Hormonikierukka ja mielialanvaihtelut (auttoiko poistaminen?)

  • Viestiketjun aloittaja isoransu
  • Ensimmäinen viesti
isoransu
Heippa,
mulla on ollut hormonikierukka toisen lapsen syntymästä saakka eli päälle vuoden. Aluksi en tajunnut näitä oireita mutta tänään aloin miettimään tarkemmin, olen ollut ihmeellisellä tavalla ahdistunut ja stressaantunut pienistäkin asioista ja välillä surullinen ja yleisesti ottaen pirun pahalla tuulella. Ei huvita tehdä mitään. Myös seksihalut on kateissa (jep, hyvin toimii tämä ehkäisy).

Ensin pistin nämä oireilut yövalvomisen piikkiin, mutta nyt kun lapset ovat jo isompia ja saan nukuttua (+olen työelämässä, eli on sitä omaa aikaakin) niin eipä ole olo helpottunut. Lisäksi on näppyjä alkanut pukkaamaan, jes.

Haluaisinkin pikaisia kokemuksia, onko muilla ollut tällaisia oireita hormonikierukasta ja mikä kiinnostavampaa, ovatko oireet helpottaneet kierukan poiston jälkeen? Minulla on jo ensi tiistaille varattuna poistoaika, mutta silti mietityttää, että kannattaako tätä nyt poistaa kun mitään fyysisiä oireita ei ole (menkat poissa, ei kipuja jne.). Mielelläni olisin kyllä paremmalla tuulella...
 
ex-kierukka
Mulla taas kierukka tasasi PMS-vaivat täysin.
Olis tosi raivopää ja todella runsaat menkat jäivät kokonaan.
Harmi, että otatin sen pois.
Toisaalta voi olla, että sinulle joku hormooni siinä on liikaa ja saa käänteisen vaikutuksen.
Tää on nyt vaan niin tätä, maallikkona ei osaa tulkita näitä hommia.
Yleensä sanotaan, että tytär perii äidiltään kaikki hormonaaliset ominaisuudet ja esim. vaihdevuodet alkavat samassa iässä.
Äidiltä on otettu kohtu pois 30-kymppisenä, joten minä en saa sieltä mitään verrokkia omaan tilaani.
Siskoni kävi rankan seulan läpi ja lekuri sanoi, että hyvä jos vaihdevuodet iskevät 60-vuotiaana.
Mulla taas alkoi pukkaan noita näppyjä tosissaan naamaan kun poistatin kierukan.
Vähän ulalla tässä ollaan kun ei tiedä mikä on parempi.
Tsemppiä sulle mihin sitten päädytkään ;)
 
Aina Äksy
Alkuperäinen kirjoittaja isoransu:
Ensin pistin nämä oireilut yövalvomisen piikkiin, mutta nyt kun lapset ovat jo isompia ja saan nukuttua (+olen työelämässä, eli on sitä omaa aikaakin) niin eipä ole olo helpottunut. Lisäksi on näppyjä alkanut pukkaamaan, jes.
Minulla on ollut hormonikierukka nyt kaksi vuotta ja olen kuin viulunkieli. Kaikki ärsyttää eikä mikään asia kiinnosta tai tunnu kivalta. Ennen olin aktiivinen koiraharrastaja, mutta nyt vaan mörköilen kotona vapaa-aikani.

Eilen havahduin asiaan, kun mies sanoi, että olen muuttunut ihan vieraaksi. Kysyin, että kuinka kauan tätä on hänen mielestään jatkunut ja tulimme siihen tulokseen, että kuopuksen syntymän jälkeen (kierukka laitettiin jälkitarkastuksessa). Nyt vasta ymmärsin yhteyden.

Toivottavasti jollain olisi kokemusta.
 
ellimaria
mun on pakko kans nyt kommentoida tähän väliin.. mulla on aivan samat oireet kans.. olen miettinyt yhteyttä kovasti tähän hormoonikierukkaan kans.. kaikki alkaneet kyl sen kierukan laiton jälkeen.. naama kukkii, ja normaalia kireemmällä pinna kokoajan, stressaannun helpommin ja kiukuttelen hullun lailla ennen kuukautisten alkua.. nämä hormoni näppylät on raastavia.. koko leukaperät täynnä sellasia kutiavia näppylöitä, ja öisin raavin niitä unissani rikki.. n. viikko kuukautisten jälkeen naama vähän rauhottuu, ja kunnes alkaa taas vaivata.. kierukka on mulla ollut nyt n. 2 vuotta, ja olen miettinyt sen poistamista... mutten tiedä mikä ehkäisy sen jälkeen olisi sopiva käyttöön... kertokaahan kokemuksianne muutkin, ja että onko kierukan poiston jälkeen oireet helpottaneet. iho normaaliksi, ja mieli tasaisemmaksi??

vastauksia kiitollisena myös odottaen.. - elli
 
ei ikinä enää!
Minun kokemukseni mukaan vuosi hormonikierukan kanssa oli elämäni synkin. Kun se vihdoin poistettiin, alkoi elämä palata normaaliksi. Sen jälkeen on vuosien aikana sattunut vaikka mitä suruja ja kriisejä enkä ole masentunut, tai muutenkaan muuttunut henkisesti niin epävakaaksi mitä olin hormonikierukan kanssa. Lääkärit eivät halua myöntää näiden "paikallisesti" vaikuttavien hormonien aiheuttamia haittoja naisten mielenterveydelle! Toisaalta tiedän myös monia naisia joille hormonikierukka on sopinut erittäin hyvin. Lähinnä toivoisinkin lääkäreiden uskovan, jos nainen kertoo yhdistävänsä mielialaongelmat hormonaaliseen ehkäisyyn. Itse jouduin puolustelemaan kantaani useaan kertaan, onneksi vuotohäiriöt pahenivat hormonikierukasta huolimatta, ja sen vuoksi suostuivat poistamaan sen:) Minun kohdallani sillä ei siis haettu ehkäisyä, vaan oli tarkoitettu hoidoksi vuotohäiriöön.
Toivottavasti pääsette itsenne kohdalla parhaaseen mahdolliseen ratkaisuun. Valoisaa kevättä kaikille!
 
lämitskoje
Alkuperäinen kirjoittaja ei ikinä enää!;10851753:
Lääkärit eivät halua myöntää näiden "paikallisesti" vaikuttavien hormonien aiheuttamia haittoja naisten mielenterveydelle! ... Lähinnä toivoisinkin lääkäreiden uskovan, jos nainen kertoo yhdistävänsä mielialaongelmat hormonaaliseen ehkäisyyn.
myöntäminen ei ole lääkärin halukkuudesta kiinni, vaan siitä, että lääkäri ei voi myöntää eikä kieltää sellaista, mitä ei ole kunnolla tutkittu. Tällä hetkellä uskotaan ettei hormonikierukka vaikuta muuten kuin paikallisesti. Se on tämän hetken tieto. Asia voi muuttua ajan myötä,niinkuin lääketieteessä käy (on nopeasti kehittyvä ja muuttuva tieteenala)

(mirenan pakkausselosteessa muuten on mainittu kaikki testivaiheessa ilmoitetut haittaoireet ja kyllä sieltä masenuskin löytyy)

nykyään lääkärinkin on vaikea uskoa, kun niin moni potilas on väärällä lailla valistunut: ei osaa erottaa oikeaa tietoa esimerkiksi netissä levitetyistä harhatiedoista. Kun sitten lääkärikin on ihminen ja näkee liian monta tuollaista potilasta, hän alkaa uskoa, että moni ns "tervekin" tapaus on juuri sellainen, jolle joku tädin serkun kaiman kaveri oli kertonut netissä jotain ja lääkäri kokee velvollisuudekseen valistaa. Asiaa auttaisi, jos potilas saisi käydä samalla lääkärillä. Lääkäri oppisi tuntemaan potilaan ja vice versa.
 
Ei enää ikinä!
"myöntäminen ei ole lääkärin halukkuudesta kiinni, vaan siitä, että lääkäri ei voi myöntää eikä kieltää sellaista, mitä ei ole kunnolla tutkittu. Tällä hetkellä uskotaan ettei hormonikierukka vaikuta muuten kuin paikallisesti. Se on tämän hetken tieto. Asia voi muuttua ajan myötä,niinkuin lääketieteessä käy (on nopeasti kehittyvä ja muuttuva tieteenala)

(mirenan pakkausselosteessa muuten on mainittu kaikki testivaiheessa ilmoitetut haittaoireet ja kyllä sieltä masenuskin löytyy)"

Tässä se asian ydin onkin. Vaikka testivaiheessa on todettu masennus yhdeksi haittavaikutukseksi, ei silti uskota naisen tuntemuksia. Ja kun testivaiheessa tuo on todettu, miksi se ei ole lääkäreitä vakuuttanut. Voimmeko todeta että lääketestaus on ihan pilipali hommaa, eikä perustu tieteelliseen näyttöön.. No tämä oli kärjistettyä, tiedän että niihin haittavaikutuksiin laitetaan kaikenlaisia koehenkilöiden tuntemuksia (mielummin enemmän kuin vähemmän), korvausvastuun poistamiseksi lääkevalmistajilta.
 
jeppis
Kierukka ollut nyt 8,5 kk. Positiivista, et menkat jäi heti pois :) Ensimmäiset puoli vuotta oli järkyttävät mahakivut, jotka eivät liittyneet kiertoon mitenkään. Samalla oli häpyluussa aluksi vihlova kipu, joka kuitenkin muuttui koko aikaiseksi yhdessä mahakivun kanssa. Lisäksi tietty hiukset rasvoittuivat ja yhtäkkiä leukaan ja selkään alkoi pukata näppyä. Olin jo luovuttaa, kunnes päätin, että kokeilen vielä pari kk:tta. Kivut loppuivat kuin seinään ja hiusten rasvoittuminen tasaantui. Näppyjä tulee edelleen leukaan, kun yksi parantuu seuraava puhkeaa.
 
Hormoonin haittoja!
Kyllä mielestäni ja kokemuksestani johtuen kierukka tosiaan aiheuttaa masentuneisuutta ja hikoiluakin,kuukausi tuon hormooni kierukan laiton jälkeen seuraukset eivät todellakaan ole kivoja,kun aikaisemmin ei mitään masentuneisuutta eikä väsymystä,nyt jatkuvaa väsymystä,masennusta ja hikoilua!!!!!Kaikista pienistä asioista ottaa "pulttia"ja hermot ei kestä enään mitään,myös jatkuva väsymys vaivaa ja olo on todella ahdistunut.Siis mietinnässä kierukan poisto,jollei olotila pian helpota,mieluimmin runsaat vuodot,kuin jatkuva masennus!!!!Nähtäväksi jää ,onko muita vaihtoehtoja,mutta tämäkään ei todellakaan ole kivaa.Muutaman kuukauden ehkä vielä katselen tasaantuuko olotila,jos olisikin vain alkuun aiheutuvaa häiriötä.Kannattaa ottaa huomioon myös nämä mahdolliset oireet,kun asennuttaa hormoonikerukkaa!!!!!!
 
otaksun
kohta alkaa 20. vuosi ja 4. hormonikierukka on menossa. Ei sitten niin pienintäkään ongelmaa!
Ylläkuvatut oireistot on kiinni estrogeenitasosta. Itsellä ollut Mirena parisen vuotta. Nyt viihdevuodet päällä, ja ei auta kuin estrogeeni, se on tasannut mielialaa ja antaa muutoinkin voimaa, että en ihan heti lähtisi syyttämään hormonikierukkaa, silla vaikutus on paikallinen ja joku jo täällä mainitsi PMS-oireiston hävinneen kierukan asettamisen jälkeen, kuin myös "otaksun"
 
Viimeksi muokattu:
Vierailja
Kiintoisaa lukea muiden kokemuksia. Itselläni poistettiin Mirenan kierukka tänään ja odotan innolla vaikuttaako poisto parantavasti mielialan vaihteluihin ja todella kireisiin hermoihin. Hermostuneisuus pienen pienistä asioista ja jatkuva vihaisuus ilman syytä pisti miettimään kierukan poistoa. Ja tähän nyt päädyin vaikka muuten ei ollut näppylöitä tai hikoilua tms.fyysisiä oireita kierukan käytöstä. Tämä on varmasti hyvin yksilöllistä mutta tuntuu melko monella olleen vastaavia kokemuksia. Mulla kierukka ehti olla 2 vuotta ja nyt se on pois .
 
tänään läks!
Mulla poistettiin hormonikierukka tänään puolentoista vuoden käytön jälkeen. Laitatin sen pääosin superrunsaiden kuukautisten takia ja vuoto loppuikin lähes kokonaan. Laitto sattui aika paljon, mutta ekat kuukaudet kierukan kanssa sujui suht hyvin. Sitten alkoi mielialan vaihtelut ja käsittämätön masennus, itkeskely ja ahdistus. Migreenit pahentui, järkyttävät ovulaatiokivut vaan lisääntyi ja paino nousi, vaikka liikun päivittäin ja syön terveellisesti. Iho on enne ollut tosi hyvä, nyt naama ja selkä täynnä kipeitä finnejä.
Mulla on mennyt viimeinen vuosi siihen, että olen yrittänyt sopeutua kierukkaan, koska vuodot tosiaan ollut aina todella runsaat ja kuukautiset kaikin puolin vaikeat.
mutta nyt tuli stoppi.
Tiedän, että vuodot tulee takaisin, mutta otan mielummin karseet menkat kuin hormonikierukan tuomat sivuvaikutukset. Kateellisena kuuntelen positiivisia kokemuksia hormonaaliaeata ehkäisystä, mulle se ei vain sovi:'(
 
Nimpsu
Hei, itseltäni poistettiin Mirena n. 2 viikkoa sitten. Poiston syinä masentuneisuus, haluttomuus, akne, pahoinvointi, mielialavaihtelut... Mietin että otan mieluummin normaalin mielialan kuin menkattomuuden, vaikka se helppo ehkäisyväline olikin. Pari päivää poiston jälkeen tuli kauhea ahdistus ja masennus joka meni kuitenkin nopeasti ohi. Nyt tuntuu että olen ns. heräämässä. Mieliala on rauhoittunut, en ole enää masennuksen kourissa vaan tuntuu että jotkut asiat jopa naurattavat. Mieliala ei ole tasapaksua harmaata mössöä enää. Iho on paremmassa kunnossa ja pahoinvoinnit loppuivat kuin seinään. Alan olemaan oma itseni :)
 
apua kaipaava
Mulla poistettiin hormonikierukka tänään puolentoista vuoden käytön jälkeen. Laitatin sen pääosin superrunsaiden kuukautisten takia ja vuoto loppuikin lähes kokonaan. Laitto sattui aika paljon, mutta ekat kuukaudet kierukan kanssa sujui suht hyvin. Sitten alkoi mielialan vaihtelut ja käsittämätön masennus, itkeskely ja ahdistus. Migreenit pahentui, järkyttävät ovulaatiokivut vaan lisääntyi ja paino nousi, vaikka liikun päivittäin ja syön terveellisesti. Iho on enne ollut tosi hyvä, nyt naama ja selkä täynnä kipeitä finnejä.
Mulla on mennyt viimeinen vuosi siihen, että olen yrittänyt sopeutua kierukkaan, koska vuodot tosiaan ollut aina todella runsaat ja kuukautiset kaikin puolin vaikeat.
mutta nyt tuli stoppi.
Tiedän, että vuodot tulee takaisin, mutta otan mielummin karseet menkat kuin hormonikierukan tuomat sivuvaikutukset. Kateellisena kuuntelen positiivisia kokemuksia hormonaaliaeata ehkäisystä, mulle se ei vain sovi:'(
 
Viimeksi muokattu:
Viivi
Horminokierukan sain melkein 3 vuotta sitten. Se poistettiin 5 päivää sitten. Minulla ei ollu mielialavaihteluita näinä kolmena vuotena oikeastaan ollenkaan, mutta siitä edestä kovia pääkipuja. Aikaisemmin todella harvoin pääkipuja.

Hormonikierukka aiheutti rintojen ja mahan turpoamista (varsinkin ennen oletettua menkka-aikaa, tiputtelua oli vaan). Hiusten rasvoittumista ja finnejä naamaan tuli myös. Olisin kestänyt kaikki muut lääkeoireet, kun estivät runsaat vuodot, mutta ne pääkivut olivat ihan kamalat, pikku hiljaa lisääntyivät. Toivon todellakin, että vaikka vuodot tulisivat takaisin, etten saisi enää koskaan sellaisia pääkipuja. Lopussa silmänympäryskivun lisäksi tuli leukaluihin hermosärkyä eli tuli neurologisia vaivoja.

Näistä tämän hetkisistä kierukan poisto-oireista haluan kertoa, että ihan kuin olisin ollut pari päivää kovassa krapulassa. Niistäkin olen kärsinyt harvoin, ettei ole kovin paljon kokemusta, mutta en keksi muuta parempaa kuvausta. Joku vertasi niitä tuntemuksia "raskauspahoinvointiin". Olen ollut raskaanakin tosi pahoinvoiva ja silloin konkreettisesti oksensin, mutta nyt en. Nyt erityisesti raskas ja väsynyt olo. Ikään kuin "myrkky" poistuisi. Lääkäri sanoi, että kyllä se Mirenan keltarauhashormoni meni verenkiertoon minulla ja aiheuti ne kropan vaivat (vaikka sitä ei voisi todistaa verestä, kun niin pieni määrä, ettei pystytä mittaamaan). Kuulin epäonnekkaisiin 2/10, joille hormonikierukka ei sovi eli ei tuo ihan harvinaista kierukan käytön oirehtimista ole.
 
vierailija
Minulla sama kokemus kuin kirjoittajalla "Hormoni haittoja" :"Kyllä mielestäni ja kokemuksestani johtuen kierukka tosiaan aiheuttaa masentuneisuutta ja hikoiluakin,kuukausi tuon hormooni kierukan laiton jälkeen seuraukset eivät todellakaan ole kivoja,kun aikaisemmin ei mitään masentuneisuutta eikä väsymystä,nyt jatkuvaa väsymystä,masennusta ja hikoilua!!!!!Kaikista pienistä asioista ottaa "pulttia"ja hermot ei kestä enään mitään,myös jatkuva väsymys vaivaa ja olo on todella ahdistunut."
Nyt on kulunut kymmenen päivää kierukan poistosta ja yli kahden vuoden takainen tuttu minä on palannut. Elämä on taas ihanaa. Kunpa olisin tajunnut aikaisemmin otattaa pois. Ei ikinä enää Mirenaa noiden haittavaikutusten takia! Lisäksi karvat ja hiukset kasvoivat supernopeasti sekä tosi paha akne vaivasi koko mirenan käytön ajan vaikka aiemmin ei ollut mitään ongelmaa. Maidottomalla ruokavaliolla pystyin vähän hillitsemään ihon tulehtuneisuutta.
 
vierailija
Kiitos kun kerroitte kokemuksistanne tällä palstalla. Olen miettinyt hormorikierukan, kuparikierukan ja muiden ehkäisyjen välillä, ja nyt tullut siihen tulokseen että ei missään nimessä hormonikierukkaa!

Oli hyvä kuulla muiden kokemuksia asiasta, sillä minuakin on epäilyttänyt voiko mikään hormoni vaikuttaa ”vain paikallisesti”, ilman hormonien haittavaikutuksia. Minulle eivät e-pillerit tai laastarit sopineet, vaan aiheuttivat mielialahäiriöitä kuin muillakin tällä palstalla, joten en usko että hormonikierukkakaan sopii. Kiitos!
 
vierailija
Sain kierukan 2020 ja 2021 otatin sen poi yksityisellä. Syy sen asentamiseen oli paksuuntunut kohdun limakalvo ja solumuutokset. Epäilin, ettei se tulisi sopimaan, koska nuoruudessa ehkäisypilleritkään eivät sopineet. Kierukka aiheutti runsaat vuodot menopaussin jälkeen eli 10 vuotta oli kuukautiset olleet pois. Vuotojen oheen tulivat masennus ja ahdistus oireet, jotka ovat pahentuneet koko ajan. Vielä nytkin kahden vuoden jälkeen poistosta kuukautiset jatkuvat ja yrittävät olla säännöllisetkin. Iho tulehtuu tuon tuostakin kaikkialta kehoa ja rikkoontunut iho jää tulehtuneeseen tilaan arpien kera. Jalat turposivat myös, jonka epäillään aiheutuneen sydämen vajaatoiminnasta. Pahin asia on raskas mieliala, sekin tuntuu vain pahenevan yhä. Oikein pelkään seuraavia vuotoja sen valtavan ahdistuksen takia. Tapansa mukaan vuodot tulevat taas parin kolmen viikon perästä. Oikeasti pelkään, että jokin elin tai elimistön toiminto pettää, jos paha olo tästä vielä kasvaa. Nyt jo aikaani käytän hautajaisteni suunnitteluun. Koskaan en ole voinut näin kauhean huonosti. Ei edes menopaussi vuosia sitten vedä vertaa näille kuolemisen tunteille. Näen myös pahoja unia, missä minua yritetään tuhota. Loppuuko tämä koskaan, millä puhdistan kehoni näistä synteettisistä hormonijäämistä vai jäikö kohtuuni pala tuota kierukkaa?

Itselläni on myös sama kokemus, ei lääkärit usko tätä todeksi. Yksi gynekologi sanoi, että minussa on todennäköisesti syöpä. Pitäisi vielä uskaltaa mennä gynekologille...Pyysin jo kohdunpoistoa, olenhan jo mummoiässä. Mutta ei se niin vain käykään! Mitä mieltä turruttavaa lääkettä uskaltaisi kokeilla? Tätä ei kestä!
 

Yhteistyössä