Hormoniton ehkäisy

  • Viestiketjun aloittaja NeliApila87
  • Ensimmäinen viesti
NeliApila87
Kiitos kaikille taas viesteistä! :)

Ensimmäiset luomumenkat alkoivat vihdoin ja olen päätynyt kuparikierukkaan. Laitatan sen yksityisellä, vaikka maksaakin, mut on luottavaisempi mieli mennä sinne kuin terveyskeskukseen. Oman kylän terveyskeskuksessa meinaan luettiin ohjeita samalla, kun laitettiin ehkäisykapseli.. :/ Joten nyt haluan laittajaksi sellaisen, jolla oikeasti kokemusta.

Ehkä tulen tänne sitten kertomaan, kuinka kipiää teki. Sitten joskus kun menkat taas tulevat. Kierrosta kun ei nyt tiedä.
 
Keijukainen
Kiitos kaikille taas viesteistä! :)

Ensimmäiset luomumenkat alkoivat vihdoin ja olen päätynyt kuparikierukkaan. Laitatan sen yksityisellä, vaikka maksaakin, mut on luottavaisempi mieli mennä sinne kuin terveyskeskukseen. Oman kylän terveyskeskuksessa meinaan luettiin ohjeita samalla, kun laitettiin ehkäisykapseli.. :/ Joten nyt haluan laittajaksi sellaisen, jolla oikeasti kokemusta.

Ehkä tulen tänne sitten kertomaan, kuinka kipiää teki. Sitten joskus kun menkat taas tulevat. Kierrosta kun ei nyt tiedä.

Miten on mennyt, Neliapila?
 
Viimeksi muokattu:
Karhunen
Koska joku kyseli, lisätietoa Ladycompista löytyy täältä: Contraception without side effects.

Ja keskustelua aiheesta täältä: Natural Birth Control - Aphrodite's Discussion Forums

Olen ollut tyytyväinen Ladycompin käyttäjä jo muutaman kuukauden ajan. LC:n ehkäisyteho perustuu kehon lämpötilan mittaamiseen joka aamu (lisätietoa hormonien vaikutuksesta kehon lämpötilaan löytyy esim. Welcome to Taking Charge of Your Fertility) ja mittauksen jälkeen kone antaa joko punaisen, vihreän tai keltaisen valon. Punaisina päivinä (noin 8-10 päivää kuukaudessa) on käytettävä kondomia tai muuta ei-hormonaalista ehkäisyä, sillä silloin nainen on hedelmällinen. Vihreän valon päivinä (yleensä kuukautisten aikaan ja ovulaation jälkeen) erillistä ehkäisyä ei tarvita. Ladycomp ei kuitenkaan suojaa sukupuolitaudeilta, joten se sopii yleisimmin suhteellisen vakiintuneeseen parisuhteeseen.

Ladycompin Pearl-Index on 0.7 eli suurin piirtein sama kuin e-pillereillä.

Olen ihmetellyt sitä, että tietoa Ladycompista ei juuri ole Suomessa saatavilla, vaikka kyseessä on erinomainen vaihtoehto hormoniehkäisylle. Samalla tulee siinä sivussa opittua paljon oman kehon kuukautiskierrosta ja toiminnasta.
 

Yhteistyössä