Huimaus+kuuma aalto+käsien ja jalkojen hikoilu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nihkis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nihkis

Vieras
Kellään muulla naisella oireena yhtäkkinen huimaus ja siihen päälle kuuma aalto ja sit lyö kädet ja jalat ihan nihkeiksi. Siis ranteesta sormiin käsissä ja jaloissa lähinnä varpaiden seutu ja jalkapohja. Saan muutenkin usein näitä käsien ja jalkojen hikipuuskia,ilman huimaustakin. Joskus yöllä hiestä märkä,mut harvemmin. Nyt on menkat just lopppuneet ja menkkojen aikana alko tää huippaus+hikoilu. Ennen ollu lähinnä hikoilu käsis+jalois. Olen nelikymppinen ja fsh oli tammikuus 7,5.Et pre vaiheessa kai ollaan.Hemoglobiini putoaa kuukautisten lorotuksessa myooman vuoksi ja nyt on taas hemppa 110. Rautaa taas lisää. Ennen ei alhainen hemppa ole huimausta ja raajojen hikoilua ainakaan tehnyt,vaan sydämen hakkaamista ja hapen puutetta ja voimattomuutta kun tarpeeks putoo. Onko muilla kokemusta tästä et huippaa ja siitä et raajat nihkeinä?

Epäilen, että minulla on näitä vaihdevuosi hikoiluja ollut jo noin vuoden verran. Ja ne keskittyvät nimenomaan raajoihin. Lääkärin mielestä ne eivät ole vaihdevuosihikoiluja koska niiden pitäisi kohdistua pään alueelle.
Niitä tulee yöaikaan. Olen huomannut, että LadyVitat ovat auttaneet niihin tähän asti mutta nyt niitä on ollut miedompina vaikka olen syönyt LadyVitoja. Mutta jos jätän LadyVitat kokonaan väliin niin silloin hikoilut ovat rajumpia. Nyt en herää niihin kuin kerran yössä ja ne eivät kestä kauaa.
Jalkojen alueella kauttaaltaan minulla nuo hikoilut tuntuvat. Viime kesänä lämpöisenä päivänä jopa päiväaikaan saattoi jaloista suorastaan suihkuta hiki! Aivan uskomattoman näköinen juttu oli se, mutta se sattui vain kerran. Olin ollut pyöräilemässä ja kun pysähdyin hetkeksi se Niagara alkoi tulvimaan.
Ikäni on 51-v ja nyt kohdunpoiston jälkeen (tammikuussa) noita yöhikoiluja eivät edes LadyVitat kokonaan ole pystyneet poistamaan.
Hemppa on myös tuota luokkaa kuin sinulla vaikka minulla ei mitään verenvuotoja ollut myooman vuoksi.

Sinulla ei kuitenkaan tule huimausta milloinkaan hikoiluihin vai? Joskus huomaan myös että kahvia juodessa saattaa kädet ja jalat heittää nihkeiksi,mutta enemmän tätä tapahtuu ihan muulloin kuin kahvia juodessa.Saattaa siis olla ihan sattumaa et aalto osuu joskus juuri kahvin juonnin aikaan tai tulee pian kahvin juonnin jälkeen.Eilen illalla viimeks oli sämpylää syödessä ja mehua juodessa huimaus,kohta kuumotti yläkropasta ja sit löi kädet ja jalat märiksi.Huimausta kesti ehkä minuutin.Tätä kaikkea ennen mulla oli ainakin vartin ollut otsassa sellanen kumma paineen tunne.Paineen tunnetta otsalla tunnen usein ja monesti ei muuta oiretta tulekkaan,vaan laantuu sitte joskus aikanaan,välillä tunnetta kestää useita tunteja.Kahvia on siksi vaikea ajatella syylliseksi et olen kuitenkin kolmisen vuotta juonut kahvia 2-3 kuppia päivittäin ja vasta viimisen puolen vuoden aikana näitä käsien ja jalkojen hikoiluja on alkanut esiintyä.Kilpirauhasarvotkin on otettu ja t4v on vähän ollu alhaalla (13) mut tsh siinä 1 paikkeilla.T4v on kuitenkin tullut alaspäin pikkuhiljaa,kun vuonna 2000 se oli 16.Kai ne arvot muutenkin vähän heittelee,ei kai aina samaa tulosta tule.Muutaman kerran ne on otettu ja ei lääkärit ole sitä mieltä olleet et mitään pitäis tehdä.Välillä mulla on palelukausia ja silloin kalisen vilusta.Yleensä jalat ja kädet on kylmät,mut silti saattavat tulla nihkeiksi yhtäkkiä.Vähän kausittaista tämä nihkeentyminen ja aaltoilu on kyllä ollut ja eniten niitä on tullut menkkojen molemmin puolin.Menkat ovat juuri loppuneet,tai no saattaa se pienet tuhrut vielä välillä heittää.

Ei ole mitään huimausta tai sellaista. Tulee mieleen alkava paniikkikohtaus. Siihen saattaa liittyä nuo huimauksen tunteet ja sitten yhtäkkinen hikoilupuuska. Ainakin mitä olen ystävättäreni kanssa jutellut. Hänellä nuo panikoinnit ovat myös tulleet tässä vaihtarien kynnyksellä.
Mutta kyllähän vaihdevuosiin kuuluu kaikenlaista oiretta ja vaivaa. Itsellä ainakin mielialan vaihtelut jotka velloo päivän mittaan moninaisina kuuluu näihin vaihtarioireisiin. Yllättävä apeus ja kärttyisyys. Kaikki tyynni vaihtarioireita! Mikäpäs siinä, näillä eväillä mennään, ja silti ihan tässä tuntee elävänsä mielekästä elämää, vaihtareista huolimatta :)

Yhteistyössä