HUHTUKUISET 05

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä-83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
vivi: Juusolla rupesi olemaan iltaitkua, kakka vihreää ja hirveää vääntelyä. Me mentiin yksityiselle lääkärille ja siellä otettiin verikoe mistä selvisi maitoallergia, laktoosi ja ruoka-aine allergiat. Tänään saatiin tulokset. Juusolla on sitten laktoosi-intoleranssi. Ei siedä mitään laktoosia sisältäviä tuotteita. Joudun nyt itse käyttämään myös laktoosittomia tuotteita, jotta pystyn jatkamaan imetystä. Onneksi ei ollut muita allergioita. Nyt täytyy vielä käydä lastenlääkärillä kysymässä mitä korviketta Juusolle annetaan, jos minä en satu olemaan paikalla. Täytyyhän minunkin joskus päästä jonnekin... =) Toivottavasti saat lääkärin kiinni ja saat selvyyden asiaan.

Lumista loppupäivää!

Heippa!
Nonni,nyt meikäläinenkin alottaa työt ens viikon tiistaina.
Vähän jännittää ja harmittaa ton likan hoitoon vieminen,mutta joskus se edessä on kuitenkin! Tää alku kyllä alkaa aika pehmeesti,kun menen sinne ens viikoksi harjottelemaan aamu vuoron ja olen töissä 5h,siitä seuraavana viikkona olen 4pvä illassa ja myöskin 5h näillä näkymin.
On tavallaan aika sekavat fiilikset,odotan kovasti,että "pääsen" töihin,mutta hetken päästä oon perumassa kaikki. En siis todellakaan ole perumassa,mutta kun katon tota tyttöä niin tulee paha mieli =(

Muutenkin tässä kuussa on menoa ja meininkiä.
Sunnuntaina on kummipojan syntymäpäivä juhlat, 11 pvä ukko lähtee työporukan kanssa Helsinkiin jääkiekko-cupiin(tiedossa sunnuntaina hiljainen krapula päivä miehen osalta), 18pvä on miehen kummitädin 50v syntymäpäivät valkeakoskella...
Ja sitten ens kuun alussa on meijän kihlajais päivä ja miehen työpaikka pikku joulu risteily (ne sais lailla kieltää,heh) ja sitten onkin joulut ja uudetvuodet...

Täytyy lopettaa,kun tyttö heräs...

Heippa!

Neuvolasta kuulumisia: pituutta on nyt 85cm ja painoo 11,5kg. Piikki saatiin reiteen, toivottavasti siitä ei tuu kamalia oireita (näppyjä, kuumetta pitäis tulla). Lääkäri ei olis saanut tehdä mitään :) työsi stetoskoopin pois, suu piukasti kiinni ja kamalaa- se täti kurkkas vaippoihin ;)) Et meillä on epäluuloinen poika. neuvolatäti sit taas saa tehdä mitä huvittaa, makas kiltisti selällään mittauksissa.

Me päästään miehen kanssa viettää yhteistä aikaa laivalle ens viikolla. Oikein luksusta: silja-luokan hytti, a la carteen syömään yms. Ainoo pelko on tosiaan rokotuksesta tulevat seurakset (se on just toi viikko piikistä). Pohdin jo mihin vaatteisiin mahtuis....

Jenni: stemppiä töihin!! hyvin se menee.

Kaura rv26

Pitkästä aikaa raapustelen meidänkin kuulumisia....

Toivotaan kaura ettei tuosta rokotuksesta tuu mitään oireita, meidän pojulle se laitettiin tasan viikko sitten eikä ainakaan vielä oo ollut mitään oireita.

Jennille työniloa!! Kauralle hauskaa risteilyä!!

Kyllä tää aika rientää... huomasin sen noista kauran raskausviikoista! Toivottavasti tää meidän ketju "pysyy hengissä" niin kauan et saadaan jännittää näiden uusien vauvojen syntymistä!

Meidän 1,5 mitat 83cm 10,8kg. Ja juttua tulee pojalta niin hurjasti että olen välillä ihmeissäni et mistä se noi kaikki sanansa on oppinut, mutta kai ne pikkuiset seuraa niin tarkasti kaikkea mitä ympärillä tapahtuu. Itse syömisessä meillä on tullut "takapakkia". Osaa kyllä mutta ei oikein malta keskittyä siihen hommaan niin nyt on joutunut sit aina vähän toisella lusikalla auttamaan tai muuten siitä ei tuu mitään :(.

No mä lopettelen ettei tää mun höpinä ala kyllästyttämään... :)
Aurinkoista talvipäivää!! (kivaa kun on lunta)
-minna-

Heippa pitkästä aikaa! Oon koittanu lueskella teitin kirjotuksia, mut en oo itse ehtiny kirjottelemaan kuulumisia. Oon pojan kanssa edelleen kotona, ja teen töitä kotona. Näin ainakin mennään ens vuoden helmikuuhun.
Meidän pojalle tosta mpr rokotteesta tuli reilu viikon päästä kuume ja yskä ja nuha. Ihottumaa ei tullu, sekin on yleistä. Poika oli aika vetämättömissä yli viikon.

Nyt iltapuuron pariin, hyvät jatkot kaikille!

Heippa vaan kaikille! Ajattelin vähän nostella ketjua ylöspäin. Käytiin aamulla vähän kaupoilla ja tyttö oli todella reipas. Huomasin että oli ylös puhjennut uusi kulmahammas. Alhaalla onkin jo molemmat.
Taas pyryttää lunta... pitäisi mennä lumitöihin muttei millään viitsisi. =)
Torstaina vien meidän pojan lastenlääkärille, kun todettiin maitoallergia. Ei yhtään kivaa...

Hyvät päivänjatkot!

Heippa vaan täältäkin!

Meillä on Joona taas antibiootti kuurilla. Keuhkoputkentulehdus tälläkertaa. Toivottavasti nämä sairastelut kohta loppuisi ni ei tarttis kokoajan ravata lääkärissä. Kovin ovat kiukkusia ja levottomia molemmat pojat, johtuu varmaan siitä mpr- rokotteesta.

Tänään pitäisi lähteä käymään kaupungilla. Tilasin miehelle isänpäivä lahjaksi seinäkalenterin poikien kuvilla, se on nyt saapunut postiin. Isänpäiväkortteihin pitäsi käydä ostamassa kartonkia ja jotain koristeita ja sitten vielä apteekkiin keretä. Välillä pojat jaksaa hyvin istua rattaissa, toisinaan pinna palaa nopeasti ja kotiin tulee aika kiire. Toivottavasti tänään on hyvä päivä.

Meillä on molemmat tehneet puuro-lakon. Ei maistu enää aamu-eikä iltapalalla. Oon nyt antanut riisimuroja ja leipää, välillä jogurttia, mutta tuntuu ettei noi nälkää pidä juuri ollenkaan. Jotain muuta pitäisi keksiä. kai se puuro alkaa kohta taas maistumaan.

Ihanaa, torstaina pääsen pitkästä aikaa kampaajalle. On tää tukka niin kamalan näköinenkin jo että kyllä on aikakin. Ajattelin vaihtelun vuoksi muuttaa hieman väriä ja ottaa jotain kivoja raitoja. Oon aina ollut vaalea nyt ajattelin värjäyttää vaalean ruskeaksi. Pituuttakin aion leikauttaa reilusti pois, mä en osaa näitä pitkiä hiuksia laittaa mitenkään. Ne on aina ponnarilla tai sitten auki.

Pitää varmaan mennä laittamaan pojat päiväunille, alkaa vauhtia olla jo sen verran että kohta sattuu jotain.

Hauskaa päivänjatkoa!

Danielil on isoveljensä 86 cm talvivaatteet,takki ja henkselihousut käytös,ja just sopivat.Daniel on iso jössikkä.Painaa ainaki 13 kg.Ei oo vielä ollu 1,5v.neuvolaa,pitäs kai varata aika ite.Jotenki aattelin,että ne antas neuvolasta sen...
Matias itkee,pitää mennä.

Moi vaan kaikille,

Aina joskus käyn täällä lukemassa meidän kuulumisia, mutta kun nää sivut ei oikeen muuten enää olen "tarpeellisia" niin ei niin usein tule käytyä.

Meille on kai tulossa pikkusisko tai -veli ja vielä ihan luomusti. Olin tosi yllättynyt, koska ollaan menty kyllä ihan "tulee jos on tullakseen" meiningillä ja siinä raskautumiskierrossa ei todellakaan oltu erityisen aktiivisia.. niin no, eihän se tarvii kuin sen yhden kerran.. Tää on siis tosi alussa, viikkoja kai 8+5. Pelottaa kyllä keskenmeno, vaikka eihän se pelko auta, se tulee jos on tullakseen. Laskettu aika on siis tuolla kesäkuun lopulla, tulee sellainen kahden vuoden ikäero. Vaikkakin tämä lapsi oli kovin toivottu, niin silti iski paniikki. Miten minä nyt kahden kanssa pärjään... Mutta ehkä se siitä suttaantuu (älkääkä siellä useemman lapsen äidit naurako ;-))

Sitten yksi ongelma on vielä se, että olen menossa tammikuussa töihin. Tosi kiva sitten sanoa siellä, että ai joo, oonkin tässä viis kuukautta ja sit taas häivyn. No ei auta, rahaa on niin vähän, että pakko mennä. Saatiin tytölle päiväkodista paikka, ihan kivan oloinen päiväkoti, rauhallisella alueella omakotitaloalueen keskellä ja iso piha. Ainoo vaan, että sinne on tästä pari kilometriä ja ei suoraa bussia.. Joten aamuin illoin puolen tunnin lenkki. Harmittaa vähän, koska tässä lähempänä oli peräti 3 päiväkotia, mutta ei mahduttu yhteenkään. Tähän viereen on tullut suuri kerrostaloalue, jossa ei ole omaa päiväkotia ja sitten nämä lähi päiväkodit täyttyvät. On se niin väärin.

Tyttö kasvaa kohisten. Oltiin 1½ vuotis neuvolassa ja pituutta 83,2 ja paina 11,5 kg. Hän myös puhuu kovasti, toistaa papukaijana kaikki sanat, joten saa kyllä olla tarkkana, että mitä suustaan päästää... Vähän on tullut myös uhman oireita, jos ei mene saapas jalkaan kuten neiti toivoo, niin voi mikä huuto. Tai jos lähdetään pihalta sisälle väärään aikaan. Huh huh, ja se vaan kovenee..

Onnea zuz!! Ihana uutinen! Ja hyvä että menet hetkeksi töihin ja lapsi päiväkotiin, sen ison mahan kanssa ei (kuulemma) ole helppoa olla kotona yhden taaperon kanssa (tämä ei koske st:tä koska st on mielestäni "superäiti" kun jaksaa kolme aikas pientä lasta =). Ainakin olen kuullut muutamalta ystävältä että on helpompaa mennä ison masun kanssa töihin kun lyllertää kotona pienen taaperon kanssa jonka vireys saattaa vedellä huippulukemissa =) Jokatapauksessa.... onnea!

Jesper oli TAAS kipee =( Tää oli nyt neljäs korvatulehdus. Alkaa jo hirvittään kun olen nimittäin kohta enemmän saikulla kun töissä ja poika on kokoajan kipeenä. Inhottavaa kaikille, pojalle, mulle ja työnantajalle. No, toivotaan että tämä tästä helpottaa. Ja sen haalarinongelman mistä aikasemmin purnasin ratkasin sillä että kävin sitten ostamassa sikakalliin 80cm Reimatecin. Ompahan nyt haalaria sitten koko talveksi. Vanhat joko säilytän tai pistän myyntiin, tarvii nyt harkita.

Tsempataan ja tosiaan pidetään tää ketju pystyssä, haluan kuulla kyllä uusien vauvojen kuulumisia! Ajatelkaa... Tuiskukin on kohta KOLMEN lapsen äiti. WAU! Kaksi vuotta taaksepäin ei hänellä ollut yhtään lasta... niin se aika kuluu kun on lystiä =)

Mäkin kävin kampaajalla, pitkästä aikaa! Ja kyllä teki terää. Loppukuukausi pitääkin sitten kitkutella pienellä rahalla mutta oli se kampaaja sen arvostakin. Onneks ens kuussa tulee veronpalautukset.... ja JOULU! Ootteko ajatelleet ostaa lapsille joululahjoja ja MITÄ? Mä en ajatellut kovasti ostella mitään, säästän rahaa ja en halua totuttaa Jesperiä mihinkään mielettömään lahjamäärään. Mummuilta ja kummeilta tulee kuitenkin läjä lahjoja joten itse en ajatellut ostaa enempää kun yhden tai kaksi. Kummit jo alottelivatkin kyselyn että mitä ostaisivat... kaikkeehan sitä taas tarvitsisi mutta osan "joudun" jo ostamaan ennen joulua. Mitä teidän taaperot mahtavat saada joululahjaksi? Mitkä lelut teillä ovat pop? Meillä kaikki kaikessa on pikkuautot....

Rentouttavaa viikonloppua kaikille!

Heips taas!
Paljon Onnea Zuz vauvan tuloillaan olosta!
Onpa mahtavaa,että teillekin tulee pikkukakkonen,kun olet kauan sitä toivonut.
Kyllä siinä odotusaikana ehtii vauvantulo ajatukseen sopeutua, ja nuo pärjäämisajatukset on ihan luonnollisia. Ja kaikille varmasti tulee pieni paniikki, ku saa tietää raskaudesta.Sehän on aina itelle uusi elämäntilanne.

Mutta kummasti sitä on pärjänny kolmenki pienen kans. En koe itteeni mikskään superäitiksi, mut kiitos vaan Vivi. :) Sitä vaan ihminen on sopeutuvainen .
Mut kyllä sen uuden tulokkaan "paikan löytyminen" vie aikansa aina,on se sit toinen tai kolmas tai kuinka mones hyvänsä.Se on uusi ihminen ja vaatii alussa aika paljo äidin aikaa ja äidin täytyy ohjelmoida arjen pyöritys uusiksi.

Mä en oo tainnu täällä kertoo,että meiän Matiaksella todettiin jo vastasyntyneenä alhainen lihasjäntevyys yläkropassa ja sillä oli nyt 3 kk iässä kontrolli siihen liittyen.
Sillä tosiaan on heikko päänkannattelu ja kädet on vähän veltot.
Nyt meillä sit käy kotona jumppari kaks kertaa viikossa,puolen vuoden ajan.Toivottavasti se auttaa ja Matias tulee kuntoon.

Tuollahan tuo poika taas "huutelee" äitiä.Täytyypä lopetella.

Mä viel jatkan.Oon aatellu ostaa pojille jonku parkkitalon autoille.Ja ehkä jotain lego-juttuja.Ne on ihan eläinhulluja,että lego-eläintarha tai -maatila vois tulla kysymykseen.Mut en tosiaankaan osta noille paljoa,yhet lahjat kummallekki.Mennään jouluks yhelle vuokramökille,ni se on meille aikuisille joululahja,et sinne päästään.Ollaan siel viikko.
Danielil on joulukuun alussa 1,5v.neuvola,se on sit jo 1v.7kk ikänen.Jos se kuume tulee siitä piikistä viikon päästä,ni ei sentään jouluks tule.Esikoiselle tuli muistaakseni 1,5v.rokotteesta kuumetta.
Daniel puhuu jo tosi paljo.Yhtenä aamuna sano:äiti,aamupalaa.
Ja s-ja r-kirjaimet osaa sanoa.
Kehittyy varmasti nopeemmin puheen suhteen,ku on isoveli mallina.

meillä kans juttua pukkaa! isi tosin tuli eka kertaa vasta tällä viikolla, sanoinkin, että isänpäivälahjaksi. naurettiin mummulassakin jutuille. mummulla on paljon pienempi vessa kun meillä. oltiin menossa potalle ja otin potan kokonaan ulos vessasta (ajattelin, että mahdutaan paremmin). tyttö ei tästä tykännyt vaan kantoi potan takaisn vessaan ja sanoi "kaappiin". siitä lähtien olen äidilleni vinollut, että heillä käydään kaapissa pissalla.

meillä on neiti nyt kuumeessa ja luulin olevan ihan "vain kipeä". mut nyt näitä juttuja lukiessani tajusin, että sehän taitaakin olla rokotuksesta tullut kuume!!! olinpas hölmö kun en tajunnut.

piirtämisestä neiti pitää kovasti. kynäotekin on varsin oikeanlainen. valitettavasti piirtää sitten toisinaan muuallekin kuin paperiin. mm. tänään on piirretty kuulakärkikynällä molemmat jalat ja masu.... pukemistakin harjoitellaan ahkerasti ja vaatteiden valintaa myös. nyt on päällä sortsit, mekko ja sen päällä t-paita. aika villi ilmestys! sitten peilailee peilin edessä sen näköisenä, että onpa hienoa ja tyylikästä.

nyt on tarhaan jääminenkin alkanut sujua pikkasen paremmin. parempi myöhään kun ei milloinkaan ;)

joku kyseli lempileluista. meillä suosittuja nyt on kirjat, palikat, legot (varsinkin legoeläimet, ukot ja autot), vauvat ja niiden sängyt/rattaat/kehdot, kissat, nukketalo, autot, pallot.... eli siis kaikki "oikeat" lelut - vauvaleluilla ei enää osata tehdä yhtään mitään.

meillä tehdään kaikkien lasten lahjojen kans niin, että mietitään tarpeelliset tavarat, vaatteet ja lelut ja sitten sanotaan kummeille ja sukulaisille jotain jokaisen "kukkarolle sopivaa". Itse hommataan sit 1-2 lahjaa / lapsi. esim. ne kalliimmat toiveet tms. Liisalle (tämä nuorin) ei viime vuonna ostettu itse kuin kylpyyn kumiankka. joku vois sanoa suunnitelmalliseksi, mut meistä tällä eliminoidaan turha roina (4 lapsen perheessä niitä leluja RIITTÄÄ) ja kaikki saa silti myös jonkun lelun/toivomansa jutun.

Heipparallaa!

Isänpäivä meni mukavasti. Tehtiin poikien kanssa aamulla isille kunnon aamupala ja annettiin lahja. Kyllä tykkäsi kovasti. Teetätin seinäkalenterin poikien kuvilla. Käytiin mun isovanhemmilla ja vanhemmilla ja sitten illalla vielä miehen isällä. Reissupäivä siis, mutta ihan mukavaa.

Onnea zuz kovasti raskautumisesta! Hieno uutinen. Nyt vaan jaksamista ja hyviä vointeja!

Meillä ihan ehdottomia leikkikaluja on kaikki mikä liittyy siivoamiseen tai ruoanlaittoon. Samoin autot ja palikat ja legot on mieluisia leluja. Ei meilläkään enää noilla vauvaleluilla leikitä, ne saa odottaa seuraavaa tulokasta. Joululahjaksi olen pyydellyt vaatteita ja sitten jotain järkeviä leluja. Lumikola on tilauksessa, samoin stiga. Ei itse raaskittu ostaa joten hyvä lisätä ne toivomuslistaan.

Meille tuli siitä 1,5v rokatuksesta kuumetta ja eliakselle näppylöitä. Kovin olivat kiukkuisiakin. Taisin tästä jo aiemmin kirjotella...Raskaustyhmyys on iskenyt=)

Vatsa kasvaa ja toukka myörii ja potkii ihan hirvittävästi iltaisin. On kyllä hauskan näköistä kun vatsan päälle laittaa kaukosäätimen=) Viikkoja nyt 23, torstaina neuvola. Varmaan on hb laskenut kun oon ollut niin väsynyt.

Nyt meen kutomaan sukkia.
Hyvää viikonjatkoa!

Onnea zuzille =)
Ja herran jumala,onko tuisku jo noin pitkällä? Viikkoja 23?! Kamalaa,kun aika menee nopeeta!

Tosiaan, olin töissä viime viikon ja hienosti meni.
Tyttö jäi ilme värähtämättä kolme ekaa päivää hoitoon,mutta perjantaina tuli jo itku,että taasko tänne jäädään!!!
Mutta oli unohtanut pian,että lähdin ja siellä kuulemma leikki jne innolla vartti sen jälkeen. On syönyt siellä hienosti,mutta unet on ollu niukat,30min-1h,joten illalla on ollut klo19 jo ihan naatti.
Huomena olis taas työpäivä,mutta tyttö vaikuttaa vähän kipeeltä.
Silmä rähmii ja on nuutuneen oloinen.Kunnon nuhaa ei ole vielä ainakaan tullut ja kuume ei ole noussu.
Katsoo nyt huomena mikä on sen vointi.
Päätettiin,että mies jää tytön kanssa sitten kotiin,kun en viittisi heti jäädä töistä pois.
Tää viikko on kyllä lyhyellä hoidoilla tarhassa,vien tytön klo15 (työt alkaa 15.15 ja loppuu 20.15) ja mummu on luvannut joka pvä hakee tytön viim klo19.
Mieskin on iltavuorossa (14-22)

Eräs ystäväni joka on melkein 2v yrittänyt ukkonsa kanssa vauvaa on nyt vihdoin raskaana =) heinäkuun alussa laskettu,että aika alussa mennään...

Voikaa hyvin!

Heippa!
Onnittelut Zuz:lle, kyllä se siitä suttaantuu...kaikin puolin :)

Oltiin perjantaina miehen kanssa kahdestaan laivalla ja olo oli kuin olis ollu viikon poissa arjesta! teki todella hyvää ajatella vaan itteään hetki. poitsulla oli mennnyt hyvin mummilla (nukahtanut 10min...ei vaan kotona). Voimille kyllä otti, kun olin vielä lauantaina töissä. tänään alkaa voimat palata (eli en nuoku lattialla leikkimässä).

maxilla oli ensimmäinen korvatulehdus. mentiin lääkäriin, kun oli paha räkätauti ja yski usein limaa, mut en olis arvannu et korvissa jotain, koska nukkui hyvin yöt yms. toiv. se oli siinnä eikä kierre ala, kuten Tuisku valittelikin.

nyt alkaa maha puskee tosissaan eteenpäin ;) mulla ei takaapäin edes huomaa koko raskautta, sivusta kyllä näkee!! asukki on todella kova myllääjä, potkut näkyy jo ihon läpi. kohta voi ottaa kantapäästä kiinni! välillä ahdistaa/kovettuu pahastikin, mutta istuminen auttaa. torstaina pääsen lääkärille ja näyttää tota jalkaani, kun se alkaa muuttua siniseksi. saa nähdä kykenenkö seisomaan la+su työt jouluun asti. huomenna viikkoi on jo 28!

meillä ehdottomia leluja on autot ja dublot. palikoita aateltiin ite ostaa lisää (muita alkaa olla jo). nyt vaan tarvis keksii muille niitä lahjatoiveita.... haluun järkeviä lahjoja, "turhia" tulee kumminkin aina!

reipasta viikkoa kaikille ja pidetään ketjumme hengissä hamaan tulevaisuuteen!!!

Kamala loskasää ulkona. oltiin kerhossa aamulla ja olin hiestä märkä kun puskin eteenpäin vaunujen kanssa. Inhottavaa. Ois vaan vähän pakkasta ni olis helpompi olla ulkona. Ei tonne märkään viitti mennä mylläämään.

Meillä Elias on taas alottanu yöheräilyt. viimeyönäkin valvotti 12-02 ja aamuyöstä heräili myös. En ymmärrä mikä nyt on? Ajattelin vierottaa tuteista kokonaan, nyt saavat tutin ainoastaa nukkumaan mennessä, mutta en tiedä olisiko siitäkään apua. Ei aina edes huoli tuttia kun menen laittamaan takaisin nukkumaan. Ois ihan kiva jos Elias nukkuisi hyvin kun vauva syntyy. Onneksi Joona nukkuu kuitenkin läpi yön heräämättä.

Pottaharjoittelussa ollaan Joonan kanssa hieman edistytty, osaa itse jo pyytää potalle jos tuntuu että on hätä, aina sinne ei mitään tule ja välillä pissaa heti vaippaan kun potta otetaan pois mutta kuitenkin osaa edes yhditää pissaamisen pottaan. Elias ei vielä malta odotella pissan tuloa vaan menee sitten vaikka piirongin taakse pisulle=)

Huomenna on neuvola ja taidan kyllä pyytää rautalääkityksen, oon ollu nyt niin väsynyt että ei tule mitään.

Nyt alan kattomaan greyn anatomiaa nauhalta!

Hauskaa päivää!

meillä pottaillaan ihan hyvin. tyttö olis paljon ahkerampi siinä kuin äiti. kun mennään potalle, osaa "Puristaa" sinne vaikka edes pienen lirauksen. ja sitten taputetaan :)

noille jutuille mä nauran nyt melkein päivittäin. hauskoja lausahduksia. tänään oli tarhassa tehnyt palapeliä ja yhtäkkiä lopettanut - huokaissut - ja sanonut "on vaikee".

neidillä taitaa alkaa uhmaikä. jos jostakin asiasta saa nyt vääntää. jos pöydässä ei saa syödä voita rasiasta lusikalla vaan kamala äiti käskee syödä ruokaa - alkaa heitellä lusikoita ja laseja. Kun sitten nostan pois pöydästä riehumasta, kiljuu ja potkii naama märkänä. jos sanon jotain, huuto yltyy. hetken kuluttua kun sitten haen syliin ja kysyn onko rauhoittunut - halaa. nostan takaisin pöytään ja annan lautasen - ruoka uppoaa hymyillen. pukemiset, hammaspesut, vaipanvaihdot - kaiken sujuminen on nyt melkein muisto vain. mielialat voi vaihtua 2 sekunnin välein. Mies sanoo, että on tyttö tullut äitiinsä vain.. mutta ihan tosissani minä muistelen, että esikoisella se alkoi kyllä tässä samassa iässä.

vaan yksi asia sujuu nyt ylitse muiden. kun kello on sopivasti (joku sisäinen kello ilmoittaa tytölle iltapesuajan), tyttö alkaa kiskoa paitaa päältä ja sanoo "vaatteet". kun kysyn, miksi vaatteet pitää ottaa pois, vastaa "pesulle". ja sitten kipaisee suihkuun ennenkuin perään ehdin. annan suihkun tytölle itselleen käteen. pesee itsensä lisäksi myös vessan seinät, lattiat, pyyhkeet ja kaiken mihin sillä vesisuihkulla yltää. mutta kivaa on! on sitä hauska katsellakin kun neiti 1,5v pesee peppua masu pitkällä (tarkkaa hommaa tuo suihkun saaminen peppuun), pesee tukkaansa ja juo välillä suoraan suihkusta. kiva kun on omatoiminen!! ;)

neiti-kohta-9v "leipoi" tänään joulutorttuja. oli siis valmistaikina ja luumuhilloa. mutta itse laittoi pellit valmiiksi ja uunin kuumenemaan, leikkasi taikinan, laittoi hillot ja voiteli tortut. jopa kananmunan sai itse rikki vaikka ensin epäilikin. paistaminen jäi minulle kun nukkumaanmenoaika tuli vastaan. Mutta hienosti sujui! On mulla kohta hyvä apulainen keittiössä!
nyt on mentävä pussittamaan ne tortut, että saa kaikki lapset niitä maistella aamupalalla.

Meillä on myös Danielilla ns.ensimmäinen uhmäikä.
Siis ettei anna laittaa vaippaa(meillä vielä kaikki pojat vaipoissa)tai pukea vaatteita. Ei syö, jos ei halua. Ei mene nukkumaan jne.
Esikoisella 2v.8kk on kyllä kunnon uhmäikä,joka tässä 3-v.kieppeillä kuuluuki kai olla.Se uhma on jo paljo vaativampaa,ku toi 1,5-vuotiaan.
Daniel on nyt alkanu tykkäämään vauvasta enemmän ku aiemmin,haluaa pitää pikkuveljeä sylissä ja jos Matias itkee,ni Daniel sanoo sille: Matias,ei mittään hättää.:)

Moi vaan!

Pitkästä aikaa meidänkin suunnalta. Hyvin samaa rataa näyttää muillakin menevän, ensimmäinen uhma nostaa päätään meidänkin huushollissa. Nyt kun on murkku ja aloitteleva uhmaikäinen samassa taloudessa tuntuu tuo teini jo helpommalta kun se sentis kai ymmärtää mistä puhutaan vaikka ei näytäkkään sitä. Mutta tuon pienen kanssa kun ei voi olla varma ymmärtääkö se asiaa vaikka kuinka yrittää vääntää rautalangasta.
Sanoja meilläkin tulee jonkinlaisia, l-kirjain on vielä totaalisen hukassa, mutta joka päivä opitaan lisää. Tuukka kanssa tässä lauleskeli yhtenä päivänä ja kun laulu loppu niin poika tokaisi että -poppu. Älliä näillä taitaa olla vaikka muille jakaa, sitä ei vaan taida aina ymmärtää.
1,5 v neuvola meillä on vasta ens viikolla, ensin sinne ei meinannut saada aikaa, ja sitten kun olis sopivia aikoja ollut niin ei uskallettu mennä tuon rokotuksen takia. Me oltiin nimittäin koko perhe Berliinissä pidennetty viikonloppu enkä uskaltanut riskeerata jos olis tullut sitä kuumetta.
Matka oli muuten tosi mukava, ja onneksi tuo lentokaan ei ollut sen pidempi kuin vajaa pari tuntia. Siinäkin oli jo ihan riittävästi tuollaiselle energiapakkaukselle olla suurinpiirtein paikoillaan.

Ai niin, unohdin onnitella Zuz:ia raskautumisesta!

Toivottavasti tästä kelit pian paranee, tää on ainakin aivan kamalaa!

Mari

Kuullostaapa tutulta,samaa uhmaa siis meilläkin...
Joka asiasta saadaan raivarit,välillä mikään ei kelpaa ja tahto on saatava läpitse.
Hävettikin tossa lauantaina ukon kummitätin 50v juhlissa,kun tyttö sai itku-potku-raivarit ja huusi lattialla täyttä häkää =)
Oli kyllä jo niin väsynytkin,että osaksi sitäkin.
Lapsettomat pariskunnat sanoivat lykkäävänsä lapsen tekoa ainakin 5 vuodella =)
Yritin kyllä selittää,että ei se tyttö aina tuollanen ole,heh...

Viime viikon tyttö oli kipee ja v-loppuna se sitten iski muhun.
Äänikin lähti lauantai iltana ja eilen en voinu puhua ollenka,kuiskin vain,tyttö vaan nauro mulle,kun yritin komentaa...Ääni vaan oli niin käheenä,etten voinu puhua.
Nyt onneks jo olo parempi ja pystyn puhuun,onneks, sillä huomenna työpäivä,tai onni ja onni...Ei vaan töissä on ollu tosi mukavaa,eikä sitä heti viittis saikulle jäädä,kun justi töihin tulin.

Painokin on vähän taas laskenut,meitin vaaka näytti 55,5kg aamulla =)
Aika lähellä ollaan painoa ennen tyttöä!!!!!

Yhteistyössä