Hormoonikierukka pois

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuula
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tuula

Vieras
Hei. Toinen kierukka menossa, ja nyt ajattelin otattaa sen pois ja laittaa "pillit pussiin". Yksi syy tähän on ikä ja se etten enää halua lapsia, joten ylimääräinen krääsä elimistössä on turhaa. Toinen syy se, että minulla on pari vaivaa joiden toivoisin poistuvan samalla.

Ensinnäkin, hiukseni on ohimoilta ohentunut viimevuosien aikana ja yksi syy siihen saattaa kuulema olla hormoonikierukka.
Toiseksi, minulla on lievää masennusta ollut viimevuosina, tai oikeastaan ajoittain koko aikuisiän. Nyt on kaikki asiat paremmin kuin hyvin, silti alakulo iskee viikottain.

Onko kukaan kierukan poistaja huomannut elämän laatunsa parantuneen, kun elimistössä jyllää ainoastaan omat homoonit?

Minulla elämänlaatu parani kun laitatin hormonikierukan. Kuukautiset niukkeni, hemoglobiini nousi, PMS-oireet loppuivat, masennus lieventyi ja migreenit loppuivat lähes kokonaan.

Olen joskus miettinyt tuota kilpirauhasarvojen mittaamista, kaipa se pitää tehdä ja pois sulkea vajaatoiminnan mahdollisuus. Minkälaisia oireita vajaatoiminnasta tulee?

Minullakin kierukka sopi oikein hyvin ensimmäiset viisi vuotta. En nyt tiedä, johtuuko vaivani kierukasta vai ei. Turhaahan sitä on kuitenkaan pitää, kun muitakin keinoja raskauden estoon on olemassa. Tuo kuukautisten palaaminen on ainoa riesa jonka kuvittelisin tulevan pois otosta. Migreeniä mulla on ajoittain, eli sitä vaivaa kierukka ei mun kohdalla poista.

Oireina ainakin minulla yleinen "laiskuus", keskittymiskyvyn puute, masentuminen, huonomuistisuus, hiusten lähtö, painon nousu, turvotus, väsymys... vaikka on lääkitys niin en minä aikakaan ole "entiseni".

Yhteistyössä