Huhtimasut 2009

  • Viestiketjun aloittaja babyface
  • Ensimmäinen viesti
OnnelinenOdottaja
Heips vaan kaikille, tyttö syntyi maanantaina 13.4 klo:23.35, painoa 2920g ja 47cm pitkä... synnytys oli nopea, ei keretty olla saraalassa kuin n.5tuntia ennen synnytystä... Sairaalaan lähtiesssä vielä nauratti että jos passittaavat takas, kun supistukset ei kuitenkaan niin kauheen kivuliata ollu, mitä nyt sit sairaalassa alko koskee ihan kauheesti, ammeessa en viihtyny kovin kauaa kun ei ollu hyvä olla... ei tiennyt miten päin ois.. epiduraalin sain kun oli 4,5cm auki, mutta siitä ei ollut hyötyä kun melk.heti alkoi tulla ponnistuskipuja ja niihinkun se ei auta.. ponnistus vaihe kesti 35min. Eilen päästiin kotiin, imetys lähtenyt täällä hyvin käyntiin, alussa arvelin ettei tuu mitään.. joo mut täytyy mennä.. Onnea kaikille synnyttäneille!!!
 
Piparminttu-Pipsa.
Moikkis!

Vihdoinkin löytyi vähän aikaa kirjoitella tänne. Ensiksi kovasti onnea vauvan saaneille! :) Ihanaa, että nyyttejä alkoi lopultakin tipahdella tähän ketjuun oikein urakalla! Masun kanssa odotteleville tsemppiä ja oikein ihanaa loppuodotusta!

Täällä vauva-arki on alkanut mukavasti. Vauva on rauhallinen ja lupsakka ja tuntuu, että sellainen rytmi on jollain lailla olemassa. :) Eli yöt on menneet tähän saakka suunnilleen kahdella syötöllä ja päivisin poika jaksaa seurustellakin joskus jopa 2 tuntia! Esikoinen suhtautuu vauvaan yllättävän mukavasti, silittää ja paijaa ja näyttää leluja. Jonkun verran mustasukkaisuutta on ollut ilmassa ja kovasti hän haluaa äiskän syliin heti kun se on vapaana. Imetys tuntuu sujuvan hyvin, paitsi maitoa tulee taas tulvimalla. :D Tänään kokeilin käyttää maidonkerääjää toisessa rinnassa kun imetin ja sain sillä 160ml kerättyä pakkaseen! Pumppaamaan en ole joutunut kun pari kertaa silloin, kun maito nousi.

Pitäisköhän nyt kirjottaa synnytyksestäkin, kun on hetki aikaa. Elikä mulla oli tosiaan nimensä veroinen pitkäperjantai, kun niitä suppareita tuli 10min välein monta tuntia pitkin päivää. Illaksi ne laantuivat ja toivoinkin jo, et saisin nukkua yön rauhassa. Me tosin käytiin miehen kanssa saunassa illalla ja kokeiltiin vielä ässäillä epätoivoisena. :D No, se varmaan sit auttoi, sillä klo 21 supparit palasivat just kun menin nukkumaan. Ne ei olleet mitenkään erityisen kipeitä, mut vähitellen ne tihentyivät ja yritin siinä nukkua niiden välit. Yhtäkkiä klo 23 yksi supistus olikin tosi kipeä ja POKS, lapsivedet menivät! Siinä vaiheessa iski paniikki, että nyt se on sitten menoa! Mies soitti sairaalaan ja ilmoitti tulostamme. Kätilö sanoi, että ei ole kiirettä, voi tulla rauhassa omaan tahtiin. Esikoisen synnytystä muistellessa päätin, et me lähdetään kyllä samantien. Matkalla sairaalaan vitsailtiin, et pitäiskö ajaa muutama lenkki kaupungilla ajan kuluksi, ettei tarvitsi maksaa sairaalamaksua siltä vuorokaudelta. :D Mulla suppareita tuli kuitenkin 3min välein, joten kirjoittauduimme sairaalaan harmittavasti klo 23.50. ;)

Sisätutkimuksessa olin 4cm auki ja ctg-käyrän jälkeen sain peräruiskeen. Sen jälkeen olin suihkussa jonkun aikaa, kuuma vesi lievensi supistuksia ihanasti. Sitten siirryimme synnytyssaliin ja odottelemaan spinaalipuudutusta. Sitä odotellessa hengittelin ilokaasua ja se auttoi jonkun verran. Supistukset oli jo tosi kipeitä ja siinä vaiheessa, kun anestesialääkäri lopulta tuli, aloin olla jo hämärän rajamailla. Kohdunsuu oli vajaat 7cm auki, kun sain puudutuksen. Mies kuulemma säikähti, kun olin vain maannut silmät auki enkä tuntunut tajuavan mistään mitään. Kohdunsuu oli vajaat 7cm auki, kun sain spinaalin. Se auttoi onneksi heti ja palasin oitis elävien kirjoihin. Kätilö näytti miehelle akupisteitä mun jaloista ja mies sitten hieroi niitä ja se tuntui auttavan kans. Ei mennyt kuin vajaa tunti, kun aloin tuntea, et nyt ponnistuttaa. Ja niinpä pääsinkin pian ponnistamaan, se oli mahtava hetki. Kätilö neuvoi tosi hyvin ponnistustekniikkaa (tajusin vasta silloin, et olin ponnistanut ihan väärin esikoista synnyttäessä) ja meni vain 6min, kun suloinen poikamme syntyi. :) Pää tuli ulos melko helposti, mutta hartiat jumittivat ja siinä vaiheessa tajusin, et herra ei taidakaan olla ihan 3,5kg:n painoinen, vaikka lääkäri olikin niin veikannut. Lopullinen syntymäpaino oli siis 4355g enkä käsitä vieläkään, miten ultralla tehty kokoarvio voi heittää yli 800g! Oli ihanaa saada poika heti syliin ja siinä me sitten miehen kanssa ihastelimme uutta suloista vauvaamme. :)

Oltiin osastolla vain pari päivää, kun kaikki oli hyvin. Halusin senkin takia pian kotiin, kun esikoinen kaipasi mua kovasti enkä oikein osannut nukkua sairaalassa kolmen hengen huoneessa. Ruska, me oltiin siinä huoneessa nro 14. :) Muistan kyllä jotenkin niitä huoneen 17 äitejä, mut en oo ihan varma, muistanko sinut tarkalleen. Mut tunnisti punertavista hiuksista, jotka oli ponnarilla ja olen aika lyhyt (160cm). Mut taidettiin me tosiaan näyttää aika samanlaisilta kaikki niissä hehkeissä sairaalan vetimissä! :D

Kiva, kun Ruska jaksoi laittaa synnyttäneiden listan pystyyn! Lisätkääs kaikki vauvat sinne, niin on kiva kattoa milloin kukakin on saanut omansa. Ja hei, siirrytäänkö me tuonne hoitopuolelle sitten, kun kaikki on saaneet vauvansa vai miten???

PP ja vesseli 8vrk
 
kanelin
Onnea nyt vielä kerran kaikille synnyttäneille. Täälläki toivon kovasti, että pääsisisn pian synnyttään.

Mukavasti teillä on synnytykset menny. Oliko OO minkälainen painoarvio sinun vauvasta?

Mukava kuulla miten PP:n esikoinen on suhtautunu uutteen tulokkaaseen. Meilä tais olla esikoisetki aika samoilla ikäerolla. Eli meillä 1v 9 kk:tta. Aika vilkas tuntuu olevan tämä esikoinen meillä.

Esikoisen ihottuma näyttää jo vähän vihreätä valko, kun jätettiin soijamaito pois ja kotimaiset viljat. Viime yö oli pitkästä aikaa taas kokonainen ilman kutina herätyksiä. Itekki tuntuu ihmeen levänneeltä vaikka muuten kyllä väsyttää niin ko ennenki.

Oliko Ruska sulla synnytyksessä ketään kaveria?

Alko itteäki jännittään miten tässä menetellään, kun synnyttämään lähdön aika tulee.

 
yksmiumau
Meille syntyi ihana tyttö (3650/50) 15.4. aamuyöllä seikkailujen kautta. Nyt ollaan onnellisesti kotona ja suuremmitta ongelmitta on lähteny käyntiin. Mulla repes paikat ihan täydellisesti eli niitä parannellaan. En pysty istuu ja käveleminenkin tekee tiukkaa. Mut kai tää tästä. Vauva on aivan ihana ja onnellinen olo on!

Nyt pitää mennä ;) Onnea kaikille muillekin uusille tulokkaille, kerron synnytyksistä myöhemmin.

Yksmiumau
 
kevätkukkanen (ei kirj)
tyttö tuli 17.4 klo 10.29, 3210g 50 cm, nopea synnytys, kaikki hyvin.juuri kotiuduttiin. paremmalla ajalla lisää ... joku voi päivittää listaan jos jaksaa, rv:t 40+2

onnea muillekin vauvautuneille!
 
OnnellinenOdottaja
Pikakuulumiset, elikkäs tänään oli neuvolan kotikäynti, tyttö on hyvin kasvanut painoa jo 3100g, iho puhdas, jäntevä tyttö... Rintamaidolla hyvin pärjätty ja imetys luonnistuu... ajattelin ostaa maidonkerääjät kun imettäessä tahtoo maitoa "mennä hukkaan"... juups.. tällaista tääällä...
 
Ruska76
OO:lle, yksmiumaulle ja kevätkukkaselle vauvoista :))

Synnytys on vielä kertomatta, siihen menee vielä ehkä tovi... Synnytyksessä ei minulla ollut mukana ketään ja luulen että ratkaisu oli oikein hyvä. Olin sen verran kivulias avautumisvaiheessa, etten olisi pystynyt juttelemaan kenellekään ja puudutteen saatuani nukuin tunnin verran ennen ponnistusta. Ponnistusvaiheeseen en olisi ketään edes halunnut viereen, oli sen verran tiukka rutistus ;)

Kotona ollaan oltu nyt 6 päivää, kaikki on ihanaa, vauva nukkuu tosi hyvin (öisin neljän tunnin pätkiä, eli melkein yhdellä syötöllä pärjätään yöt) ja syö hyvin. Maitoa alkoi tulla reippaasti, täytyy kaivaa maidonkerääjä esille imetystä varten toiselle tissille.

Poitsu on niin rauhallinen ja tyytyväinen, ei itkeskele juuri lainkaan. Joitakin vatsan vääntöjä (pieruja) on aiheuttamassa itkua ja varmasti kipua, mutta tähän mennessä ovat pörähdelleet sutjakkaasti omin avuin ulos.

Torstaina th:n kotikäynti, toivottavasti päästäisiin jo viikonloppuna käymään ulkona. Ajattelin ostaa itselle juotavaksi fenkoliteetä, jos siitä olisi maidon kautta vaikutusta pienen ilmavaivoihin. Odottelen myös innolla uutta punnitusta, kolme kiloa on varmasti mennyt rikki, tuntuu muutenkin että vauva kasvaa silmissä!

Raskauskilot karisivat ennätysnopeasti, sairaalasta lähtiessä jäljellä oli 1,9kg ja nyt nekin ovat jo lähteneet ja ollaan lähtöpainossa. Mahasta on jäljellä pieni pehmeä pömppö :) Tuntuu hassulta kävellä, kun vaistomaisesti asento hakee vielä mahalle tasapainoa.

Ruska ja nyytti
 
Ruska76
Niin ja Katalle onnea uuteen odotukseen!

Tässä vielä päivitettyä
HUHTIKUUN ODOTTAJAT

5.4 Daisy Duck, kolmas, HYS
6.4. Violina, esikoinen, poika U
7.4. Nenna77, SATKS (T:-98,P:-00,P:06)
9.4. Sars76, KOS, Esikoinen, poika U
12.4. Päivi-76, KYS (Poika -99, Tyttö 05)
12.4. Äiti ja pikkuvesseli (tyttö -04, tyttö 06)
14.4. Iiris86, SEKS (Poika 10/03)
14.4. mira80, esikoinen
14.4. Molly, esikoinen, tyttö U
17.4 santtuli, esikoinen
17.4. Karoliina77, KOS, toinen (tyttö -06), poika U
19.4. Minsku83, PKKS, esikoinen, tyttö U
20.4 Sarah82,toka
22.4. kanelin, toinen
24.4. tuittis, kolmas
28.4. Binkku-81, esikoinen
29.4. Maria, toinen (poika 07)

SYNNYTTÄNEET

6.4. (22.4.) Kevätmamma, esikoinen, tyttö
8.4. (15.4.) hellluuu, esikoinen, tyttö
11.4. (5.4.) Piparminttu-Pipsa 24v. toinen, LKS (Poika 09/07), poika
11.4. (6.4.) Ruska, esikoinen, LKS, poika
13.4. (9.4.) Onnellinen odottaja, esikoinen, tyttö
15.4. (17.4.) yksmiumau, esikoinen, HYS, tyttö
17.4. (15.4.) Kevätkukkanen, LS (Poika 05/06), tyttö

 
kanelin
Hei

Onnea nyt kaikille uusille vauvoille. Täällä on ollu semmonen vauvapyrähdys, että tuntuu ettei pysy enää laskuissa mukana ketkä ovat saaneet ja ketkä vielä odottelevat.

Ruskan vauva kuulostaa niin tyytyväiseltä ja kiltiltä. Onneksi maitoaki on riittäny hyvin pienelle miehelle.

Ite olen tietenki täysin ehjä ei oikeastaan mitään ihmeellistä oiretta. Lukuun ottamatta paria pientä supistusta ja jäätelön himoa.
 
Karoliina77
Täällä vihdoinkin päivittämässä kuulumisiamme, mutta sitä ennen ISOT ONNITTELUT Ruskalle, OO:lle, Yksmiumaulle ja Kevätkukkaselle - sekä mahdollisille muille, jotka ovat tässä välissä käyneet ilmoittamassa iloisista perhetapahtumista! :)

Dani syntyi 15.4. klo 00.07 painaen 3200 g ja ollen 51 cm pitkä. <3

Käynnistys aloitettiin tiistaina 14.4. klo 15 jälkeen laittamalla Cytotec-tabletti kohdunsuulle. Sanottiin, että sinä päivänä tuskin enää laitettaisiin toista, koska yötä vasten ei käynnistetä, tabletteja voi lisätä neljän tunnin välein ja takarajana on yleensä pidetty klo 18:aa tai 19:ää. Aluksi tuntuikin, ettei synnytys lähde tuolla ekalla tabulla käyntiin, mutta viideltä alkoivat kuitenkin säännölliset supistukset, ensin aika lievinä. Seitsemän jälkeen kävi lääkäri tarkistamassa tilanteen, ja sanoi ettei enää Cytotecia tänään, koska paikat ovat alhaalla kypsyneet ja supparit ovat säännöllisiä. Sanoi, että hän veikkaa, että lähden saliin vielä sinä yönä, mutta voi olla, että supparit laantuvat vielä ja saan sitten nukahtamispillerin yöksi.

Samainen lääkäri teki kuitenkin sen verran kovakouraisen sisätutkimuksen, että sekin varmaan vauhditti asioiden kulkua, ja äkkiä olinkin jo tosi kipeä. Sinnittelin osastolla vielä jonkin aikaa, mutta yhdeksän maissa totesin miehelle, että tässä vaiheessa olisin todellakin jo lähtenyt kotoa synnyttämään, joten päätettiin siirtyä saliin ja kivunlievityksen pariin. Matka synnytyssaliin oli jo tosi vaikea. Tultuani kätilö tarkisti tilanteen, enkä kuitenkaan ollut kuin vasta pari senttiä auki. Yllättävän kipeitä oli supparit olleet jo siinä vaiheessa ekaan synnytykseen verraten - ehkä se sitten johtui siitä Cytotecista.

Sovittiin, että laitettaisiin kaikki valmiiksi epiduraalia varten, mutta yrittäisin vielä jonkin aikaa sinnitellä ilokaasun voimalla. Kävin itse asiassa suihkussakin vielä. Aika pian kivut alkoivat kuitenkin olla jo sietämättömiä, mutta epiduraalin saamisen kanssa kesti jonkin aikaa, olisikohan se lopulta yhdentoista maissa laitettu. Silloin supparit olivatkin jo sitä luokkaa, että puudutteen laitto ei meinannut onnistua, kun en oikein pystynyt pysymään paikallani supistuksen tullessa, ja välit olivat niin lyhyet, ettei oikeaa paikkaa ehtinyt löytää ennen supparia. Niinpä epiduraalia yritettiin laittaa kolme, neljä kertaa, ja se oli kyllä tosi kamalaa. Varsinkin sitten, kun lääkäri totesi, ettei saa sitä laitettua minun ollessa kyljelläni, vaan on pakko istua. Paineen tunne takapuolessa oli kuitenkin jo niin suuri, että istuminen oli ihan hirveää.

Lopulta puudutteen laitto kuitenkin onnistui, mutta olipa erilainen kokemus kuin ekassa synnytyksessä, jossa sama proseduuri oli täysin helppo nakki. Veihän se kipuja pois, muttei paineen tunnetta, joka oli jo niin voimakas, että supistukset oli tosi epämukavia kivun osittaisesta poistumisesta huolimatta. En siis päässyt erityisesti rentoutumaan tässäkään välissä. Välillä tarkisteltiin kohdunsuun tilannetta, mutta hitaasti se oli auennut aina noin sentin kerrallaan, ja tässä välissä oltiin noin viidessä sentissä. (Kalvot muuten rikottiin, kun vauvan päähän laitettiin anturi epiduraalia valmisteltaessa.)

Sitten kätilö halusi laittaa tippumaan oksitosiinia, ihan minimiannoksen. Minullahan oli siitä huonoja kokemuksia ekasta synnytyksestä, mutta hän sanoi, että tuo annos vain varmistaa, ettei synnytys pysähdy epiduraalin takia. Tosi pian sen laiton jälkeen supistukset muuttuivat kuitenkin taas ihan kiduttaviksi. En tiedä, mutta luulen, ettei sen viiden sentin ja ponnistusluvan välissä ollut puoltakaan tuntia, hyvä jos varttia. Eli taas aukesin senttikaupalla ihan tajuttoman nopeasti, ja yhtäkkiä kätilö vain totesi, että vauva syntyy nyt.

Minua oli ponnistuttanut jo kauan (koska vauva oli niin tosi alhaalla, sanoivat kätilöt), ja se olikin ihan uusi tunne, koska esikoisen synnytyksessä en tuntenut tarvetta ponnistaa ollenkaan. En siis uskonut, että se olisi merkki siitä, että vauva on valmis syntymään, kun tarve oli olemassa jo kun olin vasta muutaman sentin auki. Nyt sitten kuitenkin sain ponnistusluvan, ja ponnistinkin vähän liian pontevasti, ja Dani oli rytinällä maailmassa muutamassa minuutissa. Oli se kipu sellainen, että halusi sen olevan vain pian ohi. Niinpä repesin vähän pahemmin kuin ekassa synnytyksessä, toki vauvakin on isompi. Tikkejä on kuitenkin vain viisi, joista kolme sisällä ja kaksi välilihassa, joten ihan mahdottomia vaurioita ei tullut. Pukamat pahentuivat, mutta niistä kärsin enemmän tai vähemmän koko raskausajankin.

Anyway, vauva oli sitten syntynyt, voi hienosti ja kaikki oli hyvin. :) Tunnin verran minua vielä ommeltiin ja jälkeisiä synnyteltiin (istukka oli pieni ja kalkkeutunut, mutta riitti kuitenkin kasvattamaan Danin normaalikokoiseksi) vauvan ollessa ihokontaktissa. Sitten kun vauva oli pesty ja punnittu, pääsin imettämään ja me rauhassa tutustumaan vauvaan. Lopuksi piti vielä pissat katetroida ulos, kun en saanut tulemaan niitä suihkussa tai pöntöllä..

Sitten syötiin salissa ja jännitettiin saadaanko perhehuone. Onneksi saatiin, mutta oltiin sairaalassa vain se ja seuraava yö. Olin kyllä huomattavasti väsyneempi ja monella tapaa enemmän hajalla kuin ekan synnytyksen jälkeen (en jaksanut esim. kävellä salista itse osastolle), mutta kun sairaalassa sai kuitenkin levättyä, tuntui kivalta ajatukselta mennä ajoissa kotiin esikoisen luo.

Sairaalassa myös verenpaineeni lähti lupaavasti laskuun, ja lääkäri antoi aika rivakat ohjeet lääkityksen vähentämisestä ja lopettamisesta, mutta kotona verenpaine on noussut taas takaisin tosi korkeisiin lukemiin, ja olenkin joutunut palaamaan takaisin entiseen annostukseen... Raskausmyrkytys voi kestää jopa 6-8 viikkoa synnytyksen jälkeenkin, mutta kovasti jo odottelen, ettei paineista tarvitsisi enää stressata. Joskus ne saattavat jäädä pysyvästi korkeiksi, toivottavasti ei nyt!

Danikin oli lähtötarkastuksessa ihan kunnossa. Oltiin itse katsottu, että kielijänne tuntui lähtevän lähes kielen kärjestä, ja lääkäri päättikin sitä katsottuaan leikata sen (minultakin on kielijänne napsaistu lapsena). Hurjalta tuntui, kun se vain leikattiin saksilla ilman puudutusta, mutta hyvin Dani kesti tuon inahtamatta, kun oli saanut sokeriliuosta ensin suoraan suuhun.

Imetys tuntui lähtevän ihan hyvin käyntiin, mutta nyt kotona ollaan kuitenkin taisteltu sen kanssa, kun Danilla on oikea ote todella hakusessa ja minulla on rinnanpäät siksi tosi hajalla, ja imetys on ajoittain todella tuskaista. Lisäksi tällä kertaa maito nousi aika rajusti, toisin kuin viimeksi, ja kun Dani nukkuu välillä tosi pitkiä pätkiä syömättä, eikä siten tyhentänyt rintoja tarpeeksi tiheästi, minulla kipeytyi rinnat pahasti ja kuume nousi yli 39 asteeseen. Olin tuon kanssa ihan ongelmissa ja pelkäsi rintatulehdusta, kun en saanut Dania millään heräilemään syömään (sattui olemaan vielä juuri sellainen päivä, kun poika nukkkui ilmeisesti synnytysväsymystä pois), enkä saa pumpulla oikein mitään aikaan. En tiedä, johtuuko se minusta vai onko minulla huono pumppu, mutta en yleensäkään saa esim. puserrettua rinnoista ulos edes sitä tippaa, jota suositellaan hoitamaan nännejä..

Nyt rintojen särky ja pingotus ovat normaaleissa mitoissa ja rinnanpäidenkin kanssa pärjäilen hammasta purren ja välillä rintakumeja käyttäen. Imuote ei ole Danilla vieläkään kovin hyvä, jostain syystä varsinkaan toisessa rinnassa, ja ilmeisesti sen takia imetyskin kestää kerralla aina todella kauan. Saattaa syödä tunnin yhtä rintaa, ja jos syötän molemmista ja välillä röyhtäytän, vaihdan vaipan tms., saattaa syöttö kestää kaikkineen lähes kolme tuntia. Onneksi sitten usein on niitä pitkiä taukoja, seitsemänkin tuntia, jos lasketaan syötön aloituksesta aloitukseen, mutta siis Dani on syömättä kerralla jopa viisi tuntia. Isosisko oli aika samanlainen, vaikkei ihan noin pitkiä aikoja syönyt. Alussa kuitenkin tunnin kerralla, ja myöhemminkin puoli tuntia, ja alkoi jo hyvin nuorena nukkua lähes täysiä öitä.

Noiden imetystuskien, verenpaineiden ja normaalien alapääsärkyjen lisäksi mulla on ollut migreeni joka päivä synnytyksen jälkeen - paitsi tänään! Toivonkin, että se on nyt ohi. *kop, kop* Joka tapauksessa olen ollut tosi puolikuntoinen ja väsynyt verrattuna viime synnytyksen jälkeiseen, ja olen ollut paitsi tosi onneton myös yllättynyt, että tämä voi mennä näinkin. En nyt ole pelkästään onneton ollut :) ja vauva on ihana, mutta minulle tämä ei kyllä ole ollut mitään elämän parasta aikaa.

Huomenna on eka neuvola, mikä on kivaa, varsinkin kun Danilla on napasieni ja rähmivä silmä, eli ei ole poikakaan selvinnyt ihan ilman ongelmia... Heh, voi meitä. Onneksi kaikki isot asiat ovat kunnossa. Esikoisenkin kanssa on mennyt ihan yllättävän hyvin ainakin toistaiseksi. Kyllä minulla on jotenkin tosi haikea olo, kun meidän rakas Stella on joutunut tällaiseen tilanteeseen ja jakamaan vanhempien rakkauden, mutta yritän muistuttaa itselleni, että samasta tilanteesta on jokunen muukin lapsi hengissä selvinnyt. :) Ja tosiaan, vaikka Stella oli pari ekaa päivää aika apaattinen eikä ollenkaan oma itsensä, ei ole ainakaan vielä osoittanut hirveää mustasukkaisuutta tai kapinaa (on vain oma kiukutteleva itsensä ajoittain, heh) ja suhtautuu pikkuveljeen ihan ok. Ei ole kauhean kiinnostunut vauvasta koko aikaa, mutta ei pyri myöskään pahoinpitelemään tai mitään sellaista. Mekin ollaan pyritty olemaan hössöttämättä vauvasta Stellan edessä, ja osoitetaan paljon hellyyttä isosiskolle.

Tämä on jo niin pitkä kirjoitus, että lopetan nyt, vaikka asiaa olisi tietysti vaikka kuinka, niin kuin aina.

Tsemppiä vielä synnytystä odottaville ja vielä kerran onnea muille vauvan syliinsä saaneille!

Karoliina ja Dani (huomenna viikon vanha)
 
Ruska76
Halaukset pienestä pojasta :)
Paljon on teillä koettelemuksia sattunut matkalle, toivottavasti pääset kuntoon pian ja vauvan silmään ja napaan löytyy helpotusta. Toivotaan matalia paineita ja helpotusta oloon.
 
Minsku83
Heippa mammat ja vauvat!

Pe 17.4 klo 17.15 meille syntyi terve tyttö 3145g ja 50 cm pitkä, AIVAN MAHTAVA TYTTÖ! Tää on niin upeeta!

Pe aamuna viiden aikaan alkoi supistukset niin etten enää pystynyt nukkuu. 10 aikaan soitin sairaalaan ja sovittiin et tuun sitten kun en enää kestä kotona. Puhelun jälkeen supistukset sitten koveni ja aloin oksentaa ja ihan itkua väänsin kun supistukset oli kipeitä. Käytiin saunassa mutta ei auttanut yhtään. Kahen aikaan lähettiin sitten sairaalaan. Olin silloin 3 cm auki ja menin kylpyyn melkein heti. NO kylpy ei auttanut ja eiku takasin huoneeseen ja lääkäri laitto kohdunkaulanpuudutuksen ensiavuksi kun hänen piti mennä toiseen synnytykseen ja sanoi et laitetaan kohta epiduraali. Se puhkas samalla kalvot kun laitto tuon kohdunk.puudutuksen. Mies lähti käymään kaupassa siinä välissä. Sielä mä sitten yksin makasin huoneessa ja puoli tuntia puudutuksesta rupes ponnistuttaa. Kätilö tuli paikalle ja katsoi tilanteen, olin 9,5 cm auki! Siis puolessa tunnissa aukesin 6,5cm HUH! Soitin miehen paikalle ja kätilö sanoi et hän tulee ihan kohta takasin niin sit saa ponnistaa. Oli hiukka vaikeeta pidättää ponnistusta.... NO sit ponnistettiin n. 45 min ja vauva oli ulkona! Napanuora oli 2 kertaa kaulan ympäri niin siksi isä ei saanut leikata nuoraa. Pisteitä tuli huimat 9. Aika luomu synntys oli ja nopea.Kätilökin sanoi et ei hän muista millon ois ollu näin nopee synntys ensisynnyttäjälla vaikka kestikin kokonaisuudessa 12 h.

Kammoa ei jäänyt ja kivun kesti ihan hyvin. Lähden mielelläni uudestaan ;) Ja mies tsemppasi todella hienosti mua ja auttoi kaikessa missä pystyi, on mulla hieno mies:)

Tyttö tosissaan on maailman ihanin ja kiltein :) Isäkin on ihan ihmeissään et miten tuo noin kiltti on :) Rakastuin aivan täysin tyttöön kun ensikertaa sen näin. Maailman onnellisin oon ja sen kyllä huomaa kun itkemään alkaa kun tyttöä katsoo, ONNESTA!

Olin neljän hengen huoneessa su asti ja sain uuden mukavan ystävänkin:) Su siirryttiin perhehuoneeseen ja eilen ti päästiin kotiin. Imetys lähti hyvin käyntiin tosin nyt rinnanpäät on kipeet. Vauvan paino on lähtenyt hyvin nousuun ja pieni keltaisuus hävinnyt. Hoitajat oli ihania ja ruuat yllättävän hyviä.

Lääkäri tarkasti vauvan ja meinas et lonkissa olis jotain vikaa. Kirurgi katsoi seuraavana päivänä ne ja ultras niin totesi et tyttö on terve, ei mitään huolta. Ja mallioppilas kun oli niin kiltisti, Kehuivat ;)

Nyt lähden kakkapyykille ;) Voimia kaikille ja ONNEA!

 
*Maria
Onnea taas tuoreiden vauvauutisten välittäneille!!! :D Ja Karoliinalle tsemppiä kommervenkkien kautta alkaneeseen vauvaelämään...

Itse täällä opiskelen vielä, vaikkakin sunnuntaina olin jo lähdössä synnyttämään. Kolme tuntia supisteli tiuhaan ja kipenivät, mutta sitten laantuivat. :( Plaah! Sen jälkeen ei ole kummempia tuntemuksia ollut. Tänään oli neuvola, sf tippunut viikossa 3 cm ja itsestäkin vauva tuntuu olevan jo toooosi alhaalla. Miesväki lähtee viikonlopuks reissuun, mut toki ajelee sit kiireen vilkkaan kotiin, jos synnytys tuolloin alkaa. Hiljalleen musta alkaa jopa tuntumaan, et oisin valmis jo synnyttämään kun oon saanut noita kouluhommiakin vähän järjestykseen... ja tuli sairaalakassikin pakattua tuon supistelun aikana. :) Viikot siis tänään tasan 39.

Maria
 
Karoliina77
Ihanalta kuulostaa intosi! <3

Muillekin kiitokset toivotuksista. :)

Nopeasti päivitän, että käytiin tänään neuvolassa, ja kaikki oli muuten hyvin paitsi että Dani oli kasvanut sairaalasta lähtöpainosta (3038 g) vain noin 40 g (3080 g), joten aloitellaan nyt ainakin toistaiseksi lisämaidon anto.

En ole mikään imetysfriikki, ja tuntuu suorastaan helpottavalta antaa nyt lisämaitoa, niin ei tarvitse enää miettiä, saako poika vatsansa täyteen eikä viettää tuntikausia imettäen. Sain ohjeet herätellä 3-4 tunnin välein rinnalle, imettää 30-40 minuuttia ja antaa sitten korviketta kahdesti tai kolmesti päivässä niin paljon kuin Danille maistuu. Näin aion myös tehdä, paitsi että annan yöllä nukkua yhden pidemmän pätkän, jos kundi niin haluaa. Ensi maanantaina käydään katsomassa, saadaanko paino nousuun näillä ohjeilla.

Muuten th kehui Dania virkeäksi ja jänteväksi, ja sanoi että tulee iso mies, kun kädet ja jalat on niin suuret. :) Navasta oli sieni kuivunut itsestään pois, ja rähminyt silmäkin on tänään jo parempi, mutta saatiin siihen varmuuden vuoksi tipparespeti, jos pahenee. Minulla oli kohtu ja alapään haava kunnossa. Tänään on ollut jo toinen päänsärytön päivä, ja kun rinnanpäätkin ovat tällä hetkellä ok kiitos kumien, ainoa ongelma tuntuu nyt olevan verenpaine.

Anteeksi nämä omanapaiset viestit, mutta joudun nytkin lopettamaan kommentoimatta muiden juttuja. Ensi kertaan sitten!

Karoliina ja Dani
 
*Maria
Eiks kellään uusia kuulumisia..? Vai onks kaikki aurinkoa paistattelemassa (suotakoon sekin kun nyt kerrankin paistaa!). Eipä tässä tietysti itselläkään sen kummempia....

Maria 39+2
 
santtuli
Tässä vielä päivitettyä
HUHTIKUUN ODOTTAJAT

5.4 Daisy Duck, kolmas, HYS
6.4. Violina, esikoinen, poika U
7.4. Nenna77, SATKS (T:-98,P:-00,P:06)
9.4. Sars76, KOS, Esikoinen, poika U
12.4. Päivi-76, KYS (Poika -99, Tyttö 05)
12.4. Äiti ja pikkuvesseli (tyttö -04, tyttö 06)
14.4. Iiris86, SEKS (Poika 10/03)
14.4. mira80, esikoinen
14.4. Molly, esikoinen, tyttö U
17.4 santtuli, esikoinen
17.4. Karoliina77, KOS, toinen (tyttö -06), poika U
19.4. Minsku83, PKKS, esikoinen, tyttö U
20.4 Sarah82,toka
22.4. kanelin, toinen
24.4. tuittis, kolmas
28.4. Binkku-81, esikoinen
29.4. Maria, toinen (poika 07)

SYNNYTTÄNEET

6.4. (22.4.) Kevätmamma, esikoinen, tyttö
8.4. (15.4.) hellluuu, esikoinen, tyttö
11.4. (5.4.) Piparminttu-Pipsa 24v. toinen, LKS (Poika 09/07), poika
11.4. (6.4.) Ruska, esikoinen, LKS, poika
13.4. (9.4.) Onnellinen odottaja, esikoinen, tyttö
15.4. (17.4.) yksmiumau, esikoinen, HYS, tyttö
17.4. (15.4.) Kevätkukkanen, LS (Poika 05/06), tyttö
18.4.(17.4.)Santtuli,esikoinen,tyttö
 
Ruska76
Minskulle ja Santtulille ONNEA tytöistä! :D

Minskun elo vauvan kanssa kuulostaa ihanalta onnentäyteiseltä.

Kanelinkin on varmaan saanut jo oman pienen kainaloon :)

Me käytiin tänään vauvan kanssa ekaa kertaa ulkoilemassa, vauva nukkui sikeästi koko matkan (ei tosin mikään pitkä reissu). Kaksi ensimmäistä viikkoa on mennyt niin nopeasti! Vauva on kasvanut hurjasti, th:n kotikäynti oli eilen ja viikossa tullut vaavin painoon lisää 600g! Ilman korvikkeita vielä. Toivottavasti tahti hidastuu vähän... Nyt siis saavutettiin 3,5kg :)
Maitoa tuleekin ihan hyvin, hirvittävä jano koko ajan, pitää muistaa juoda reilusti niin ehkäpä maidontulo jatkuukin.
Tänään aloitettiin D-tipat Jekovitilla ja siihen rinnalle annoin Rela-tippoja. Panikoin niistä mahanväännöistä. Nyt ekalla kerralla tuli itkua, mutten oikein tiedä johtuiko tipoista vai muusta. Tipat laitoin ensin pieneen määrään maitoa, ihan pelkältään en uskaltanut niitä antaa.

Vauva on kovin terhakka ja kiinnostunut ympäristöstään. Neljän tunnin päiväunia nukutaan joka päivä, joten öiset katkonaisuudet saa paikattua aika hyvin päivisin. Yöllä herätään kolmesti syömään (tai kahdesti + aamun eka syöttö, joka minulle menee vielä yösyötön piiriin...)

Hurjalta tuntuu että ensi viikolla on jo vappu!, kaupunki oli muuttunut tässä kahden viikon aikana kokonaan, kadut kuivat ja sulat, terassit rakennettu, jäätelökioskit paikallaan...kesä tulee nopeammin kuin uskookaan.

Laitetaan tähän vielä Karoliina ja MInskukin:

HUHTIKUUN ODOTTAJAT

5.4 Daisy Duck, kolmas, HYS
6.4. Violina, esikoinen, poika U
7.4. Nenna77, SATKS (T:-98,P:-00,P:06)
9.4. Sars76, KOS, Esikoinen, poika U
12.4. Päivi-76, KYS (Poika -99, Tyttö 05)
12.4. Äiti ja pikkuvesseli (tyttö -04, tyttö 06)
14.4. Iiris86, SEKS (Poika 10/03)
14.4. mira80, esikoinen
14.4. Molly, esikoinen, tyttö U
20.4 Sarah82,toka
22.4. kanelin, toinen
24.4. tuittis, kolmas
28.4. Binkku-81, esikoinen
29.4. Maria, toinen (poika 07)

SYNNYTTÄNEET

6.4. (22.4.) Kevätmamma, esikoinen, tyttö
8.4. (15.4.) hellluuu, esikoinen, tyttö
11.4. (5.4.) Piparminttu-Pipsa 24v. toinen, LKS (Poika 09/07), poika
11.4. (6.4.) Ruska, esikoinen, LKS, poika
13.4. (9.4.) Onnellinen odottaja, esikoinen, tyttö
15.4. (17.4.) yksmiumau, esikoinen, HYS, tyttö
15.4. (17.4.) Karoliina77, KOS, toinen (tyttö -06), poika
17.4. (15.4.) Kevätkukkanen, LS (Poika 05/06), tyttö
17.4. (19.4.) Minsku83, PKKS, esikoinen, tyttö
18.4.(17.4.) Santtuli,esikoinen,tyttö


Marialle vielä voimia viimeisiin odotuspäiviin, odottelemme innolla sinunkin uutisia!

Hassua ettei enää muka muista millaisia ne viimeiset päivät odottelua oli. Tai tuntuu ettei nykyisin muista yhtään mitään, maailma pyörii niin tiiviisti vauvan, vaippojen ja tissien ympärillä :) Se tuntuu hyvin tärkeältä ja hyvältä.

Ruska ja vaavi (huomenna 2 vkoa)
 
kanelin
Hei

Ei ole vielä vauva kainalossa. Limatulppa irtos toissayönä ja vähin on tässä jomotellu, mutta ei vielä mitään paniikkia. Yöllä olin jo aika kipeä, mutta tilannne on nyt taas rauhallinen. Pitäis nyt sitten osata lähteä niin, että kerkeäis saada sen mini spinaalin.

Hienosti on lähteny kaikilla vauva-arki rullaamaan ja synnytksetki on ollu suht näppäriä. Täytyy tässä lähteä tekeen kotihommia ja laittaan esikoiselle ruokaa.
K 40+1
 
*Maria
Niinpä se kymmenen pisteen tyttönen syntyikin jo 25.4. klo 0.29. :) Supistukset alkoi kuuden maissa illalla melko säännöllisinä ja tiuhoina. Soitin kaverin seuraks kun mies oli toisella paikkakunnalla renkaita vaihtamassa. Sairaalaan lähdettiin vähän ennen miehen tuloa kotiin, mutta hän tuli sairaalaan pian perässämme. Sairaalaan mentäessä 21.30 olin noin 4 cm auki. Synnytys oli helppo, vähän ennen puolta yötä puhkaistiin kalvot, sain epiduraalin ja oksitosiinitipan, jonka seurauksena tulikin pian valtava ponnistamisen tarve. Piti vähän jarrutella, et kätilö ehti vetää hanskat käteen, ponnistusaika oli lopulta 2 minuuttia! :) Kivulias oli tuo vauhdikas syntymä, mut repeämiä ei tullut minkäänlaisia ja vointi on hyvä meillä molemmilla. Imetyskin on lähtenyt kivasti käyntiin, pikkasen neidillä vaan vatsanväänteitä. Äsken tultiin kotiin, lopullinen lri tarkastus on vielä tiistaina, vaikka toki tänään jo vauvan tarkasti.

Synnytys oli lyhyt, joten koitetaan pitää teksti saman suuntaisena. Esikoinen tulee tänään mummolasta kotiin pikkusiskoa ihmettelemään...reaktioita odotellessa... ;)

Maria
 
*Maria
Alkuperäinen kirjoittaja santtuli:
Tässä vielä päivitettyä
HUHTIKUUN ODOTTAJAT

5.4 Daisy Duck, kolmas, HYS
6.4. Violina, esikoinen, poika U
7.4. Nenna77, SATKS (T:-98,P:-00,P:06)
9.4. Sars76, KOS, Esikoinen, poika U
12.4. Päivi-76, KYS (Poika -99, Tyttö 05)
12.4. Äiti ja pikkuvesseli (tyttö -04, tyttö 06)
14.4. Iiris86, SEKS (Poika 10/03)
14.4. mira80, esikoinen
14.4. Molly, esikoinen, tyttö U
17.4 santtuli, esikoinen
17.4. Karoliina77, KOS, toinen (tyttö -06), poika U
19.4. Minsku83, PKKS, esikoinen, tyttö U
20.4 Sarah82,toka
22.4. kanelin, toinen
24.4. tuittis, kolmas
28.4. Binkku-81, esikoinen

SYNNYTTÄNEET

6.4. (22.4.) Kevätmamma, esikoinen, tyttö
8.4. (15.4.) hellluuu, esikoinen, tyttö
11.4. (5.4.) Piparminttu-Pipsa 24v. toinen, LKS (Poika 09/07), poika
11.4. (6.4.) Ruska, esikoinen, LKS, poika
13.4. (9.4.) Onnellinen odottaja, esikoinen, tyttö
15.4. (17.4.) yksmiumau, esikoinen, HYS, tyttö
17.4. (15.4.) Kevätkukkanen, LS (Poika 05/06), tyttö
18.4.(17.4.)Santtuli,esikoinen,tyttö
25.4. (29.4.) Maria, toinen, tyttö (poika 09/07)

 
kanelin
Hei
Vielä ollaan kotosalla ja yhtenä kappaleena. Yöllä oli taas kipakoita hetkiä, mutta aamu yöstä ne taas rauhottu ja nyt on päivä menny aika normaalissa olotilassa. LEnkkeilemässä kävin, mutta ei taida tännään vielä olla oikea aika syntyä.

Vähän tässä jännittää miten ossaan sitten lähteä oikeaan aikaan, jotta ehtisin se spinaalin saada.

Palataan taas ko enemmän kuulumisia
 
Ruska76
Onnea pienestä prinsessasta :)

Onpa tosiaan vauhdikas synnytys ja nopea kotiutuminen, toivotaan myös nopeaa palautumista.

Kunhan loputkin huhtimasut on muuttuneet vauvoiksi niin pitäisikö jatkaa hoitopuolella? Paljon tulee kysymyksiä vastaan joka päivä vauvan kanssa, olisi mukavaa vaihtaa ajatuksia niistäkin.

Kanelinille peukut pystyssä että vauva tulee pian.

Ruska
 
kevätkukkanen (ei kirj)
Onnittelut vauvan saaneille!

Ei jotenkin saa aikaiseksi kirjoitella. Hyvin on mennyt, maito riittää (painoa 29.4 3380g) neiti syö ja nukkuu ja nyt jaksaa jo vähän olla hereilläkin ja ihmetellä esim. ikkunasta tulevaa valoa. Jouduin heti olemaan kolmestaan lasten kans kun miehellä niin paljon töitä, ei onneksi juurikaan ylitöitä mutta muuten vaan ei hyvä sauma pitää isyyslomia. Hieman harmittaa mutta hengissä ollaan selvitty. Hänkin on tavallaan rakennusalalla joten parempi tehdä töitä kun niitä vielä on. Esikoinen hieman oikuttelee mutta ei ole avoimesti vihamielinen vauvaa kohtaan. Pissailee vaan lattialle yms. muuta mukavaa :) Yöt menee ok mutta alkaa heräily vähän tuntua. Pitää yrittää päikkäreitä aina viikonloppuisin kun esikoinen ei niitä enää harrasta. Vatsanväänteitä oli tuossa yks ilta, en tiedä johtuiko syömästäni ruuasta jossa sipulia jonkin verran. Kotiinlähtötarkastuksessa oli kaikki ok mutta ollaan vähän seurannassa kun mulla on aikoinaan ollu ja esikoisella oli lonkkaluksaatio.

Esikoisen synttäreitä ja ristiäisiä yritetään pikkuhiljaa suunnitella. Hassua miten sitä esikoisen aikaan oli monta viikkoa ihan sumussa ja omissa oloissaan mutta nyt on ollut vähän pakkokin palata todellisuuteen ja arkiaskareisiin heti. Vointi väsymystä lukuunottamatta supermahtava kun ei oo sitä mahaa ja ties mitä kipuja mitä oli tuossa loppuaikoina. Lantionpohjan lihakset ei ihan täydessä terässä vielä mutta kaipa niitä pitää reenata taas ...

Hyviä vointeja kaikille!

Kevätkukkanen + neiti 2 vkoa
 

Yhteistyössä