Hormoonikierukka

  • Viestiketjun aloittaja pms
  • Ensimmäinen viesti
kokemusta
Mulla laitettiin hormoonikierukka ti ja vieläkin on vatsa kipee eli kuudes kipupäivä menossa. Onko muilla ollut tällaista kipua kierukan laiton jälkeen? Vuoto on ollut kohtalaista ja pe ihan samanlaista kun menkoissa vaik ei pitäis olla menkat viel pitkään aikaan. Huolestuttaa et onks tää kipujuttu jotain vakavampaa.
olen käyttänyt hormoonikierukkaa jo 12 vuotta alussa kipuja ja tippa vuotoa kuukautiset kesti ennen kierukkaa 7 päivää.nyt kaksiviikkoa tiputtaa ja kipujakin on aika paljon olen 52 vuotias en tiedä nämä voi olla osaksi vaihdevuosi oireitakin.Ja välillä vuoto on tummaa saa nähdä miten tässä pärjää näiden vaivojen kanssa.Nyt kivutkin lisääntyneet en tiedä oisko myoomilla syynsä.Olen tympääntynyt ja lopen väsynyt vaivoihini kirjoittakaa jos jollakin on samanlaista kun minulla.
 
Viimeksi muokattu:
Hormoonihirviö
En ole kuulutkkaan, että Mirena-hormoonikierukka auttaisi PMS-oireisiin, ja toden totta, joudun jo näin aluksi toteamaan myös käytännössä, ettei varmaan auta. Minulla on ollut aina valtavat masennukset ja hellyyden kaipuut ja kiukkuisuus, yleisesti apeus ennen menkkojen alkua, eikä todella tunnu helpottavan, vaikka minulla on nyt tämä Mirena. Ilman minkäänlaista hormoonihoitoa oloni on paljon parempi ja tasaisempi. Ja tämä turvotus tuntuu taas alkavan, mikä noista hormooneista tulee. Painonvaihteluni ovat olleet mielettömiä e-pillereiden kanssa, puhun nyt 10 kilon heitoista muutamassa kuukaudessa. Joten jos tämäkään ei auta tämä Mirena, niin liekö vaihdettava kuparikierukkaan?? Onkohan kellään samankaltaisia kokemuksia? Minulla on ollut nyt vasta kuukauden Mirena,aluksi vähän vuotoa, sitten ei mitään ja nyt kun kuukautisten pitäisi alkaa vaan tiputtelee ja turvottaa valtavasti. Pelkään todella olevani tässä turvotuskierteessä, mutta senhän aika näyttää, mitä tässä käy..
 
Hormoonihirviö
Lähtee järki tämän kanssa. Laitettiin tämä joskus kuukausi sitten ja noin reilu viikko sitten on iskeny ihan järjetön halu syödä koko ajan jotain. Siis koko ajan haluttaa jotain herkkua tai ruokaa ja tämähän näkyy painossa. LIsäksi selkään on tullut paljon isoja finnejä, joita ei todellakaan ennen ole ollut. Olen myös melkein koko ajan niin vihainen, että voisin tappaa jonkun. Tasoittuukohan nämä oireet ajan myötä vai tällaistako tämä nyt sitten?
Mulla aivan sama fiilis. Mulla ja ollu kuukauden ja toivon todella, et tää tasaantuu. Kaikkee tekis mieli vaan syödä ja syödä...olo on ku ilmapallolla.
 
Viimeksi muokattu:
-)
Mulla laitettiin hormoonikierukka ti ja vieläkin on vatsa kipee eli kuudes kipupäivä menossa. Onko muilla ollut tällaista kipua kierukan laiton jälkeen? Vuoto on ollut kohtalaista ja pe ihan samanlaista kun menkoissa vaik ei pitäis olla menkat viel pitkään aikaan. Huolestuttaa et onks tää kipujuttu jotain vakavampaa.

mulla kesti järkyttävä kipuvaihe noin kaks viikkoa, vuotoa noin 3 vkoa. Nyt ei vuoda eikä satu=) mahtava fiilis!!!
 
Viimeksi muokattu:
kk
Alkuperäinen kirjoittaja Hormoonihirviö;10528284:
En ole kuulutkkaan, että Mirena-hormoonikierukka auttaisi PMS-oireisiin, ja toden totta, joudun jo näin aluksi toteamaan myös käytännössä, ettei varmaan auta. Minulla on ollut aina valtavat masennukset ja hellyyden kaipuut ja kiukkuisuus, yleisesti apeus ennen menkkojen alkua, eikä todella tunnu helpottavan, vaikka minulla on nyt tämä Mirena. Ilman minkäänlaista hormoonihoitoa oloni on paljon parempi ja tasaisempi. Ja tämä turvotus tuntuu taas alkavan, mikä noista hormooneista tulee. Painonvaihteluni ovat olleet mielettömiä e-pillereiden kanssa, puhun nyt 10 kilon heitoista muutamassa kuukaudessa. Joten jos tämäkään ei auta tämä Mirena, niin liekö vaihdettava kuparikierukkaan?? Onkohan kellään samankaltaisia kokemuksia? Minulla on ollut nyt vasta kuukauden Mirena,aluksi vähän vuotoa, sitten ei mitään ja nyt kun kuukautisten pitäisi alkaa vaan tiputtelee ja turvottaa valtavasti. Pelkään todella olevani tässä turvotuskierteessä, mutta senhän aika näyttää, mitä tässä käy..

Noi sun pms-oireet kuullostaa ennemmin persoonallisuushäiriöltä. sori vaan...
 
sepeli
Onko kenellekään käynyt niin, että olet ostanut hormonikierukan ja menet laitattamaan sitä, ja sitten huomataankin, että kohtuontelo on liian lyhyt eikä kierukka mahdu kohtuun? Hukkaan meni nekin kierukkarahat eikä mikään taho haluaisi korvata mitään. Tympii.

No mulle sattui juuri näin. Gyne sanoi kyllä syyksi sen että ei tule pysymään kun mulla on se yläpää siellä jotenkin oudon pehmee. Onneks siinä yksityislääkäriasemalla missä kävin, ei tarvinnu etukäteen ostaa sitä laitetta, vaan olisin sit maksanut sen siellä. Mut gyne sano ettei asenna sitä kun se ei siellä varmaankaan pysyis.
 
Viimeksi muokattu:
sepeli
No mulle sattui juuri näin. Gyne sanoi kyllä syyksi sen että ei tule pysymään kun mulla on se yläpää siellä jotenkin oudon pehmee. Onneks siinä yksityislääkäriasemalla missä kävin, ei tarvinnu etukäteen ostaa sitä laitetta, vaan olisin sit maksanut sen siellä. Mut gyne sano ettei asenna sitä kun se ei siellä varmaankaan pysyis.

Oho, vastasinpa hullusti. Siis siinä esitutkimuksessa kun mitattiin se kohdun mitta, gyne sanoi jo että mittasikohan hän väärin kun oli niin lyhyt se mitta. Sitten katsoi ultralla ja totesi että kyllä hän oikein oli mitannut. Mutta olen aika lyhyt (155cm) joten ehkä se mitta siksi on niin lyhyt.
Sitä en sitten tiedä liittyykö se "pehmeys" samaan asiaan. Sitä vähän harmittelinkin jälkikäteen että pitäiskö sitä asiaa tutkia miksi siellä on outoa pehmeyttä, vai onko se ihan normaalia, eikä just mulle vaan sovi kierukat? Jos se vaan oli niin fiksu gyne että piti mun puolia eikä laittanut sitä kun meinasi että uloshan se tulee:)
 
Viimeksi muokattu:
Oksennus
Mulle asennettiin hormonikierukka eilen iltapäivällä. Laittaminen sattui jonkin verran, mutta kyllä sen kesti... Heti asennuksen jälkeen alkoivat elämäni helvetillisimmät "menkkakivut" ja hurja supistelu. Buranaa napsin ja menin kotiin lepäämään. Illalla alkoi sitten kammottava pahoinvointi, vesikään ei pysynyt sisällä... Tänään sama oksentelu jatkunut, soitin jo lääkärillenikin, mutta hän oli sitä mieltä että kyseessä on oksennustauti. Mietityttää vaan, että melkonen sattuma saada oksennustauti muutamia tunteja kierukan asennuksen jälkeen, varsinkin kun tuoteselosteessa kuitenkin mainitaan pahoinvointi yleisenä oireena...

Huomenna pitänee ottaa uudestaan lääkäriin yhteyttä, jos ei rupea mikään pysymään sisällä. Tässä nyt vuorokauden aikana varmaan desin saanut vettä juotua.

Onko kenelläkään muulla kokemuksia pahoinvoinnista?
 
kaplas
Minulle asennettiin tasan 2vkoa sitten mirena kierrukka, koska mitkään muut ehkäisyt eivät sopineet minulle. Olen siis 22-vuotias synnyttämätön nainen. Noh..tästä se helvetti sitten alkoi. N.vuosi sitten minulle yritettiin asentaa kyseistä kierrukkaa, mutta asentaminen epäonnistui, ajattelin että mennään nyt vuosi ihan kondomilla. Päätettiin sitten poikaystäväni kanssa, että hommataan tuo kierrukka uudestaan. No pari viikkoa sitten se minulle laitettiin ehkäisyneuvolassa. Laittaminen sattui ehkä maailman eniten!! Minulla on todella kova kipukynnys omasta mielestäni ja olen muutenkin tällä alalla töissä, mutta pyörryin laittamisen yhteydessä koska se oli maailman pahinta kipua mitä olen koskaan eläessäni kokenut! Nyt sitten 2viikkoa takana ja tää on ollu elämäni kamalinta aikaa, mulla sattuu alavatsaan niiin paljon että edes panacodit ja litalginit(vatsakipulääke) eivät auta! Jouduin viikko sitten sairaalaan tämän asian takia, koska en vain kärsinyt olla kotona näiden kipujen takia, siellä ultrasivat pariinkiin otteeseen ja kaikki on hyvin. Ainut, että minulla on kohtu "vinossa oikealla puolella" ja tämä on syynä miksi asentaminenkin oli yhtä tuskaa. Sain muuten asennuksen yhteydessä jotain kohtua pehmentävää lääkettä mutta eipä siitäkään mitään apua ollut...Onko muilla yhtä tuskaa tämän kanssa? Olen niin pettynyt, että edes suostuin ottamaan koko kierrukan. Olen kova urheilemaan ja jos kivut sallivat menen urheilemaan mut tämän jälkeen alkaa taas helvetilliset kivut. Ja kaiken KRUUNAA se, että vuotoa minulla on ollut runsaasti 2viikon ajan. En nyt tiedä pitäisikö koko kapistus ottaa pois tuolta hanurista vaiko vielä kokeilla "jospa se siitä viim.3kuukauden kuluttua alkaisi helpottaa.." HUOH mä en suosittele tätä kellekkään, varsinkaan synnyttämättömille nuorille naisille!! Oon epätoivon partaalla..
 
yana
Minulle laitettiin 7v sitten hormoonikerukka älyttömän koviin kuukautisvuotoihin,olin silloin 45 v. Kuukautiset loppuivat heti,eikä minkäänlaisia tiputteluvuotoja ollut.Nyt 52 vuotiaana vaihdettiin uusi kierukka hoitamaan kuivia limakalvoja ym. vaihdevuosioireita. Käyttöön otin viellä ovesteensalvan ja kaikki luistaa hyvin ;).
 

Yhteistyössä