Hormoonikierukka

  • Viestiketjun aloittaja pms
  • Ensimmäinen viesti
MollaRape
Osallistun tutkimukseen Turussa. Vieläkään ei ole laitettu kierukkaa, mutta ensi viikolla viimeistään...hui. :) Ärsyttävää tämä odottelu, mutta toisaalta olen jo vähän kyllästynyt jännittämään, eli siinä mielessä hyvä asia.
 
mirru
laitatin hormonikierukan 2kk sitten,ensimmäisenä kuukautena tuli 2 viikkoa kestävät niukat menkat ajallaan,sen jälkeen ei ole kuulunut mitään tiputteluja. voiko raskauden mahdollisuutta olla? Viikko kaksi asennuksen jälkeen katsottiin ultralla onko kierukka paikallaan samalla kun langat katkaistiin.Paikallaanhan se oli, mutta voiko täysin luottaa vai menenkö hakemaan raskaustestin? Mulla kierukka ollut loistava ehkäisykeino,ei mitään sivuoireita muuta kuin välillä alavatsan vihlontaa menkkakivun tavoin.
 
eikösekäykään?
Laitatin myös kierukan pari kuukautta sitten, se on ensimmäiseni.

Kuinka pitkän aikaa teillä muilla on mennyt, ennenkuin kierrot ja muuta asettuvat kohdalleen? Onko tuo neljä kuukautta se maaginen raja, vai voiko mennä pidempään?

Itselläni oli luonnostaan tosi säännöllinen kierto, päivälleen 28vrk (vuoto 3vrk). Lääkäri kovasti "lupaili" kuukautisten jäävän pois kokonaan kierukan myötä. No, eipä tietenkään minun tuurillani. Laiton jälkeen tiputtelua koko kuukausi, sitten viikon kestävät "kunnon" menkat! Kaksi viikkoa väliä ja taas viikon kestävät menkat! Täähän menee nyt aivan päin vastoin kuin piti! Ottaa kyllä päähän, jo mielessäni iloitsin pois jäävistä vuodoista ja se olikin yksi syy, että kierukan laitatin.

Kauanko kannattaa odotella?
Tiedän, että olen hätäinen, mutta antakaa nyt jotain pientä toivon kipinää! Tää vain menee just toisinpäin kun lekuri lupaili!
 
nalle22
onneksi löysin tältä palstalta tällasen ketjun, nimittäin mulla saattaa olla edessä toi mirenan laitto...endoa epäillään, ja lähinnä sen takia se laitettaisiinkin. aina ollu kauheet kuukautiskivut (11v lähtien), niin pahat että ihan itken enkä voi nousta sängystä...silloin kun olin vielä koulussa, niin koulusta piti olla aina vähintään eka vuotopäivä pois..ja nyt välillä myös töistä. minipillereitä kokeilin noin puoli vuotta (yhdistelmiä ei ylipainon vuoksi kokeilla, en itsekään halua riskeerata, kun tulppariskiä hieman suvussa korkean hb:n takia) jotka vaan sekotti mun aiemmin niin säännöllisen kierron, eli kierto meni sekaisin ja vuosin kolmekin viikkoa. noh, nyt loppukesästä alkoi oudot alavatsakivut, ja on löytynyt muutama kysta jotka hävinneet, kerran aiheuttaneet myös nestettä vatsaonteloon..ei meinannu lekurit millään uskoa että se vois olla jotain gynekologista, vaan koko ajan hoki sitä suolistoon liittyvää syytä, vaikka mitään ongelmia ei sillä puolella ole ollut eikä ole. nyt vihdoin kun oon joutunu menee gynen polille päivystyksenä varmaan 6krt kolmen kuukauden sisällä, niin yks lekuri, aivan mahtava sellanen, sano että eihän noita kipuja voi enää katella, että ei sun tartte joutua niistä kärsimään. ja vihdoin myös sain sen lauseen yhden lääkärin suusta ulos: sehän tietysti voi olla myös endometrioosia....ei sinänsä että toi nyt ois kiva uutinen, mutta se helpotti kun joku vihdoin uskoi..siis oviksen aikaan kauheet kivut, pari päivää ennen vuotoa alkaa pahat kivut jotka kestää noin 4 pv...kyllähän mä tiedän et noi on tyypillisiä endon oireita. ultrassa ei sitä ole näkynyt, mutta eihän se välttis näykään..ja sitä endoa ei tarvii olla kun nuppineulanpään kokoinen pesäke, niin se voi jo aiheuttaa hirveät kivut.
nyt siis olen syönyt noin 2kk keltarauhashormonipillereitä yhtäjaksoisesti 2tbl/pv...ja olo on kyllä ollut kieltämättä aikas mukava, lukuunottamatta marraskuun loppua kun olin jalkaleikkauksessa ja kun oksensin, tuli myös yrjöttyä tää pilleri ja sit menkat alko parin päivän päästä siitä ja kivut ja kaikki tuli mukana...ja vuoto kesti pari viikkoa..
tammikuun lopussa sit on taas aika gynen polille jossa kai mietitään sitä kierukan mahdollisuutta...se laitettaisiin nukutuksessa, nimittäin mun kohdalla yksikään gynen tutkimus ei ole täysin onnistunut kipujen ja jännityksen takia..ja erittäin pahan pelon takia. mua vähän kyllä toi nukutus arveluttaa, joten taidan kysästä oisko se mahdollista laittaa puudutuksessa, esim. spinaalissa...en tiedä onko mahdollista mutta kysyähän aina voi...onko kellään tästä kokemuksia?
tulipahan taas pitkä tarina, mutta pitipähän selittää...ja kiitos kaikille kokemuksien jakamisesta, helpottaa hiukan lukea teidän kokemuksia ennen mahdollista kierukan laittamista...vaikkakin osa kokemuksista on huonoja..mutta eihän kaikki kaikille sovi.
 
Sudenmarja
Minulla on ollut hormonikierukka kolme vuotta ilman ongelmia. Laittaminen sattui kyllä, mutta se on pieni haitta etuihin nähden. Alussa oli kuukautiskipuja ja joskus tiputteluvuotoa, mutta nyt ei ole vuotoja eikä pms-oireita eikä mitään muutakaan kuukautiskiertoon liittyvää tuskaa.

No joskus on kuukautiskivun tapaisia vatsakipuja hyvin vähän. Mies on joskus valittanut pistelystä (asennon vaihtaminen auttaa) mutta ei enää pitkään aikaan.

Pillereillä ja laastareilla olin masentunut ja haluton, "luomuna" pelkäsin raskaaksi tulemista koko ajan koska kierto oli jatkuvasti epäsäännöllinen. Ja itkeskelin ja voin pahoin pms-oireista pari päivää kuukaudesta. Kaikki tuo on nyt vain muisto, enkä ole vaihtamassa hormonikierukkaa pois mistään hinnasta.

Suosittelen kokeilemaan, ei se kaikille sovi mutta ainakin minulle ihan täydellinen.
 
tutkittava33
Olen myös mukana hormonikierukkatutkimuksessa. Kierukka (ensimmäinen) asennettiin joulukuun alussa ja minua on piinannut nyt kamala ahdistus yhtäjaksoisesti joulukuun puolivälistä lähtien. Ahdistaa niin, että koko ajan rinnassa tuntuu kuumotusta ja on oksettava olo. Mieliala ei ole mielestäni kuitenkaan laskenut. Kukaan kokenut tällaista?
 
rouva 47
Mulla on ollut sama kierukka nyt kuusi vuotta. viime vuonna menin gynelle ja ajattelin että se pitää vaihtaa. Mutta lääkäri sanoi että se voi olla vielä vuoden . ja hyvion on vuosi menny. Nyt mulla on pari viikon päästä aika kierukan vaihtoon. Mulla on nyt menossa toinen levonova kierukka. Olen ollut todella tyytyväinen. Ensimmäisen kierukan kanssa mulla oli alkuun ongelmia melkeen puoli vuotta oli epämmäräsiä vuotoja ,mutta sitten ne alko väheneen . Nyt mulla ei oo juurikaan mitään vuotoa. Muutaman kerran vuodessa saattaa olla jotain pientä.
Seksihaluihini kierukka on vaikuttanut todella paljon. Mulla oli enne kierukan asentamista paljon runsaita vuotoja ja olen usein todella kipeä ja ei siinä juuri seksiä tehny mieli.
Nyt olen todella tyytyväinen seksielämääni haluja riittää ja kuivuus ei ole ongelma.
 
noeitaidakäydäkkään
Alkuperäinen kirjoittaja eikösekäykään?:
Laitatin myös kierukan pari kuukautta sitten, se on ensimmäiseni.

Kuinka pitkän aikaa teillä muilla on mennyt, ennenkuin kierrot ja muuta asettuvat kohdalleen? Onko tuo neljä kuukautta se maaginen raja, vai voiko mennä pidempään?

Itselläni oli luonnostaan tosi säännöllinen kierto, päivälleen 28vrk (vuoto 3vrk). Lääkäri kovasti "lupaili" kuukautisten jäävän pois kokonaan kierukan myötä. No, eipä tietenkään minun tuurillani. Laiton jälkeen tiputtelua koko kuukausi, sitten viikon kestävät "kunnon" menkat! Kaksi viikkoa väliä ja taas viikon kestävät menkat! Täähän menee nyt aivan päin vastoin kuin piti! Ottaa kyllä päähän, jo mielessäni iloitsin pois jäävistä vuodoista ja se olikin yksi syy, että kierukan laitatin.

Kauanko kannattaa odotella?
Tiedän, että olen hätäinen, mutta antakaa nyt jotain pientä toivon kipinää! Tää vain menee just toisinpäin kun lekuri lupaili!
Toinen hätäinen täällä :) Laitatin elokuun lopussa hormonikierrukan ja eiköhän reilu viikko sitten taas alkanut menkat, kestivät 10 päivää (normaalisti 5 pv) ja taas tuhruttaa. Tämän kuukauden katson, jos ei ala loppumaan, sitten lähtee härveli pois, maksoi mitä maksoi (kyseessä siis Mirana).
 
täällä ei niin hätäinen
Minullekin laitettiin mirena elokuussa. Jossain välissä jäi jo yhdet kuukautiset pois välistä ja kokonaan vuodotonta aikaa taisi olla yli puolitoista kuukautta yhteen menoon. Ajattelin, että jippii! No sitten tuli taas oikein pitkät kunnon kuukautiset ja tuhruttelu jatkuu. :-( Tosin vuoto on ollut vähäisempää eikä kipuja juuri ole ollut. Ennen olin oikein kunnolla kipeä muutaman päivän kuukautisten aikaan. Ajattelin kuitenkin tässä vielä muutaman kuukauden katsella, josko tuo jatkuva tuhruttelu loppuisi..
 
Minnihiiri.
Minulla on ollut 2 hormonikierukkaa, ensin Levonona reilut 5 vuotta ja sen jälkeen Mirena puolisen vuotta. Kummankaan kierukan aikana ei ollut vuotoja juuri ollenkaan, pärjäsin pikkuhousunsuojalla, edes alkuvaiheessa ei ollut mitään ongelmia. Sivuvaikutuksina ensimmäisen kierukan aikana ihon rasvoittuminen, karvojen (esim. kainalokarvat) kasvun nopeutuminen jne. Mutta ei mitään mitä ei olisi ollut kestämätöntä.

Mutta kun kierukka vaihdettiin uuteen, paino nousi puolen vuoden aikana lähes 10 kiloa, vaikka ruokailutottumukset tai liikunnan määrä eivät muuttuneet edellisen kierukan ajoista. Lisäksi toista rintaa aristi aina kierron tietyssä vaiheessa. Ja lääkäri sanoi mulle, että painon nousu hyvinkin luultavasti johtui tuosta uudesta kierukasta, se on uutena paljon voimakkaampi kuin mihin keho on tottunut ja reagoi siksi painon nousulla.

No nyt on kierukka poistettu ja lapsi saa tulla jos on tullakseen, toivottavasti kilotkin lähtevät laskuun.
 
Oona 60
Alkuperäinen kirjoittaja tutkittava33:
Olen myös mukana hormonikierukkatutkimuksessa. Kierukka (ensimmäinen) asennettiin joulukuun alussa ja minua on piinannut nyt kamala ahdistus yhtäjaksoisesti joulukuun puolivälistä lähtien. Ahdistaa niin, että koko ajan rinnassa tuntuu kuumotusta ja on oksettava olo. Mieliala ei ole mielestäni kuitenkaan laskenut. Kukaan kokenut tällaista?
Minulle asennettiin kierukka viime lokakuun alussa, ja kolmen kuukauden päästä alkoi ahdistus ja pahoinvointi. Nyt harkitsen jo kierukan poistoa.
 
Susana
Hormoonikierukka sisältää samaa ja suunnilleen saman määrän hormoonia kuin minipillerit, eli jos ne auttavat pms-oireisiin tai kuukautiskipuihin niin luultavasti myös hormoonikierukalla voi olla positiivinen vaikutus. Täytyy kuitenkin muistaa että sen vaikutus on ennemminkin paikallinen, vaikka hormoonia erittyy kyllä vereenkin. Ei vain niin paljoa kuin suun kautta otettavissa pillereissä tai ihonalaisessa implantissa. Kannattaa kokeilla eri vaihtoehtoja, jotta löytyy itselle sopiva hoitokeino.
 
Vierailija08
Minulla oli Levonova 8 vuotta ja toimi koko ajan hyvin. Runsaat kuukautiset kutistuivat olemattomiin puolessa vuodessa. Joskus aina oli kipuja mutta ne menivät ohi. Kierukka poistettiin puoli vuotta sitten ja ajattelin että en uutta laita koska ikääkin jo runsaasti yli 50 vuotta ja toivoin kk jo hiipuneen. Hirvittävät vuodot alkoivat ja viimeiset olivat jo sietokyvyn rajalla. Uusi kierukka laitettiin viikko sitten, oli kuulemma tulossa entisät kauheampi vuoto kun ultrasta katseli. Kiva lääkäri, eläkkeellä oleva mies, laittoi aivan kivuttomasti kierukan. Antoi varalle vielä vuotoa hillitseviä lääkkeitä, menee varmaan aikansa ennenkuin taas vuodot rauhoittuvat. Paino pysyi samana tuon puolen vuoden kierukattomuuden aikana halutkin ovat samat, taitaa toi kevät nyt vähän villitä :)
 
Nosseposse
Mulle asennettiin Mirena toissapäivänä, ja nyt on vähän kuumeinen olo. Onko kenellekään muulle tullut kuumetta, ja miten olette toimineet? Lääkäri sanoi että pitäisi ottaa yhteyttä, mutta hänellä ei ole aikoja ennen kuin alkuviikosta.
 
milloin loppuu ?
Itselleni laitettiin Mirena-kierukka viime syksynä ja pari kuukautta laiton jälkeen hiuksia alkoi lähteä aivan varisemalla. Kuukautiset meni tosi niukaksi ja karvojen kasvu säärissä ja kainaloissa kiihtyi..
Otatin muutama päivä sitten kierukan pois ja nyt odottelen että hiusten lähteminen loppuu ennenkuin kalju kiiltää päälaella. Onko kellään vastaavia kokemuksia ? Kauanko menee ennenkuin elimistö ns. palautuu normaaliksi ja olisi toiveita saada hiustenlähtö loppumaan ?
 
sapettaa
Onko kenellekään käynyt niin, että olet ostanut hormonikierukan ja menet laitattamaan sitä, ja sitten huomataankin, että kohtuontelo on liian lyhyt eikä kierukka mahdu kohtuun? Hukkaan meni nekin kierukkarahat eikä mikään taho haluaisi korvata mitään. Tympii.
 
toivossa hyvä elää
Alkuperäinen kirjoittaja milloin loppuu ?:
Itselleni laitettiin Mirena-kierukka viime syksynä ja pari kuukautta laiton jälkeen hiuksia alkoi lähteä aivan varisemalla. Kuukautiset meni tosi niukaksi ja karvojen kasvu säärissä ja kainaloissa kiihtyi..
Otatin muutama päivä sitten kierukan pois ja nyt odottelen että hiusten lähteminen loppuu ennenkuin kalju kiiltää päälaella. Onko kellään vastaavia kokemuksia ? Kauanko menee ennenkuin elimistö ns. palautuu normaaliksi ja olisi toiveita saada hiustenlähtö loppumaan ?
Minä poistatin samasta syystä, sekä siitä että ihoni meni ihan kauheaan kuntoon mirenasta. Otatin pois joulukuussa, hiustenlähtö vähentynyt tosi paljon...oikeestaan loppunut kokonaan. Karvojen kasvu on aika samoissa, iho ei meinaa parantua millään. Olen syönyt tetrasyk. kuuria jo kohta 2 kk. Ilmeisesti hormonit elimistössä sekaisin, enkä tiedä mikäköhän siihen enää auttaisi...
 
tutkimuspotilas myöskin
Minäkin osallistun tutkimukseen täällä pohjoisessa Suomessa. Kierukka asennettiin lokakuussa 2007 ja hyvin on mennyt tähän asti. Säännöllisesti n. 21pv kierrolla (söin aiemmin lähes 8 vuotta pillereitä) pikkuisen kipuilee ja tuhruttelee, mutta ei mitään verrattuna aikaisempiin kipuihin tai vuotoihin - ilman mitään suojuksia ja särkylääkkeitä pärjäilee.

Seksihaluni olen saanu vihdoin takaisin (luulin jo, ettei niitä minulle ole koskaan suotukaan) ja mieliala on kohonnut niin että mieheni on ihmetellyt, mikä on tullut!

Gyneni sanoi viime kuussa tarkastuksessa, ettei raskauksia olisi ainakaan näissä 2007 aloittaneissa tullut lainkaan ja sivuoireetkin ovat käytännössä olleet hyvin vähäiset eikä tässä kaupungissa ole keltään jouduttu kierukkaa vielä poistamaan.

Tyytyväinen olen kierukkaan kaikin puolin, ja mikäli ei olisi suunnitelmissa yrittää perheenlisäystä tämän projektin päätyttyä, ottaisin heti samanlaisen uudelleen. Harmi, ettei näitä "vähähormonisia" ole vielä markkinoilla.
 
entinen käyttäjä
Itselleni on nyt asennettu Mirena ja kivut on tuskaiset vaikka laitosta on jo viikko, tiputtelen niinkuin tiputtelin ennenkin, saan jaktuvia raivo/itku kohtauksia ja suoraan sanoen mikään ei tunnu hyvältä..
Kierukka laitettiin koska gyne lupasi sen tuovan kapselin aiheuttamiin vuotohäiriöihin ratkaisua, sillä se vaikuttaa paikallisemmin.. noh niitä odotellen kipristelen kivusta. Mutta jos olet harkitsemassa kierukan laittoa suosittelen ehdottomasti harkitsemaan vaihtoehtona Implanon-kapselia! Haitattomampi ja yleisimmin (esim. siskollani sekä muutamalla ystävälläni) vuoto hävisi täysin, ei mieliala heittelyitä, ei hiustenlätöä ja EI KIPUA! Pieni kapseli olkavarressa tuntuu jotenkin paljon turvallisemmalta kuin jokin joka on sisälläsi etkä tiedä miksi se aiheuttaa kipua ja onko se edes siellä...
Luettuani keskustelua huomasin monenkin kärsineen kivusta, mutta kuinka kauan sitä on kestettävä..?? Kotona makaan sikiöasennossa ja vikisen, yöt on levottomia kun ei asentoa löydä koska sattuu.. Töissä en jaksa olla iloinen asiakaspalvelija kun kipulääkeet ei vie kaikkea kipua pois... Vaikea sanoa mikä on normaalia mikä ei, mutta kuinka kauan on kärsittävä, kehtaanko parin viikon päästä mennä ja pyytää psitämään uuden kapselin ihon alle että pääsen kivuistani..?
 
voi kestää
kyllä ne kivut voi kestää, tosin niiden ei kuulu olla mitenkään älyttömän kovia, ainakaan pitkää aikaa...mulla itellä oli ihan sama ongelma, eli siis kipuja..sanottiin vaan että ne voi kestää.
mulle se laitettiin endoepäilyn takia eli eri syystä kuin sulle, ja mulla sen tarkoitus oli ottaa kivut pois...no, eipä lähteny kivut, vaan 2,5kk päästä ultrassa näkyi että se oli lähtenyt pois paikoiltaan, ja se oli pakko poistaa. sen paikkaa siis seurattiin useasti ton 2,5kk aikana kipujen takia ja aina se oli oikeassa paikassa, mutta nytpä ei.

suosittelen että et siitä vielä noin vähän ajan päästä luovu, se ei kuitenkaan ole mikään ihan halpa kapistus. ja voi viedä aikaa että siihen tottuu. kuitenkin jos noi sun kivut jatkuu, niin mene ihmeessä gynelle, mutta älä heti ekana sano että haluat sen pois, vaan pikemminkin kannattaa kysyä että mitä niille kivuille voi tai kannattaa tehdä..ainakin varmasti varmistavat että se on paikallaan. mullakin se ihme kyllä oli aina ennen tota vikaa kertaa paikallaan, vaikka kivut oli ties kuinka kovat.
 
"Sekakäyttäjä"
Olen elänyt vajaa 3 viikkoa Mirenan kanssa erittäin epäsovussa. Se on viimeinen hoitokeino myoomiin+endometrioosiin ennen leikkausta, koska hormoninapit eivät mulle käy. Lääkäri jopa suositteli sitä ja tutkimusten mukaan kaikki sisäkaluissa oli ok, hyvin saatiin paikalleen sairaalassa ja ultrassakin vielä katsottiin, että on oikeassa asennossa. MUTTA siitä alkoivat elämäni helvetillisimmät kouristelukivut, ikään kuin synnyttäisin värkkiä ulos. Särkylääketokkurassa olen siis elellyt, ja lääkkeiden kanssakin tuntuu. Lisäksi koko alavatsa on turvoksissa kuin jättimeloni ja nyttemmin rinnatkin aristavat sekä iho rasvassa lilluu. Varsinkin runsaampi liikkuminen laukaisee hurjat kipuaallot. Ja isojen kouristelujen jälkeen jää jälkijäristelyt tuntikausiksi.

Epäilen, että myoomani painavat kohtuonteloa tai kohtuni yksinkertaisesti on liian pikkainen, eli on tehty hoitovirhe - vaihteeksi kerran. Tai sitten olen vain se tuiki harvinainen tapaus, jolle mikään hoito ei passaa.

Lääkärikonsultaatiossa kahden viikon tuskan jälkeen sain kuulla, että jopa 2 kk voi kipu jatkua, mutta kuka hullu sellaista voisi kestää, koska päivittäin kipumittari voi vilahtaa 8/10 :een. Ainoa lohtu tohtorilta oli se tieto, että tehokkaampaa kivun lievitystä saa, kun tekee coktailin parasetamol + ibusal (= sekakäyttäjä;). Ei tule edes niin tokkuraan.

Pari viikko aion vielä katsella, mutta sitten lienee pakko lopettaa masokismi ja hakeutua leikkausjonoon nauttien odotellessa puolestaan "mukavista pillerisivuvaikutteista".
 
nalle22 ei kirj
jos se kierukka ei sulla pysy kohdun pienuuden takia, niin ei se ole siltikään hoitovirhe.
sitä ei voi tietää onko juuri sun kohtu sopiva kierukalle, ennenkuin sitä kokeilee.

itellä laitettiin nukutuksessa mirena helmikuussa 2008, kivut oli jokapäiväiset ja kovat, kerran se aiheutti yhden munasarjakystankin ja siinäkin kovat kivut, ja yksi kipukohtaus.
yksi päivä taas kivut yltyivät, ja samalla tuntui kuin joku pistäisi puukolla emättimeen...lääkärissä ultrassa selvisi että kierukka oli lähtenyt pois paikoiltaan, oli kohdunkaulakanavassa...tämä siis toukokuussa 2008.
mun kohdalla saattoi käydä niin että kohtu oli liian pieni. kierukan paikka tosin tarkastettiin asennuksen jälkeen ja monta kertaa ennen kun se lähti pois paikoiltaan, eli ainakaan väärin sitä ei oltu asennettu. mutta tosiaan, ikinä ei voi tietää onko se juuri minulle sopiva, ennenkuin sitä kokeilee...yksi lääkäri jopa juuri ehdotti uutta kierukkaa, mutta enpä taida sitä haluta, kun ne kivut miksi se laitettiin, vain jatkuivat jokapäiväisinä ja mielialaankin se vaikutti.
ja yksi asia mistä en myöskään pitäny, oli se että hiuksia rupes lähtee paljon...niitä lähtee edelleenkin, koska syön nyt pillereinä orgametrilia, vastaa aikalailla mirenaa, on vaan tietysti pillerimuodossa ja vaikuttaa niin siis koko kroppaan eikä vain paikallisesti.

kaikille kierukka ei yksinkertaisesti vaan sovi, voihan noi kivut kaiketi johtua myös niistä myoomista...tai ainakin osaltaan...ja yhdessä kierukan kanssa.
mulla myös sellanen cocktail, että panadol 1g ja burana 600mg samaan aikaan, ja tollanen miksaus kolme kertaa päivässä. onneks en nyt oo niitä joutunu ottaa, vaikka kipuja on edelleen kierukan poistamisesta huolimatta. tosin hieman vaimeempana.
mulla siis ei myoomia vaan epäillään endometrioosia.

toivottavasti ne sun kivut nyt oikeesti hellittää, tai sitten ehkä sun kohdalla se leikkaus voi olla parempi vaihtoehto jos kivut ei lähde.
joka tapauksessa ei sun kannata eikä tarvitse eikä kuulu kärsiä tollasista kivuista!
tsemppiä! :)
 
"Sekakäyttäjä"
Lämpimät kiitokset tsemppauksesta, Nalle. Ihmettelen, miten olet voinut kestää Mirena-kipujasi niin kauan. Sinun täytyy olla hurjan sisukas! Muuten myös mulla on kokemusta siitä, että tohtori yrittää kääntää endoa suolivaivoiksi. Siis hormonilääkityksellä suolivaivat (ummetus, ulostuskivut, ripuli...) loppuivat näppärästi.

Itse yritän sinnitellä vielä vähän, vaikka sainkin Mirenan tautieni vuoksi ilmaiseksi. Se olisi niin vaivaton hoitomuoto ja maalaisjärjellä ajatellen aiheuttaisi vähiten sivuvaikutuksia hoidon paikallisuuden vuoksi. Mikään muu hormonaalinen ehkäisy/tautihoito (endo+myoomat) ei liene matalahormonipitoisempi, vai onko jollakulla parempaa tietoa tai vinkkiä mitä merkkiä hoidoksi, jos Mirenakaan ei passaa?

Hoitovirhettä epäilen eniten siksi, että Mirenan ohjeessa lääkäreille sanotaan, ettei sitä saa laittaa kohtuonteloon, jota myoomat painavat. Kuitenkin Hydrosonografia ei onnistunut (=kohtu ei laajentunut liuoksella), ja silloin lääkäri sanoi tämän johtunevan painavista myoomista. Näin jälkeenpäin ihmetyttää, että kuitenkin kierukka lääkärin mukaan passaisi. Toki ymmärrän, että kokeilematta on aika mahdoton tietää, sopiiko vai ei, koska ihmisen kroppa on niin monimutkainen pakkaus. Toinen syy arvella hoidon virheitä on se, että pitkän anelun jälkeen saamastani epikriisistä löysin 8 isoa virhettä tautini suhteen: esim. tärkeitä oireita puuttui ja vääriä tilalla!!! Ei herätä luottamusta.

Leikkaus (kohdun poisto) ei huvita sen vuoksi, että ei ymmärtääkseni tapa endoa. Samoin aikaistaa vaihdevuosia, joten joutuisin taas ongelmaan hormoninappien syömisen kanssa, koska eivät ole tähän mennessä sopineet. Lisäksi voisi aiheuttaa tapauksessani virtsavaivoja. Kärsin myös jo nyt yhden leikkauksen epäonnistumisen takia ikävistä kivuista lopun elämäni, joten vaa'assa painaa paljon iso komplikaatioprosentti, vaikken pelkuri olekaan. Samoin harmittaa, että vuosikausien tautikierteelle ei vieläkään näy "edes koillisesta nousevaa aurinkoa".
 

Yhteistyössä