Hpv - Kondylooma

  • Viestiketjun aloittaja Aina tautinen?
  • Ensimmäinen viesti
Aina tautinen?
Hei!

Haluan oman mielen rauhani vuoksi kysyä, onko jollakin tai onko jollain joskus ollut kondylooma? Onko papassa löytynyt muutoksissa kuinka nopealla aikavälillä? Häiritseekö kondylooma miten paljon elämää, kuten parisuhdetta? Voiko kondyloomasta koskaan päästä eroon? Minua askarruttaa kyseinen asia mielettömästi, kun minulla todettiin jokin aika sitten näkyvä kondylooma.. Oliko se niin, että näkyvä kondylooma ei ole niin paha kuin "näkymätön"?

Kiitos vastanneille ja hyvää joulunodotusaikaa kaikille!
 
34
Sain 17-vuotiaana ekalta seksikumppaniltani kondylooman. Hänellä oli ollut yksi kumppani ennen mua, eikä tiennyt saaneensa mitään pöpöä. Mekin käytettiin pitkään kondomia ennen kuin luovuttiin siitä ja mulla oli sitten papa luokkaa II. Kondylooma hoidettiin häneltä penslaamalla ja minulta laserilla polttamalla (muistaakseni), se oli siis minulla vain jossain kohdunkaulalla, ei näkyvissä. Lekuri sanoi silloin, että jos papa on aina puhdas eikä mitään näkyvää tule, niin 7 vuoden kuluttua pöpön voidaan sanoa poistuneen elimistöstäni. Tämä eka mieskin vaihtui sitten samoihin aikoihin, enkä ole muille koskaan edes kertonut tuosta kondyloomasta, koska uskon, ettei se enää ole elimistössäni kun gyne niin sanoi. Papa on ollut nyt puhdas puolet elämästäni eli 14v.

Tästä viisastuneena suosittelen kaikille teineille hpv-rokotusta.
 
valitettavan yleinen
Kondylooma tosi yleinen. Siksi sitä vastaan on kehitetty rokote, jota suositellaan teineille ennen sukupuolielämän aloittamista. Rokotus on arvokas, eikä vielä kuulu valtakunnalliseen rokotusohjelmaan.

Kondyloman aiheuttaa hp-virus (human papilloma). Viruksia on noin sata, joista osa elää sukupuolielinten alueella ja osa niistä voi muuntua kohdunkaulansyövän esiasteeksi. Muuntuminen on hidasta ja säännöllinen papa-seuranta auttaa.

Elimistö torjuu usein itse viruksen. Siksi papa-tulosta saatetaan seurata 1,5 vuotta ennen toimenpiteitä. Toimenpiteillä voidaan vain auttaa elimistöä torjumaan virus.

Nykyään vältetään turhia toimenpiteitä mahdollisuuksien mukaan.

Viruksen poistuminen elimistöstä voi viedä useita vuosia.

Uuden kumppanin kanssa pitää aina käyttää kondomia. Jos suhde on vakaa ja pitkäaikainen, voidaan ottaa riski, että kumppanikin saa viruksen. Kondylooma ei estä lastensaantia. Lapsihaaveista kannattaa keskustella gynekologin kanssa, jotta mahdollisia hoitoja ei tarvitse tehdä raskauden aikana.
 
mk**
Alkuperäinen kirjoittaja Aina tautinen?:
Hei!

Haluan oman mielen rauhani vuoksi kysyä, onko jollakin tai onko jollain joskus ollut kondylooma? Onko papassa löytynyt muutoksissa kuinka nopealla aikavälillä? Häiritseekö kondylooma miten paljon elämää, kuten parisuhdetta? Voiko kondyloomasta koskaan päästä eroon? Minua askarruttaa kyseinen asia mielettömästi, kun minulla todettiin jokin aika sitten näkyvä kondylooma.. Oliko se niin, että näkyvä kondylooma ei ole niin paha kuin "näkymätön"?

Kiitos vastanneille ja hyvää joulunodotusaikaa kaikille!
Minulla todettiin kondylooma n. vuonna 1990, litteä sellainen. Menin tutkimuksiin kovan kutinan takia, epäilin itse hiivaa. Onneksi sattui valveutunut gynekologi, joka teki heti etikkatestin ja totesi viruksen. Diagnoosi vahvistettiin kolposkopialla kun halusin sitä itse.

Kutina lakkasi hiljalleen, mitään sille ei tehty kun papassa ei mitään näkynyt, oli aina ykköstä. 12 vuoden kuluttua papa näytti ekan kerran II -luokkaa, uusi testi tehtiin puolen vuoden kuluttua ja sama juttu. Kun se vielä kolmannen kerran oli kakkosta, sain lähetteen polille. Siinä vaiheessa oma gyneni oli jo tehnyt siitä tyyppikokeen, että minun virukseni ei aiheuta kovinkaan helposti syöpää.

Kolposkopia tehtiin jälleen polilla mutta ei mitään muuta. Sanottiin että jos papa muuttuu III -luokkaan, sitten aletaan tekemään jotain. Meni taas viisi vuotta, papa ei noussut kakkosta ylemmäs.

Nyt kun viime kesänä olin gynellä, papa oli vuosien jälkeen yllättäen ekaa kertaa taas ykkönen.

Minua kondylooma ei juurikaan ole koskaan häirinnyt tuon ekan kutinakierteen jälkeen, eikä se ole mitenkään edes näkyvä. Alan pikkuhiljaa unohtaa koko jutun. Nykyinen kumppani ei tiedä siitä mitään.

 
miehelle haittaa
Kondylooma viihtyy paremmin naisen elimistössä kuin miehen elimistössä. Miehellä se tykkää pesiytyä esinahan alle. Jos se pesiytyy oikein kunnolla, voi vuosien kuluessa tulla penikseen syöpä. Tämä on kuitenkin harvinaista.

Litteä kondylooma on miehelläkin litteä, eikä näy paljain silmin.

Miehethän tämän taudin levittävät naisesta toiseen pörrätessään.
 
^tietämätön^
missä mies voi käydä hoidattamassa itseään, jos naiselta on löytynyt kondy?`nainenhan voi käydä gynellä mutta mies..? urologilla? tämä olisi kiva tietää ennen kuin kertoo miehelle, että tälläkin kondylooma..tietysti helsingissä on sukupuolitautien poliklinikka, jossa voi hoidatuttaa tautejaan, mutta onko muita vaihtoehtoja?
 
34
Tietoni ovat käytännön kokemusta noin 15v takaa, joten en tiedä, miten nykyään tehdään. Silloin virus hoidettiin heti pois (ja mielestäni hyvä niin).

Tyttö*: Miehen hoito on tietysti hyvin tärkeää, muutenhan mies tartuttaa naisen uudelleen.

Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperäinen:
34: Missä miehesi kävi hoidattamassa itseään?
Mies kävi terveyskeskuslääkärillä ja sai sen liuoksen kotiin, millä sitten penslasi (levitti nestettä jollain välineellä) heppiään about kaksi viikkoa. Tarkkahan siinä saa olla, että melkein näkymättömät (ei todellakaan oltu huomattu itse mitään - tosin minähän en muita peniksiä ollut sen ikäisenä nähnytkään eli vertailukohdat oli vähissä :)) syylät saatiin kaikki pois eikä tartuttanut mua uudelleen.

Myös pojat kannattaa rokottaa teini-iässä, koska he levittävät virusta eteenpäin, vaikka eivät itse voikaan saada kohdunkaulansyöpää siitä. Mk** on esimerkiksi voinut tartuttaa hpv:n kaikille miehille, joiden kanssa on vuosien saatossa ollut ilman kondomia.
 
34
Alkuperäinen kirjoittaja Tiedoksi:
Virusta ei voi "hoitaa pois". Näkyvät syylät voi hoitaa mutta virus lähtee itsekseen jos lähtee. Virussairauksiin ei juuri ole lääkettä.
Siis hoidettiin pois siten, ettei meistä kumpikaan tartuttanut enää toisiamme / muita.
 
todella kokenut
Alkuperäinen kirjoittaja 34:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiedoksi:
Virusta ei voi "hoitaa pois". Näkyvät syylät voi hoitaa mutta virus lähtee itsekseen jos lähtee. Virussairauksiin ei juuri ole lääkettä.
Siis hoidettiin pois siten, ettei meistä kumpikaan tartuttanut enää toisiamme / muita.
Näkyvät syylät ja muutosalueet (paljain silmin tai mikroskoopilla) voidaan poistaa. Virus ei kuitenkaan millään toimenpiteillä häviä. Toimenpiteet vain helpottavat elimistöä taistelussa virusta vastaan.

Oma elimistöni ei ole useista hoitotoimista huolimatta jaksanut nitistää kondya, vaan olen elänyt sen kanssa 20 vuotta.
 
48
Aivan. Virus voi pysyä elimistössä kymmenet vuodet ja aktivoitua milloin tahansa uudelleen kun vastustuskyky jostain syystä heikkenee.

Lääkettä siihen ei valitettavasti ole, paitsi nyt tämä rokotus mutta sekin tehoaa vain pariin tyyppiin virusta, eli niihin pahimpiin ja syöpää aiheuttaviin.

Ketään ei siis paranneta kondyloomasta.



 
badapinsku
Osaisiko joku kertoa, kun mulla tuon papaan yhteydessä on ruksittu joka kerta hpv-positiivinen. Mulla on ollut usein papa2 ja väleissä aina papa1. Nyt menen tokaa kertaa kolposkopiaan, ekalla kerralla ei tehty mitään koska ei ollut tarvetta.

Voiko kondylooma = hpv olla tosiaan näin pitkään kehossa...mulla kohta viisi vuotta? Tai siis näköjään voi, kun mulla on olllut, mutta onko epätavallista?
 
todella kokenut
Alkuperäinen kirjoittaja badapinsku:
Osaisiko joku kertoa, kun mulla tuon papaan yhteydessä on ruksittu joka kerta hpv-positiivinen. Mulla on ollut usein papa2 ja väleissä aina papa1. Nyt menen tokaa kertaa kolposkopiaan, ekalla kerralla ei tehty mitään koska ei ollut tarvetta.

Voiko kondylooma = hpv olla tosiaan näin pitkään kehossa...mulla kohta viisi vuotta? Tai siis näköjään voi, kun mulla on olllut, mutta onko epätavallista?
Mulla on kondylooma viihtynyt elimistössä sen 20 vuotta.
Papa-luokka 2 osoittaa tulehdusta. Kun se esiintyy tarpeeksi usein, tarkistetaan välillä kolposkopialla eli emättimen tähystyksellä tilannetta tarkemmin. Papa-näyte otetaan kohdun suulta. Kolposkopian yhteydessä etikkavärjäyksen (joskus harvoin jodi) avulla nähdään, onko muutosta muualla emättimessä tai häpyhuulten alueella. Tarvittaessa voidaan näytteitä (papa tai koepala) ottaa kolposkopiassa muualtakin.

Jos kolposkopian yhteydessä otetut näytteet osoittavat, että jossain on epäilyttäviä solumuutoksia, kutsutaan potilas hoidettavaksi.

Noita 2-luokan juttuja on ihan turha yrittää hoitaa. Se hoito olisi vain suurempi rasitus elimistölle kuin se tulehdus. Tässä asiassa hoitokäytäntö on muuttunut 20-vuoden aikana järkevämpään suuntaan.

En tiedä, minkä ikäinen olet, mutta voisit kysyä lääkäriltäsi paikallista estrogeenia. Itselläni se on auttanut taistelussa virusta vastaan, koska limakalvot ovat voineet paremmin. Kovin nuorille naisille sitä ei yleensä ehdoteta.
 
Hpv virus
ei poistu elimistöstä niin kuin ei muutakaan herpesvirukset. Se voi aktivoitua uudelleen joskus myöhemmin tai useammin sitten ei. Se voi myös aiheuttaa kohdunkaulan syövän kymmenienkin vuosien kuluttua. Siksi on todella tärkeää käydä papa-seulonnoissa. Usealla naisella voi olla hpv-virus, vaikka ei olekaan kondyloomaa, hpv ei siis aiheuta aina näkyviä merkkejä. Se ei myöskään kaikilla naisilla kehitä syöpää kohdunkaulaan. Syövn kehittyminenkin voi viedä eri pituisia aikoja. Rokote on vain paria virustyyppiä vastaan, se ei siis anna täydellistä suojaa. Ja ainahan sitten uusia virustyyppejä kehittyy.
 
alkuperäinen
Alkuperäinen kirjoittaja 34:
Sain 17-vuotiaana ekalta seksikumppaniltani kondylooman. Hänellä oli ollut yksi kumppani ennen mua, eikä tiennyt saaneensa mitään pöpöä. Mekin käytettiin pitkään kondomia ennen kuin luovuttiin siitä ja mulla oli sitten papa luokkaa II.
Tiesitkö ennen kondomin pois jättämistä miehen kondyloomasta? Jos et niin miten otit asian, kun miehesi kertoi asiasta vai ilmenikö tämä vasta gynekologilla jälkeen päin?
 
^^^
onko litteä kondylooma ja visvasyyliä tekevä kondylooma yhtä vaarattomia vai onko litteä vaarallisempi? missä voi tehdä tyyppikokeen? jossakin pk-seudulla? kävin viikko sitten gynellä, joka sanoi ettei tyyppikokeita tehdä..hän ei myöskään uskonut, että minulla olisi kondylooma sillä silmillä näkyviä muutoksia ei ollut. myöhemmin mietin, että onko minulla sitten litteä kondylooma, koska nestemäistä typpeä on kuitenkin käytetty niiden poistoon. en ole aikaisemmin ymmärtänyt kysyä minussa olleista kondyloomista, koska silloin tiesin aika vähän niistä. odotin kyllä tältä gynekäynniltä sitä, että gyne olisi käyttänyt etiikkaa apuna. hänellä ei kuitenkaan ollut sitä. outoa. aikaisemmin kondyloomani on löydetty siten, tosin ei tämän gynekologin vastaanotolla. en tiedä, millaisia muutoksia hän sitten odotti. käynnin jälkeen oli jotekin turhautunut olo, kun en saanut haluamaani tietoa. onko muuten kellään mitään tietoa, miten kondylooma ja klamydia/tippuri vaikuttavat toisiinsa?
 
34
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja 34:
Sain 17-vuotiaana ekalta seksikumppaniltani kondylooman. Hänellä oli ollut yksi kumppani ennen mua, eikä tiennyt saaneensa mitään pöpöä. Mekin käytettiin pitkään kondomia ennen kuin luovuttiin siitä ja mulla oli sitten papa luokkaa II.
Tiesitkö ennen kondomin pois jättämistä miehen kondyloomasta? Jos et niin miten otit asian, kun miehesi kertoi asiasta vai ilmenikö tämä vasta gynekologilla jälkeen päin?
En tietenkään tiennyt, enhän olisi jättänyt kondomia pois jos olisin tiennyt, että miehellä on sukupuolitauti (sellaiseksi sitä vielä silloin kutsuttiin). Ei se mitenkään hänellä näkynyt eikä hän siitä itse tiennyt. Olimme umpirakastunut lukiopari, joka kertoi toisilleen helposti kaiken. Kävin lääkärissä, sain e-pillerit 3 kk:ksi kokeiltavaksi (ilman tutkimuksia) ja sen jälkeen tehtiin eka sisätutkimus ja otettiin eka papa. Olin ihan shokissa kun sain tulokset, en voinut ymmärtää. Menin poikaystävälleni asiaa itkemään ja hän sanoi, ettei ole muuta selitystä kuin se, että hän on saanut sen ekalta kumppaniltaan ennen minua. Hän meni terveyskeskuslääkärille ja sai itselleen lääkkeet. Taidettiin olla kuitenkin aika "valistuneita" nuoria kun hoidettiin homma pois hyvin helposti ja yhdessä.
 
n47
Alkuperäinen kirjoittaja ^^^:
onko litteä kondylooma ja visvasyyliä tekevä kondylooma yhtä vaarattomia vai onko litteä vaarallisempi? missä voi tehdä tyyppikokeen? jossakin pk-seudulla? kävin viikko sitten gynellä, joka sanoi ettei tyyppikokeita tehdä..hän ei myöskään uskonut, että minulla olisi kondylooma sillä silmillä näkyviä muutoksia ei ollut. myöhemmin mietin, että onko minulla sitten litteä kondylooma, koska nestemäistä typpeä on kuitenkin käytetty niiden poistoon. en ole aikaisemmin ymmärtänyt kysyä minussa olleista kondyloomista, koska silloin tiesin aika vähän niistä. odotin kyllä tältä gynekäynniltä sitä, että gyne olisi käyttänyt etiikkaa apuna. hänellä ei kuitenkaan ollut sitä. outoa. aikaisemmin kondyloomani on löydetty siten, tosin ei tämän gynekologin vastaanotolla. en tiedä, millaisia muutoksia hän sitten odotti. käynnin jälkeen oli jotekin turhautunut olo, kun en saanut haluamaani tietoa. onko muuten kellään mitään tietoa, miten kondylooma ja klamydia/tippuri vaikuttavat toisiinsa?

Aika omituinen gynekologi? Oliko kuitenkin ihan naistentauteihin erikoistunut lääkäri?

Litteä on vaarallisempi, ainakin näin minulle on kerrottu. Minulle ainakin gynekologi teki tyyppikokeen. Hän sanoi, että se on nykyään tavallista. Polille tai muualle jatkohoitoihin ei täällä lähetetä ellei virus ole jompaa kumpaa niistä kahdesta, jotka tavallisemmin johtavat syöpään tai ainakaan niin kauan kuin papa on I tai II.

Litteän kondylooman havaitseminen pelkin silmin on kenelle tahansa mahdotonta. Siihen tarvitaan aina testit.

Klamydian ja tippurin voi parantaa lääkekuurilla. En usko että toisiinsa mitään vaikutusta on, saati sitten virukseen. Ehkä jos vastustuskyky heikkenee, virus pääsee paremmin "iholle".







 
^^^
Alkuperäinen kirjoittaja n47:
Aika omituinen gynekologi? Oliko kuitenkin ihan naistentauteihin erikoistunut lääkäri?

Litteä on vaarallisempi, ainakin näin minulle on kerrottu. Minulle ainakin gynekologi teki tyyppikokeen. Hän sanoi, että se on nykyään tavallista. Polille tai muualle jatkohoitoihin ei täällä lähetetä ellei virus ole jompaa kumpaa niistä kahdesta, jotka tavallisemmin johtavat syöpään tai ainakaan niin kauan kuin papa on I tai II.

Litteän kondylooman havaitseminen pelkin silmin on kenelle tahansa mahdotonta. Siihen tarvitaan aina testit.

Klamydian ja tippurin voi parantaa lääkekuurilla. En usko että toisiinsa mitään vaikutusta on, saati sitten virukseen. Ehkä jos vastustuskyky heikkenee, virus pääsee paremmin "iholle".
naistentaudeista en tiedä, mutta kävin yksityisellä lääkäriasemalla. luulin yksityisen olevan jotenkin "hyvä" paikka käydä. täytyy varmaankin tämän jälkeen vaihtaa gynekologi toiseen..

onko sinulla joskus todettu litteä vai visvasyyliä aiheuttava kondylooma? mitkä testit litteässä otetaan? jos minulla on etiikalla katsottu ja löydetty jonkin sortin kondylooma (jäädytetty löydettäessä), voiko se olla litteä? asia litteästä kondyloomasta sätkähdytti ja pelkään pahinta.. olen taudin toteamisvaiheesta asti toivonut sen olevan "parempi versio".. kuinka arvokas tyyppikoe on? mitä asialle voi tehdä polilla tai jossakin muussa paikassa, jos virus on pahempaa sorttia? menetin asiasta jo yöunet..mikä neuvoksi?
 

Yhteistyössä