HS:n kk-liitteen juttu köyhän perheen vuodesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Siis MITÄH?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Siis MITÄH?

Vieras
Lukiko kukaan juttua Köyhän vuosi tänään tulleesta Hesarin Kuukausiliitteestä? Luin empatiaa tihkuen, miten perheen äiti laski senttejä, valvoi öitä miettien miten vuokrarästit maksetaan, itki ettei ole varaa joululahjoihin, ruokaan jne. Kunnes lopussa sitten ynnättiin perheen saamat eri tukiaiset ja tulot, yhteensä 3020 euroa netto kuussa?!? Siis mitä, miten on mahdollista?

Nyt kun oon hoitovapaalla, jäädään nettotuloissa aika reippaasti tuon alle, mutta öhhh, ei ole tullut mieleen että oltais köyhiä. Tietty rahaa on jonkin verran säästössä jne., mutta silti. Siis onko tuo mielestänne köyhä perhe?? Ja miten kummassa rahat voi olla noin tiukilla koko ajan? Ymmärrän toki, että yhden lapsen vammaisuus aiheuttaa lisämenoja, mutta silti.

Vaikuttikohan siinä se, kun ei ollut kunnon julkista liikennettä ja pyörätuolin takia piti olla auto. Bensa oli Rovaniemellä kallista ja ajoa tuli toisina päivinä satakin kilometriä.

Luin tuon jutun myös, ja ensin ajattelin, että siihen oli tullut joku laskuvirhe, mutta ei ilmeisesti. Aika järkyttävää myös, että todella erilaisia tukia voi saada tuollaisia määriä (enkä minäkään siis missään nimessä tarkoita nyt sättiä vammaisen lapsen hoitoon saatavia tukia, mutta noin kokonaisuudessaan)!?

Alkuperäinen kirjoittaja nannannaa:
Joo.. Mulla kans kolme lasta ja tulot n. 1200. Siitä pois vuokra, sähkö, vesi, puhelin jne. Eipä jää paljon mitään käteen.

Anteeksi uteluni,oletko töissä?Minun ei kannata mennä kuin työelämävalmennukseen,niin ei lähde as.tuki.Kolme lasta ja netto 1900e.

Täytyy myöntää, että mä ihmettelin ihan samaa. Harmi, että jutussa ei ollut tarkemmin eritelty perheen kuluja.
Yhtään sen kummemmin heidän elämäntyyliänsä arvostelematta, kiinnitin huomiota siihen, että oli myös useampi lemmikki ja ainakin joku perheestä polttaa kuin korsteeni parvekkeen täydestä tuhkakupista päätellen...

Alkuperäinen kirjoittaja työtön:
Joo.. Mulla kans kolme lasta ja tulot n. 1200. Siitä pois vuokra, sähkö, vesi, puhelin jne. Eipä jää paljon mitään käteen.

Anteeksi uteluni,oletko töissä?Minun ei kannata mennä kuin työelämävalmennukseen,niin ei lähde as.tuki.Kolme lasta ja netto 1900e.

En ole, minimivanhempainrahalla. Sitten kotihoidontuella jonkin aikaa, kunnes kuopus on tarpeeksi iso hoitoon - sitten palaan jälleen opintotuen piiriin :headwall: Että näillä tuloilla vielä jonkin aikaa, sossussa en käy.

Mä alan äänestää kokoomusta just kohta. Tää hyysääminen on mennyt jo aivan älyttömäksi! Toiset saa enemmän loisimalla kuin toiset työn teolla :O

Siis tämä maa on mennyt jo ihan perseelleen.

Alkuperäinen kirjoittaja Kassu:
Mä alan äänestää kokoomusta just kohta. Tää hyysääminen on mennyt jo aivan älyttömäksi! Toiset saa enemmän loisimalla kuin toiset työn teolla :O

Öööh, kokoomushan on jo vallassa, voitti edelliset eduskuntavaalitkin jos et satu muistamaan, eikä ole meno muuttunut, päinvastoin.

Alkuperäinen kirjoittaja työtön:

En ole, minimivanhempainrahalla. Sitten kotihoidontuella jonkin aikaa, kunnes kuopus on tarpeeksi iso hoitoon - sitten palaan jälleen opintotuen piiriin :headwall: Että näillä tuloilla vielä jonkin aikaa, sossussa en käy.

Käy kysymässä pelastusarmeijasta ja seurakunnalta jouluavustusta.Ite en nyt tartte eikä sossustakaan sais mitään.Minulla on plussaa kun saan työelämävalmennuspaikasta myös ruokaa kun jää(kahvila).

Alkuperäinen kirjoittaja Kokkareista:
Alkuperäinen kirjoittaja Kassu:

Öööh, kokoomushan on jo vallassa, voitti edelliset eduskuntavaalitkin jos et satu muistamaan, eikä ole meno muuttunut, päinvastoin.

Ja joo, täytyy seuraavaksi äänestää jotain joka yrittää saada loppumaan tämän yhteiskunnan tuille elämisen. Ärsyttää tuollaiset loiset.

Siinä hesarin jutussa isompi ongelma oli äidin masennus kuin köyhyys. Olisi aihetta tehdä juttu oikeasti köyhistä, kuten toimeentulotuella elävistä perheistä. Tuo Hesarin perhehän ei ollut oikeutettu toimeentulotukeen, koska tuloja on niin paljon. Olipa heillä muuten kätevää saada Rovaniemen sossusta puolet auton hinnasta vammaisen lapsen kuljetusta varten ja sen jälkeen heti perään uudella paikkakunnalla taksimatkat vammaisen lapsen kuljetukseen.
Saivat diakonialta ruoka-avustusta niin ruokalaskut oli vaan 200 - 300 E kuussa, ja vuokrasta oli omavastuu asumistuen jälkeen hieman yli 200 E, niin mihin ihmeeseen se loput siitä 3000 eurosta kuluu, niin ettei ole vara edes joululahjoja ostella.

En ole lukenut koko juttua.. Alusta vain pisti silmään se, että perhe maksaa aivan törkeää vuokraa noin pienestä kämpästä! Luulisi, että tuoltapäin saisi kämpän edullisemminkin...ainakin isomman. Mutta toki se pyörätuoli asettaa omat vaatimukset kämpälle.

Montako lasta? Meillä on monta ja nettotulot n.3600 kuussa. Siitä vähennettynä hoitomaksut n. 400 e, asuntolaina (pakollinen, vuokrattuna ei löydy tarpeeksi isoa asuntoa ja vuokrakulut nousisi lyhennystä suuremmiksi), autolainat (pakolliset työmatkoihin, käytettyjä-ei toimivaa julkista liikennettä), vakuutukset, ruokamenot ja niin edelleen. Ei jää paljon ylimääräistä, vaikka miten säästeliäästi eläisi.

Tää tuli vasta nyt silmiin.

Köyhyys on vaikea asia. itse oon ollut työssä tai työn kaltasessa lähes 4 v nyt. silti koko tämän ajan olen joutunut turvaamaan sosiaalihuoltoon.

Kiristyvä yhteiskunta on itse asiassa aiheuttanut tilanteita jossa moni on ajoittain varsin suurissa ongelmissa.
Esim masennus aiheutta hetkittäin tilanteita joissa käytät koko kk. käyttövarat ensimmäisellä viikolla ja loppu kuu ollaankin kamujen almujen varassa.

Mutta tosiasia on että vuokran jälkeen monelle jää noin 100 - 300 euroa kuussa syömiseen, vakuutuksiin, vaatteisiin ja esim vapaa-aikaan.

Omalla kohdalla toimin useammassa järjestössä aktiivina. yhteiskunta on vaan mennyt siihen että yhdistystoiminta on nykyisin hyvä osaisten harrastus.

Tästäkin syystä herätin eloon 2004 Köyhän Tuki ry:n jolla on päämääränä tehdä vähäosaisten ihmisten arjesta elämisen arvoista. Auttaa heitä itseään auttamaan itseään.

Suurinosa tuki viidakossa elävistä ihmisistä joutuu tilanteisiin joissa tukien määräaikaisuus ja riippuvuus aiheuttaa ongelmia, usein myös menneisyyden tulorajat tuovat tuskaa kun vaatteet tulisi hankkia esim v. 1998 hintaan.

Tapauksia

Taru olisi saanut noin 20 tuntia kk työtä yrittäjänä. Hän rekisteröi yritys toiminnan ja menetti samalla hetkellä työttömyystuen asumistuen ja joutui selittämään sossuun miksi oli aiheuttanut itselleen tämän ongelma vyyhdin.
Hän ei uskaltanut aloittaa yritys toimintaa sillä työkkäri uhkasi periä jo maksettuja työttömyys tukia mahdolisen yritystoiminnan suunnittelun ajalta.

Lopputulos 3 kk työttömyys tukien menetys.

PS. "Kokoomus" mitään et ole tehnyt, vaikka olet hallituksessa.
Osa-aikaista yritys toimintaa ei voi käytännössä aloittaa jos on työtön! TASA-ARVO!
Tervetuloa "harmaa talous"

Sami
Oli juurivalmistunut insinööri 2008 kesäkuussa. ehti olla 3 kk työssä XXX yrityksessä ja irtisanottiin ennen vakinaista sopimusta. kun lasku kausi näytti jo alkavan varmuuden vuoksi.
Opinto lainaa taskussa 25 000 euroa, yksiön lainat 148 000 lyhennys vastuu lähes 1100 euroa kk
työmarkkina tuki on vajaat 500 euroa, sossu maksaa saman arvoisen vuoden 2005 vuokratason verran tukea. Tilanne jää 115 euroa kk maksettavaa isin pussista
Ruoka haetaan leipäjonosta ja diakonia ruokailuista.
28v ikäinen mies, isänsä lompakolla aika karu tilanne.

Mari ja Jukka + 3v poika, tuleva vaavi.
Mari on raskaana 6 kuulla, Ammatiltaan hoitsu
Jukka on amiksen käynyt talon rakentaja.
Jukalla ei työtä ole näköpiirissä.
Mari on vielä 2 kk töissä jos jaksaa ja sitten kutsuu vauva loma.
Marin tulot on 1850 Jukka saa vielä ansio sidonnaista 300 päivää.
Vantaalla on rivitalo pätkä josta ei saa omiaan pois.
Lyhennys on 1350 euroa kk seuraavat 22 vuotta + 430 Euroa kk autosta 45 kk
Mari on talouden elättäjä. Jukka maksaa elatus maksuja 640 kk kahdesta aiemmasta lapsestaan.
Taloudessa on siedettävä tilanne vielä 300 pv, jonka jälkeen jos rakennus hommii ei löydy on velkataakka liian suuri.
Auton rahoitus jää maksettavaksi vaikka auton myisi. siitä saa vain 11 tuhatta kiitos autoveromuutoksen.
Tuo 300 päivää on kuin aika pommi. Jo kolmen oluen jälkeen alkaa synkkyys mieltä myrkyttää.
Katkeruus keinottelijoita kohtaan on järjettömän suuri.

Kohtaloita on Suomi täynnä

Haluatko sinä tukea ja auttaa heitä selviytymään itse?
Kertoa oman tarinasi?
Antaa idean jolla selvitä?
Tarjota kohtuuhintaisen vuokra asunnon?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vaikuttikohan siinä se, kun ei ollut kunnon julkista liikennettä ja pyörätuolin takia piti olla auto. Bensa oli Rovaniemellä kallista ja ajoa tuli toisina päivinä satakin kilometriä.

Jahas.. ja sama kaupunki :whistle: :whistle:

haahaa mulla on 10,000euroa

Yhteistyössä