Hpv - Kondylooma

  • Viestiketjun aloittaja Aina tautinen?
  • Ensimmäinen viesti
susi74
n. 10v sitten mullakin todettiin kondylooma.Papa luokka 3, myös ulkoisia syyliä.tehtiin konisaatio,penslaus.sen jälkeen ok. nyt olen alkanut pelätä,onko tauti uusiutumassa...en edes muista enää,aiheuttaako se vatsakipuja??
gynellä olen käynyt,puhuttiin mahdollisesta endosta.
kivut ovat vaihdelleet,ja nyt kipukohta tällä hetkellä tuossa navan alapuolella.
kokemuksia?
 
huihui
Kaksi vuotta sitten minulla todettiin papassa muutos ja sitä on nyt seurattu kerran vuodessa. Minulle ei ole kerrottu mitään papa luokkia, eikä minulla ole ollut mitään oireitakaan. Olen aivan tietämätön koko asiasta, hoitajat eikä lääkärit kertoneet mitään. Viimeksi viime kesänä käydessäni minulle vain sanottiin, että seurataan onko muutoksia ja jos ei ole pahentunut selkeästi niin sitä ei hoideta alle 30-vuotiailta, itse olen siis 23.
Hätänä onkin, että lopetin juuri kahden vuoden seurustelusuhteen, jonka jälkeen olen tapaillut erästä toista ja olen ollut hänen kanssaan yhdynnässä ilman kondoomia, koska jostain syystä en ole ajatellut koko asiaa ollenkaan kun tottunut ettei suhteessa kondoomia tarvittu. Olenko siis tartuttanut nyt eteenpäin kondylooman vai? ja voiko tälle miehelle tulla näkyviä oireita vaikkei minulla mitään olekaan?
 
rok555
Vähän tuohon tapaan minullekin kävi. Tyttöystävälle oli vaan kerran tarkastuksessa ohimennen mainittu, että sulla on muuten tämmönenkin. No, eiköhän se minullakin ole sitten.
Oireitahan voi olla näkyviä ja vähemmän näkyviä, tai ei mitään. Minulla ei ainakaan ole ollut mitään oireita.
 
mietteliäs (mies)
morjenstaa!! nonii mietityyttä ny onko meikälläkin joku hpv ku välillä kutittaa mulkkua ja punottaa välillä ja välillä on taas ihan normaali, eikä mitään näppylöitä ole ollu kikulissa :eek: että onko teillä kellään samanlaisia oireita? välillä taas tuntuu että peräaukossa ois jotain näppylöitä tai siis näppyä. pitäisi varmaan lääkäriin mennä?
 
kondis
Terve stressisisaret ja veljet

Itse olen n. viikon ajan kärsinyt kutinasta. Olin jo varma että kyseessä sukupuoliherpes, ostin jo voidettakin. N. 3 päivää sitä käytettyä alkoi kuitenkin tuntua ettei kyse ehkä siitä. Ja hyvä niin, herpes-virus kun ei millään muotoa lähde pois elimistöstä koskaan. Mutta kondylooma sen sijaan yleensä (lääkärin mukaan) poistuu elimistöstä, elimistön oman vastataistelun seurauksena. Kaikenlainen stressi ym hankaloittaa toki sitä, joten terveistä elintavoista syytä pitää kiinni. Tänään siis sitten kävin yksityisellä, joka totesi pienen rypelöalueen olevan kondyloomasta, käyttöön sain wartec-kuurin.

Itse olen tyytyväinen ettei kyseessä tosiaan herpes, se kuitenkin hankaloittaa vauvan saantiakin (synnytys aktiivivaiheessa mahdoton luonnollista tietä). Päätin etten ala stressaamaan tästä, sehän vain hankaloittaisi viruksen poistumista elimistöstä, ja sehän kanssa poistuu! On niitä todella isompiakin murheita, älkäämme stressatko. Kyllä elimistö hoitaa itsensä, kun antaa vaan sen käyttöön sopivat raaka-aineet (ruokavalio, lepo, liikunta jne).

Lisää kiinnostaisi kuulla homeopaattisista hoidoista, tai onko jokin ruoka-aine tai vastaava joka erityisesti voisi auttaa? Kuulostan tämän viestin perusteella varmasti viherpiipertäjähipiltä, mutta sitä en tosiaan ole. Kaikella kunnioituksella viherpiiperäjähippejä kohtaan toki.. Mutta tsemppiä kaikille!
 
30-v namisissa
Et tainnut itse lukea kovin tarkasti linkittämääni artikkelia. Siinähän sanottiin että:

" Seurannan eri vaiheissa äitien, isien ja lasten HPV-testaustulos oli positiivinen 7-34 %:ssa suun limakalvonäytteistä ja 4-25 %:ssa sukuelinten alueelta otetuista näytteistä. Täten HPV:n esiintyminen oli yhtä yleistä sekä suun että sukuelinten limakalvoilla. HPV:tä todettiin 10-15 %:lla vastasyntyneistä, ja puolen vuoden ikäisillä lapsilla sen esiintyminen oli yleisintä."

Tutkituilta löydettiin siis useampia tyyppejä HPV-virusta.

Tässä toinen artikkeli, joka todistaa samaa:
http://www.pulssi.fi/fin/artikkelit/sukupuolitaudit/suoja_kohdunkaulasyopaa_vastaan/

Lainaus tuosta linkistä:

Tartuntareitit

HPV-infektio ei ole ainoastaan seksitauti, vaan se voi tarttua lapseen äidistä raskauden tai synnytyksen aikana. Tiedetään myös, että perheen sisällä HPV voi tarttua syljen ja käsien välityksellä muihin perheenjäseniin.


Tiedän itse tapauksia, joissa neitsyt on mennyt lääkäriin ja saanut kuulla olevansa HPV-viruksen kantaja. On väärin syyllistää ihmisiä suojaamattomasta seksistä, jos todellisuudessa ei ole koskaan edes seurustellut ja silti löytyy tämä virus. Onko kellekään tällä palstalla käynyt näin?

Voin vahvistaa, että hpv ei tartu ainoastaan sukupuoliteitse. Olemme olleet mieheni kanssa naimisissa pian 30 v ja ehdottoman uskollisia toisillemme. Papa-kokeeni on aina ollut luokka 1. Tänä kesänä minulla todettiin kondylooma ? Ei ole mitään näkyvää alapäässä, ilmeisesti sitä sileää tyyppiä. Ottakaa muutkin kantaa,jotka ovat varmoja, että virusta ei ole saatu sukupuoliteitse. Itse epäilen saaneeni sen epähygienisestä ulko-wc:stä (tanssipaikan/leirintäalueen läheisyydessä). En ehtinyt suojata istuinta, kun oli kiire.
 
Viimeksi muokattu:
uskollinen
Sen perusteella mitä nyt olen kondyloomasta lukenut, olen päättänyt että tämähän ei minun elämääni pilaa. Kondylooma luetaan sukupuolitauteihin sen takia että se yleisimmin tarttuu seksin välityksellä, mutta voi tulla myös muualta. Käytännössähän sen voi saada mistä vaan, eikä siltä juuri voi edes välttyä. 80% ihmisistä kantaa sitä, mutta tottakai he paheksuvat niitä joilla se on todettu, koska heillä ei ole tarpeeksi tietoa asiasta. Seksitauti, mikäs sen kamalampaa? Silti kahdeksan kymmenestä kantaa virusta itsessään, mutta ei tiedä asiasta, koska jos virus ei ole aktiivinen se ei edes näy testeissä. Turha leuhkia puhtailla testituloksilla, ei se ole tae yhtään mistään. Eikä kondylooma ole ainoa virus joita ihmisillä tietämättään on. Itse sairastin raskausaikana vyöruusun jälkitautina vesirokosta 20v aikaisemmin. En voinut millään tietää, että virus oli yhä minussa, eikä se tietenkään mitenkään minua edes vaivannut ennen vyöruusun puhkeamista. Kondylooma on kondylooma, oli se aktiivinen eli ei. Yleensä syylät paranevat itsestään, ainakin pienemmät ja hyvänlaatuiset. Penslausta, laseria jne käytetään isompiin ja näkyviin syyliin. Vaarallinen muoto on litteä, mikä ei näy paljain silmin ja minkä takia papa-testejä tehdään. Litteä kondylooma on käsittääkseni se joka yleisimmin saattaa altistaa syövälle. Kuitenkin suurin osa kondyloomamuodoista on suht vaarattomia ja helppoja. Onhan ihmisillä käsissä ja jaloissakin syyliä, eikä niiden takia menetetä yöunia. Sama hpv-virus nekin kuitenkin aiheuttaa, eri muoto vain. Yleensä virus häviää elimistöstä vuosien saatossa, mutta jotkut jäävät kantajaksi. Saattaa aktivoitua uudestaan vuosikymmenienkin päästä. Samalle muodolle kuitenkin tulee yleensä immuuniksi. Eri tyyppejä on kuitenkin sata, ja jonkun niistä voi saada uudestaankin. Turha syyllistää ihmisiä joilla on näkyvä kondylooma. Suurimmalla osalla meistä se on joka tapauksessa. Tartuttaa voi myös ei-aktiivisen kondylooman kantaja. Kaikki syyllisyys ja syyllistys johtuu taaskin vain tiedon puutteesta. Naisilla kondylooma tulee aktiiviseksi helpommin kuin miehillä, ja heillä siitä voi olla enemmän haittaa. Mielestäni on kuitenkin järjetöntä alkaa pelkäämään hillittömästi tartunnan saamista, ei siltä oikeastaan voi juuri edes välttyä. Kondomi ei takaa mitään, ei edes selibaatti. Ei kai kukaan kotiansakaan voi linnoittautua sen takia, ettei vain saisi muilta ihmisiltä mitään viruksia tai pöpöjä. Järki käteen, naiset. Loppujen lopuksi ei ole edes suurta merkitystä sillä, kertooko seksikumppaneille asiasta, koska kaikkien seksiä harrastavien pitäisi tiedostaa että taudin voi saada ehkäisystä huolimatta. Ja todellakin, vaikka ei edes seksiä harrastaisi. Muistetaan vain terveet elämäntavat niin saadaan mahdollisimman pian pöpöt nujerrettua itsestämme ilman suuria vaivoja. Tsemppiä kaikille joilla "tauti" on todettu :)

Totta, on etä kondylooma voi tarttua muutakin reittiä kuin seksin välityksellä. Olen 50-v ja naimisissa pian 30 v. Meillä kaksi aikuista lasta ja lastenlapsi. Olemme olleet ehdottoman uskollisia toisillemme nuoruudesta asti (kun aloimme seurustelun, minä olin 19-v ja mieheni 20-v ). Papa-koetulos minulla on aina ollut luokka 1. Yllättäen tänä kesänä minulla todettiin kondylooma ?! Uskomatonta, muta totta. Mistä olen voinut saada sen, kun ainoa sukupuolikumppani on ollut mieheni (ja minä ainut miehelleni). En ole edes suudellut vierasta miestä !??? Ottakaa kantaa, jos HPV on saatu muualta kuin seksin välityksellä !
 
Viimeksi muokattu:
susi74
No nyt alkoi pelottaa...mulla ollut yli 10v sitten kondylooma...aloitin jälleen uudestaan pillerit,ne ovat tehneet hirveästi kuivuutta.Joku kirjoitti täällä,että pillerit lisäisivät kondyn mahdollisuutta??Tarkoittaako,että muuten vain,että uusii helpommin??kun syö pillereitä,ja miksi? Vai sitäkö tarkoittaa,että ei käytä kondomiehkäisyä?
Pitääkö tässä lopettaa pillerien syönti??
 
voiko olla
Minulla ilmeistyi yhtäkkiä ainakin kymmenkunta semmoista pientä patti vasemman puolen kiveksen ihoon. Aikalailla peniksen juureen. Ne on semmoisessa ryppäässä ja muutama erillään. Niissä on keskellä musta pilkku vähän niin kuin joku rupi. Hieman ovat arkoja ja kävellessä hankaavat kipeästi.

Voikohan tämä olla kondylooma? Olen ollut saman naisen kanssa useita vuoden ja muita seksikumppaineita ei ole. Vai voiko johtua siitä, että viikko sitten olen ajellut karvat alueelta ja olisi nyt takaisin kasvaessa ärtyneet?
 
Kondyloomako?
Kesällä heinäkuussa kävin gynellä epämääräisten oireiden takia jotka olivat jatkuneet oli kuukauden. Gynelle päästyäni suurin osa oireista oli kumminkin kadonnut ja kaikki vaikutti melkein ok:lta. Tutkimuksen yhteudessä kaikki näytti olevan ihan hyvin, limakalvot terveen näkäiset jne. Kunnes, gyne penslasi etikkahapolla alapääni ja sanoi että välilihassa näkyy olevan viruksen aiheuttamia muutoksia, papilloomavirus. Paineli sormilla niistä kohdista joissa kyseistä virusta oli ja se muistaakseni oli tuosta välilihan "sisäpuolelta". Gyne laittoi jotain liuosta sinne. Sen jälkeen oireet hävisivät ja itseasiassa en tiennyt olinko parantunut koska en ollut ennen huomannut mitään outoa alapäässäni, myöhemmin kun olen alapäätäni katsellut, niin ehkä siinä kohtaan tosiaan on jotain omituista, hyvin vähän jotain röpelöä, jonka olen aina luullut olevan normaalia. no, oudot oireet ovat palanneet muutama päivä takaperin. Söin antibioottikuurin ja sain hiivan, söin hiivalääkkeen ja asia hoitui sillä. Nyt menkkojen jälkeen kumminkin alapääni on vähän alkanut kutista, jostain sieltä välilihan seudulta ja kirpoo myös. muutenkin on sellainen epämääräinen epämielyttävä tunne siellä. Emättimen aukko on ok, mutta kutina ja kirvely tuntuu siellä välilihan sisäpuolella ja sen limakalvon reunassa joka osuu siihen ihoon, vaikea selittää mutta tajuaako joku? Voiko oireet johtua kondyloomasta? Aiheuttaako kondylooma muka kutinaa, kirvelyä ja yleistä epämielyttävän tunnetta? Minulla on nyt flagyl comp kuuri meneillään josta ei ole suuremmin ollut apua. ensi viikolla minulla on gynelle aika...
 
kyllä vain
Kesällä heinäkuussa kävin gynellä epämääräisten oireiden takia jotka olivat jatkuneet oli kuukauden. Gynelle päästyäni suurin osa oireista oli kumminkin kadonnut ja kaikki vaikutti melkein ok:lta. Tutkimuksen yhteudessä kaikki näytti olevan ihan hyvin, limakalvot terveen näkäiset jne. Kunnes, gyne penslasi etikkahapolla alapääni ja sanoi että välilihassa näkyy olevan viruksen aiheuttamia muutoksia, papilloomavirus. Paineli sormilla niistä kohdista joissa kyseistä virusta oli ja se muistaakseni oli tuosta välilihan "sisäpuolelta". Gyne laittoi jotain liuosta sinne. Sen jälkeen oireet hävisivät ja itseasiassa en tiennyt olinko parantunut koska en ollut ennen huomannut mitään outoa alapäässäni, myöhemmin kun olen alapäätäni katsellut, niin ehkä siinä kohtaan tosiaan on jotain omituista, hyvin vähän jotain röpelöä, jonka olen aina luullut olevan normaalia. no, oudot oireet ovat palanneet muutama päivä takaperin. Söin antibioottikuurin ja sain hiivan, söin hiivalääkkeen ja asia hoitui sillä. Nyt menkkojen jälkeen kumminkin alapääni on vähän alkanut kutista, jostain sieltä välilihan seudulta ja kirpoo myös. muutenkin on sellainen epämääräinen epämielyttävä tunne siellä. Emättimen aukko on ok, mutta kutina ja kirvely tuntuu siellä välilihan sisäpuolella ja sen limakalvon reunassa joka osuu siihen ihoon, vaikea selittää mutta tajuaako joku? Voiko oireet johtua kondyloomasta? Aiheuttaako kondylooma muka kutinaa, kirvelyä ja yleistä epämielyttävän tunnetta? Minulla on nyt flagyl comp kuuri meneillään josta ei ole suuremmin ollut apua. ensi viikolla minulla on gynelle aika...
Vaikuttaa ihan tyypilliseltä kondylooman oireistolta.
 
Viimeksi muokattu:
Kondymyös
Osallistun myös tähän keskusteluun. Minulla eilen todettiin kondylooma.
Kuusi vuotta sitten minulla oli papa kakkosta kaksi kertaa putkeen. Sitten tehtiin jäähdytyshoito mutta minulle ei koskaan selvinnyt että oliko kondy vai jotain muuta miksi se tehtiin. Noihin aikoihin aloin seurustelemaan nykyisen mieheni kanssa. Jo silloin minulla oli alapäässä pari näppyä.
Tuon jäähdytyshoidon jälkeen olen käynyt kerran vuodessa papassa ja aina on ollut ykköstä. Kerran kysyin lääkäriltä noita näppyjä ja sanoi ettei ne ole mitään erikoista ja ei niitä tarvitse hoitaa. Nyt niitä alkoi kutittamaan ja menin gynelle ja hän sanoi heti että ne on kondyloomaa ja pitää hoitaa.
Meillä ei ollut mitään puhetta että pitäisikö myös mieheni jotenkin hoitaa (hänellä ei näppyjä tai muita oireita) Miten muut pariskunnat olette toimineet tälläisessa tilanteessa (olemme kuitenkin 5 vuotta harrastaneet suojaamatonta seksiä) ja meillä on yksi lapsi. Olenko nyt sitten tartuttanut lapsenkin esim saunassa/WCssä? Voiko se tarttua sitä kautta ja olla hänellä vielä ns. näkymätön???
 
surullinen.
Minulla todettiin kondylooma alle viikko sitten, aloitin penslaushoidon wartec-nimisellä lääkkeellä. Kolmen hoitopäivän jälkeen syylät ovat ehkä hitusen pienentyneet, lääke rikkoi ihoa joten alapää on hieman herkkä.. Toivon että pensaamalla syylät lähtisivät kokonaan. Masentaa ja en saa nukuttua öitä, koska tämä asia tuntuu vain niin kamalalta. Yritän olla toiveikas, mutta ajatus kondyloomasta masentaa minua.
Onko jollain kokemusta syylien poistamisesta laserilla?
 
toivokas
Minulta hävisi lähes kaikki syylistä 3 päivän penslauksella, muutama jäi, mutta toisella penslausjaksolla luulen että ne myös häviävät. Penslaus sattui paljon, tuntui että se poltti ihon kokonaan rikki, jolloin käveleminenkin oli tuskaa. Nyt on jo parantumaan päin ja olen tosi onnellinen. Yritin vain kestää ja rukoilin apua, se auttoi ja nyt olo tuntuu hyvältä! Välillä tuntui että haluan luovuttaa, mutta onneksi jaksoin olla toiveikas!
 
huojentunut
Minulta hävisi lähes kaikki syylistä 3 päivän penslauksella, muutama jäi, mutta toisella penslausjaksolla luulen että ne myös häviävät. Penslaus sattui paljon, tuntui että se poltti ihon kokonaan rikki, jolloin käveleminenkin oli tuskaa. Nyt on jo parantumaan päin ja olen tosi onnellinen. Yritin vain kestää ja rukoilin apua, se auttoi ja nyt olo tuntuu hyvältä! Välillä tuntui että haluan luovuttaa, mutta onneksi jaksoin olla toiveikas!

..Minuta hävisi sylät kolmen päivän pensaluksella kokonaan, kipeää otti ja käveleminen jua istuminen oli ihan kamalaa. Mutta ne hävisivät. Minulla sama, rukoilin apua koska oli todella kurja. Nyt limakalvot ovat aika kuivat mutta syyliä ei enää ole. Olen niin onnellinen. Ei kannata tosiaan luovuttaa, kyllä kaikki aina järjestyy. Jos uskot ja olet päättänyt jonkun asian, se kyllä toteutuu. Voimia kaikille ketkä kamppailevat tämän taudin kanssa!
 
Viimeksi muokattu:
MH
Mullakin on noita ulkoisia kondyja ja niitä hoidetaan jäädyttämällä. Olen kuitenkin huomannut niitä myös emättimen pohjassa ja kerran pyysin hoitavaa lääkäriä katsomaan niin epäili niitä olevan muutaman myös kondunsuulla.

Eli miten näitä sisäisiä hoidetaan vai pitääkö hoitaa ollenkaan jos ei häiritse??
Papa luokkaa en itseltäni tiedä kun ei kuulema enää käytetä, mutta muutos oli lsil, voiko tämä johtua kohdunsuun kondyloomista? :O
 
Newbie
Täytynee ilmoittautua tähän HPV-ketjuun "iloiseen joukkoon". 27v mies, ja anuksesta lääkäri niitä tänään löysi. Menin lekurille, koska kutissut pahasti ja jopa kirvelee joskus, ja sieltähän ne löytyivät.

Sain jotakin liuosta siihen, sekä ataraxia kutinaan. Ilmeisesti tulee olemaan suht kivulias, 3 pvän hoito kun ne siellä reiässä ovat... Jäi paljon vielä epäselväksi, joten soitan lääkärille maanantaina kysyäkseni tarkempia hoito-ohjeita. (En ymmärrä kuuluuko liuos laittaa sisään anukseen, jossa niitä valkoisia "patteja" on, vai vain niihin ulkoisiin?)

Hänkin toppuutteli paniikkiani ja sanoi että on hyvin yleinen ja luultavasti lähtee parin vuoden sisään kokonaan pois.
 
onnellinen.
..Minuta hävisi sylät kolmen päivän pensaluksella kokonaan, kipeää otti ja käveleminen jua istuminen oli ihan kamalaa. Mutta ne hävisivät. Minulla sama, rukoilin apua koska oli todella kurja. Nyt limakalvot ovat aika kuivat mutta syyliä ei enää ole. Olen niin onnellinen. Ei kannata tosiaan luovuttaa, kyllä kaikki aina järjestyy. Jos uskot ja olet päättänyt jonkun asian, se kyllä toteutuu. Voimia kaikille ketkä kamppailevat tämän taudin kanssa!

Olen niin onnellinen, koska syyläni ovat kokonaan hävinneet. Olin todella onneton ja rukoilin apua. Tämä oli opetus, josta olen oppinut.
 
Viimeksi muokattu:
M 30v
Täytynee ilmoittautua tähän HPV-ketjuun "iloiseen joukkoon". 27v mies, ja anuksesta lääkäri niitä tänään löysi. Menin lekurille, koska kutissut pahasti ja jopa kirvelee joskus, ja sieltähän ne löytyivät.

Sain jotakin liuosta siihen, sekä ataraxia kutinaan. Ilmeisesti tulee olemaan suht kivulias, 3 pvän hoito kun ne siellä reiässä ovat... Jäi paljon vielä epäselväksi, joten soitan lääkärille maanantaina kysyäkseni tarkempia hoito-ohjeita. (En ymmärrä kuuluuko liuos laittaa sisään anukseen, jossa niitä valkoisia "patteja" on, vai vain niihin ulkoisiin?)

Hänkin toppuutteli paniikkiani ja sanoi että on hyvin yleinen ja luultavasti lähtee parin vuoden sisään kokonaan pois.

Siis sanoiko että lähtevät itsekseen? Itselläni myös takapuolessa (olen mies, ikää 30) peräaukon ympärillä kutiavaa näppyä. Peilillä kurkkasin ja siellä niitä oli. Peräaukossa asti kymmenkunta valkopäistä pikkunystyä, lähtevät irti kun niitä pyörittelee. Vitsi kun ei kehtaisi maksella viittäkymppiä voiteesta, kun rahatilanne on heikko. Hitaasti ne ovat sinne tulleet. Muualla niitä ei ole, vain peräaukon ympärillä ja sisällä.

Entä jos nyppäisee irti itse ne mitkä lähtevät ja antaa loppujen olla? Katselee mitä tapahtuu...
 
Viimeksi muokattu:
M 30v
Siis sanoiko että lähtevät itsekseen? Itselläni myös takapuolessa (olen mies, ikää 30) peräaukon ympärillä kutiavaa näppyä. Peilillä kurkkasin ja siellä niitä oli. Peräaukossa asti kymmenkunta valkopäistä pikkunystyä, lähtevät irti kun niitä pyörittelee. Vitsi kun ei kehtaisi maksella viittäkymppiä voiteesta, kun rahatilanne on heikko. Hitaasti ne ovat sinne tulleet. Muualla niitä ei ole, vain peräaukon ympärillä ja sisällä.

Entä jos nyppäisee irti itse ne mitkä lähtevät ja antaa loppujen olla? Katselee mitä tapahtuu...
Vai ei kai ne leviä ..lkkuun? Voi jumalauta kun katselee noita webin kuvia millaisiksi ne saattaa mennä !!!
 
Viimeksi muokattu:
neiti
Minulta löydettiin kondylooma syyliä ja olen yrittänyt niitä ahkerasti hoitaa paikallishoitoon tarkoitetuilla lääkkeillä. Mikään ei kuitenkaan ole auttanut ja nyt syyliä on emättimeen asti levinnyt. Olen varannut ajan Laserhoitoon. Nyt minua huolestuttaa saako sillä emättimestä syylät pois ja sattuuko kyseinen toimenpide. Olen muutenkin ollu kovin huolissani taudista ja murehtinut miten tulisi toimia.
 
Huolestunut
Olen niin onnellinen, koska syyläni ovat kokonaan hävinneet. Olin todella onneton ja rukoilin apua. Tämä oli opetus, josta olen oppinut.

Minä olen kokoajan todella huolissani ja päivittäin joutuu huulta puremaan kun asiaa miettii. Minulla syylät eivät ole lähteneet vaikka olen monia hoitija kokeillut. Laserhoitoon on aika puolentoista kuukauden päähän. Hoidon odottelu on tuskaa ja tuntuu että kondylooma häiritsee normaalia elämääni. Toivon että minäkin joskus saisn kondylooman ulkoiset oireet häviämään.
 
Viimeksi muokattu:
toinen surullinen
Minulla todettiin kondylooma alle viikko sitten, aloitin penslaushoidon wartec-nimisellä lääkkeellä. Kolmen hoitopäivän jälkeen syylät ovat ehkä hitusen pienentyneet, lääke rikkoi ihoa joten alapää on hieman herkkä.. Toivon että pensaamalla syylät lähtisivät kokonaan. Masentaa ja en saa nukuttua öitä, koska tämä asia tuntuu vain niin kamalalta. Yritän olla toiveikas, mutta ajatus kondyloomasta masentaa minua.
Onko jollain kokemusta syylien poistamisesta laserilla?

Minulla on sama tilanne. Lääkkeellä syylät ovat pienentyneet mutta eivat hävinneet. Minun on myös vaikea nukkua öitä ja asia vaivaa minua aivan liikaa. Minulla on varattu aika laser-hoitoon ja minua huolestuttaa sattuuko se tai helpottaako sekään minua.
 
Viimeksi muokattu:
Mies84
Tyttöystävällä ja itsellä todettu asia. Keskustelu ja toisen tukeminen jeesaa. Eihän siinä auta ku keskustella, nii ei ainakaan ole mitään salattavaa ja luottamuskin paranee. Molemmat kävi testeissä, negatiiviset muiden osalta, mutta tämä on voinut olla oireeton toisella jo pitkään. Oireet olivat syylät.

Kondylooman hoidosta miehellä: Penslaaminen on todella tarkkaa touhua. Itsellä oli terskan alapuolen ja varren osuudella todella haastava koko penslaaminen. Onneksi muutama rypäs, mutta terveelle iholle mennessä iho paloi pois terveeltä alueelta ja rupesi jopa märkimään ja tuoksumaan. Märkiessä pesin aluetta huolellisesti haalealla vedellä ja kuivasin varovasti puuvillakankaiseen liinaan. Nesteet tulivat joka tapauksessa hetken päästä uudelleen, mutta tämä lähinnä siksi, että alueen sai pestyä. Toistin pesua 4 kertaa päivässä, mutta en heti penslauksen jälkeen. Tämä auttoi ja nyt homma on ok.

Olkaa erittäin tarkkoina penslattaessa omaa penistänne, sillä siitä voi koitua kovat reaktiot, sillä aine on todella vahvaa, etenkin esinahan suhteen, kun se pyöräytetään takasin peitoksi, joten penslausalue voi ikää kuin koskettaa tervettä ihoa. Onneksi ei tullut jälkoireita ja hoitoa ei minun onneksi tarvinnut jatkaa, sillä syylät hävisit pois ja märkiminen lakkasi, kun ihosolukko kasvoi takaisin.

Naisella: Tyttöystävällä penslatessa suhkot samanlaiset kokemukset. Käsi oli tosin hiukan vakaampi :D, joten hänelle ei tullut samanlaisia ongelmia kuin minulle, mutta kipu oli kuulemma välistä sietämätön.

Olkaa huolellisia penslatessa. Voide voi olla helpompi, mutta ei ole tarvinnut huolehtia asiasta hoidon jälkeen. Ja menkää ihmeessä lääkäriin, jos siellä näkyviä muutoksia tai erilaisia tuntemuksia tulee. Kyllähän jokaisen nyt itsestään huolta kannattaa kantaa, niin se vähentää stressiä ja pääsee hoitamaan asian alta pois. Kyseessähän on kuitenkin oma terveys.
 

Yhteistyössä