Hukassa tuon pojan kanssa, antakaa vähän neuvoja...

03.07.2007
195
0
16
Rovaniemi
Meillä tuo poika ei osaa käyttäytyä ruokapöydässä, pyörii ja hyörii. Kaikki ruoka on tosi pahaa ettei sitä voi muka syödä??? Mitä ihmettä sen kanssa teen, nyt on kuukausi toista takana että kaikki ruoka on tosi yäkkiä. Nuorimmat menee mukaan ja haukkuu ruokaa ja temppuilee pöydässä.

Onko tämä vaan joku ohimenevä vaihe? Siis tää poika ei syö yhtään mitään ruokaa.... Aivan sama onko se pizzaa tai ihan normaalia kotiruokaa...

No ensinnäkin on laadittava säännöt, jotta poika tietää ne.
Kerrot pojalle, että ruoka syödään ruoka-aikaan, ruokapöydässä ja hyviä tapoja noudattaen.
Jos se ei nuorelle herralle sovi, hän voi jättää aterian väliin, ja osallistua sitten seuraavalle ruualle, jos osaa silloin jo käyttäytyä.

On tärkeää, että noudatat myös sanomiasi sääntöjä. Ensin varoitus, ja jos ei usko, niin seuraavaksi poisto ruokapöydästä.
Ja ruokaa tarjotaan seuraavan kerran vasta seuraavaan ruoka-aikaan, ei siis mitään ylimääräisiä välipaloja.

Alkuperäinen kirjoittaja kossien äitee:
Alkuperäinen kirjoittaja FedWithGasoline:
Poista pöydästä. Kyllä se syö sitten kun alkaa nälkä ahistaa.

Joo-oo sitä on jo koitettu, nytkin huutaa tuolla sängyssään. Sama edessä iltapalalla...

Takaan ja vannon, että se syö jossain vaiheessa kyllä. 99% varmuudella. Kun vaan laitat sitkeästi pois pöydästä aina kun riekkuu. Meidän pojilla on semmosia kausia, kun tuntuu etteivät ne syö MITÄÄN - ja että miten ihmeessä pysyvät hengissäkään... Mutta silti en anna riekkua pöydässä, en yhtään, poistan jos aletaan pelleillä, eikä takaisin ole tulemista ennen seuraavaa ruokailukertaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Kerrot pojalle, että ruoka syödään ruoka-aikaan, ruokapöydässä ja hyviä tapoja noudattaen.
Jos se ei nuorelle herralle sovi, hän voi jättää aterian väliin, ja osallistua sitten seuraavalle ruualle, jos osaa silloin jo käyttäytyä.

On tärkeää, että noudatat myös sanomiasi sääntöjä. Ensin varoitus, ja jos ei usko, niin seuraavaksi poisto ruokapöydästä.
Ja ruokaa tarjotaan seuraavan kerran vasta seuraavaan ruoka-aikaan, ei siis mitään ylimääräisiä välipaloja.

Niin minä äskenkin sanoin että istu kunnolla äläkä venkoile siinä niin ei mennyt jakeluun vaan jatkoi touhujaan ja valittamista, sitten sanoin että jos ruoka ei maistu ole hyvä ja mene pois, niin ei ku jatkaa... Sanoin viimeisen kerran että syö tai vien sinut pois niin ei, piti viedä sänkyyn miettimään... Ruoka on tuossa lautasella vieläkin. Monesti se venkoilee niin kauan että ruoka on jo kylmää ja se pitäs muka lämmittää, nyt jätin sen lämmittämisenkin häneltä pois, jos kylmenee niin sou, siinäpä syököö jos on syödäkseen. Tää kaveri on aina ollut tosi kinkkinen ja kovapäinen.

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:

Niin minä äskenkin sanoin että istu kunnolla äläkä venkoile siinä niin ei mennyt jakeluun vaan jatkoi touhujaan ja valittamista, sitten sanoin että jos ruoka ei maistu ole hyvä ja mene pois, niin ei ku jatkaa... Sanoin viimeisen kerran että syö tai vien sinut pois niin ei, piti viedä sänkyyn miettimään... Ruoka on tuossa lautasella vieläkin. Monesti se venkoilee niin kauan että ruoka on jo kylmää ja se pitäs muka lämmittää, nyt jätin sen lämmittämisenkin häneltä pois, jos kylmenee niin sou, siinäpä syököö jos on syödäkseen. Tää kaveri on aina ollut tosi kinkkinen ja kovapäinen.

Siis teet niin, että kun poika on poistettu pöydästä niin ruokakin poistetaan (siis pojan) pöydästä. Pöydästä poistamisen jälkeen EI palata pöytään syömään ennen seuraavaa ateriaa. Muuten tavallaan palkitset häntä huonosta käytöksestä.

Poista pöydästä. Kyllä se syö sitten kun alkaa nälkä ahistaa.

Joo-oo sitä on jo koitettu, nytkin huutaa tuolla sängyssään. Sama edessä iltapalalla...

Takaan ja vannon, että se syö jossain vaiheessa kyllä. 99% varmuudella. Kun vaan laitat sitkeästi pois pöydästä aina kun riekkuu. Meidän pojilla on semmosia kausia, kun tuntuu etteivät ne syö MITÄÄN - ja että miten ihmeessä pysyvät hengissäkään... Mutta silti en anna riekkua pöydässä, en yhtään, poistan jos aletaan pelleillä, eikä takaisin ole tulemista ennen seuraavaa ruokailukertaa.

Niin syöväthän ne kun on sen aika, meilläkin tämä kossi söis kaikkee muuta hyvää, ootahan ku on iltakaffeaika niin johan se tököttää ensimmäisenä pöydässä mutta ollaan tehty mieheni kanssa selväksi että ei oo tulemista tai ei mitään saa jos ruoka on syömättä... Miten joku voi elää noinkin vähällä syönnillä kun tuo... :/

Samaa mieltä olen kuin nuo aiemmatkin.

Lisänä voisit vielä ottaa lapsen mukaan ruoanlaittoon. Kysyt ehkä että mitä haluaisi ruoaksi, ja jos ei mahdoton toive, teette sen yhdessä. Annat lapsen paistaa jauhelihaa tms. Meillä ainakin tehos tosi hyvin, jostakin yökkäruoasta tuli tällä hommalla hyvää (kun oli itte tehny!).

Alkuperäinen kirjoittaja Minna:
Samaa mieltä olen kuin nuo aiemmatkin.

Lisänä voisit vielä ottaa lapsen mukaan ruoanlaittoon. Kysyt ehkä että mitä haluaisi ruoaksi, ja jos ei mahdoton toive, teette sen yhdessä. Annat lapsen paistaa jauhelihaa tms. Meillä ainakin tehos tosi hyvin, jostakin yökkäruoasta tuli tällä hommalla hyvää (kun oli itte tehny!).

Pojalta on monesti kysytty että mitähän ruokaa me tehtäs niin se vastaa että minä syön vain leivän :whistle: että ei oo tuosta kyllä mitään apua. Sitten kun sanoo että eiku ihan normaalia ruokaa niin sanoo että yök en halua...

minä olen tehnyt tälläin kun syöminen tökkinyt pitkään ja ruvennut huolestuttamaan

olen kysynyt mitä lapsi haluaa syödä,lapsi kertoo,minä sanon että jos äiti tuota ruokaa tekee niin sun on pakko syödä sitä koska toivoit tai muuten en koskaan kuuntele sun ruoka toiveita.

on tehonnut ja sain lapset syömään =)

ja kaikki mitä aikaisemmat on ehdottanu on todella hyviä konsteja ja toimii jos sun kärsivällisyys kestää,sillä taatusti kun lapsi huomaa että aterioiden välissä ei tipu muuta itkee surkeesti ja huutaa ettei saa ruokaa mutta kaikki tämä on filmaamista ja annat olla,seuraavaan ruokailuun asti.
tarjoot aterian ja jos venkoilee ja hyihyttelee niin pois ja ruokailu siirtyy seuraavaan kertaan niin eiköhän ala nälkä kasvaa ja lapsi syömään.

raakaa mutta tuo tulosta

Minä sanoinkin nyt miehelle että kahvipöytään hänen on turha enään ängetä, sille tuli nyt raakapeli, mutta tulkoon, syö vain silloin kun on ruoka-aika. Yleensä on pääsettty päiväkahville mutta se loppu nyt... Nyt se tuolla lattialla makaa eikä ole kuulemma yhtään nälkä, aamupalan on viimeksi syönyt ja silloinkin vain yhden leivän ja jogurttia...

Yhteistyössä