Hormonikorvaushoidon haittavaituksia?

  • Viestiketjun aloittaja xxxx
  • Ensimmäinen viesti
Myös 55
Minulla hormonihoito aloitettu 2002 ensin emätinpuikoilla ja sitten siirryttiin Megestin-tabletteihin (nykyisin Provera), jota otan joka toinen kuukausi, että saadaan tyhjennysvuoto aikaikseksi ja ettei kohdun limakalvo tule liian paksuksi. Estrena geeliä 3 painallusta/ päivä. Haittavaikutuksia en ole havainnut mutta lääkkeen pois jättäminen aiheutti rankan sydämenrytmihäiriön sekä hikoilun ja maanisen energisyyden, joka vei unet ja teki hermostuneeksi. Papat sekä mammografiat säänöllisesti 2-3 vuoden välein. Ei ole ollut tulehduksia eikä muitakaan valittamisen aiheita asiaan liityen, päinvastoin.
 
55v
Näköjään ovat hyvin yksilöllisiä noi sivuvaukutukset. Toisille ei kolmekaan painallusta geeliä tee turvotusta ja nesteen kerääntymistä kehoon, toisille yksikin painallus päivässä riittää aiheuttamaan ikävän turvotuksen.
 
52v.
Kysyisin onko jollekkin tullut sivuvaikutuksia punaisesta Chello-ravintolisästä? Aloitin sen käytön vaihdevuosioireisiin 6 päivää sitten ja eilen huomasin, kun miehenikin siitä mainitsi, että vatsani on turvonnut. Turvotus on erilaista kuin aiemmin kuukautisten yhteydessä ollut turvotus. Paremminkin puhuisin nyt vatsan kasvausta, kuin olisin raskaana (sitä en kuitenkaan varmuudella ole). Hikoilua ja yöheräilyä tuo Chello ei ole vielä ainakaan vienyt, enkä muita oireita ole huomannut. Voiko vatsa kasvaa noin nopeasti, vai onko kyse jostain muusta?
 
6vuotta käyttänyt
Minunkin annokseni on pieni, yksi pumppupainallus geeliä joka ilta, mutta turvottaa vain vatsanseutua ja rintoja. Koko ajan on sellainen pönäkkä olo, vaikka ei ylipainoa ole, mutta nestettä se kerää. Niin vähäinen määrä, mutta niin se tekee.
Ei siihen auta liikunta tai ruokavalio. Mutta jos jollakin on hyvin pahat vaihdevuosioireet, niin ei sitten välitä turvonneesta olosta, jos se muuten auttaa.
Itse ajattelin lopettaa.
 
Viimeksi muokattu:
Jonzuu
Oon 32-vuotias nainen ja multa poistettiin 15.6 munasarjat ja kohtu, vaikea endometrioosi ja krooniset kivut, mitkä invalidisoi mut. Mulla alotetaan kliogest hormonikorvaus hoito. Mutta, hormonit ei ikinä ole sopinut mulle ja aina niistä on tullu vaivoja ja lihomista, turpoomista jne. En jaksais enää tollasta, kun endometrioosi jo keräs nestepöhöä 10kg edestä ja kaikki Hävis leikkauksessa, nyt taas ihan hoikka oma itteni ja ah, suoli toimii kuin unelma. Endon aikana Kärsin kovasta, jatkuvasta ummetuksesta ja oksentelin sen takia todella paljon ja myös niiden endo kipujen takia. Niin en haluis hyvin toimivaa kroppaa lähtee sotkee tollasilla moskilla, jotka lopulta luo hormoni hirviöitä ja vatsa vaivoja ja kaikkee muuta. En halua, haluun olla MINÄ, tämmösenä kuin olen.
 
vierailija
Minä sairastuin rintasyöpään luotettavana pitämäni gynekologin suosittelemien hormonikorvaushoitojen takia. Hoidot kesti n. 10 vuotta. Minulle ei kerrottu, että hoidon kesto saa olla enimmillään viisi vuotta? Niinpä vain jatkoin luottavaisin mielin lääkitystä joka oli lopulta viedä hengen. Joo, ei ollut kuumia aaltoja, mutta...?
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Aloitin Novofem hormonikorvaushoidon n. 3 kk sitten. Nyt olen huomannut, että ihooni on alkanut tulla suuria kipeitä finnejä, ennen hoidon aloittamista, en kärsinyt finneistä enää vuosiin. Toinen inhottava seikka on turvotus ja painonnousu, nimenomaan keskivartalossa. Liikunnan puutteesta ei voi olla kysymys, käyn 4-5 krt salilla ja 4 kertaa juoksulenkillä.Turhaanhan tässä liikkuu, kun tulokset ovat nolla.Ruokavalionikin kevyt ja kasvispainotteinen, eikä sekään hyödytä. Unihäiriötkään eivät ole hävinneet minnekään.
Eilen päätin lopettaa koko hoidon ja kokeilla luontaistuotteita.
Onko muilla havaintoja samanlaisista haitoista?
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Minulla on ollut käytössä n. vuoden päivät progynova 1mg (aika mieto kuitenkin), yksi tabletti päivässä, sekä aikaisemmin käytin jonkun aikaa geeliä. Molemissa on ollut tuo turvotus ja painon nousu ongelmana, vaikka harrastan liikuntaa usean kerran viikossa, ja syön terveellisesti.
Minulta on poistettu kohtu, joten tuota keltarauhashormonia en tarvitse, vaikka sanotaan sen keräävän sitä nestettä. Näköjään/luultavasti ei pidä paikkaansa.
Lopetin pillereiden syömisen viikko sitten, ja testaan nyt onko juuri nuo pillerit syynä painonnousuun, vai mikä ! Muita ikäviä sivuvaikutuksia ei ole ollut, ja auttaneet ainakin hyvään uneen.
Mikä sulla on nyt tilanne ? olen syönyt Prynova 1mg puoli tabl päivä. on lihomista muutama kilo 2:n vuoden aikana. ajattelin pikkihiljaa lopettaa. kuinka pian tuntuu painossa?
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Aikaisemmin minulla oli estrogeeni-geeli ja keltarauhas lääkitys (10 pv/kk). Hikoilut lisääntyivät, ärsyyntyminen lisääntyi, hyvien ja huonojen päivien voimakkaat vaihtelut, keltarauhasen aikana vatsakipua ja turvotusta sekä verenpaineen nousua. Lääkitys vaihdettiin Kliogest nimiseen valmisteeseen ja kaikki edellä mainitsemani ongelmat loppuivat mutta myös kuukautiset, jes. Paino tuon lääkitysen johdosta ei ole noussut vaan laskenut. Uskaltaa aamuisinkin katsoa peiliin kun sieltä ei katsokaan buldogi silmäpusseineen ja turvotuksineen. Vaihtakaa ja kokeilkaa erilaisia lääkityksiä, koska tänä päivänä vaihtoehtoja on runsaasti. Oma keho on paras mittari ja jos tuntuu siltä, että jokin lääke ei sovi, niin älkää syökö niitä.
126
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä