Hormonikietukka imetysaikana

  • Viestiketjun aloittaja voi tuska
  • Ensimmäinen viesti
voi tuska
Mulle laitettiin tiistaina hormonikierukka. Synnytyksestä 5kk, eikä kuukautisia vielä. Nyt olen manannut, mitä menin tekemään. Miksi otin tämän kuukautiskärsimyksen päälle ennen kuin oli pakko. Pienempi paha se kortsun käyttö olisi ollut, vaikka inhaa sekin.

Joka paikassa varoitettiin tiputteluvuodoista, mutta ei missään siitä, että helvetilliset kuukautiskivut palaa. Mulla on aina ollut pahat kivut (nyt synnyttäneenä voin sanoa, että jos niitä ei lääkitse, niin ollaan melkein synnytyssupistusten tasolla... sillä erolla, että supistuksissa oli taukoja), ja normaalisti vedän niihin 4x600mg Buranaa päivässä lääkärin määräyksellä. Nyt ei saa syödä kuin Panadolia, ja se ei tunnu auttavan ollenkaan niin hyvin. Kaiken lisäksi siinä on kai paljon ehdottomampi se vuorokausimäärän yläraja kuin ibuprofeiinissa.

Onko muita, joille kierukka on laitettu ennen kuukautisten alkamista? Miten ensimmäinen kuukausi meni? Mulle sanottiin, että pari-kolme päivää tulee "kipristelyä ja vuotoa" aluksi. No, vuotoa ollut aika vähän, mutta kivut suht inhottavat pari päivää, ei kuitenkaan mahdottomat, Panadol auttoi. Juuri kun luulin, että nyt helpottaa, niin tänä aamuna iski kunnon krampit, sellainen olo, että menkat on alkamassa. Voiko kierukka aiheuttaa sen, että ne alkaa heti parin päivän päästä?

Vielä tiputteluvuodosta: voiko niin pienen vuodon kanssa käyttää tamponia? Vauvauinti olisi nimittäin pian alkamassa. Jos itse uisin vaikka järvessä, ei tiputtelu häiritsisi yhtään (siis en pelkäisi tulehdusta), mutta vauvauinnissa ei tosiaankaan taida olla kovin hygieenistä olla ilman suojusta. Siis niille vauvoille.

Tämä ei kai ihan tälle palstalle kuulu, mutta kokeilen kumminkin, jos täällä olisi samassa tilanteessa olevia.
 
ap.
Joo, ilmeisesti joillakin on tuo knata, meidän neuvolan mielestä taas ok. Kierukan ohjeissa lukee, että voi laittaa, vaikka ei-hormonaalinen ehkäisy olisi ensisijainen.
 
ap.
Joo siis tuo Mirena mulla on, ja sitä ihan suositeltiin neuvolassa, ja sain sellaisen oppaankin kuin Mirena imetysajan ehkäisyssä (mutta sen ohjeessa siis lukee, että ei-hormonaalinen ensisijaista). Joka tapauksessa maha tuskan kipeä...
 
jeah
Mullekin gyne sanoi ettei mikään hormonaalinen ole 100 % turvallinen että kannattaa temppuilla sitten ennemmin vaikka kumeilla.
Ja näin meillä tehdäänkin.

Tosin en halua muutenkaan kroppaani mitään ylimääräisiä myrkkyjä joten luomuna lateksilla.:)
 
sametti
Missä laitetaan kierukka ilman menkkoja? Meillä on nimittäin nyt cerazettejen kanssa (siis minipillereiden) kanssa "säätöä", siiheksi kunnes on tyttö vierotettu, tai menkat normalisoituneet, et saa kierukka-ajan varattua. Täällä kun aikaa on lähes mahdoton saada ilman varausta. Nyt siis soitan aina menkkojen ilmaantuessa lekurille että josko onnais.
 
ap.
Täällä Keski-Suomessa omassa neuvolassa. Viikon viive oli ajoissa, että jos olisi yrittänyt menkkojen aikana tähdätä, niin ei olisi ehtinyt.

Ja vielä tosiaan... sain sen ohjeen vasta kun kierukka oli laitettu, ja siitä luin, että ei-hormonaalinen olisi ensisijainen vaihtoehto. Mutta tosiaan jälkitarkastuksessa suosittelivat, ja kun kysyin, että voiko imetysaikana laittaa, niin sanoivat että joo.

Mitähän vaaraa tuosta sitten mahtaa olla, tai siis mitä vaaraa _voi_ olla vauvalle? Jos kerran ei ole 100% turvallinen?

Mutta edelleen, onko kellään muulla kokemuksia aiheesta?
 
ellie
Mirena on mullakin, luovutan äidinmaitoa eikä vaikuttanut edes siihen kun äidinmaitokeskuksen kautta lääkäriltä asiaa varmistettiin.

Miksi et saisi syödä buranaa? Saahan sitäkin IMETYSaikana syödä ihan turvallisesti!!!
 
sh
Mulla kesti kivut muutaman päivän, mutta tiputtelua pitkään. Ehkä siinä kolmen kuukauden jälkeen alkoi tasoittua ja silloin vasta tuli oikeat menkatkin vaikka luulin jo aiemmin olleen, kun tiputtelu oli välillä niin runsasta. Nyt kierukka ollut seitsemän kuukautta ja menkat säännölliset (3kk ajan kierto 28 pv)ja niukemmat. Meillä myös neuvolassa sanottiin, että imetysaikana ihan ok. Toi tiputtelu oli kyllä rasittavaa, kun kesti niin pitkään.
 
jeah
siis tarkoitin, että gyneni sanoi ettei ole turvallista käyttää imettäessä. Tämä taas näköjään yhen lääkärin erilainen mielipide.. ja niitähän riittää!=)

Buranaahan ei saisi käyttää imettäessä koska imeytyy äidinmaitoon?
 
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja sametti:
Hei muuten jostain muistan kuulleeni/lukeneeni ettei tamppoonia saisi kierukan kanssa käyttää lainkaan...?
Ei kai? Ei siinä ohjeessa ainakaan mainittu mitään! Osaako joku muu valaista?

Ja sh:lle kiitos tiedosta. Mullakaan ei ole menkat alkaneet, vaikka kipuja ollut kyllä. Itse asiassa nyt ei ole vuotoa ollenkaan, mutta mahaa koskee. Ei kuitenkaan niin paljoa enää kuin lauantaina, joten toivottavasti olisi helpottumaan päin. Meinaa mennä mun kuntokuurikin poskelleen, kun maha on liian kipeä liikkumiseen.
 
mimi
Mulla Mirena laitettiin 3 viikkoa sitten, ilman menkkoja. ja tiputtelua ollut koko ajan plus välillä outoja tuntemuksia alavatsalla. Kysyin tampoonista varta vasten: lääkäri sanoi että ekojen menkkojen jälkeen voi alkaa käyttää tampoonia. sanoi myös että ennen oli ollut ohje jossa kierukan narut oli kehoitettu jättämään suht pitkiksi, nyt hän kuitenkin sanoi että laittoi ne tosi lyhyiksi.
Burana: eiköhän buranan ohjeissa ole kehoitus olla käyttämättä imetyksen aikana. Ainoa turvallinen on panadol.
 
Minna
Mulla lukee burana pektin lääkeohjeissa, että saa käyttää turvallisesti ohjeiden mukaan...
outoa, jos ei saisi kun lukee, että saa.
Tarkistakaa paketin ohjeet!! Tai soittakaa apteekkiin!
Buranaahan annetaan synnytyslaitoksellakin synnytyksen jälkeisiin supistuksiin..Mulle annettiin 600mg buranaa+paracetamolia yhdessä.
 
ap.
Tarkistin netin lääkeoppaasta Burana-homman:

"Sitä kulkeutuu äidinmaitoon, mutta niin pieninä määrinä, ettei niiden vuoksi tarvitse keskeyttää imettämistä."

Mitä tuokin sitten tarkoittanee. Annettiin mullekin kyllä synnärillä Buranaa, ja olenkin ihmetellyt, miksi neuvolassa kielletään sitä ottamasta imetysaikana. Pitäisi varmaan soittaa sinne teratologiseen tietopalveluun ja kysyä tarkemmin.

Toisaalta, nyt kun olen kohta joutunut viikon nappeja vetelemään, niin lienee vauvalle parempi, että ne on parasetamolia. Mutta jos jatkossa iskee hullut kuukautiskivut, niin ehkä sitä sitten yhtenä päivänä uskaltaisi Buranaakin syödä.

Kiitos Mimi tuosta tamponi-tiedosta.
 
Jen
Omassa terveyskeskuksessani hormonikierukka kiellettiin ehdottomasti imetysaikana, vaikka nuorimmaiseni oli tuolloin jo vuoden ikäinen ja näinolleen imetystä ei olisi jatkunut missään tapauksessa enää pitkään.

Olen kuullut, että kierukka pitäisi asentaa aina kuukautisten aikaan, jotta tiputteluvuodot ja kivut olisivat minimissään. Mulle laitettiin tosiaan sellainen hormoniton kuparikierukka, kun nuorimmainen oli vuoden ikäinen. Sitä ennen oltiin käytetty kondomia, kun en halua kehooni ylimäärisiä myrkkyjä. Kuukautisten aikaan kun kierukka laitettiin, niin kipua ei ollut juurikaan eikä tiputteluakaan kuin normaalien kuukautisten verran. Aika lailla siis eroa noissa tiputteluajoissa ja kivuissa!

Mulle sanottiin tamponista, että tamponia ei kannata käyttää kuin silloin, kun vuoto on kovempaa. Eli esim. kuukautisten loppuvaiheessa jotain muuta kuukautissuojaa (side, kuukautiskuppi) kuin tamponia, ettei vahingossa kuiva tamponi takerru niihin kierukkalankoihin.
 
sh
Uskaltaa syödä Buranaa silloin tällöin, mullekin sanottiin kierukan laiton jälkeen, että kipuihin voi ottaa buranaa. Ja annettiin myös jo synnärillä. Se kierukka varmaan jotenkin hakee paikkaansa, kun on noita vatsakipuja ja menkkamaisia tuntemuksia. Mutta... Jos kivut on kovia ja jatkuu pitkään, onhan mahdollista ettei kierukka ole hyvin kohdussa ja siksi sattuu. Eiköhän se siitä helpota, nyt olen tosi tyytyväinen kierukkaan, kuukautisetkin on tosiaan niukemmant kuin ennen.
 
P
Lääkäri määräsi mulle imetysaikana Ibumax 600mg ja sehän on ihan samaa kamaa kuin Burana. Kyllä uskaltaa ottaa, jos on lääkäri määrännyt sinulle sopivan annoksen.
tamponin käyttöä on juuri siksi varottava,kun se saattaa repäistä kierukan irti. Itseltäni tuli kuparikieriukka itsestään ulos. lääkäri sanoi, että kroppani vieroksui vierasta esinettä ja hylki sen itse pois!
 
ap.
Siis mulle on sitä Buranaa määrätty ennen raskautta. Voisi tietysti mennä omalle gynelle, joka sen määräsi, ja selvittää asiaa, mutta kun se on yksityinen, niin ei viitsisi siitä pelkästään maksaa. Kierukan laittoivat siis neuvolassa.

Aika jännä tuo tamponijuttu, kun en tosiaan ollut kuullutkaan. Ei sen puoleen, mä inhoan niitä vehkeitä, enkä taatusti käytä, ellei ole pakko. Mutta en kyllä koko vauvauintiprojektin anna kaatua johonkin tiputteluvuotoon. No, se uinti alkaa vasta parin viikon päästä, katsellaan tilannetta silloin.
 
ap.
Viitsisitkö ccc lukea alkuperäisen viestin? Nimenomaan kirjoitin, että jos on tiputtelu päällä, niin pakko saada käytettyä tamponia, kun ei ole kauhean hygienistä muille muuten.
 
Ulpu
Tuohon Burana-asiaan sen verran, että mulle annettiin Buranaa jo synnytyssairaalassa 2xpäivässä. Pari viikkoa synnytyksen jälkeen sain kaksi viikkoa kestäneen Burana 600 kuurin tulehtuneeseen olkapäähän.

Minä en ole tamponia tarvinnut kierukan laiton jälkeen, vuodot on niin vähäisiä, että riittää ihan pikkuhousunsuoja. Mutta olen käsittänyt niin, että tamponia ei suositella nimenomaan tulehdusriskin takia. Siis lankoja myöten menisi bakteereita kohtuun asti...? Omaa kuvitelmaa varmaan.
 

Yhteistyössä