huoli ujon 5v:n kaverisuhteista!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ulla"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"ulla"

Vieras
Tyttö on päiväkodissa ja siellä on 2-3 kaveria joidenka kanssa leikkii. Vapaa-ajalla nähdään serkkuja niin että vanhemmatkin on mukana. Muutaman kerran on ollut serkkutytön luona yksin leikkimässä. Naapirissa leikkipuistossa kesällä oli itsekseen kaverin kanssa. Muutoin ei tapaa kavereitaan,ei oikeastaan edes kaipaa niitä,eikä kysele ketään kylään tai halua itse mennä kellekään. Ei uskalla jäädä kaverille yksin,siksi ei varmaan sinne kaipaakaan. Muutamat kaverisynttärit on käyty joissa äidit on ollut paikalla. Leikkii kyllä reippaasti niissä aina.

tyttö ei ujon luonteensa vuoksi tee koskaan aloitetta leikkiin tms. Mitenkä voisin asiassa auttaa? Tarviiko huolestua?

Toivottavasti joskus rohkaistuisi niin että ottaisi enemmän kontaktia kavereihin.

Ei minusta tuo mitenkään epänormaalia ole. Lapsihan kuitenkin lähtee leikkiin mukaan eikä vetäydy täysin yksin joka tilanteessa. Meitä ihmisiä on erilaisia, kaikki eivät ole suuna päänä joka paikassa eikä tarvitsekkaan :)
Asiaa ei ainakaan edes auta painostaminen tai yksin ulos jättäminen. Kaikki aikanaan. Voithan pyytää teille lapsia leikkimään vaikka yhden kerrallaan ja et itse mene sekaan vaan annat lapsesi olla itsekseen kaverinsa kanssa.

• Tykkää
Reactions: newbie
Meillä vähän samanlainen tapaus. on tosi valikoiva kavereiden suhteen, ei kelpuuta kuin pari kaverikseen päiväkodissa. ei kyllä kaipaa niidenkään seuraan pkn ulkoupuolella. vieraisiin lapsiin ei ota ollenkaan kontaktia, mutta tuttujen, meidän ystävien lasten kanssa kyllä tykkää leikkiä.

Mä olen kyllä ollut sikäli huolissani että juuri ryhmätilanteissa, joita nyt elämän varrella väistämättä tulee, lapsi ei pärjää eikä saa helposti kontaktia muihin lapsiin, eli on ilmeinen riski että jää yksin.

Onko sinun lapsesi lähempänä viittä vai kuutta ikä vutta?

[QUOTE="venni";27768274]Meillä vähän samanlainen tapaus. on tosi valikoiva kavereiden suhteen, ei kelpuuta kuin pari kaverikseen päiväkodissa. ei kyllä kaipaa niidenkään seuraan pkn ulkoupuolella. vieraisiin lapsiin ei ota ollenkaan kontaktia, mutta tuttujen, meidän ystävien lasten kanssa kyllä tykkää leikkiä.

Mä olen kyllä ollut sikäli huolissani että juuri ryhmätilanteissa, joita nyt elämän varrella väistämättä tulee, lapsi ei pärjää eikä saa helposti kontaktia muihin lapsiin, eli on ilmeinen riski että jää yksin.

Onko sinun lapsesi lähempänä viittä vai kuutta ikä vutta?[/QUOTE]

lapsi on 5,5 vuotta. Eniten ihmettelen sitä että hän ei edes kysele kaveria meille kylään tms. Tai siis että sehän olis ihan ok jos vaan jännittäisi kaverin luo menoa,mutta kun tuntuu että ne ei ees kiinnosta.

Kahta seekkuaan kyllä haluaa nähdä.

[QUOTE="aloittaja";27768324]lapsi on 5,5 vuotta. Eniten ihmettelen sitä että hän ei edes kysele kaveria meille kylään tms. Tai siis että sehän olis ihan ok jos vaan jännittäisi kaverin luo menoa,mutta kun tuntuu että ne ei ees kiinnosta.

Kahta seekkuaan kyllä haluaa nähdä.[/QUOTE]

Onko teillä jotain omien kavereidenne lapsia, sellaisia joita olette tavanneet useammin ja miten lapsesi niiden kanssa tulee toimeen?

[QUOTE="venni";27768347]Onko teillä jotain omien kavereidenne lapsia, sellaisia joita olette tavanneet useammin ja miten lapsesi niiden kanssa tulee toimeen?[/QUOTE]

no muutaman kanssa ihan ok, mutta sit on sellaisia joita nähdään 2-3 kertaa vuodessa 1-2 h kerrallaan, tällöin ei leikki suju,ujostuttaa liikaa

Antakaa kehittyä omaan tahtiin. On pk:ssa ja on siellä leikkikavereita. Jos ei kotona kaipaa kaveria, niin viihtyy yksinki. Ei se ole mikään paha asia tässä maailmassa.

Oletko kutsunut hoidosta, naapureita tms. teille leikkimään vanhempien kanssa? Jos saisitte vasta kutsuja niin että sinä voisit mennä mukaan. Harjoitusta vaan vaatii.

Kuinka tuttavallisesti sinä juttelet ihmisten kanssa joita näet 2-3krt/vuodessa pari tuntia kerrallaan?

Ei meidänkään tyttö 5-vuotiaana leikkinyt kavereiden kanssa kerhon ulkopuolella. Satunnaisesti joidenkin taloyhtiön lasten kanssa leikki pihalla ja joskus nähtiin minun kavereita, joilla lapsia. Nyt on ekalla luokalla, ja hyvin on saanut kavereita ja tykkää niiden kanssa vapaa-aikaa viettää.

[QUOTE="lll";27768665]Oletko kutsunut hoidosta, naapureita tms. teille leikkimään vanhempien kanssa? Jos saisitte vasta kutsuja niin että sinä voisit mennä mukaan. Harjoitusta vaan vaatii.

Kuinka tuttavallisesti sinä juttelet ihmisten kanssa joita näet 2-3krt/vuodessa pari tuntia kerrallaan?[/QUOTE]

aika tuttavallisesti juttelen ;) mutta siis kerroin meidän kaverisuhteista,en siis itse ihmettele sitä että lapsi ujostelee harvemmin näkemiään ihmisiä. Lähinnä ihmettelen sitä että meidän tyttö ei itse lähesty kavereitaan vaikka leikkipuistossa esim. Niitä näkisi,lähtee kyllä leikkiin jos toinen tekee aloitteen. Ja sitä ihmettelen myös ettei koskaan sano että haluaisi meille kaveri kylään tms.

Yhtä hoitokaveria on siis nähty vapaa-ajalla niin että me äiditkin ollaan oltu paikalla. Tytöt leikkivät kyllä hyvin silloin keskenään ja ovi on tiukasti kiinni että äidot ei kuule :)

[QUOTE="vieras";27768687]Ei meidänkään tyttö 5-vuotiaana leikkinyt kavereiden kanssa kerhon ulkopuolella. Satunnaisesti joidenkin taloyhtiön lasten kanssa leikki pihalla ja joskus nähtiin minun kavereita, joilla lapsia. Nyt on ekalla luokalla, ja hyvin on saanut kavereita ja tykkää niiden kanssa vapaa-aikaa viettää.[/QUOTE]

onko teillä ujo lapsi?

No eihän alle kouluikäisen välttämättä tarvitse vielä tavata vapaa-ajalla niitä kavereita. Toiset on sosiaalisempia kuin toiset. Se on ihan ok, jos tarhaikäiselle riittää, että hoitopäivän aikana näkee omanikäisiä.

Yhteistyössä