Huh, kyllä jännittää jättää lapsi päiväkotiin kun lasten vahtiminen siellä on vähän niin ja näin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a p"

Vieras
Ekaa kertaa käytiin tänään tutustumassa lapsen kanssa, työni alkaa parin viikon päästä.

Muuten meni hyvin, mutta piha oli iso ja kallioitakin löytyi. Hoitajat olivat pääosin pihan toisessa päässä, eikä siellä missä kalliot ovat. Yksi pieni poika putosi kalliolta alas, ja minä tietty riensin heti katsomaan kävikö kuinkaan, ei onneksi. Lisäksi yksi pieni tyttö unohtui hoitajalta keinuun kun hän meni muiden lasten luokse, tyttö itki siinä että tahtoo pois, minä sitten nostin hänet pois. Ja muutenkin vahdin pihan toisessa päässä lapsia kun ei siellä hoitajia ollut.

Vähän kyllä hirvitti se meininki, ja oma lapsi on vilkasliikkeinen ja kova kiipeilemään. Kun jätän hänet sinne yksin, kauankohan menee ennen kuin putoaa ekan kerran sieltä kalliolta...:-(
( Pudotusta noin 1,2 m.)

Mitenköhän sinne uskaltaa lapsen jättää... mainitsin kyllä että pojat kiipeilevät tuolla kallioilla, mutta ei siihen pihan osaan silti ketään mennyt vahtimaan...

Ei ne lapset siitä rikki mene, jos metristä hyppäävät tai joutuvat keinussa odottamaan muutaman minuutin. Sitä sanotaan terveen järjen kasvattamiseksi. Parempi oppia lapsena, että hölmöilemällä satuttaa itsensä, kuin alkaa aikuisena kokeilemaan rajojaan suuremmassa mittakaavassa.

[QUOTE="mä";24410304]Ei ne lapset siitä rikki mene, jos metristä hyppäävät tai joutuvat keinussa odottamaan muutaman minuutin. Sitä sanotaan terveen järjen kasvattamiseksi. Parempi oppia lapsena, että hölmöilemällä satuttaa itsensä, kuin alkaa aikuisena kokeilemaan rajojaan suuremmassa mittakaavassa.[/QUOTE]

Odotteleminen asia erikseen, siihen on vaan päiväkodissa opittava, mutta metristä pudotus kalliolta on kyllä todellakin vaarallista. :o

Ette voi olla tosissanne että teidän mielestänne tuo kalliolta putoilu on ihan ok??? Ehdottomasti pitäisi pk:n tädeille huomauttaa että hei, tuo paikka on vaarallinen, vahtikaa tarkkaan tai aidatkaa. Tai itse asiassa pk:n johtajallehan siitä pitäisi sanoa, hänen asiansa on ohjeistaa alaisensa.

Kuulostaa siltä, että olet nähnyt osan todellisuutta... tai sitten värität hieman tätä kertomusta.
Mutta kaiken kaikkiaan, lapsia ei mitenkään voi pitää silmällä jatkuvasti, ne keksivät mitä ihmeellisimpiä asioita ja menevät kuin tuulispäät.
jos taasen sinusta tuntuu että paikka ei anna sulle rauhaa eli töiden teosta ei tule mitään kun täytyy pohtia ja pelätä oman lapsen puolesta, niin laita hakemus uusiksi, toiseen paikkaan...

Kyl mää oon samaan kattonu pojan tarhassa. Iso piha, puskia, telinettä, kulmia joiden taa ei näe jne....ja sielä sekasin 0-5v kaksi tai kolme ryhmää. Ite olin vahtimassa pieniä ja huomasin että todella haastavaa hommaa ehtiä perään kun 12 alle 3v sinkoaa ympäri pihaa ja tätejä 2-3 vahtimassa. Yksi juoksee keinujen alle, toinen kiipeää, kolmas on jo kaukana sillä aikaa....Isompienkin vahtiminen on haasteellista ja isot kiusaavat pienempiä siellä minne tädit eivät näe. Kamala piha.

[QUOTE="niin";24410296]Tervetuoloa todellisuuteen. Jos piha on iso ja vaarallinen, aina siellä haavereita käy, ei ne hoitajat ehdi kaikkia koko aika vahtimaan.[/QUOTE]

Päiväkodin pihan ei tule olla vaarallinen. Sen on oltava turvallinen lapsille. Haavereita voi sattua ilman vaarallisia paikkojakin. Päiväkodeissa on yleensä myös säännöt, kirjallisinakin, ulkoilusta ja mitä pihalla saa leikkiä.
Jos tilanne huolestuttaa, niin kehoitan keskustelemaan asiasta hoitajien kanssa tai tarvittaessa kääntymään päiväkodin johtajan puoleen. Lasten turvallisuuteen kannattaa panostaa ja turvallisuutta voidaan lisätä pienillä asioilla.

[QUOTE="Lissu";24410325]Odotteleminen asia erikseen, siihen on vaan päiväkodissa opittava, mutta metristä pudotus kalliolta on kyllä todellakin vaarallista. :o[/QUOTE]
Ihan samalla lailla lapsi voi hypätä kerrossängyn yläpedistä, jossa pudotus on vielä suurempi. Tai pöydältä, tai kiipeilytelineestä, tai keinusta, tai puusta, tai liukumäestä, tai majan katolta, tai kiven päältä, tai aidan päältä, tai mattotelineestä. Meinasitko aidoittaa kaiken?

[QUOTE="mä";24410386]Ihan samalla lailla lapsi voi hypätä kerrossängyn yläpedistä, jossa pudotus on vielä suurempi. Tai pöydältä, tai kiipeilytelineestä, tai keinusta, tai puusta, tai liukumäestä, tai majan katolta, tai kiven päältä, tai aidan päältä, tai mattotelineestä. Meinasitko aidoittaa kaiken?[/QUOTE]

Voi toki tippua, mutta vaikka vahinkoja voi aina sattua, ei niitä silti tarvitse luokseen kutsua.

Oletko itse liikkunut kallioisella alustalla? Mun vanhempien mökillä on paljon kallioita, ja ne on sateen tai esim. aamukasteen jäljiltä tosi liukkaat. Aikuisetkin ihmiset tahtoo niillä kaatua, saati lapset juostessaan. Puhumattakaan talvella, kun on jäisiä.

[QUOTE="Lissu";24410414]Voi toki tippua, mutta vaikka vahinkoja voi aina sattua, ei niitä silti tarvitse luokseen kutsua.

Oletko itse liikkunut kallioisella alustalla? Mun vanhempien mökillä on paljon kallioita, ja ne on sateen tai esim. aamukasteen jäljiltä tosi liukkaat. Aikuisetkin ihmiset tahtoo niillä kaatua, saati lapset juostessaan. Puhumattakaan talvella, kun on jäisiä.[/QUOTE]
Enköhän mä Lapissa kasvaneena ja armeijan käyneenä tiedä mikä on kalliota ja mikä ei.

[QUOTE="Lissu";24410325]Odotteleminen asia erikseen, siihen on vaan päiväkodissa opittava, mutta metristä pudotus kalliolta on kyllä todellakin vaarallista. :o[/QUOTE]

Poika putosi tosi vaarallisen näköisesti, aivan päistikkaa. Ja sen sijaan että hoitajat ovat toisessa päässä pihaa ryhmässä juttelemassa, ainakin yksi olisi voinut olla siellä vaarallisemmassa päässä, koska heitä oli useampi.

Kuulostaa siltä, että olet nähnyt osan todellisuutta... tai sitten värität hieman tätä kertomusta.
Mutta kaiken kaikkiaan, lapsia ei mitenkään voi pitää silmällä jatkuvasti, ne keksivät mitä ihmeellisimpiä asioita ja menevät kuin tuulispäät.
jos taasen sinusta tuntuu että paikka ei anna sulle rauhaa eli töiden teosta ei tule mitään kun täytyy pohtia ja pelätä oman lapsen puolesta, niin laita hakemus uusiksi, toiseen paikkaan...

En kyllä värittänyt yhtään, vaan kerroin juuri kuin asiat ovat.

[QUOTE="Lissu";24410414]Voi toki tippua, mutta vaikka vahinkoja voi aina sattua, ei niitä silti tarvitse luokseen kutsua.

Oletko itse liikkunut kallioisella alustalla? Mun vanhempien mökillä on paljon kallioita, ja ne on sateen tai esim. aamukasteen jäljiltä tosi liukkaat. Aikuisetkin ihmiset tahtoo niillä kaatua, saati lapset juostessaan. Puhumattakaan talvella, kun on jäisiä.[/QUOTE]

Näin juuri. Nytkin kalliot olivat tihkusateen jäljiltä liukkaat.

Jos pihassa on vaarallisia kohtia, mielestäni yhden hoitajan pitäisi olla siinä pihan osassa vahtimassa, varsinkin jos siellä on useampia lapsia.

[QUOTE="mä";24410426]Enköhän mä Lapissa kasvaneena ja armeijan käyneenä tiedä mikä on kalliota ja mikä ei.[/QUOTE]

No näin suurella asiantuntemuksella varustettuna luulisi sun tietävän, että kallioinen alusta on varsinkin lapsille liukas ja vaarallinen, saati jos siitä on metrin pudotus.

[QUOTE="a p";24410432]Poika putosi tosi vaarallisen näköisesti, aivan päistikkaa. Ja sen sijaan että hoitajat ovat toisessa päässä pihaa ryhmässä juttelemassa, ainakin yksi olisi voinut olla siellä vaarallisemmassa päässä, koska heitä oli useampi.[/QUOTE]

Kyllä jonkun pitäisi ilman muuta olla siellä kallioisessa päässä valvomassa. Jos kerran on useampi pihalla, niin en ymmärrä miksi kaikkien pitäisi samassa paikassa seisoa...

Minä en luota lainkaan päiväkoteihin. Pelottaa jo nyt, että jossain vaiheessa saattaa joutua laittamaan lapseni hoitoon. Vanhin lapsistani on jo yli 3, mutta aikoo jatkossakin pysyä kotona niin kauan kuin mahdollista. Ymmärrän kyllä, että haavereita sattuu ahkerasta valvomisesta huolimatta, mutta kun päiväkodeissa minusta laiminlyödään tuota valvomista, niin on suurempi vaara, että haavereita sattuu.

Lykkään tähän vielä oman kommentin näistä päiväkotien hoitajista. En ymmärrä miksi pitää olla yhessä ringissä keskustelemassa omiaan kun pitäis hommansa hoitaa ja seurata pihan tapahtumia. Pihan tapahtumien valvonta on se pointti.

Lykkään tähän vielä oman kommentin näistä päiväkotien hoitajista. En ymmärrä miksi pitää olla yhessä ringissä keskustelemassa omiaan kun pitäis hommansa hoitaa ja seurata pihan tapahtumia. Pihan tapahtumien valvonta on se pointti.

Totta. Tämä armeijan käynyt voisikin vastata mitä tapahtuisi jos sotilaat keääntyisivät piiriin eivätkä vahtisi sektoreitaan, sama se on hoitajilla.

[QUOTE="vieras";24410549]Totta. Tämä armeijan käynyt voisikin vastata mitä tapahtuisi jos sotilaat keääntyisivät piiriin eivätkä vahtisi sektoreitaan, sama se on hoitajilla.[/QUOTE]
Tämä armeijan käynytpä vastaa. Asioilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.

Totta kai lastenhoitajien pitää vahtia lapsia juoruamisen sijaan, mutta täällä ollaan nyt tekemässä osittaista härkästä kärpäsestä. Tietenkään pihalla ei saisi olla tarkoituksella vaarallisia paikkoja, mutta kun niitä vaarallisia paikkoja on joka puolella. Ämpäriinkin on kuulemma hukuttu, niin miten ajattelitte varjella lastanne kaikilta maailman vaaroilta koko elämän ajan. Pukemalla pumpuliin ja kuplamuoviin? Kyllä siihen lapsen kasvatukseen kuuluu myös vastuunanto lapselle, että oppii erottamaan omat rajansa ja olemaan tappamatta itseään.
Ei en sano, että konttausikäinen pitää pistää ryömimään kalliolle ja katsoa tippuuko. Mutta joissain tapauksissa lihasmuisti voi olla miljoonaan kertaan kieltämistä tehokkaampi vaihtoehto.

[QUOTE="mä";24410601]Tämä armeijan käynytpä vastaa. Asioilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.

Totta kai lastenhoitajien pitää vahtia lapsia juoruamisen sijaan, mutta täällä ollaan nyt tekemässä osittaista härkästä kärpäsestä. Tietenkään pihalla ei saisi olla tarkoituksella vaarallisia paikkoja, mutta kun niitä vaarallisia paikkoja on joka puolella. Ämpäriinkin on kuulemma hukuttu, niin miten ajattelitte varjella lastanne kaikilta maailman vaaroilta koko elämän ajan. Pukemalla pumpuliin ja kuplamuoviin? Kyllä siihen lapsen kasvatukseen kuuluu myös vastuunanto lapselle, että oppii erottamaan omat rajansa ja olemaan tappamatta itseään.
Ei en sano, että konttausikäinen pitää pistää ryömimään kalliolle ja katsoa tippuuko. Mutta joissain tapauksissa lihasmuisti voi olla miljoonaan kertaan kieltämistä tehokkaampi vaihtoehto.[/QUOTE]

Aivan, ymmärrän pointtisi hyvin.

Mutta minun pointtini on se, että jos päiväkodin työntekijöille maksetaan lasten vahtimisesta ja pihalla on vaarallinen kohta jossa on lapsia leikkimässä, yhden hoitajan pitäisi olla siellä, eikä juttelemassa muiden kanssa.

Yhteistyössä