Hormoonikierukka

  • Viestiketjun aloittaja pms
  • Ensimmäinen viesti
nalle22 ei kirj
heips!
en ymmärtänytkään tosta aiemmasta viestistäsi tosta hydrosonografiasta yms...koska tietysti miten ton tekstin ymmärsin niin silloin kyseessä voisi ollakin hoitovirhe, ainakin tavallaan.

mulla koska mirena ei pysynyt, niin mulla jatkettiin tota orgametrilia, joka on siis keltarauhashormonia tabletteina. käytin sitä siis ennen mirenaa myös, mutta halusin mirenaa kokeilla koska noiden pillereiden muistamisessa on kuitenkin aina hommaa, varsinkin kun se pitää ottaa kaksi kertaa päivässä ihan joka päivä ilman taukoja, aina samaan aikaan päivästä.
sehän siis periaatteessa ajaa saman asian kuin mirena, vain vaikuttaa koko kehossa. sen ansiosta mulla ei menkkoja tällä hetkellä olekaan ollenkaan, orgametril hoitaa kohdun limakalvoa ja pitää sen ohuena, juuri niinkuin endossa on tarkoitus...jos mulla nyt sitä edes on, kun olen vasta epäilyvaiheessa, tai itseasiassa siinäkin jutussa on menty takapakkia ja joudun turvautumaan yksityiseen...ja todnäk ottamaan yhteyttä potilasasiamieheen, kun mulle luvattiin kontrolliaika että mietitään laitetaanko uusi mirena vai ei. no kukaan ei nyt yhtäkkiä suostukaan antamaan sitä aikaa mulle, kun on tehty lähete myös sisätaudeille suolitutkimuksia varten, vaikka mun papereissa lukee myös selkeästi, että EI SUOLISTO-OIREITA. pitää vaan sanoa, että no mitä sitten kun mun lääkkeet loppuu, muutanko mä sitten sinne päivystykseen kun ne nykyistä kamalammat kivut alkaa taas...suututtaa ihan...no mutta se nyt oli vähän aiheen vierestä...voisin vaan keskustella tästä vaikka kuinka ja paljon.

mitä tulee tohon kohdunpoistoon ja endon "paranemiseen", niin olen kuullut sellaista, että jos kohtu JA munasarjat poistetaan ja hormonikorvausta ei aloiteta ekaan 3kk leikkauksesta, niin endon ei pitäisi enää koskaan palata. kun ei ole enää mitään mikä niitä hormoneja erittäisi.

ja mitä noihin epikriisin virheisiin tulee, on ne mullekin tuttuja, varsinkin viimeisin paperi jossa lukee mm. ei tärinäarkuutta, vaikka sanoin että sitäkin on....
pieni, mutta voi olla myös merkittävä asia...
sitten mua ärsyttää se kun tossa paperissa lukee, että kipu ei selvästi liity kiertoon, esiintyy myös kuukautisista riippumatta....miten hitossa mun kivut voisi mennä kierron mukaan tai esiintyä vain kuukautisista riippuen, kun mulla ei ton lääkityksen takia mitään kiertoa edes ole?! siis pistää niin vihaksi.

sitten mulla lukee tossa, että ohjelmoidaan alavatsan uä, josta soittoaika. okei, mulle soitettiin, mutta joku outo lekuri joka kysyi että olenko mä soittanut? eikä edes tiennyt siis miksi soittaa, eikä tasan ainakaan kertonut mitään tosta ultran tuloksesta. kieltäytyi vaan antamasta sitä kontrolliaikaa sen sisätautien lähetteen takia.
tässä siis on niin selvä hoitovirhe kun vaan voi olla. mut on siis jätetty ihan yksin ilman mitään hoitoa, vaikka se aika piti antaa juuri sen jatkolääkityksen takia...
kyllä mä taidan ottaa sinne potilasasiamieheen yhteyttä, vaikka mulla onkin yksityiselle syyskuuksi se aika.
miksi mun pitäisi maksaa itteni kipeäksi siitä että erikoissairaanhoito ei tee hommiaan vaan jättää potilaan yksin....
se on sitten vähän voi voi kun noi lääkkeet loppuu ja vuoto ja pahat kivut alkaa siitä parin päivän sisällä.

sori tää valitus, mutta ketuttaa niin maan prkleesti....
toivottavasti sulla nyt toi mirena rauhottuisi tai keksittäis jotain muuta sitten tilalle...onko sulle ikinä puhuttu noista orgametrileista?
 
kallellaan
Alkuperäinen kirjoittaja sapettaa:
Onko kenellekään käynyt niin, että olet ostanut hormonikierukan ja menet laitattamaan sitä, ja sitten huomataankin, että kohtuontelo on liian lyhyt eikä kierukka mahdu kohtuun? Hukkaan meni nekin kierukkarahat eikä mikään taho haluaisi korvata mitään. Tympii.
tässä olisi kyllä terveyskeskus vastuussa siinä mielessä, että jos laitetaan ekaa kierukkaa ja jos ei ole synnyttänyt pitää ultrata, ja jos on synnyttänyt, pitäisi perustaa raskausajan tietoon kohdun muodosta ja mallista.

Itselle kävi niin että kohtu olikin reilusti kallistunut ja kierukka meni läpi, nyt se on seilannut vatsassa jo iät ja ajat mutta parin kuukauden kuluttua se vihdoin lähtee. Tässäkin vikä oli lääkärin joka laittoi sen katsomatta taustatietoja, minun kohtu on väärän mallinen eikä kierukka käy. Minulle korvattiin kyllä kierukkaan menneet rahat, mutta sen poisto kuluista täytyy ottaa vielä uudestaan yhteyttä, kun leikkaus maksaa vähintään sen 72e
 
ankku-75
Laitatin elämäni ensimmäisen mirena-kierukan runsas kuukausi sitten.Tätä palstaa kun luin niin oli ennakkopelkoja että voi olla että joudun sen poistattamaan piankin. Pillerit multa kiellettiin rajujen migreeni- ja ihottumaoireiden vuoksi. lisäksi miehelläni on kumiallergia,eli sekin jutska oli pois pelistä.... No päätimpä kokeilla kierukkaa! Ainoastaan päivänä,jolloin kierukka asennettiin, tunsin kipua alaselässäni. Sen koommin en ole kipuja kärsinyt. Vuotoa(tosi vaaleaa ja vähäistä ) kesti kokonaiset 2 pv, jonka jälkeen ei ole tullut tippaakaan! Valkovuodon määrä on ehkä hiukkasen lisääntynyt ja rinnat turpeat/hiukan aristavat, mutta ei todella yhtään mitään valittamista ainakaan vielä! Toivon todella että tämä onni jatkuisikin seuraavat 3 vuotta! Tästä ketjusta sen taas saa todeta että mikä on mulle hyvä, saattaa olla toiselle ketastrofi. Ei auta kun kokeilla ja kuunnella omaa kehoansa. Me olemme jokainen niin ainutlaatuisia, että tuskin löytyy koskaan ehkäisymuotoa joka kävisi ihan kaikille....
 
jonna79
jos oisin tienny et kierukka on tämmen en ois ikinä ottanu,1,5kk sit laitettii eka vuotoo vähä sit ylty pari pv väliä ja taas tiputtelua.nyt ku kävin lääkäris tarkistuttamassa ni eipä lankoja enää lötynykkää.on joko menny jotenkii väärin tai sitte tullu huomaamatta ulos mitä en kyllä usko.nyt vaa oottelen et koska pääsee ultraan tarkistamaan missä se kierukka on.takas en varmana laita jos on iteksee poistunu!!!!ei tarvii sit sitä taas pelätä koska narut on taas hukkunu
 
Klarinetti
Ikävää huomata että niin monella on ollut huonoja kokemuksia hormonikierukasta. Itselläni on ollut Levonova jo 17 vuotta ja taas olen kierukanvaihtoon menossa. Pientä arkuutta miullakin on rinnoissa, mutta ei muuta ongelmaa alun tiputtelujakson (4kk kesti) jälkeen. Ihanaa, ei kuukautisia lainkaan! Se oli taivaallinen vastakohta entisille runsaille, helvetillisen kivuliaille vuodoille, jotka alkoivat synnytyksen jälkeen. Hemoglobiiniarvotkaan ei miulla ole kierukan laiton jälkeen olleetkaan anemian puolella. Suvussamme on luukatoa joten jo senkin takia hormonikierukka on hyvä vaihtoehto. Kipu on tietysti yksilöllinen kokemus, enkä vähättele kenenkään kokemuksia. Kuitenkin, ainakin tuttavapiirini naiset (kaikki yli 40 v) tuntuvat olevan hormonikierukoihinsa hyvin tyytyväisiä. Aikoinaan (20 v sitten, kun Levonova tuli markkinoille) lääkärini aina sanoivat, ettei sitä yleensä laiteta synnyttämättömille naisille jos muu ehkäisy sopii.
 
dingdong
Lähtee järki tämän kanssa. Laitettiin tämä joskus kuukausi sitten ja noin reilu viikko sitten on iskeny ihan järjetön halu syödä koko ajan jotain. Siis koko ajan haluttaa jotain herkkua tai ruokaa ja tämähän näkyy painossa. LIsäksi selkään on tullut paljon isoja finnejä, joita ei todellakaan ennen ole ollut. Olen myös melkein koko ajan niin vihainen, että voisin tappaa jonkun. Tasoittuukohan nämä oireet ajan myötä vai tällaistako tämä nyt sitten?
 
vinttis
Mulle laitettiin Mirena kuukausi sitten kierron puolivälin jälkeen (ei saanut lekurille muita aikoja). Eipä tuo sattunut ;-) Alkuun tuli pientä tiputtelua pari pvää. Kunnes menkat alkoivat normaaliaikaan. Huh! Nyt oon vuotanu ku seula kohta viikon (normisti ekat 3pv lorisee älyttömästi), mahaan koskee kuin supistelisi.. Kai tää on normaalia joillakin. Tosiaan sen oon huomannut et nälättää enemmän kuin ennen, varsinkin nyt vuodon aikaan. Kaipa elimistö joutuu tankkaamaan..
Normaalia kireempi olen ollut Mirenan laiton jälkeen. Parilta tutulta olen kuullut et vuosivat ekan kuukauden rajusti, sit loppui vuoto kokonaan. Toivossa on hyvä elää!
 
humnnkk
eilen laitettiin mirena, sattui hiukan mutta sen kestää kyllä. vuoto tuli muutaman tunnin jälkeen, jonkin asteista kipua mahassa ja selässä mutta raskasta työtä tein koko loppupäivän ja tämänkin. en ole vuotanut eilisen jälkeen, mahassa vielä pientä turvotusta mutta toivon että sekin loppuu ja saan olla 5v huoletonna
 
vihdoinko
Minulla ollut Mirena 7 kk. Nyt tässä kuussa jäi kuukautiset ekaa kertaa pois, sitä ennen olleet normaalisti, tosin vähän niukempana ja kestäneet pitempään. 5 kk lisäksi sellaista tiputtelua, että pikkuhousunsuojaa piti käyttää lähes jatkuvasti muutamaa viikkoa lukuunottamatta silloin tällöin. Kuinka teillä muilla on kuukautiset loppuneet Mirenan kanssa, onko kertalaakista vai ovatko tulleet takaisin vielä?
 
aikuinen N.
Hei-onko kellään kokemusta.Mirena hormonikierukasta 50v-iässä????itselläni ollut vuodesta 2006,vaihto kyllä uuteen)mieliala matalalla,aj.tulehduksia,kamala turvotus ja painon nousu,jalkojen turvotus,,,,,,rinnat osan kk,kuin od.Äidillä:/,,,,,,iho myös huono,näppylää kasvoissa. Vaikuttaako hikoiluun edullisesti tässä iässä???ym.vaihdevuosi oireisiin?????hikoilen aika paljon päivisin,jalat myös:((((pesen ja vaihdan puseroa ja sukkia kokoajan.estääkö migreeniä tässä iässä???aikoinaan migreeni väheni kun laitoin hormonikierrukan,mikä oli tosi hyvä asia.joutaisi kyllä jo pois.kiitos mielipiteistä!
 
viiskymppinen
Alkuperäinen kirjoittaja aikuinen N.:
Hei-onko kellään kokemusta.Mirena hormonikierukasta 50v-iässä????itselläni ollut vuodesta 2006,vaihto kyllä uuteen)mieliala matalalla,aj.tulehduksia,kamala turvotus ja painon nousu,jalkojen turvotus,,,,,,rinnat osan kk,kuin od.Äidillä:/,,,,,,iho myös huono,näppylää kasvoissa. Vaikuttaako hikoiluun edullisesti tässä iässä???ym.vaihdevuosi oireisiin?????hikoilen aika paljon päivisin,jalat myös:((((pesen ja vaihdan puseroa ja sukkia kokoajan.estääkö migreeniä tässä iässä???aikoinaan migreeni väheni kun laitoin hormonikierrukan,mikä oli tosi hyvä asia.joutaisi kyllä jo pois.kiitos mielipiteistä!
Minulle laitettiin viime syksynä Mirena osaksi vaihdevuosien hormonikorvaushoitoa. Lisäksi sain Progynova-estrogeenia tabletteina. Kuukautiseni eivät olleet vielä loppuneet mutta nyt kyllä vähitellen kierukan kanssa. Kuukautisten oikeata päättymistähän en siten tule huomaamaan. PMS-oireet ovat ainakin minulla vähentyneet ja estrogeeni vähentänyt yöhikoilua. Mirenasta tulee keltarauhashormonia minimimäärä verrattuna tableteista saataviin. Sain aiemmin keltarauhashormoneista tabletteina tosi kehnon olon.
 
mimmis
Mulla on ollut mirena syyskuusta lähtien ja olen ollut erittäin tyytyväinen siihen vuotojen hävittyä. Nyt mulla on kolmisen iltaa tuntunut supistelua kohdussa. Mietin, että olisko mulla nyt sit kuukautiset ja vuotoa ei vaan tule. Tuntuu vaan niin oudolta toi ihan kuin olisi raskaana, kun ei siis ennen kuukautisten aikaan ole tuolta tuntunut. Voiko kierukka siis aiheuttaa voimakasta supistelua kohdussa?
 
Annulie
Mulle asennettiin Mirena maaliskuussa 08 9 kk synnytyksestä. Koko ajan normaalisti tullu vuoto, pienellä siteellä pärjännyt. Edellisistä 6 viikkoa, 2 viikkoa sitten tuli kerran pyyhkiessä paperiin rusehtava suttu eikä muuta. Oliko ne mun menkat nyt tässä?
En oo erityisen huolissani, enkä oo raskaustestiä juuri edes harkinnu tekeväni, olis vaan mielenkiintosta tietää et miksi nyt, 1½ vuotta asentamisesta menkat loppuu.
 
mirenaa 8kk
Minulla on ollut 8 kuukautta mirena ja kuukautiset olleet tulematta 2 kertaa. Onko teillä muilla joilla vuoto on päättynyt, tuntunut muita oireita vaikkei vuotoa tulekkaan?
 
mirenan saanut
tänään sitte laitettiin mirena ja ei kyllä suoraan sanottuna tuntunu missään. lääkärin mukaan mulla kyl olikin kuulemma keskivertonaisia väljempi kohdunkaula..mitä sitten tarkottaaki mut kiva kokemus oli sinällään. vähä nipistää oikealta puolelta alavatsaa mutta ei todellakaan paljoa
 
mirenan saanut
eilen laitettu mirena. hyvin pientä vuotoa. ei kipuja eikä turvotusta. eli vielä ainaki tyytyväinen. katotaan sitte taas jonki ajan päästä onko asiat muuttunu mihinkään. toivottavasti vuoto loppunu sitte.. :)
 
BobaFett
Tammikuussa laitettiin itselle Mirena. Laitto sattui melkoisesti, joten ne ohjeet "ota pari Buranaa ennen laittoa" eivät todellakaan auttaneet allekirjoittaneen kohdalla. Toisaalta menkkakipuihin olen aiemmin syönyt migreenilääkkeitä, koska muut eivät ole auttaneet eli tuskinpa ne "pari Buranaa" sen suurempia ihmeit olisivatkaan tehneet...
Nyt on kierukka ollut 8kk enkä voi sanoa, että onpa kivaa ja kylläpä elämä helpottui. Menkat tulevat edelleen ajallaan, tosin hieman vähäisempinä kuin ennen. Kipuja on viikoittain ja mielialanvaihtelut ovat nykyään arkipäivää.
Hiivatulehdus on myöskin ottanut tavakseen kyläillä noin kerran kuukaudessa. Mahtihomma, etenkin kun miettii, että meillä opiskelijoillahan on tuota rahaa tuhlattavana hiivalääkkeisiin ihan tuhottomasti.

Tiivistelmänä: enemmän vaivaa tästä on kuin hyötyä. Ketuttaa, että 160€ menivät aivan kankkulan kaivoon.
 
minnaaa
kävin laittamassa kierrukan 5 päivää sitten. Laittaminen ei niinkään tuntunut (olin aamulla ottanut 2 panadolia), vatsaa ja reisiä alkoi särkemään n.tunti laiton jälkeen. Onneksi särkyä kesti vain yhden päivän ajan ja sängyssä makaaminen ja särkylääkkeet auttoivat. Vuoto selvästi oli runsaampaa laiton jälkeen, seuraavana päivänä pientä tiputtelua ja sen jälkeen ei ole 3.päivään ollut mitään vuotoja. Näin alkuun olen tyytyväinen, mutta katsellaan nytten alkaako tiputtelua esiintymään ym. muita vaivoja.
 
crunchy
Minulla on ollut Mirena-kierukka puolitoista vuotta. Tähän asti vain hyviä kokemuksia, eli menkat loppuneet (tai siis vuoto loppunut, pientä kipua ja ärtymystä havaittavissa silloin kun menkkojen pitäisi olla...), en ole lihonut ja olo on huomattavasti parempi kuin pillereitä syödessä. Kun lopetin pillerit noin 5 vuoden käytön jälkeen ja laitettiin kierukka, huomasin, että halut kasvoivat. Huomaamattani halut olivat vähentyneet. Arvelin vähäisemmän seksin jotovan siitä, että alkuinnostus uuden partnerin kanssa on ohi ja se on sitten tätä 1-2 kertaa viikossa täsät eteenpäin. Mutta pillereiden lopettamisen jälkeen on seksiä ollut enemmän ja se on ollut parempaa. :)
Nyt kuitenkin... Minulla on ollut pari viikkoa outoa kipua oikealla puolella alavatsassa. Sattuu kun menee pyörällä isosta töyssystä, kun käy vessassa ja maha on kovalla niin, että joutuu ponnistamaan, ja sitten sattuu yhdynnässä, jos menee tarpeeksi syvälle. Arvelin, että onkohan se kierukka nyt jotenkin väärässä asennossa. Narut kyllä tuntuvat niinkuin aiemminkin, mutta varasin kuitenkin ajan gynelle eikä vissiin uskalleta seksiä harrastaa ennen sitä. On kellään kokemuksia tällaisesta? Minä odotan vain että täyttäisin kolmekymmentä ja pääsisin steriin. Ei tarvisi enää huolehtia ehkäisystä. :)
 
mirenan saanut
mirena laitettu 2.9
tokana päivänä vähäistä vuotoa sen jälkeen muutama päivä ilman mitään oireita.
nyt pari viikkoa ollut hiukan runsaampaa vuotoa muttei kuitenkaan niin paljoa kuin menkkojen aikaan. vuoto kyllä semmoista rusehtavaa.
ja yksi hiivatulehduskin tässä oli.
edelleen olen silti aika positiivisella mielellä tän suhteen
 
Nyt jännittää
Mulle laitettiin Mirena 18.6. Sattui vähän, mutta muuten mennyt hyvin. Vähäistä vuotoa, parit ´normaalit` kuukautiset. Paitsi... Heinäkuun alussa olin lenkillä ja lysähdin maahan vatsassa tuntuvan viiltävän kivun takia. Hetken mietin, että onko umpisuoli, mutta kipu laantui. Tämän jälkeen ollut ajoittain kipua samassa kohtaa. Syyskuussa menin tarkistamaan onko kaikki kunnossa. Lankoja ei löytynyt ja sain 2 vkon päästä ajan ultraan. Sielläkään ei lankoja löytynyt, eikä itse asiassa koko kierukkaa. Tästä viikon päästä menin röngteniin, jonka tulos oli, että kierukka on jossain alavatsassa. Siis aivan jossain muualla missä pitäisi. Tammikuussa aika sairaalaan. Jos näin ei olisi käynyt, olisin varmasti tyytyväinen hormonikierukkaan.
 
Vierailija
Mulla on nyt ollut 3 vkoa Mirena hormonikierukka. Hiuksia lähtenyt jo 1/3 osa, hiukset aivan elottomat. Kaikki karvat jaloissa, kasvoissa sekä kainaloissa kasvaa kuin ruohikko alkukesästä.Todella rankkaa ihon rasvoittumista.
Tämä härveli lähtee tällä viikolla pois, ei ole mun juttu !!! Haluan pitää hiukseni. Tutkikaa sisaret käännös sivuja mirena ja hiustenlähtö, ei ne taida kasvaa takaisin vaikka lääkärit niin kertookin (ainakaan samanlaisiksi), ennenkuin laitatutatte kyseisen härvelin. Onhan niitäkin naisia joille tämä sopii. Tsemppiä vaan !!!
 
mää
Mulle laitettiin kierukka reilu vuosi sitten ja jatko eteni kuten olin kuvitellut. Oli tiputtelua enemmän ja vähemmän, mutta menkat vähenivät ennen niin runsaista lähes olemattomiin, mikä oli syynä kierukan laittoon. Ja nuo minimaaliset menkat ovat tulleet lähes säännöllisesti kerran kuukaudessa, mutta nyt on kuukauden ollut hämärää tiputtelua. Menkat tulivat pari viikkoa etuajassa ja tiputtelua (ts. vaan pyyhkiessä näkyvää rusk. tai punaista vuotoa) ollut lähes joka päivä kuukauden ainakin. Alavatsas ei varsinaisesti mitään kipuja, välillä vaan tuntuu että alavatsa olis vähän pingottunut. Puoli vuotta sitten tarkistuksessa näkyi oik. munasarjassa kysta joka oli kuulemma kuivumaan päin eli ei tarvinnut mennä edes kontrolliin. Onko kellään muulla ollut vastaavaa vielä vuosi kierukan laittamisen jälkeeen? Muuten olen tähän härveliin ollut ihan tyytyväinen mutta häiritsee, kun täytyy päivittäin käyttää pikkuhousunsuojaa. Eli ei oo juurikaan "puhtaita päiviä".
 
(vierailija)
On ihan tavallista, että 3vko kierukan laitosta saattaa ola "paineen"/kivun tunnetta vatsassa ja vuoto voimakkaampaa (kohdun täytyy tottua kierukkaan) . On myös normaalia, että 6kk tulee tiputtelua ja "menkka" oireita ennenkuin se vähäinen hormooni määrä mitä kierukasta menee suoraan verenkiertoon tasapainottuu. Jos yhdynnän aikana tuntuu kierukan langat voi niitä käydä lyhennyttämässä lääkärissä mikä on nopeaa ja kivutonta.

1-10/100 Mirena hormonikierukan käyttäjästä voi tulla näitä oireita

Masentunut mieliala
päänsärky
vatsakipu
pahoinvointi
akne
selkäkipu
lantion alueen kipu
valkovuoto
rintojen arkuus
painonnousu
vatsan turpoaminen
 

Yhteistyössä