Hae Anna.fi-sivustolta

Hortensia

Viestiketju osiossa 'Piha ja puutarha' , käynnistäjänä vihertynyt, 14.07.2005.

1. vihertynyt Vierailija

Minulla on parvekeruukussa äitienpäiväksi saamani hortensia, joka oli vielä ennen juhannusta jäädessäni lomalle kauniin vaaleanpunainen.

Nyt lomalta palattuani kukkaosat ovat aivan vihreät!

Multa on tavallista kesäkukkamultaa, paikka on parvekkeen lattialla, parvekkeen ""seinät"" ovat maitolasia, lasitusta ei ole. Lapset ovat loman aikana kastelleet ja lannoittaneet sitä, ja kukka on oikein hyvinvoivan näköinen muuten, mutta väri ei miellytä.

Kertokaa mitä voin tehdä.

2. keiju Vierailija

Jos tarkoitat jalohortensiaa, senkukintoja voi vaihdella muuntamalla sen kasvualustaa.Kun multa on hapan ja turvepitoinen,silloin se kasvattaa vaalenapunaisia kukkia.Ja jos se on oikein kalkkipitoinen ja ravinteikas,silloin kukat ovat sinisiä.
    Lapsetovat varmaan kastelleetja lannoitelleet kalkkipitoisella vedellä ja mitähän lannoitetta ovat käyttäneet.

3. vihertävä Vierailija

Jalohortensia on kyseessä, ja en tiedä Helsingin vesijohtovedestä onkó kalkkipitoista vai millaista.
    Lannoitteena on Kekkilän Kukkaravinne, nnäyttäisi sisältävän erilaisia typpiyhdisteitä ainakin.

Kasvi on melko omituisen näköinen, kun kukinnot ovat aivan samanvärisiä kuin lehdet.

Pitäisikö multa vaihtaa, vai lannoite, miten nopeasti toimenpiteet auttavat?

4. pipsa Vierailija

minä tässä tungen itseäni vähän tähän väliin .Keiju hei mistä sinulla on ne tiedot kun mulla on vähän erilaisempaa tietoa omassa kirjassa ,,tässä sanotaan että ""hortensia ei siedä lainkaan kalkkia ,vaan tarvitsee happamen mullan ja ja kasteluveden.se on niinkuin alppiruusun kaltainen jos sitä kastelee jatkuvasti kovalla johtovedellä se kellastuu tai kuolee melko pian"".sillä täytyy olla hapan lannoitekkin niin ne kukat ovat siniset ,,,punakukkasesta tässä ei sano mitään.

5. Anneli Vierailija

Hortensia on hauska kasvi - se vaihtaa väriä maan happamuuden mukaan: happamassa maassa kukat ovat siniset, vähemmän happamassa punaiset. Yhden ja saman kasvin kukintojen väriä voi siis vaihtaa.

Miksi hortensia vihertyy... luulen, että alkuperäisellä on sellainen lajike, joka on osittain vihreäkukkainen - hyvin kaunis yhdistelmä punaisen kanssa. Jos maa on päässyt hapantumaan, punainen muuttuu sinertäväksi ja tulos on aika vihreä. Joidenkin vihreäsävyisten lajikkeiden kukat myös muuttuvat ihan luonnostaan kokonaan vihreiksi kukinnan loppuvaiheessa.

Kokeile nyt ensin kalkita kasviasi, eli poistaa happamuutta, se voi muuttaa värin takaisin.

6. keiju Vierailija

Hei pipsa , huomasin vasta nyt kysymyksesi, Anneli olikin jo vastannut.

Mutta tuon mitä kirjoitin tuonne ylös, olen lukenut Yhteishyvälehdestä .

Ja kyseessä oli Endless Summer jalohortensia, laitoin sen oikein ylös, kun silloin ajajttelin ostaa tuon hortensia...mutta en sitten ostanutkaan,siinä luki näin :

Jalohortensian kukintojen väriä voi säädellä muuntamalla kasvualustan koostumusta. Kun kasvualusta on hapan ja turvepitoinen, hortensia kasvattaa vaaleanpunaisia kukintoja. Kun kasvualusta on ravinteikas ja kalkkipitoinen, kukinnoista tulee sinisiä. Endless Summerin kukinnot ovat suuria ja muhkeita ja se kukkii lähes koko kesän.

Itsekin tuota vähän ihmettelin, luulin sen olevan toisinpäin.

7. pipsa Vierailija

mulla on kyllä aika vanhaa tietoa tuo, se on semmonen kansio mihin kerättiin niitä kortteja ,näkyy olevan vuosi -89 ....on varmaan tieto muuttunut jo siitä ajasta.

8. vesisäiliö Vierailija

Jalohortensian nimi Hydrangea (macrophylla) merkitsee vesisäiliötä ja viittaa kasvin suureen vedentarpeeseen. Luonnonvaraisena kukka kasvaa pensaana Japanin jokien rannoilla. Suositellaan, että kukkaruukku olisi suojaruukussa, jonka pohjalla olisi aina vähän varavettä. Huolehdi kuitenkin siitä, että vesi pääsee kiertämään kasvin juuristoon. Jos ruukku painautuu aivan tiiviisti suojaruukun pohjalle, varavesi saattaa vähentyä suojaruukusta vain haihtumalla ja kukka kärsii kuivuudesta. Aseta esim. pieni puutikku ruukun reunan alle, niin vesi pääsee kasvin juuristoon.

9. vierailija Vierailija

Kyllä se on aivan toisin päin. Eli kalkkipitoisssa lannoituksssa tulee kukista punasävyisiä ja päinvastoin. Katso ohje Tahvoset. Valkoiset eivät vaihda väriä kasvualustan happamuuden mukaan.

10. vierailija Vierailija

kyllä minuvalkoinen hortensia on vaihtanut värin vihreissin kukkasiin ?

11. vierailija Vierailija

Minun valkoinen hortensia on vaihtanut kukkasten väriä valkoisesta vihreiksi ?

12. vierailija Vierailija

Jos sinistä hortensiaa kastelee kalkkisella vedellä, kukinnosta tulee vihreä. Sellainen kummallinen viherpuska on nyt keittiössä minulla pöydällä. Ei suostu vaihtamaan kukintojen väriä, vaikka olen tarjonnut kahvia hapattaakseni kasvualustan. Muuten kasvi on ihan okei.

Valkoisen vihertyminen on hiukan erikoinen juttu. Olen luullut, että valkoiset eivät vaihda väriä.

Punaista minulla ei ole ollut. Mutta mummullani oli joskus 60-luvulla jäljellä jotain vanhaa hortensiakantaa, jota hän kesäisin kukitti. Kukkapallot olivat kookkaita, toisin kuin näissä nykyisissä. Ja mummu sai kukkien värit vaihtumaan niin, että hänellä oli punakukkaisia, vihertäviä ja sinisiä.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri