HUHUU: amk opiskelijat tai amk:n käyneet!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuleva opiskelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja miracle:
restonomi -linja :)

Niin kuin sanottu, kaikki linjat eroaa toisistaan. Helpommalla pääsevät restonomit ja kaikki nomit yleensäkin. Sitten sh:t ja sitten loput, tekniikka ja liikenne siellä vaikeimmassa päässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Nos habebit humus:
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Alkuperäinen kirjoittaja Nos habebit humus:
Meillä ei ole ollut mitään joustoja luentojen kanssa. Poissaoloista vietävä lääkärintodistus jne.

Meillä piti tehdä poissaoltu labra tai projekti takaisin. Lääkärintodistus oli turha kun sillä ei tehnyt mitään. Jos tietty poissaolomäärä ylittyi, ei sitä voinut korvata millään.

No joo, liiketaloudessa ei nyt ihan oo vastaavaa... Oli muutamia pakollisia luentoja, joilta ei voinut olla pois tai joutui kokonaan kurssin uusimaan.

Jo ensimmäisenä vuonna meille iskostettiin, että krapula ei ole syy jäädä pois. Työelämässä voi kostean liikepalaverin jälkeen joutua menemään töihin myös. :D

Joo no mulla ei kuukauden sairasloma raskausaikaisen pahoinvoinnin takia (osa ajasta tiputuksessa sairaalassa) ollut kelvollinen syy jättää luentoja väliin. Tiedän kyllä olevani katkera, mutta tosiaan meillä oli myös niin, että sairaus ei ollut mikään syy jäädä koulusta pois. Töissä on sen takia ihana olla, kun sairaus riittää syyksi poissaoloon. Krapulaa mulla ei ole juuri koskaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Alkuperäinen kirjoittaja Homo heidelbergensis:
Isoin ongelma mun mielestäni siinä "nuoriso-opiskelussa" oli se, että koulun taholta tunnuttiin kuvittelevan, että kaikki ovat parikymppisiä äidin lihapatojen äärellä notkuvia poikia - joustoa missään asiassa oli siis jotenkin ihan käsittämättömän vaikea järjestää.

Tää on ihan totta. Joskus meininki oli todella epäreilua kun päivää ennen kurssin alkamista sen ajankohta siirrettiin myöhäiseen iltaan kun olisi pitänyt olla töissä. Koulun puolelta sanottiin vain: Emme suosittele työntekoa opiskelun aikana, varsinkaan jos se ei kosketa omaa alaa. Toisaalta meillä oli opettajia jotka joustivat lisäopetuksen ja lisälabrojen järjestämiseksi jos oli kyseessä puhdas oppimisen halu.
Meillä oli aikkaripuolellakin aluksi koulun taholta tällainen asenne. Kävin montakipakkaa sähköpostikeskustelua ohjaavien opettajien ja koulun rehtorin kanssa asiasta. Olin miltei nelikymppinen, kahden lapsen yh ja päivät töissä. En tosiaankaan istunut koulussa "täyttääkseni jotain tyhjiötä elämässäni" vaan mulla oli selkeät syyt sille, miksi koko koulussa olin. Pistin meilit aina cc:nä koko kurssille ja sain varsin positiivista palautetta. Ja jotain ihan oikeasti aikaiseksikin, koska opettajat tuntuivat ymmärtävän sen, että perheellisellä työssäkäyvällä aikuisella on muutakin tekemistä kuin istua pilipalikursseilla. Kovinta tuntui koululle olevan se, että me aikkarit esitimme vaatimuksia mm opetuksen laadusta, järjestelyistä ja kurssimateriaalista.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja miracle:
restonomi -linja :)

Niin kuin sanottu, kaikki linjat eroaa toisistaan. Helpommalla pääsevät restonomit ja kaikki nomit yleensäkin. Sitten sh:t ja sitten loput, tekniikka ja liikenne siellä vaikeimmassa päässä.

Kyllä sosionomi koulutuksessa sai töitä tehdä, vaikka pohjalla oli yo-tutkinto ja sosiaalialanoppilaitoksesta saatu ammatti+liki 10 vuoden alan työkokemus.

Meillä oli paljon laajoja seminaaritöitä ja opinnäytetyössä vaadittiin paljon. Kasvatustieteen opsikelijat saivat arvosanat helpommin kuin me. Analysoimme kasvatustieteen gradun, joka oli arvosanaltaan C, meille sanottiin, ettei tuolla työllä pääse läpi, jos sen tasoisen opinnäytetyön palauttaa.

Myös sosiaalialan yksiköissä on eroja, toisissa pääsee helpommalla, mutta suurempien kaupunkien koulut arvostetumpia ja niihin onkin vaikeinta päästä.

Olen opiskellut myös 15ov jatko-opintoja yliopistossa ja niistä sai kyllä paljon helpommalla kiitettävät kuin AMK.ssa.

Lukioon en AMK. ta vertais, AMK.ssa täytyy tehdä töitä itsenäisesti, minun aikana lukio oli kyllä hyvin opettajaohjautuvaa.

Täällä yksi pilipalinomi. Opiskelin aikuiskoulutuspuolella, opetusta yleensä iltaisin ja vkonloppuisin. Sain pojan kesken opiskelujen, ja loppujen lopuksi mulla valmistuminen sitten pitkittyi noin vuodella. Luulin että olisin sen koulun pystynyt "siinä sivussa" suorittaa loppuun, mutta toisin kävi.

Meillä oli jotain läsnäolopakkoja, mutta suurin osa opettajista kyllä sitten antoi myönnytyksiä tarpeen vaatiessa.

Isoimman osan kirjoista lainasin kirjastosta, en tainnut yhtään kirjaa omaksi joutua ostamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja onko:
Alkuperäinen kirjoittaja onko:
täällä tekniikan puolen käyneitä, millaista oli?

edelleen kysyisin tätä saamaa jos joku täällä sattuisi olemaan.

Sattuu olemaan, ja tuohon ylemmäs jo jotain tilitinkin. Opiskelu itsessään oli kivaa (varsinkin matikat ja ammattiaineet), mutta oppilaitoksen joustamattomuus ei.

sosionomiksi? Olen hakenut sinne aikuispuolelle opiskelemaan ja jännityksellä odotan pääsykokeita. Kaikki hakeneet käsittääkseni ainakin aikuispuolelta kutsutaan valintakokeeseen.

Valintakokeessa on aineisto-osio sekä haastattelu. Kertokaas kokemuksia, millainen on ollut aineisto-osio entä haastattelu? Olisiko aineisto-osioon voinut valmistautua jotenkin, jos niin miten?

Lukion jälkeen lähdin AMK:n koneinsinööri linjalle, joka tuntui luonnolliselta valinnalta koneista ja teknologiasta kiinnostuneelle ylioppilaalle. Mutta ensimmäisen vuoden lopulla ja toisen vuoden alussa opintojen vaikeus ja teoreettisuus alkoi ahdistaa kovasti. Niin päätin tiedustella ammattikouluista vapaiksi jäänneitä opiskelupaikkoja, ja pääsin opiskelemaan kunnossapitoasentajaksi. Sekä olen valintaani erittäin tyytyväinen.

Ja muutenkin ammattikorkeakoulun elämäntyylistä sain melko mauttoman kuvan. Kun useimmat opiskelijat siellä olivat ihan ylimielisiä ja humalahakuisesti juovia, sekä siellä oli myös semmoisia joiden kanssa oli helppo tulla juttuun, mutta yllättäen vaikuttivatkin tyhmiltä kuin pässinpää. Sekä opiskelijoiden yhteisajan viettomahdollisuuksina oli lähinnä vain yöllinen juhlinta tai humalahakuiset rastikierrokset keskellä viikkoa.

Peruskoulun jälkeen lukioon avain varmana olisin joka tapauksessa mennyt, mutta AMK-insinööri linjoille tuskin olisin hakenutkaan jos olisin tiennyt että millanen ilmapiirisiellä on todellisuudessa, sekä miten vaikeeta ja teoreettista opiskelu siellä on.

Yhteistyössä