Hormoonikierukka

  • Viestiketjun aloittaja pms
  • Ensimmäinen viesti
pms
Minulle asennettiin Mirena niminen hormoonikierukkanoin noin 11 päivää sitten.Alkuun pari päivää vain tiputtelua nyt kuukautisvuodon kaltaista vuotoa viisi päivää.
Gyne lupasi hormoonikierukan auttavan pms-vaivoihin,joista kiukkuisuus,masentuneisuus ja tosi rajuja mieliala muutoksia aihettavat oireet nyt päälimmäisenä.
Kuulun siihen vähemmistöön.jolla pms-oireet ovat tosi rajut.Syön myös mielialalääkettä ,koska olen myös elämäntilanteessa,jossa masennusta.
Loppuukohan tämä rumba vai joudunkohan kohta turvautumaan vaihtari hormoonihoitoihin?Onko muille auttanut yhdistelmäehkäisytabletit tasaamaan oloa,josta gyne myös vihjaisi?
 
???
MIten HORMONIkierukka voisi helpottaa hormonaalisia PMS-oireita?!?!? Taitaa lääkäri saada tuon valmisteen määräämisestä pienet bonarit. Älä usko kaikkea - usko kroppaasi.
 
kätilö
epäilen hormonikierukan tehoa pms oireiden hoidossa.
e-pillereillä kyllä voi olla vaikutusta, mutta oireet yksilöllisiä ja pirun vaikeita hoidettavaksi, ainakin kierukalla.
 
pms
Kyllä ihan oikella gynekologilla kävin ja olen tosi ihmeissäni itsekin kun ostin vielä niin kalliin kierukan!!No,enpä taida enää käydä ko. gynekologilla;harmittaa kyllä ,jos sen turhaan laitatin!
 
###
Muusta mä en tiedä, mutta 1,5 vuoden aikana, minkä kierukka on paikallaan ollut, on hävinneet sekä menkat että pms-oireet =) Tosin olen kuullut, että joillekin kierukka ei auta pms-oireisiin. Mahdollisen avun voi saada vasta puolen vuoden kuluttua kierukan asentamisesta.
 
vuotaa vaan
Kysympä sitten tästä ketjusta kun ei voi uutta ketjua aloittaa.

Minulle laitettiin hormoonikierukka toukokuun alussa. Laiton jälkeen ei vuotanut yhtään, mutta sitten kun reilun viikon päästä alkoi menkat niin ne kestää vieläkin. Eli nyt on vuotopäiviä jo 39 takana!! Vuoto ei ole mitenkään runsasta, mutta pikkuhousunsuojalla ei kuitenkaan ihan pärjää. Yhtään vuodotonta päivää ei välissä ole ollut. Gyne sanoi että 3kk pitää nyt katsoa mihin vuodot menee kun sain tämän kierukan tosi runsaisiin kuukautisiin. Menkat saattoi kestää 24 päivää ja ne oli niiiin runsaat että suojaa piti vaihtaa puolen tunnin välein.
Onko tämä näin pitkä vuotaminen ihan normaalia ja voiko kuulua tähän alkuun kun vasta vajaa 2kk on kierukka ollut?
Täytyy sitä kuitenkin gynelle soittaa kunhan hän palaa kesälomalta, mutta jos joku osaisi jotain kertoa ennen sitä!
 
Pettynyt
Minulla nyt toinen hormonikierukka. Ensimmäisen sain runsaisiin kuukautisiin ja taivas aukesi: ei vuotoja, ei mitään. Pillereiden aiheuttama turvotus laski ja laihduin kiloja.

Neljän vuoden jälkeen sain munasarjakystan ja turposin ja tiputteluvuodot alkoivat. Kestin reilun puoli vuotta ja gyne ehdotti kierukan vaihtoa, jos vaikka tiputtelu loppuisi. Nyt uusi ollut yli 6kk ja edelleen vuotoa epäsäännöllisesti ja tiputtelua lähes päivittäin. Tällä tuherrusvuodolla ovat halutkin menneet niin, ettei seksiä ole nyt sitten ollut melkein vuoteen...

Harkitsen vakavasti kierukasta luopumista. Eipä ole ehkäisytarvettakaan kohta...
 
pms
Eipä mennyt mullakaan kaikki hyvin Mirenan laiton jälkeen,alkoi migreeni ja turvotusta,iho kukki ja jatkuva tiputtelu .En sitten enää kestänyt ja otatin kierukan pois.Sitten alkoi parin päivän päästä vuoto ja sitä on nyt tullut tosi runsaasti kymmenisen päivää. Lieneekö jotain tyhjennysvuotoa,toivon vaan että loppuisi.Olin jo aikeissa lähteä päivystykseen,mutta jospa se tästä tasottuisi. Toista hormonikierukkaa en kyllä ihan helpolla uudelleen ota.
 
vuotaa vaan
Voi ihanaa!! Nyt se vuoto loppui!! Eikä se kestänyt kuin 42 päivää!!! Tosin ei varmaan kannata vielä hurrata, eiköhän kohta taas rupea tiputtelemaan.
minulle on tullut vain hurjat mielialan vaihdokset, ens on niin hyvän tuulinen ja sit räjähtää ilman mitään syytä. Onneks noita ei ole usein. Rinnat aristaa välillä, mitä ei ennen ollut. Menkka kipujakin on ollut nyt vaikka aiemmin ei niitäkään ollut.
Nyt vain toivon kovasti ettei se vuotaminen taas ala. Tippui tuo hemoglobiinikun alas ja taas pitää rautaa syödä vaikkei maha kestä.

Asiasta toiseen, jos hb on alle 100, niin alentuuko vastustuskykykin? Kun tuntuu että ainakun hb laskee, niin kamala flunssa iskee. Niin nytkin. Ja jokaisen raskauden alussa on flunssa iskenyt kun hb rupes laskemaan heti kun pieni ihminen alkoi sisälläni kasvamaan!
 
Peppi
Mulla oli jossain vaiheessa samantapaiset fiilikset kuin "pettyneellä". 8 kk kesti tiputtelua. Olin jo aika kypsä. Sitten se vaan loppui yhtenä päivänä. Meni yli 6 vkoa ettei tullut lainkaan vuotoa. Ehdin jo tehdä raskaustestinkin. Mutta sitten yli 8 viikon jälkeen tuli yhtenä päivänä sen verran vuotoa, että pikkuhousunsuojalla pärjäsi. Nyt taas jo yli kuukausi eikä mitään. Aika outoa, koska olin pitkään kärsinyt runsaista ja kivuliaista kuukautisista. Tällaisesta en osannut uneksiakaan.
 
vuotaa vaan
Peppi: Oliko tuota tiputtelua sinulla siis ihan joka päivä?
Minullakun kesti vuoto 42 päivää ja ihan joka päivä. Se kun ei ihan tiputtelua ollut joten sidettä piti käyttää joka päivä. Nyt on ihanaa kun ei mitään tule!! Yht äkkiä loppui.
Eli olen helpolla päässyt kun noin vähän aikaa vuosin jos muilla kestää noinkin monta kuukautta, mikäli se oli jokapäiväistä.
 
vipa
Mulla on menossa jo kolmas hormonikierukka ja jo ensimmäisen aikaan vuodot sun muut loppuivat kokonaan. Nyt kun on tullut jo vaihtarivaivoja, kierukka saa olla paikoillaan keltarauhashormonia erittämässä ja lisäksi estrogeeni-geeliä. Siis noita vv-juttuja se ei sentään estä.

Taitaa olla aika yksilöllistä noiden kierukoiden kanssa. Minä kyllä olen ollut tosi tyytyväinen.
 
Peppi
Vuotaa vaan:lle: ihan joka päivä. Alkoi tosiaan jo ottaa päähän ja ajattelin, että ainakin ehkäisynä toimii hyvin kun vuotaa kokoajan hiukan. Onneksi ei enää mutta kyllä jossain vaiheessa meinasin jo luovuttaa.
 
ensikertalainen
Laitatin ensimmäisen Mirenan huhtikuun lopussa, lääkärin suosituksesta, runsaisiin kuukautisiin. Tiputtelu vuotoa oli joka päivä kesäkuun alkuun, sitten tuli n. vkon katkos, ihanaa !! Sen jälkeen alkoi menkat, jotka ei kuitenkaan olleet niin pahat kuin ennen kierukkaa. Menkat kesti 5 pvä, jonka jälkeen pientä tiputtelua viime viikonloppuun. Nyt on ollut lähes "rauhallista".

Kun vihdoinkin pääsimme mieheni kanssa nauttimaan toisistamme, ilmeni uusi ongelma; mieheni sai haavan penikseensä. Voiko narut aiheuttaa tämän ?? Vastaavaa ei ole koskaan tapahtunut. Onko muilla kokemuksia ?
 
Kierukka ei hyvä!
Kyllä ne narut voi tehdä, kait.. Oma mieheni tuntee joskus ikävää pistelyä. Mutta sehän on ihan kamalaa! saa vielä trauman.. mua ainakin pelottais seuraava kerta jos oisin mies ja noin käynyt. Soita lääkärille! Langat voi lyhentää, mut kierukan poiston kanssa voi sit taas tulla ongelmia. Minä ainakin aion poistaa kierukan 2 vuoden jälkeen, ei sovi mulle.
 
vt
Hormonikierukan suhteen mielestäni kannattaa olla kärsivällinen! Noin puolen vuoden tienoilla käänne parempaan tuli välivuotojen suhteen. vähenivät todella paljon ja kuukautisvuoto väheni myös! Onneksi, koska kierto oli todella lyhyt ja vuotomäärä ennen kierukkaa oli järkyttävä.Olin naama kalpeana ja väsyneenä anemian vuoksi jatkuvasti. Pms-oireita kierukka on loiventanut, mutta ei poistanut kokonaan.
 
solmu
Mulla laitettiin hormoonikierukka ti ja vieläkin on vatsa kipee eli kuudes kipupäivä menossa. Onko muilla ollut tällaista kipua kierukan laiton jälkeen? Vuoto on ollut kohtalaista ja pe ihan samanlaista kun menkoissa vaik ei pitäis olla menkat viel pitkään aikaan. Huolestuttaa et onks tää kipujuttu jotain vakavampaa.
 
ulla
Mulle laitettiin mirena ehkäsyks ja kivuliaitten kuukautisten hoitoon. 9 kk ajan jaksoin katsella sitä TODELLA runsasta vuotoa, sitten kyllästyin. ja poistatin kierukan. Ei sopinu mulle. Nyt on kulunut n: vuosi poistosta ja vasta nyt rupee kierto olee kohillaan.
 
tyytyväinen
Mulla on jo toinen hormoonikierukka menossa ja vuodot loppui kokonaan ensimmäisen laiton jälkeen n. 1/2 vuoden päästä. Eli nyt olen saanut nauttia n. 7 vuotta täysin ilman kuukautisia!!! Ihanaa elämää. Minulla oli aiemmin todella runsaat kuukautiset ja kivuliaat ja nyt kaikki on poissa =) suosittelen...
 
minä
Minulla hormoonikierukka ollut kohta 2 kk.Ensin käytin cerazette-minipillereitä joiden aikana melkein koko ajan vuotoa.Sitten laitatin kierukan ja senkin aikana vähän aikaa aluksi vuotoa.Mutta nyt ei ole ainakaan kuukauteen ollut kuukautisia.Ja mitään kuukautiskipuja minulla ei ole ollut enää ollenkaan synnytyksen jälkeen.Aikaisemmin paljon kipuja ja runsaat 6päivää kestävät kuukautiset.
Olen erittäin tyytyväinen jos kuukautisia ei enää tulisi ollenkaan.Ei kyllä ole yhtään ikävä niitä.
 

Yhteistyössä