Hormonikierukan poistoon- kuinka kauan kestää että kaikki normalisoituu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nyt riittää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nyt riittää

Vieras
Minulla on ollut reilu 10kk kierukka nyt, ja olen päättänyt poistaa sen viikon päästä kun menen gynelle. Mitään erityisen hyvää sanottavaa ei tästä härvelistä ole. Menkat eivät koskaan loppuneet, päinvastoin tiputteluvuotoa ja ihan kunnon menkatkin tulee joka kuukausi. Vain vuodon määrä on pienempi mitä ennen, mikään muu ei ole muuttunut. Iho on mennyt huonoksi ja hiuksia lähtenyt päästä kokoajan . Epäilen että myös mieliala on tasaisen harmaa kokoajan. Ainakin toivon että siihenkin tulee parannus kun kierukka lähtee. En toki haluaisi niitä runsaita ja kivuliaita menkkoja takaisin, mutta kai se on taas kärsittävä. Ennemmin ne kuin ihan miten sattuu tulevat menkat ja lähes jatkuva jonkunsortin vuoto.

Kuinkahan nopeasti kroppa palautuu Mirenan jäljiltä ja mitä ehkäisyä olette käyttäneet Mirenan jälkeen? Itse mietin kokeilisinko ihan normi E-pillereitä vai mitä.. Kuparikierukka vaan pahentaisi varmaan vuotoja. Mitkään hormonit ei kyllä kiinnostaisi..Mutta kumikin on NIIN hankala sitten. Lapset on tehty, joten haluaisin ihan sterilisaation mutta siihen tuskin pääsen.

ohhoh, mulla kyllä loppui vuoto kokonaan ekan parin kuukauden jälkeen, kaksi vuotta pidin ja en olisi pois otattanut ellei olis vauvakuume iskenyt :D ja mulla oli tosi pahat kivut ja hurjat vuodot ennen. Mulla menkat alkoi heti kk päästä ja tuli tasaisesti siitä eteenpäin, tosin raskautuminen kesti melkein vuoden.

[QUOTE="vieras";28222253]ohhoh, mulla kyllä loppui vuoto kokonaan ekan parin kuukauden jälkeen, kaksi vuotta pidin ja en olisi pois otattanut ellei olis vauvakuume iskenyt :D ja mulla oli tosi pahat kivut ja hurjat vuodot ennen. Mulla menkat alkoi heti kk päästä ja tuli tasaisesti siitä eteenpäin, tosin raskautuminen kesti melkein vuoden.[/QUOTE]
Mulla loppui menkat kans 2-3 kk:n jälkeen. Kierukka oli 3,5 v ja otatin pois, kun haluttiin vielä yks lapsi. Raskautumiseen meni melkein 1,5 vuotta ja sittenkin vasta clomien avulla.
Sterilisaationhan saa siis kun on 30 v tai 3 lasta, vaikka lääkärit muuta väittäis. Itselle tehty essure-sterilisaatio.

Minkälainen tuo essure-sterilisaatio on? Paljon maksaa ja missä tehdään? Kauan tulee sairaslomaa? Kävitkö yksityisellä vai kunnallisella puolella ja kuinka pitkä jonotus?

Luin tuosta Essure-sterilisaatiosta ja sen sivuvaikutuksista ja en taida olla siihen vielä valmis. Mutta onkos kellään kuparikierukkaa + cyclokapronia käytössä? Itselläni on siis todella runsaat menkat joihin tämä halvatun hormoniierukka on kyllä auttanut, mutta haluan tämän nyt tosiaan pois. Kuparikierukka olisi hyvä muuten, mutta minulla ei ole varaa enää yhtään runsaampia menkkoja saada koska hb laskee muutenkin helposti ihan alas. Enkä pärjää yksinkertaisesti jos menkat vielä pahenee. Kuinkahan helppo olisi gyneltä saada kuparikierukka + cyclot...?

Ei ole yksinkertaisia nämä hommat. Mulla ei olisi tarvetta ehkäisylle, sillä miehelle on tehty vasektomia. Vuoto-onglemien vuoksi jouduin kuitenkin valitsemaan joko pillerit tai hormonikierukan. Päädyin jälkimmäiseen, jota olen käyttänyt nyt useamman vuoden. Joka kuukausi tulee kuukautiset eli niistä en päässyt eroon, mutta tiputtelut ovat vähentyneet kuten myös vuodon määrä. Mullakin tuli kuukautiset ennen vanhaan miten sattuu. Viimeisen raskauden ja imetyksen jälkeen ne tulivat säännölliseksi, mutta sitten alkoi tiputtelut. Eli sterilisaatio ei välttämättä ole ratkaisu ja voi olla, ettei ongelmiin auta muu kuin hormonit.

Sterilisaatio tehty tähystyksellä. Olen tyytyväinen. Ei sivuvaikutuksia, menkat palautuneet normaaleiksi kuparikierukan tulvien jälkeen. Suosittelen. Saikkua 1 päivä, essuressa ei tule ollenkaan.

Odotan innolla huomista että kierukka lähtee...! :) Mielelläni kuulisin vielä kokemuksia kierukan poiston jälkeisestä elämästä, mitä olette käyttäneet ehkäisynä ja kuinka äkkiä kroppa ja mieli taas normalisoitui poiston jälkeen.

Itse odotan vähän kauhulla kuinka runsaat menkat taas tulee ja se PMS.... :((( Mutta mielummin tiedän edes koska ne kauheat menkat tulee ja elän sen välin edes täysillä, kuin en tiedä yhtään milloin menkat tulee ja siltikin voi tulla välivuotoja jne. Ja jos tämä ihokin naamassa taas parantuisi..Seksiin en osaa ottaa kantaa, koska sitä ei tässä viimeisen vuoden aikana ole muutenkaan ollut... :((

Nyt se on pois!! Jeee! Lääkäri oli aivan ihana ihminen, kun näytin kalenteria johon olen merkinnyt kaikki vuotopäivät tämän vajaan vuoden aikana niin hän sanoi heti että joo.. POIS. Ei tuo enää tuosta tule paranemaan. Lääkäri oli oikein kokenut ja lähestyy varmaan jo eläkeikää ja kertoi että jos 6kk:n sisään ei kierukka ala sopimaan ei se enää siitä yleensä kummemmaksi muutu. Itse kärsin nyt 10.5kk. Eilen tuli pientä vuotoa kun kierukka nappastiin pois (nipisti ehkä sekunnin) mutta nyt ei vielä ainakaan ole sen enempää vuotoa tullut. Ihan kuin mielialakin olis heti vähän pirteämpi ja huomasin ajattelevani tänä aamuna paljon positiivisemmin kuin ennen! :) Tämä on varmaan jotain lume-vaikutusta kyllä vielä ;) Mutta olen niiiin iloinen että kävin poistamassa sen härvelin ja takasin ei sellaista ihan heti tule! Kehoitan kaikkia muitakin oikeasti miettimään ja tarkkailemaan itseään, sopiiko kierukka vai ei.. On ihan turha kärsiä jos vähänkin tuntuu ettei sovi.

Kirjoitan VIELÄ kuulumisia ja omia kokemuksia kierukan poistosta tänne. Eli minulla alkoi menkat nyt tällä viikolla, ekat kierukan jälkeen, poistosta meni siis 2 vikkoa kun alkoi. Ihoni on parantunut HUOMATTAVASTI sen jälkeen kun kierukka poistettiin, mieli on parantunut huomattavasti. Olen taas iloinen ja nauran asioille ja olen oma huumorintajuinen itseni, mutta toisaalta olen ollut myös kiukkuisempi silloin kun kiukuttaa ja valitettavasti agressiivisempi (siis en hakkaa ketään kuitenkaan :) ), mutta en tiedä johtuiko tuo PMS:stä ennen näitä menkkoja. Anyway kokonaisuudessaan se hirveä tasa paksu harmaus on loppunut! Elämä ja mielialat kierukan kanssa oli yhtä tasaista kurjuutta kokoajan. En muista nauraneeni kovinkaan montaa kertaa mutta en myöskään kiukunnut sillä lailla "raivokkaasti" kuten ilman kierukkaa. Vaikka en pidä noista kiukuista niin siltikin haluan olla myös iloinen ja nauravainen joten en todellakaan ota kierukkaa enää ikinä. Painossa en ole havainnut vielä muutoksia, rintojen toivon tästä vielä pienenevän koska ne kyllä kasvoi kierukan myötä. Iho on tosiaan hyvä, jee! Ennen se oli koko ajan täynnä näppylää. Suosittelen lämpimästi kierukan poistoa jos tunnet vähänkin epäilyksiä ettei sovi.

oli mullakin. Aivan kauhea kapistus. Noiden sinun oireiden lisäksi mulla tulehdus kierre koko ajan päällä, haisin kun raato ;) tuon vuoden minkä Mirena oli sisällä. Mutta hyvä oli ehkäisy teho, kun koko ajan joko vuosin tai oli tulehdus. Kierukka poistettiin lokakuussa. Sen jälkeen ilman ehkäisyä, päätettiin antaa vauvan tulla,joulukuussa tärppäsi. Nyt odotankin että tämän viimeisen pienokaisen jälkeen pääsen sterilisaatioon. Ei sovi hormoonit mulle.

Rasittaa tää kierukka täälläkin. On ollut nyt reilu 3kk ja ei todellakaan oo vuodot jäänyt pois saati tulleet menkat edes ajallaan. Nytkin oon vuotanut putkeen 23 päivää. Käytännössä pitää kokoajan pitää vähintään pikkuhousunsuojaa. Tosi rasittavaa. Kuten äskeinen kirjoittajakin on maininnut, minäkin haisen kuin raato.. Mitään tulehdusta ei silti ole, tutkittu on pariin otteeseen.. Ärsyttää itseä tämä haju suunnattomasti. Ei kai se tosiaan auta kun katsoa vielä toiset 3kk ja sitten ottaa pois jos ei tilanne ole muuttunut.. Ei tässä näin ainakaan ole mitään järkeä kun ei oo vuodottomia päiviä käytännössä ollenkaan...

Mulla on Mirena ja olen myös harkinnut poisottamista, tämä on tosin ollut mulla "vasta" reilut kolme kuukautta, mutta mulle alkaa riittää... Mulla tämä on suurelta osin kivuliaisiin kuukautisiin, ja nyt mulla on kuukautiskivut lähes puolet kuukaudesta ja vuotoakin 9 päivää kolmen viikon välein. Seuraavaksi edessä on lämpöpallohoito ja samalla sterilisaatio, koska lämpöpallohoito edellyttää sterilisaatiota.

Mullon ollu vuodesta 2004 hormonikierukka eikä oo ollu minkäänlaisia vuotoja sen koommin. Muutamaan otteeseen oon lekurille ehdottanu et jos poistettais mut on sanonu vaan et jos ei oo ongelmia sen kans ni ei kananta. Ainut mikä on sen laittamisen jälkeen tullu ni on 30kg painoa josta kukaan ei ymmärrä miksi. On tehty vaikka mitä kokeita jne mut ei mistään selviä mitään :(

Mullon ollu vuodesta 2004 hormonikierukka eikä oo ollu minkäänlaisia vuotoja sen koommin. Muutamaan otteeseen oon lekurille ehdottanu et jos poistettais mut on sanonu vaan et jos ei oo ongelmia sen kans ni ei kananta. Ainut mikä on sen laittamisen jälkeen tullu ni on 30kg painoa josta kukaan ei ymmärrä miksi. On tehty vaikka mitä kokeita jne mut ei mistään selviä mitään :(

kierukka voi olla syyllinen. Mä ainakin joskus poistaisin ja katsoisin reagoiko paino....

Niin ja minullakin oli ilmeisesti ollut ikäänkuin koko ajan tulehdus päällä. Osittain tuon jatkuvan vuodon vuoksi (veritie auki koko ajan) ja osittain hankaavien lankojen takia vaikka ne lyhennettiin tosi lyhyeksi laiton yhteydessä. Tosiaan lääkäri oli erikoistunut näihin asioihin, joten todellakin tiesi mistä puhui. Sanoi että 6kk on oikeasti se aika mikä kannattaa katella kierukkaa ja jos sen jälkeen on ongelmia ei se siitä muuksi muutu. Myöskään minulle ei ikinä enää tota kapistusta.

Mulla on ollut Mirena nyt tasan vuoden. Ekat puoli vuotta tuntui, että vuoti koko ajan - ainakin hieman, ei siis koskaan superrunsaasti. Nyt sitten on tullut välillä kaksi viikkoa vuotoa ja sitten kaksi viikkoa taukoa.
Melko rasittava kapine. Diane Novaa söin aikanaan kymmenisen vuotta ja sopi loistavasti. Kahden lapsen jälkeen lääkäri puhui mut ympäri tuohon Mirenaan. On ollut iso pettymys mutta en ole sitä vielä poiskaan halunnut. Toisaalta on ihanaa, kun ei tarvi joka päivä muistaa ottaa pilleriä. Vuodon määrä on myös selvästi vähempää kuin ennen mutta tosiaan tuo epäsäännöllisyys rassaa; koskaan ei tiedä, milloin vuoto alkaa.

Katselen kyllä vielä vuoden varmaan, totunko tähän. Mulla ei ole mielialaan vaikuttanut onneksi yhtään.

Tänään poistettiin myös myös minulta kierukka, tasan vuoden kerkesi olemaan ja nyt riitti. Paino nousi 7kg, vatsaa turvotti, halut katosi, ja koko ajan sellainen kokonaisvaltainen turtunut olotila, kierto kesti 30pv. ja vuoto reilu viikon, todella voimakkaita vatsakipuja, sekä väsymys. Eli ei mitään järkeä!!!
Nyt odotellaan, että kroppa palautusia normaaliin tilaansa! Saa nähdä kauanko siinä menee, ja kauanko menee, että turvotus sekä paino alkaa laskemaan!?
Jonkin ajan kuluttua takoitus kokeilla tilalle rengasta, johon sain reseptinkin jo nyt mukaan.

Jaa, mulla on toiminu hyvin! Vuodot loppu kun seinään, ei mtn oireita, raskaaksi tulin toisesta kierrosta mirenan poiston jälkeen ja puoli vuotta synnytyksestä laitettiin uus.

Mulla kierukka oli vajaat 3 vuotta ja otatin pois kun loppuaikana epämääräisiä vuotoja ja kipuja koko ajan. Epäiltiin klamydiaa mutta negatiivinen koko ajan. Eivät ottaneet tosissaan ja kerroin ettei se olisi mahdollista. Lopulta päätin otattaa pois. Kävin ultrassakin jotta nähtiin onko edes paikallaan. Törkeää käytöstä myös lääkäreiden osalta kun vähättellivät eivätkä halunneet tutkia kunnolla kunnes pyysin tosissani. Ramppasin noin tusinan verta lääkärissä. Ihana naislääkäri sitten otti pois. Sattui niin pirusti. Ilmeni että oli pureutunut seinämään. Menkat tulivat 6 viikon päästä poistosta. Aluksi kierukankaa kuukausi tiputteluvuotoa ja loppui kuin seinään. Siltä osin olin tyytyväinen. Nyt tyytyväisempi kun otettu pois!!

Minulla on myös mirena. Sopii täydellisesti. Vuotoa oli ehkä eka kuukauden tipotellen. Muuten ei mitään oireita mihinkään suuntaan. Reilu 4 vuotta ollut, ja harkitsen vielä seuraavaakin :)
Asettamisessa en kyllä paljon kipua tuntenut. Alamaha sen päivän oli vähän "arka".
Toisille sopii ja toisille ei. Onneksi kuulun ekoihin. Menkat ollut kivuliaita ja runsaita.

Yhteistyössä