin hormoonikierukka vai kuparikierukka? Missä asut, jos kunta maksaa?
No missä te asutte kun saatte sen ilmaiseksi,itse en ole koskaan saanut ja nyt olen 50 ja en tiedä vaihtaako lääkäri enää neljättä kun tuota ikää on sen verran
 
ulapa
Kävin tänään ultraäänessä, sillä kivut kierukan kanssa ovat olleet välillä niin pahoja etten pysty nukkumaan. Lääkäri epäili että kierukka olisi "iskenyt myoomaan kiinni".

Kierukka oli kuitenkin aivan omalla paikallaan eikä mitään myoomiakaan näkynyt. Lääkäri kysyi vielä, että olenko varma että kivut johtuvat kireukasta. Ja kyllä. Olen aivan varma, en ole ennen kierukan laittoa kokenut mitään vastaavaa kipua vaikka minulla on aina ollut melko kivuliaat kuukautiset. Ja kipuilu alkoi heti laiton jälkeen, eikä koskaan lähtenyt pois. Lääkäri totesi, että kaikille vain ei sovi kaikki ehkäisykeinot.

Sovimme lääkärin kanssa että hormonikierukka otetaan pois ja kokeillaan vielä kuparikierukkaa, sillä en voi käyttää ehkäisyä, jossa on estrogeeniä aurallisen migreenin vuoksi, eli yhdistelmäpillerit ovat poissa laskuista, vaikka niitä vuosia tyytyväisenä käytinkin. Tietenkin on olemassa riski, että kupariversiosta tulee aivan samanlaiset kivut, mutta eipä ole paljon muitakaan vaihtoehtoja. Kuparisesta ei ainakaan tule hormonikierukan hormonaalisia vaikutuksia: Alavatsa on todella turvonnut. Yleistä ärtyneisyyttä ja seksihalujen vähenemistä en välttämättä laittaisi suoraan hormonikierukan piikkiin, lähinnä ne johtuvat kipuilusta ja jatkuvista vuodoista.

Nyt tilanne on kuitenkin se, että jouduin varaamaan uuden ajan kierukan poistoon. Lääkäri ei saanut kierukkaa ulos, sillä langat olivat vetäytyneet sisälle. He kokeilivat jos jonkinlaista instrumenttia, mutta eivät löytäneet sopivaa. Innolla odotan ensi viikkoista aikaa.

Lääkäri lähetti minut vielä raskaustestiin, mikä on hyvin mielenkiintoista, sillä minulla oli veristä vuotoa, todennäköisesti menkat (en ole varma, sillä vuotoa on nykyään lähes jokapäivä). Mikäli olen yhtään perillä ihmisen biologiasta, niin nainen ei voi olla raskaana, mikäli on menkat, eikä ultrassakaan näkynyt olevan ketään kotona kierukan lisäksi. Noh, huomenna saan tietää olenko raskaana.

Nyt vasta tajusin, että tulehdusta he eivät edes epäilleet, en sitten tiedä olisiko se näkynyt ultrassa.
 
Iiru
Hei..
Pakko osallistua keskusteluun minunkin. Olen käyttänyt hormonikierukkaa yhteensä 7 vuotta. Kaksi vuotta sitten asennettiin uusi. Nyt uuden kierukan asennuksen jälkeen on ollut erittäin voimakasta kutinaa alapäässä ja haavaumia (erittäin kipeitä ja yhdynnässä pahenee). Aikuisen akne on myös diagnosoitu oikein ihotautilääkärillä.
Menin nyt sitten poistattamaan sitä tk:een. Arvatkaa mikä saarna alkoi! Ensin terkkari puhelimessa, sitten paikanpäällä, jonka jälkeen lääkärillä ja terkkari tuli vielä sinnekin mäkättämään, että ei kannata jne.. Eivätkä ole muka kuulleetkaan, että mitään haavaumia olisi kenelläkään ollut. Oli muuten todella kiusallista ja noloa, kun makaat siinä tavara levällään pöydällä, niin yhtäkkiä ryntää hoitaja huoneeseen, koputtamatta. Tätä on tapahtunut monta kertaa, ihan samaa, meidän tk:ssa.
Sitten kävi tietenkin niin, että ei voitu poistaa, kun yhdynnästä oli vain 1 päivä. Ei oltu sitäkään infottu mulle, vaikka puhelimessa jo kerroin asian. Uudestaan menen muutaman päivän päästä taas sinne kuuntelemaan mäkätystä.
Olen pannut merkille, että tänä päivänä on trendi suositella hormonikierukkaa. Voisinpa väittää, että alan ihmiset toimivat sen markkinointihenkilöinä. Uudet tutkimukset kuitenkin tukevat sitä asiaa, että myös keltarauhashormonilla on vaikutusta hormonaalisiin syöpiin. Itselläni on sivuvaikutusten lisäksi huoli siitä. Olen käyttänyt yhdistelmäehkäisypillereitä 10v ja tätä kierukkaa nyt 7v. Eiköhän riitä.
Kyllä tuli sellainen fiilis, että tämäkin palvelu olisi pitänyt ottaa yksityisellä. En ollut mitenkään valmistautunut sellaiseen vastustukseen! Mitäköhän muuta oli kuin markkinointia. Vai eikö perustelut riittäneet? MIelestäni pitivät asiakasta täytenä idioottina. Kuka nyt tekisi tuollaisen päätöksen hetken mielijohteesta. Itse olen kärsinyt jo kaksi vuotta.
 
huolestunut miesystävä
Naisystäväni laitatti hormonikierukan noin puoli vuotta sitten ja alkuun kaikki näytti menevän hyvin. Sitten alkoi tiputtelu mikä loppui vain pariksi päiväksi ja alkoi taas. Myös masennus tuli mukaan kuvioihin samoin halujen katoaminen. Paikat olivat arkoja eikä pystynyt kunnolla edes halaamaan kun rintohin alkoi koskea. Voiko olla, että kierukka teki temput ja se kannattaisi poistaa? Nykyään masennus on pahemman laatuista eikä oikeen mikään innosta.
Onko kellään neuvoa olen aika toivottamassa tilassa kun näkee, että toisella menee huonosti, mutta ei itse voi auttaa mitenkään =(
 
Kyllä on mahdollista
Puhu hänelle, että harkitsisi pois ottamista. Noin monta haittavaikutusta samalla ihmiselle on hiukan liikaa. Nämähän eivät ole mitään tuulesta temmattuja juttuja, vaan lukevat lääkeselosteessakin.
On niitä ehkäisymenetelmiä muitakin keksitty. Tänä päivänä vaan näyttää olevan trendinä tämä hormonikierukka.
 
onko normaalia??
ollut 1,5 kk. Mitään kipuilua ei ole mutta ekat menkat alkoi 2,5 viikkoa asennuksen jälkeen, niukat kylläkin.. Tiputtelu vuotoa tai paremminkin rusehtavaa todella pahanhajuista vuotoa tullut noin viikon ajan, siis hirvittää jo töissäkin käydä kun tuntuu et haju tulee pikkuhoususuojien läpi, vituttaa ihan oikeesti.. Huomenna soittelen asian tiimoilta terveydenhoitajalle, minusta ei kovin normaalia.. Jokin tulehdus taitaa olla.. Muuten ihan tyytyväinen, toistaiseksi..
 
Edellinen vastaa...
pahan hajuinen vuoto.. Kävin tarkastuttamassa tilanteen ja tulehdus kolmella plussalla.. joten Flagyl kuurilla olen. kaikki muuten kunnossa, langat näkyivät.. Nyt hyvät fiilarit, pääsee ainakin tosta haju haitasta, joka todella ikävä.. Pienet vuodot/tiputtelut kyllä kestää, nekin aikanaan varmasti häviää..
 
Akka vm 66
Mulle laitettiin hk 8/07 vuoto ei loppunu missään vaiheessa, lisäänty kokoajan ja loppua kohden alko tulee tosi isoja hyytymiä. Pahin vaihe alkoi marraskuun alussa 07, jouduin istumaan vessassa pitkiä aikoja kun verta tuli ihan ku olisin ollut pissalla. Kivut lisäänty myös kokoajan. Noin marraskuun puolessa välissä pääsin lääkärille ja sain lääkkeet jotta vuoto loppuu, kierukkaa ei enää tossa vaiheessa löytynyt edes rtg kuvassa. Joulukuun alussa 07 pääsin sitten kohdunpoisto leikkaukseen ja samalla lähti se puolen kilon myooma :) Toi kohdunpoisto kokemus onkin sitten jo toinen tarina...
Elämäni kamalin kokemus kokonaisuudessaan :( !
PS. Kierukka laitettiin taltuttamaan runsaat vuodot, sterilisaatio tehty jo vuosia sitten ;)
 
Tyytyväinen käyttäjä
Alkuperäinen kirjoittaja MMI:
Alkuperäinen kirjoittaja tmf:
Mulla yks ja sama hormonikierukka ollut nyt n. 9 vuotta. Just olin gynellä ja se sanoi, että voi olla vielä vuoden verran, koska kaikki näytti hyvältä, eikä tulehduksia ole ollut.

9 vuotta?? Hormonikierukan hormoniehkäisy käsittääkseni kestää sen 5v maksimissaan jonka jälkeen se pitää vaihtaa..?
Minullakin kierukat ovat olleet 7-8 vuotta. Gynekologini mukaan ehkäisyteho jatkuu kauan sen 5 vuoden jälkeen. Tehon hiipumisen huomaa siitä, jos kuukautiset alkavat tulla -siis silloin, kun ne ovat kokonaan olleet poissa. (Ja mekaaninen ehkäisyteho toimii sen jälkeenkin, tosin se ei ole yhtä varma)
 
Tyytyväinen käyttäjä
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva 50:
Alkuperäinen kirjoittaja monikierukkaiselle:
Onko sulla todellakin hormoonikierukka vai kuparikierukka? Missä asut, jos kunta maksaa?
No missä te asutte kun saatte sen ilmaiseksi,itse en ole koskaan saanut ja nyt olen 50 ja en tiedä vaihtaako lääkäri enää neljättä kun tuota ikää on sen verran
Minä olen saanut sillä perusteella, että kierukka asennetaan runsaiden kuukautisten hoitoon. Eli pyydä lähete ja resepti.

50 v. ikä ei ole mikään este kierukan käyttämiselle. Oma gynekologini on sanonut, että sillä mennään todennäköisesti kepeästi yli vaihdevuosien, usein niitä ei tule ollenkaan tai oireet ovat hyvin lieviä hormonikierukan käyttäjällä. Vanhin, jolle hän on asentanut kierukan, oli kahdeksankymppinen (siis ei enää raskauden ehkäisyyn vaan muiden vaivojen hoitoon ja ehkäisyyn)
 
Tyytyväinen käyttäjä
Alkuperäinen kirjoittaja huolestunut miesystävä:
Naisystäväni laitatti hormonikierukan noin puoli vuotta sitten ja alkuun kaikki näytti menevän hyvin. Sitten alkoi tiputtelu mikä loppui vain pariksi päiväksi ja alkoi taas. Myös masennus tuli mukaan kuvioihin samoin halujen katoaminen. Paikat olivat arkoja eikä pystynyt kunnolla edes halaamaan kun rintohin alkoi koskea. Voiko olla, että kierukka teki temput ja se kannattaisi poistaa? Nykyään masennus on pahemman laatuista eikä oikeen mikään innosta.
Onko kellään neuvoa olen aika toivottamassa tilassa kun näkee, että toisella menee huonosti, mutta ei itse voi auttaa mitenkään =(
Tiputtelu ja rntojen arkuus aattaa hyvinkin kestää tuon puolisen vuotta, mutta sitten pitäisi häipyä pikkuhiljaa. Itselläni ei ole ollut kuukautisia tai edes tiputtelua 17 vuoteen.

Hormonaalinen vaikutus kierukalla on paikallinen toisin kuin pillereillä, joten minun on vaikea uskoa masennuksen ja haluttomuuden johtuvan siitä. Minulla halut hyrräävät, kun ei ole kuukautisia ollenkaan :)

Mutta niinhän se on, että kaikki ei kaikille sovi
 
Tyytymätön
Minulla on ollut Mirena-hormonikierukka nyt kaksi vuotta. Olisin halunnut sterilisaation tuolloin, mutta gyne ehdottomasti suositteli kierukkaa, koska vuodot vänenevät jne. Nyt on mitta täynnä. Koko kaksi vuotta tiputtelu vuotoa (kuulemma kuulun siihen parin prosentin ryhmään jolle näi käy), seksihalut kadonneet kokonaan, koska koskaan ei tiedä mitä alapäästä on tulossa (likainen olo). Kystia (joita kierukka lisää). Nyt olen jonossa sterilisaatioon. Mielummin kerran kuukaudessa kuukautiset kuin jatkuva vuoto. Kutinaa ja haavaumia minullakin. Eli kerta kaikkiaan nappi ostos ;-) (ikää mulla 35)
 
Harkitsija
Olen lukenut teidän kokemuksia Mirenasta ja törmännyt seuraavanlaiseen kysymykseen. Olen siis synnyttämätön, kärsin kivuliaista ja rusnaista menkoista. Mietin vaan, että millaiset mahdollisuudet mulla olisi hankkia Mirena- hormonikierukka, kun jo papa-kokeen ottaminen on yhtä tuskaa? Ja jos vielä omaan erittäin rasvaisen ihon, niin Mirena luultavasti pahentaisi asiaa?
 
nainen 30
minulle laitettu hormonikierukka, ei mitään kipua vaikka gyne sanoi että kohdunsuu täysin kiinni, voisi koskea.. mutta ei.. vuotoa tuli yhden siteen verran.. sen jälkeen ei enään. ja niin kierukan hormoni vaikutus on niin paikallinen että mieliala vaihtelut, haluttomuus, akne harvinaista.. voiskohan olla että nämä ketkä niistä kärsivät, ovat omalla psyykellään vaikuttanut asiaan.. Jos ajattelee ja odottaa jotain haittavaikutuksia, niin eiköhän niitä aina löydy. Minulla lähes sata ystävää joilla hormonikierukka, kaikki ovat kehuneet. Kannattaa ainakin kokeilla, sen saa pois heti jos jotain ilmenisi. Älä jää odottamaan haittavaikutuksia, vaan ajattele positiivisia seuraamuksia; usealla jää menkat pois, olen jopa kuullut että iho( akne, psoriasis) paranee, kun hormonituotAnto on jatkuvasti tasaista pitäisi mielenvaihtelut( kuten ennen kuukautisia) jäädä pois, veren rautapitoisuus nousee( kun ei vuotoa juuri ole), Rinnat saattavat kasvaa, sekä 5vuoteen ei tarvitse muistaa jotain pillereitä yms. eikä tarvitsse tehdä niin radikaalia päätöstä kuin poikkasta/sitoa putket( korjaaminen ei aina onnistu.)
 
Nainen --79--
Hormonikierukka kylläkin (saattaa) pahentaa aknea, niinkuin kaikki muutkin keltarauhashormonivalmisteet. Tämä kerrotaan kaikissa virallisissa lähteissäkin. Itselläni on ollut akne esimurrosikäisestä lähtien, mirenalla se paheni sen verran että jouduin/sain vihdoin roaccutan kuurin. Sen loppumisesta nyt puoli vuotta, iho parempi kuin ikinä. Ilman mirenaakin olisin roaa joutunut lopulta syömään, joten siltä kantilta ihan sama - sainpa helpon ehkäisyn samalla.
 
merituulikki
minulla oli enne kuparikierukka ja se oli todella kamalaa. hormonikierukka oli 2,5 vuotta ja kokemukseni seuraava;
plussat
-helppo
-edullinen käytössä
-vähensi vuotoja

miinukset
-olo kuin olisi raskaana koko ajan
-finnejä
-painonnousua 3kk:ssa laitosta 8kg
-haavaumia
-kystia
-outoa tunnetta ja mieskin huomasi toisinaan piuhat
-vatsa turvoksissa

Nyt otin juuri pois maksa-arvojen takia ja alkoi kova vuoto. Tiedä kauanko kestää sitten!
 
Queen of the LaLa Land
Itselläni kierukka on nyt ollut 2kk ja olen vähän kahden vaiheilla, pidänkö tästä vai en.
Laitto oli tuskallista kuten myöskin 2 seuraavaa päivää.
Ennen laittoa menkkani kestivät 4-5 päivää ja ensimmäisenä päivänä kivut olivat sietämättömiä ja jouduinkin usein syömään 10-12 BuraCapsia suositellun kolmen sijaan.
Ensimmäiset menkat kestivät 9 päivää ja olin jo helisemässä. Tällä hetkellä nämä toiset menkat ovat kestäneet 13 päivää ja olen lähes päivittäin joutunut ottamaan 2-3 BuraCapsia. Tällä perusteella olen aivan valmis otattamaan Mirenan pois, etenkin kun kuulee muiden tarinoita "vatsa sattui yhden päivän ja menkat loppuivat heti". Välillä kipu viiltää munasarjasta kohtuun aivan kuin joku törkkisi puukon kanssa.
Paino on noussut 5kg, motivaatio on kateissa, väsymys painaa vaikka nukkuisin 12h putkeen, turvonnut vatsa...
Jolleivät kivut lopu puolessa vuodessa, taidan varata ajan tarkistukseen vaikkeivät haluaisikaan tarkistaa ennen kuin vuoden kuluttua asennuksesta.

Jotenkin lannistavaa, ettei tunnu löytyvän apua omaan tilanteeseen, vaan joutuu syömään luokattoman paljon särkylääkkeitä ja kärsimään todella runsaista menkoista.
 
siirisiili
Minulla on ollut Mirena nyt reilut 2 vuotta.
Puolen vuoden ajan mulla on tullut kuukautiset 2 vkon välein, ja aina 5-7 pv kerrallaan, vuoto on suht normaalia, ei mitenkään runsasta. Mutta surkeus, kun jatkuvasti menkat....... Mietin myös, pitäisikö Mirena poistaa.
 
miska81
Mulla on nyt kaksi vuotta ollut mirena-kierukka, en ole kovinkaan tyytyväinen. Ikää on 28v., kaksi lasta.
Pahin riesa on finnit, ja niitä on paljon! Nuorena mulla oli akne, rankka sellainen, yritettiin vaikka mitä ihotautilääkärin määrämiä rasvoja, pillereitä ja liuoksia. Akne lähti lopulta Roaccutanilla 15 vuotiaana.
Nyt sama vaiva. Olen käynyt tästä kaksi kertaa ihotautilääkärillä, ekalla kerralla sain Avitcid-voidetta ja toisella kerralla lyhyen Roaccutan-kuurin. Eipä auttanut kumpikaan kuin hetkellisesti. Iho on nyt todella huonossa kunnossa :( Se on siitä ikävää, että elin kymmenisen vuotta finnitöntä elämää. Finnit ikään kuin leviävät koko ajan laajemmalle. Ensin tuli vähän leukaan, sitten reilusti otsaan, sitten paljon poskille, siitä kaulaan ja korvien alle, rintaan...
Olen jo aika vainoharhainen, kyttään omia syömisiä tosi paljon, pidin mm. 5 viikon täysin suklaattoman kuurin jolla todistin itselleni ettei finnit ainakaan suklaasta johdu... Olen ollut elävän ravinnon-kuureilla ja muutenkin syönyt tosi paljon kasviksia ja yrittänyt näin "puhdistaa" elimistöstä kuonan (ja finnit!) pois. Eipä auta!

Kierukan laiton jälkeen on ollut useita hiivatulehduksia, näitä ei ole koskaan aiemmin ollut, todella ikäviä! Nyt tosin ei ole useampaan kuukauteen ollut kutinaa (kopkop).

Olen ärtyisä, hermostun pienimmästäkin etenkin lapsille. Olinko muka tällainen ennen kierukkaa, toivottavasti en!
Alakuloisuuttaa on ollut aika ajoin syvääkin.
Rintoja on särkenyt oudosti ja on ollut pahoivointia välillä. Tein jopa raskaustestin vajaa vuosi sitten kun olo oli kuin alkuraskaudessa: rinnat todella arat, oksetti kaikki, hajut ällötti jne.

Karvankasvu etenkin kasvoilla on lisääntynyt, en ainakaan ennen ole havainnut itselläni näin tummia viiksiä =/ Vaalenevatko ne poiston jälkeen??

Plussaa on se, ettei ole vuotoja kuin muutama niukka päivä kuussa, tai joka toisessa kuussa. Seksi on kivaa kun ei tarvitse miettiä ehkäisyä. Sinänsä helppo siis.

Mutta taitaa miinuksia olla enemmän kuin plussia, valitettavasti. Poistatan varmaan koko härvelin.

Kuinka nopeasti muilla on iho-ongelmat parantuneet vai ovatko edes parantuneet poiston jälkeen?
Oliko poisto kamalaa? Laitto ainakin oli niin kamalaa etten varmaan uudestaan laittaisi (ja näiden sivuoireiden perusteella en usko laittavanikaan koskaan enää) . Lähes pyörryin ja oli jäätävä tervariin istuskelemaaan tunniksi kun oli todella heikko olo. Vatsakivut olivat kovia ja kivut säteili reisiin pahasti. Kivut kestivät pahimmillaan muutaman päivän, sitten laantuivat. Vuotoa kesti ehkä muutaman kuukauden, mutta pikkuhiljaa hellitti.

Voisin silti suositella ihmisille, joilla ei ole taipumusta akneen.

 

Yhteistyössä