HS tietää: väkivalta lopettaa kiusaamisen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Näinhän tuo on turpaan vaan kiusaajaa sillä se loppuu.Nää nykyajan kukkahatut haluaa keskustella tai siirtää kiusattu oppilas muualle,vaikka se pitäisi olla toisinpäin.

väkivalta lisää väkivaltaa. ja lapset oppii helposti, että kun vetää jotain turpaa, niin sillä asiat selviää. mikä ei todellakaan pidä paikkaansa. kyllä ne puhumalla ja muilla konsteilla pitää asiat selvittää
Nykyisin päiväkodeissa ja kouluissa on niin paljon sekä ihan sairauksien että ihan vain kasvatuksen puutteen myötä niin paljon erilaisia häiriköitä, että mahdoton tehtävä. Toisaalta niin vanhempien kuin opettajien auktoriteetti on nollassa, joten pääsääntöisesti nuo "selvitetään muilla keinoin" ovat yhtä tyhjän kanssa.

väkivalta lisää väkivaltaa. ja lapset oppii helposti, että kun vetää jotain turpaa, niin sillä asiat selviää. mikä ei todellakaan pidä paikkaansa. kyllä ne puhumalla ja muilla konsteilla pitää asiat selvittää
Ei se aina noin mene, tuo on sitä evankelisluterilaista ajatusmallia mitä suomalaislapsille on syötetty äidinmaidossa jo, eli ''jos joku lyö sinua niin käännäppä sille toinenkin poski läpsyteltäväksi.''
Mä olen aina opettanut ettei saa aloittaa kiusaamista, mutta jos kimppuun tullaan niin takasin saa antaa samalla mitalla.

Nykyisin päiväkodeissa ja kouluissa on niin paljon sekä ihan sairauksien että ihan vain kasvatuksen puutteen myötä niin paljon erilaisia häiriköitä, että mahdoton tehtävä. Toisaalta niin vanhempien kuin opettajien auktoriteetti on nollassa, joten pääsääntöisesti nuo "selvitetään muilla keinoin" ovat yhtä tyhjän kanssa.
totta ja yleensä se ''selvitetään muilla keinoilla'' tarkoittaa sitä, että kiusattu siirretään uuteen kouluun ja kiusaajat saavat jäädä entiseen kouluun valitsemaan uuden kiusattavan...tai sitten tuon lausahuksen jälkeen opettajat ja rehtorit laittavat päät pensaaseen ja ovat ihan shhs shh.

Kyllähän se näin on että opettajat ja virkavalta ylipäätään on täysin neuvoton kiusaamisen suhteen. Ainoa mikä kiusaajiin tepsii on korpilaki. Kiusaaminen ei välttämättä lopu muutta kohde vaihtuu sellaiseen joka on vielä avuttomampi.

Ei se aina noin mene, tuo on sitä evankelisluterilaista ajatusmallia mitä suomalaislapsille on syötetty äidinmaidossa jo, eli ''jos joku lyö sinua niin käännäppä sille toinenkin poski läpsyteltäväksi.''
Mä olen aina opettanut ettei saa aloittaa kiusaamista, mutta jos kimppuun tullaan niin takasin saa antaa samalla mitalla.
Sama täällä.
Mutta olen huomannut, että monet ovat aivan järkyttyneitä, kun ohjeistaa lastaan puolustautumaan ja lyömään takaisin. Ilmeisesti ei sovi nykyiseen arvomaailmaan, jossa kaikkia pitää ymmärtää ja kaikki pitää suvaita.

Mielestäni jokaisella on oikeus puolustaa itseään. Jos joku lyö sinua, lyöt takaisin, jos tilanne niin vaatii.
Ei siinä monenkaan kohdalla auta loputtomat keskustelut ja anteeksipyytelyt yms. Niin surullista kun onkin, niin esim kouluissa opettajilla ei juuri ole keinoja eikä kiinnostusta kiusaamista lopettaa.

Sama täällä.
Mutta olen huomannut, että monet ovat aivan järkyttyneitä, kun ohjeistaa lastaan puolustautumaan ja lyömään takaisin. Ilmeisesti ei sovi nykyiseen arvomaailmaan, jossa kaikkia pitää ymmärtää ja kaikki pitää suvaita.

Mielestäni jokaisella on oikeus puolustaa itseään. Jos joku lyö sinua, lyöt takaisin, jos tilanne niin vaatii.
Ei siinä monenkaan kohdalla auta loputtomat keskustelut ja anteeksipyytelyt yms. Niin surullista kun onkin, niin esim kouluissa opettajilla ei juuri ole keinoja eikä kiinnostusta kiusaamista lopettaa.
Joo olen huomannut saman. Sanoin joskus pojan rehtorille kun vaihtoi koulua, että meillä on sitten 0 toleranssi kiusaamisen suhteen ja että pojalla on ihan varmasti oikeus ja lupa kotoa puolustaa itseään jos päälle tullaan. Se rehtori alkoi selittämään ja hymyilemään että ''Niin meillähän ei saa lyödä ketään..'' johon totesin vaan että ei meilläkään paitsi sillon kun pitää itseään puolustaa. Siihen tulikin vastauksena epämääräistä mutinaa, yskimistä, rillien oikaisemista ja aiheen vaihtamista.

Vaahtosammuttimen värinen ja kokoinen munaton päätön antoi alapeukkua. Eipä ihme. Metsästäjänä se ratkaisee ristiriidat mieluiten haulikolla tms kuin puhumalla :(

Näitä asiat-pitää-selvittää-puhumalla-keissejä on nähty, eikä kiusaaminen ole puhumalla loppunut. Puhumiseen uskovat lähtevät virheellisestä oletuksesta, että kiusaajilla olisi aivotoimintaa. Se on virhe, koska kiusaajat eivät puhetta ymmärrä, vaan ainoa mitä he ymmärtävät, on fyysinen ohjaus ja siinä kaikki.

Ihan yhtä lailla voi mennä selittämään puulle, että äläpäs nyt kasva siihen suuntaan, kasva tuohon toiseen suuntaan, koska puukaan ei ymmärrä puhetta. Jos puun kasvusuuntaa haluaa muuttaa, pitää puuta vääntää ihan itse. Näin se menee monen ihmisenkin kohdalla.

Juuri näin. Tämä taktiikka toimii. Samoin olen opettanut lapsilleni. Tarpeen vaatiessa menisin itse pätkäisemään kiusaajaa, mutta eipä ole tarvinnut sitä vielä tehdä, kun lapset osaavat itse pitää puolensa.

sun hiljentämiseen ei tarvita edes nyrkkiä. :ROFLMAO:
i-see-you.gif

Kiusaamista on niin kovin monenlaista ja monisyistä, että on aika vaikea niputtaa niitä kaikkia yhteen.

Oma lapseni koki jossain vaiheessa, että häntä kiusattiin. Olin tunnollisesti painottanut, että aina pitää olla kiva ja jos tulee ongelmia, niin kerro päiväkodin tädeille. Homma jatkui. Kyllästyin siihen ja kehotin lastani pitämään puolensa, jonka hän teki. Kiusaaminen loppui ja tyypit ystävystyivät keskenään. Ihan mahtavia lapsia kaikki, he tuskin ymmärsivät silloin mitä tekivät ja lapseni sai arvostusta vasta siinä kohtaa kun näytti, että arvostaa itse itseään pitämällä puolensa.

Sitten on niitä lapsia, jotka voivat pahoin ja purkavat pahaa oloaan muihin. On niitä, jotka eivät yksikertaisesti pysty asettamaan itseään jonkun toisen asemaan. On niitä, jotka hakevat hyväksyntää kovin väärällä tavalla. On niitä, jotka vain ovat pohjimmiltaan kusipäitä.

• Tykkää
Reactions: Elena777

Yhteistyössä