Hormonikorvaushoito

  • Viestiketjun aloittaja nainen49
  • Ensimmäinen viesti
nainen49
Hyvät Ellit ! Millaisia kokemuksia teillä on hormonikorvaushoidoista, ja mitä eroa on tableteilla, geeleillä ja laastareilla. Mitkä parhaiten helpottavat oireita ja missä on vähiten ikäviä sivuoirita. Kohtu on poistettu. Lääkäri antoi minulle progynova 1mg, mutta en ole ehtinut sitä käyttää kun muutaman päivän, etten tiedä vielä sen tehosta tai mahd. sivuoireista ??
 
Nainen38
Itse olen käyttänyt Novofem yhdistelmäpillereitä n. 3 kk. Lääkäri sanoi olevan sama missä muodossa hormonit ovat (laastari, tabletti,geeli), pillerit vaan ovat helppokäyttöisiä.

Korvaushoito alkoi vaikuttaa mielestäni jo viikon kuluessa mielialaan ja yöheräilyihin. Yöhikoiluihin auttoi muutamien viikkojen kuluessa. Päivisinkin tuntuu energisemmältä olo.
Kokeilin itse geeliä ja terolutia aluksi sitten yksinkertaisuuden vuoksi siirryin novofemiin. Ekan kuukauden aikana oli pientä tiputteluvuotoa mutta sekin jäi siihen. Muita haittavaikutuksia en ole huomannut.
 
Meikämaija
Hyvät kokemukset, ihanat. Tabletit ovat halvimmat ja helpoimmat minusta. Laastari ja geeli olivat hankalat hikoillessa, ei pysynyt.
Oireisiin kaikki saikuttavat samalla tavalla.

Sinulla on tuuria, kun kohtu on poistettu, voit käyttää pelkkää estrogeenia, jolloin hormonihoitoihin liittyvät riskit ovat minimaaliset. Positiivisia vaikutuksia koko terveydentilaasi on enemmän, kuin uskotkaan.

Aluksi sinun rintasi voivat olla vähän arat ja hieman turvonneet, mutta se menee ohi 1-2 kk:ssa. Johtuu nopeasti nousseesta hormonitasosta. Jos 1 mg ei riitä poistamaan oireita = hikoilua, unettomuutta, limakalvo-oireita jne, annostusta voidaan vähän nostaa.

Minulla on ollut kohta 10 v käytössä 2 mg Progynova-annostus kohdun- ja munasarjojen poiston jälkeen. Ei koskaan sitä ennen elämä ollut naisena niin mukavaa ja helppoa, kuin nyt on ollut. Kaikki gynekologiset- ja virtsateiden tulehdukset loppuivat kuin seinään. Olo on hyvä, eikä tietoakaan vaihdevuosioireista missään muodossa.
 
ilka
Miten hormonikorvaushoito vaikuttaa rintasyöpäriskiinne? Pelkäättekö syöpää?

Tottahan on, että vaihdevuosien jälkeinen hormonihoito altistaa rintasyövälle. Olen pelännyt sitä eniten ja siksi sinnittelen vaihtarit ilman muita estrogeenejä kuin soijan kasvivaikutteen. Näin nyt, mutta voi olla että tilanne muuttuu leikkaukseni jälkeen (kohdun+munasarjan poisto).
 
Geelin puolesta
Olen käyttänyt Estrogel-geeliä lähes 10 vuotta ja se on siinä suhteessa hyvä, että nyt kun olen lopettamassa korvaushoidon, geeli on helppo annostella. Lopettaminen tapahtuu vähitellen, nyt on annoksesta enää vajaa puolet jäljellä. Yritin kerran lopettaa tuosta noin vain, mutta oireet palasivat välittömästi. Hitaasti vähentämällä oireet pysyvät poissa. Vähitellen estrogeenin tuotanto luonnollisestikin loppuu.

Geelin käytössä ei hikoilu vaikuta mitään, koska aine imeytyy nopeasti. Laitan sen nukkumaan mennessä iltasuihkun jälkeen eikä siitä ole mitään vaivaa. Minulta on myös kohtu poistettu.

Gynekologi sanoi, että geeli ei rasita sisäelimiä kuten kaikki suun kautta otettavat lääkkeet. Sekin hyvä puoli. Rintasyöpää en pelkää, mutta käyn gynekologilla kerran vuodessa ja hän tutkii silloin aina rintani. Mammografiassa käyn hänen määräyksensä mukaan.
 
ikuisesti 13 vuotias.
Mitenkäs, onkohan kenelläkään kokemusta, tai kuulluut/lukenut, femoston nimisestä hormonikorvauslääkkeestä? Mulla loppui n. 12 vuotiaana oma estrogeni 'tuotanto'
toista munasarjaa ei oo löytyny ollenkaan ja toinen oli kiertyny ties mihin solmuun ja se jouduttiin poistamaan. ekoina kahtna-kolmena vuotena käytin estrogen geeliä ja myöhemmin teroluttia et saatais menkat. No ne alko jne. mut tää geeli ei auttanu.
sit 2 vuotta sitten lääkäri ehdotti et siirryttäis tabletteihin, noh aloitin sit femoston 1/10 jossa on siis yhditettynä estrogeni ja terolut. Ei auttanu, olin 16 vuotiaana ihan saman näköinen kuin sillo ku alotettiin koko hormoonikorvaushöskä. Nyt oon vuoden syöny femoston 2/10 mut eipä oo mitään muutoksii näkyny.. kohtukaan ei oo suurentunu. Olin just luuntiheysmittauksessa, kun luuhan on estrogenin se tärkein imeytymiskohta... huhtikuussa taas uus lääkärikäynri :/
Lääkärikin oli et mitäs me sit keksitään, ku ei tunnu tää femoston 2/10 :kään auttavan.. sanonko että perseestä. koko keho on estrogeeniä vastaan.
 
äippä-63
aloitin Novofem -hormonikorvaushoidon pari viikkoa sitten. Edelliset kuukautiset heinäkuussa ja kuumia aaltoja yöllä ja vahan myös päivällä. Novofem auttoi hyvin nopeasti kuumiin aaltoihin, eli nyt loppuneet kokonaan. Ihmaettelen, että ihan normaalit, runsaatkin kuukautiset alkoivat heti, kun punaiset pillerit olin ottanut... Luulin, että vuoto alkaa vast, kun viimeinen valkoinen pilleri on otettu. Onko muilla käynyt samoin? Vai onkohan vaan alkuepänormaaliutta...?
 
hikipää
Olen epätietoinen joten kysyn, että tarviiko estrogeenin lisäksi myös keltarauhashormonin, kun menkkoja ei ole ollut enää kolmeen vuoteen? En kyllä enää niitä takaisin halua.
 
Kyllä
Alkuperäinen kirjoittaja hikipää;11255560:
Olen epätietoinen joten kysyn, että tarviiko estrogeenin lisäksi myös keltarauhashormonin, kun menkkoja ei ole ollut enää kolmeen vuoteen? En kyllä enää niitä takaisin halua.
Kyllä tarvitset.
 
tietoa
Alkuperäinen kirjoittaja hikipää;11255560:
Olen epätietoinen joten kysyn, että tarviiko estrogeenin lisäksi myös keltarauhashormonin, kun menkkoja ei ole ollut enää kolmeen vuoteen? En kyllä enää niitä takaisin halua.
Jos sinulla on kohtu tallella, niin aina silloin tarvitaan myös keltarauhashormoni. Pelkkä estrogeni riittää kun kohtu on poistettu. Laastari ja geeli imeytetään ihon kautta, jolloin maksa ei rasitu.
Mutta yks toiselle ja toinen toiselle
 
Pölhö
Olen varmaan keskimääräistä tyhmempi...

Olen 54-vuotias. V. 2009 mulla oli kolmet menkat, 2010 yhdet ja 2011 yhdet. Lokakuussa 2011 aloitettiin Femoston 1/10 sietämättömiin oireisiin.

Nyt mietin, onko minulla liian pieni annos, vai käytänkö hoitoa jopa turhaan. Gyne sanoi marraskuussa, että kannattaa aloittaa 2/10 -määrällä, jos on oireita (niitä on, mutta voivat johtua myös muusta - lihaskramppeja, pahoinvointia, väsymystä).

KYSYMYKSENI ON kuitenkin seuraava:

mistä hitosta tiedän, että jonain päivänä voin alkaa vähentämään ja lopulta lopettamaan hormonihoitoa, jos menkat tulevat joka kuu tasaiseen tahtiin??? Loppuvatko ne kokonaan, vaikka minulla on tuo hoito??? Unohdin kysyä gyneltä.

Äidilläni kuukautiset loppuivat 52-vuotiaana oman kertomansa mukaan vähin vaivoin...:-O.
Olen kuitenkin kärvistellyt jo 4 vuotta näillä oireilla.
 
tiedät
Alkuperäinen kirjoittaja Pölhö;11382105:
KYSYMYKSENI ON kuitenkin seuraava:

mistä hitosta tiedän, että jonain päivänä voin alkaa vähentämään ja lopulta lopettamaan hormonihoitoa, jos menkat tulevat joka kuu tasaiseen tahtiin??? Loppuvatko ne kokonaan, vaikka minulla on tuo hoito??? Unohdin kysyä gyneltä.

Äidilläni kuukautiset loppuivat 52-vuotiaana oman kertomansa mukaan vähin vaivoin...:-O.
Olen kuitenkin kärvistellyt jo 4 vuotta näillä oireilla.
... vain. Minulle laitettiin tämän vuoden 2012 tammikuussa Mirenakierukka, kun Trisekvensin sisältämä keltarauhashormoni teki minusta hirviön. Olen käyttänyt nyt Progynova estrogeenitabletteja. Eikä minulla ole mitään vuotoakaan enää. Viimeksi taisi joku tippa tulla tuossa loka/marraskuun vaihteessa. Joten rättikausi on ohi.
Nyt olen huomannut iän painavan ryhtini alaspäin, eli tarvitsen korkokengät, että saan menettämäni sentit takaisin.....

Kun koet, että enää et tarvitse hormonikorvausta, sitten lopetat, mutta iäntuomat vaivatkin tulevat. Kaipa sen sisäsyntyisesti tietää parhaiten itse, ei kukaan lääkäri
 
Pölhö
Enhän voi tietää, tarvitsenko vai enkö! Oireista n. 75% pysyy pois hoidolla, mutta jos lopetan, tulevatko ne takaisin?

Kaikissa ohjeissa on, että hoitoa ei voi mielen mukaan aloitella ja lopetella. Menee koko systeemi sekaisin. Gynen mielestä kannattaa syödä ikään kuin varmuuden vuoksi muutama vuosi. Itse en ajattele samoin.

Toisaalta, jos nyt vuoden jälkeen lopetan ja kuukauden kuluttua olen tulossa hulluksi, kun en nuku, syö, jaksa käydä töissä, kaikki paikat särkee jne. , sitten pitäis aloittaa uudelleen...

Funtsin, että voisiko jostain päätellä, että ollaan päästy pahimman yli??? Gyne ei halua ottaa verikokeita...
 
One of You
Hyvät Ellit ! Millaisia kokemuksia teillä on hormonikorvaushoidoista, ja mitä eroa on tableteilla, geeleillä ja laastareilla. Mitkä parhaiten helpottavat oireita ja missä on vähiten ikäviä sivuoirita. Kohtu on poistettu. Lääkäri antoi minulle progynova 1mg, mutta en ole ehtinut sitä käyttää kun muutaman päivän, etten tiedä vielä sen tehosta tai mahd. sivuoireista ??
Minulla on näjemmä ollut VV-oireet niin pitkään, kun jaksan muistaa!!! Olen käyttänyt 10 vuotta Progynova 2 mg, siitäkin huolimatta hietyspuuskat kamalia sänky ja peitto hiestä märät jatkuvalla syötöllä.

Oireisto tosiaankin pahentui syksyn mittaan ja viime joulukuun alussa omatoimisesti nostin progynova 4 mg, auttoi, kunnes antibiootti häiritsi estrogeenin imeytymistä.....
Minä en edes viitsi kertoa, mikä olo minulla oli, totean vain, että olin tuskainen....

Geeliä yritin käyttää, vaan ei sopinut mulle. Nyt on vaihdettu laastariin iholle. Ja viime yön nukuin hiettä, ensimmäiseen kertaan vuosiin. Vaatteet ja peti oli kuivat ja unet pitkät, eikä katkonaiset, kuten on ollut.
Eli toisinsanoen olen ollut vaihtareissa jo 2000-luvun alusta lähtien. Peitto joka ikinen aamu kuivumaan. Ei auta lämpötilan lasku makkarissa. Vaikka tämä huusholli on kylmä, minulle vaan on niin kuuma, ettei sitä voi sanoin kuvata. Ei auta vaateetta nukkkuminen

Gyne kammoksui nostamiani annoksia, kun se jo meni 8 mg :eek::eek:!!!! Sanoi, että 6 mg on kyllä raja, missä mennään, pelkää, miten verisuoneni kestävät. Käytän primaspania päivittäin.

Nyt sitten tehtiin kompromissi: Käytän 3 mg Progynovaa suun kautta + laastari iholle 2:sti/vkossa. Ovestenia joka toinen päivä, kunnes limakalvot ovat hyvin vahvistuneet, sitten 2:sti/vkossa.

Linkki vastaamaani ketjuun :

 
Viimeksi muokattu:
salli51
Olisin kiinnostunut siitä, onko kukaan saanut Femostonista suun kuivumista sivuvaikutuksena. Tiedän kyllä, että se voi johtua vaihdevuosista, mutta kun alkoi 5 päivää lääkkeen aloittamisen jälkeen. Gynen mukaan on epätodennäköistä...Meinasin jo lopettaa hormonihoidon testatakseni asian. mutta mietin miten nopeasti voi hoidon aloittaa uudelleen, jos lopettaminen ei auta tuohon kuivumiseen. Yöhikoiluun ym se kyllä auttoi.
 
Hormoonilaastari
Onko kenelläkään kokemusta hormoonilaastarista, minulla kohtu jäljellä, mutta tässä kuulemma mukana seka estrogeeni että keltarauhashormooni, ja mikä plussaa ei tule kuukautisa.
Aloitin kaksi viikkoa sitten , muuta en ole vielä huomannut paitsi päänsärkyä päivittäin. Kuinka kauan teillä jotka olette käyttäneet on mennyt ennen kuin vaikuttaa?
Ohjeissa sanotaan että vaihtopäivät pitäisi olla saunapäivät, mutta eihän se aina ole mahdollista, mitä haittaa saunomisesta on? Ainakin pysyi kun eilen kävin saunassa.
Toinen asia mikä ihmetytti kun haittavaikutuksissa oli "seksuaalinen haluttomuus" eikös estrogeenin sitä pitäisi juuri parantaa, oli yksi syy miksi aloitin hormonikorvaushoidon kun ei ollut haluja enää ollenkaan.
Muutkin kokemukset laastarista otan mielellään vastaan, kiitos1
 
Progynova rocks
Mulla oli 2-3 kierukkaa, Mirena/Levonova. Alta 50v sitt oli kersat tehtynä ja laskeuma ym riesat jäljellä ja kohtu poistettiin spinaalipuuduksessa alakautta. Oli toinenkin stressinaiheuttaja ja hikoilu esti nukkumisen aamuyöstä. Vaihdevuodet kuitenkin helpotti, kun aloin syödä Progynova 1mg. Taisi auttaa silmien kuivumiseenkin. Olen vatsakas kuten oli äitinikin, vaikka hän ei käyttänyt ehkäisyä t estrogeeniä tietääkseni. Hikoilua ym hänellä oli, muistan puheita siitä. Samoin uniongelmia. Suvun naisilla ei ole (naisten)syöpiä. En siis osaa (rinta)syöpää pelätä.

Likkana olin aneeminen ja rautanappia olisi pitänyt syödä. Hb on noussut koko ajan ja nyt alkaa olla turhankin korkea ja veritulppa pelottaa. Käyn verenluovutuksissa, mutta kaikki eivät sovi siihenkään.
Kierukan aikaan onnistuin laihtumaan 3kg. Nyt ei onnistu. Mieluummin nukun pyöreänä hyvin kuin olen laiha kränä! Tupakoiva sisko oli hoikka 40v, mutta nyt hän on 60v+ ja hänellä on suvun pisin diagnoosilista!
Jakselkaa ja etsikää parhaiten itselle sopiva vaihtoehto.
 
Maatalon x emäntä
Minulta poistettiin kohtu 49 v.siitä lähtien olen käyttänyt Estrofemiä
Nyt olen 71 v.ja olen tosi hyvä kuntoinen
Iloinen ja reipas ,voin suositella
Kuopion yliopistollisen lääketiteelisen Gynelogisen Professorin hoidossa
 
repadina plus rules
vanha ketju , mutta tahtoo vastata tähän. Kyllähän pillerillä ja geelillä on eroa , geeli on turvallisempi vaihtoehto, jos pelkäät terveysriskejä. se on paikallisempi, kuin elimistöön nielaistu pilleri. Itselläni pilleri 2mg ja lisäksi geeliä 1 annos tervittaessa.
 
50 v.
Olen juuri aloittanut estrogel geelin laiton. Kolme viikkoa olen käyttänyt. Unen laatu on parantunut ja yöhikoilut ovat vähentyneet. Annostuksessa on vielä kokeilemista että löytää sopivan. Kohtu ja munasarjat on poistettu.
 
50v.
Olisi kiva lukea tuoreita kokemuksia hormonikorvaushoidon käytöstä ja kuinka kauan on käyttänyt. Itse toivon että voisin lopettaa muutaman vuoden päästä. Kun epäilyttää sen käyttö. Mutta toisaalta ajattelee että mitä jos ei käytä mitään.
 

Yhteistyössä